Wat helpt tegen verbranden hoofd ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MondyJoker

Wat helpt tegen verbranden hoofd ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 17:35

We zijn sinds gisteren naar een nieuwe stal verhuisd en hier staan ze in de zomer overdag buiten ipv snachts. Nu heeft joker roze omrande ogen en een roze neus en mond die hij bij een flink zonnetje verbrand.
Nu kan ik hem met rijden insmeren met zonnebrand maar naar de wei is dat niet heel handig.
Dus nu opzoek naar een andere oplossing :)

prugelpiet

Re: Wat helpt tegen verbranden hoofd ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 17:35

Gewoon zonnebrand smeren, deden wij altijd :j

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 17:36

Gezichtsmaskertje op?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 17:36

Zonnebrand, of UV werend vliegenmasker met neus.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 17:51

Nadeel is dat hij smeren niet goed toelaat vandaar dat ik verder wil kijken naar een oplossing.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 17:56

Dan zou ik gewoon UV werend vliegenmasker met neus doen, heeft ie niet alleen bescherming tegen de zon, maar ook nog tegen vliegen.

En als het al verbrand is is smeren sowieso lastig, want het doet pijn.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:17

Zonnebrand (of ander spul) smeren werkt maar heel beperkt; één keer flink vegen en het is er weer af. Bovendien moet je dan verplicht meerdere malen per dag naar de wei om te smeren, en vaak irriteert dat uiteindelijk doordat er ook zand en mest etc. aan blijft kleven.

TS: mijn Welsh A merrie is sabino; heeft een hele grote bles; als zij straks uit haar vacht is dan heeft ze op haar neusje en bij haar ogen weinig haar meer, en komt het roze tere huidje te voorschijn. Zij verbrand het echt heel erg snel.

Ik heb al jaren deze maskers, en ze bevallen heel erg goed! Wel heb ik ze nu zonder oren, die met oren krijgen ze veel gemakkelijker af is mijn ervaring.

De Cashel Crusader long nose, o.a. verkrijgbaar bij de ugh shop:
http://www.uhg-shop.nl/?Lng=nl&Section= ... ductID=658

Echte aanrader. Deze filtert het UV licht.
Andere maskers moet het echt bij staan; de meesten zijn met name bedoeld voor tegen de vliegen en de meeste dunne neusnetjes zijn tegen de pollenallergie.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 17:11

Een oud-stalgenoot gebruikte groene leem voor de neus van haar pony tegen verbranden. Het blijft beter zitten dan zonnebrand en het laat geen uv door.

Dan heb je straks een indianenappie met groene beschildering :D

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 17:23

Joyciej007 Dankjewel voor de tip ! Die ga ik een bestellen :j

Koper : :D Heel leuk idee. .. maar joker is al niet zo'n fan met smeren van zonnebrand

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 20:53

JoyCiej007 schreef:

Idd een top masker. Mijn merrie verbrand op haar neus en boven haar oog. Zij loopt de hele zomer met zo'n masker en dan hoef ik niet te smeren.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 20:59

Ik zou voor een masker gaan voor de ogen, vooral niet gaan smeren met zonnebrand bij de oogranden, dat doet verdomd zeer en het prikt verschrikkelijk en je ziet dan er wazig erdoor.

Probeer eens bij jezelf zonnebrand op jouw eigen oogranden in te smeren en dan echt niet meer aankomen he met je handen, want dat kan jouw paard ook niet.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 21:50

Doe ik ook niet :n er een cm onder soms en verder een vliegennetje met rijden als het te erg wordt. Erboven weinig en alleen als hij niet zweet.
Zijn neus smeer ik wel altijd in.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 13:55

Het blijft een lastig iets.

Neus is wat makkelijker en die smeer je gewoon in, deed ik ook altijd bij mijn paard met zijn witte neus.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 16:25

Neus smeren staat bij mijn welshje garant voor schuren en schurken tegen de benen, net zo lang tot het spul er bijna af is.

