Heel druk met andere paarden in de buurt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Heel druk met andere paarden in de buurt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 08:54

Ik had een tijdje terug al dit topic over mijn pony Magic:

Heel veel spanning voor de koets

Nu het met de spanning voor de koets steeds beter gaat, wil ik aan ons andere grote probleem gaan werken: Spanning wanneer er andere paarden in de buurt zijn.

Kort samengevat gaat de pony zich heel erg druk maken als er andere paarden in de buurt zijn. Daardoor wordt het voor ons onmogelijk om op wedstrijd netjes in te rijden.
Zodra er andere paarden in de bak zijn wordt hij heel zwaar op de hand, reageert hij slecht op de hulpen en wil hij alleen maar heel hard rennen. Het wordt heel moeilijk om hem een beetje weer rustig te krijgen/houden, en als het te lang duurt begint hij in de lucht te springen en stuitert hij de hele bak rond.

Op straat hebben we trouwens hetzelfde probleem, achter andere paarden rijden is gewoon onmogelijk met hem. Hij loopt dwars door mijn hand heen en met een zwaarder bit gaat hij alleen maar meer de lucht in.

Heeft er iemand een idee hoe ik daaraan kan werken?

dianaw33

Re: Heel druk met andere paarden in de buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:57

Hoe is hij als je er niet opzit bij andere paarden?

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 14:14

Terug naar de basis. Eerst zorgen dat de pony zich aan de hand fatsoenlijk weet te gedragen. Andere bitten zullen het probleem niet oplossen. Je pony moet naar je willen luisteren omdat jij de leider bent, niet omdat er een bit met een hevige werking in zijn mond ligt. Kan je met de pony in de bak wandelen als er andere paarden zijn? Kan je longeren in de bak, als er andere paarden zijn? Kan je buiten wandelen en een ander paard passeren? Als je in dit soort situaties de pony op commando stil kan laten staan, rustig naast je kan stappen (incl verschillende staptempi) en pasje achterwaarts kan vragen zonder dat hij over je heen loopt, dramt, of torenhoog in zijn energie zit, dan pas kan je een stap verder gaan.

Ik heb je vorige topics met belangstelling gevolgd. Het komt op mij over alsof de basis niet volledig bevestigd is. Vat het niet verkeerd op, maar je bent een huis aan het bouwen met zand, dus je huis stort steeds in. Ga werken aan een betonnen basis! Ja, de pony mag situaties met andere beesten spannend vinden, maar door mensen of bitten heen lopen is gewoon uit den boze.

Hoe is de pony gehuisvest? En op welke manier komt hij in contact met andere paarden (maatjes, kudde, paarden in boxen naar hem ect?)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 08:03

Aan de hand is hij gewoon rustig bij andere paarden. Hij loopt niet over me heen, blijft netjes wachten en trekt niet aan het touw. Ook op de wei met andere paarden is hij heel braaf en gemanierd.

Het lastige gedrag vertoont hij eigenlijk alleen maar als hij voor de koets staat. Ik probeer het in de buurt komen van andere paarden geleidelijk op te bouwen. Nu ben ik al zo ver dat, als ik hem eerst alleen heb ingestapt, hij daarna rustig blijft als er een ander paard bij komt. Paarden in de bak naast ons vormen ook niet echt meer een probleem.
Maar vertrekken tussen andere paarden blijft heel moeilijk. Dan gaat hij zich zo opwinden dat ik hem onmogelijk nog rustig krijg.

Hij staat in een stal waar hij aan beide kanten rechtstreeks contact kan hebben met andere paarden, maar hij heeft niet echt een vaste kudde om bij te staan op de wei. Er lopen wel altijd paarden in de wei naast die van hem.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:38

Kan het zijn dat er bij de vorige eigenaar iets is gebeurd toen hij voor de koets stond en er andere paarden bij waren, waarbij hij zijn mond heeft bezeerd? paarden blijven lang hangen in vluchtgedrag als ze eenmaal in een bepaalde situatie pijn hebben gehad. Steeds als je ze weer in die vergelijkbare situatie brengt zullen ze verzet en/ of vluchtgedrag vertonen uit angst weer pijn te krijgen. Wil je die angst wegkrijgen betekent vaak een lang verhaal van desensibiliseren en niet in de stress brengen, letterlijk een succesverhaal voor je pony creëren waarbij hij overtuigd raakt dat er geen pijn meer kan komen.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 11:47

Fijn dat hij zich alleen zo gedraagd voor de koets, ik dacht dat het een algemeen probleem was. Wellicht slim om even aan een mod te vragen om je topic te verplaatsen naar het aangespannen deel van bokt?

Als de pony zich opfokt, wat is dan hetgeen hij gaat doen? Wilt hij het liefste gaan lopen? Ik dat geval zou ik ervoor kiezen om hem pas te laten bewegen als hij braaf stil staat. Al is hij zich tien minuten aan het opwinden omdat er een ander paard de bak in is gegaan, negeer je dit gedrag. Enige waar je voor zorgt is dat hij niet gaat lopen. Gaat hij dan op de plek dansen? Prima, ook gewoon negeren. Het eerste moment dat hij rustig stil staat, direct belonen op stem en voorwaarts weg laten stappen. Stel dat wegstappen zal resulteren in weer zenuwachtig gedrag, dan zou ik ervoor kiezen om hem uit te spannen. Dus dan gaat het als volgt; er is iemand aan het werk in de bak en jij gaat de bak in. Pony gaat druk doen. Je zet de pony stil en last 'm ik zijn sop gaarkoken. Als hij ontspant dan beloon je hem, en span je hem uit. Dit klinkt verwarrend, omdat het doel natuurlijk is om met andere paarden in de bak te mennen. Maar dat komt wel. Soms moet je van het doel afwijken (dus uitspannen ipv vertrekken) om toch het doel te halen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 20:58

dianaw33 schreef:
Kan het zijn dat er bij de vorige eigenaar iets is gebeurd toen hij voor de koets stond en er andere paarden bij waren, waarbij hij zijn mond heeft bezeerd? paarden blijven lang hangen in vluchtgedrag als ze eenmaal in een bepaalde situatie pijn hebben gehad. Steeds als je ze weer in die vergelijkbare situatie brengt zullen ze verzet en/ of vluchtgedrag vertonen uit angst weer pijn te krijgen. Wil je die angst wegkrijgen betekent vaak een lang verhaal van desensibiliseren en niet in de stress brengen, letterlijk een succesverhaal voor je pony creëren waarbij hij overtuigd raakt dat er geen pijn meer kan komen.

Ik weet niet hoe je dat wist, maar je hebt helemaal gelijk :\ De vorige eigenaar is ooit met zijn vierspan tegen een paal gereden in een hindernis, en Magic zijn leidsel bleef hangen. De menner is blijven roepen tot het span weer in beweging kwam, en daarbij heeft Magic ernstige verwondingen opgelopen in zijn mond.
Alles is door mijn tandarts nagekeken en de pony zou geen pijn meer mogen hebben, maar ik kan me voorstellen dat de angst wel blijft :\

sakvis, bedankt voor de tip! Stilstaan lukt eigenlijk altijd wel, ook als er andere paarden in de buurt zijn. Het probleem begint pas vanaf het moment dat hij moet vertrekken. Als ik hem vasthoud op mijn leidsel bouwt hij zoveel spanning op dat het echt niet leuk meer is, en als ik hem niet vasthoud gaat hij heel hard lopen.

Mijn trainer komt me komend weekend op de wedstrijd even helpen met losrijden, zodat hij eens kan helpen kijken wat er precies gebeurd als er andere paarden bij komen. En ik geef sinds gisteren ook wat magnesium bij, ik kon vandaag al heel duidelijk verschil merken :)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:30

Hoe ik het wist? Dat leid ik af uit je verhaal. Je paard heeft een trauma vrees ik, dat train je niet 'even' weg, daar heb je professionele hulp van een gedragsdeskundige bij nodig.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 07:02

dianaw33, ik ben me ervan bewust dat dit niets is wat we snel even wegtrainen. De pony heeft echter enorm veel potentieel en we zien hem week na week verbeteren. Daarnaast is hij in de omgang de braafste en meest zachtaardige pony die ik ken.
Dat is ook de reden waarom ik het nog steeds wil proberen. Ik ben bereid om hem alle tijd te geven die hij nodig heeft, en als hij aangeeft dat het hem echt te veel wordt zal ik hem ook niet blijven forceren. Maar voorlopig lijkt hij steeds meer rust te vinden voor de wagen en geeft hij nog steeds aan het werk leuk te vinden.

Ik heb op aanraden van Bram Chardon hier in België een nieuwe trainer gezocht, iemand die jaren ervaring heeft met probleempaarden. Dit lijkt voorlopig goed te werken.
Een gedragsdeskundige, wat houdt dat precies in? Hoe kan zo iemand me helpen om dit probleem op te lossen?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 08:12

Ik bedoel een 'paardenpsycholoog', een gedragstherapeut voor paarden. Die zullen er vast in jouw buurt ook zijn. Die weet hoe je een trauma moet behandelen. Dat gebeurt echt op basis van technieken uit de humane psychologie, die werken net zo goed bij paarden. Heel belangrijk is dan bij het trainen dat je nooit te ver mag gaan, nooit je paard te ver duwen in een situatie waarin hij weer spanning opbouwt, want dan blijft hij in zijn angst vervallen. Je hebt iemand nodig die de techniek 'desensibiliseren' uit de humane psychologie beheerst.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 11:46

dianaw33, ik had daar echt nog nooit van gehoord :o Ik wist niet eens dat zoiets bestond!

Als zo iemand wat voor ons zou kunnen betekenen sta ik daar zeker voor open, ik zal eens zoeken of ik iemand vind in Belgie :)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:42

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 13:06

Bedankt voor de tip :)