Tijdens 't rijden (mennen) smeer ik haar neus wel in als de zon fel schijnt; maar daar heeft ze vorig jaar ook irritaties en wondjes van gehad, omdat het in het bos dan érg stoffig was en met de zonnebrand, snotjes en alle stof en zand kreeg ze dan daar weer een kapot neusje van.

Ik heb geen aandelen hoor, maar nogmaals, ik zweeeeeer echt bij de Cashel Crusader maskers :+ superfijne dingen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 16:26

Tancreda4 schreef:
JoyCiej007 schreef:

Idd een top masker. Mijn merrie verbrand op haar neus en boven haar oog. Zij loopt de hele zomer met zo'n masker en dan hoef ik niet te smeren.

_/-\o_ :j heilig die dingen.

nog eventjes, en medio mei zijn de haren op haar neusje weer bijna weg, en komt de Cashel Crusader weer op.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 16:40

Hier ook dat masker, heerlijk! Met rijden op warme dagen gaat hij ook gewoon op.
Ik "verbruik" er ongeveer 1 per jaar, dus duur kunnen we het ook niet noemen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 08:50

Zijn die maskers sterk? Ik had voor mijn paard een masker gekocht, maar dat is nu al stuk en hij krijgt het steeds sneller af :=

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 08:58

Hij sluit heel netjes aan, mijn pony haalt deze niet af. Ze zijn ook wel vrij sterk, maar wel tot op bepaalde hoogte hihi.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 09:07

Hoe zit het met de onderkant van die maskers? Ik wil eigenlijk ook weer een masker, voornamelijk voor de vliegjes, maar zie bij dit type masker (niet dit merk) bij een stalgenootje kale plekker onder de kaken ontstaan door de beweging van het grazen. Ze zal dan snel 24/7 met het masker moeten staan.

@ts, ook ik zou voor een goed UV werend masker gaan. Als het enkel de neus was zou je nog kunnen kiezen voor een halster en een neusflap, maar dat beschermd de ogen uiteraard niet.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 09:23

Hij loopt naar beneden ipv om de hele kaak, dus het meer bewegende deel ligt vrij, ik heb nooit last van plekjes terwijl merrielief een hele gevoelige huid heeft.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 09:41

Ik heb voor mijn paint jaarling ook het Cashel vliegenmasker met neusflap gekocht via UHG Shop. We hebben hem alleen gepast. Hier gaan ze 1 mei de weide op. Hij zat en pietsje ruim op de kaak, maar ik kan volgende keer proberen het klittenband nog iets strakker dicht te maken. En ik verwacht dat Dylan op voorjaar gras weer een groeispurt zal krijgen. Ik vind een vliegenmasker handiger dan smeren, het heeft 2 functies. Bescherming tegen insecten en zonnestralen in een. En mijn jaarling staat in een opfokkudde niet bij huis. Dan zou ik de eigenaar van de weide moeten vragen hem dagelijks in te smeren. Dit is gemakkelijker.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:12

smurffie schreef:
Hij loopt naar beneden ipv om de hele kaak, dus het meer bewegende deel ligt vrij, ik heb nooit last van plekjes terwijl merrielief een hele gevoelige huid heeft.

Hier ook nooit wondjes of schuur plekken gehad, terwijl ik m best strak vastmaak.

Die van mij schuurt en rolt er nog wel ns mee, na verloop van seizoen zit het gaaswerk soms op wat plekken iets losser, maar ik doe er gemakkelijk 2 a 3 seizoenen mee.

Pancake93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 20:52

Als je paard gevoelig is voor zonnebrand dan kan dat ook verergert worden door het eten van bepaalde stoffen. Dan is het ook verstandig om de leverfunctie te ondersteunen. Je paard zou namelijk nu nog niet moeten verbranden. Duseen supplement geven om de afvalstoffen goed af te voeren is ook verstandig ( nieren&lever ) Puur of groen os hebben wel goede producten
http://www.horsefitshop.nl/inwendig/gez ... er-nieren/

Easy_Rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 21:00

Ik gebruik gewoon een zonnebrandcreme met hoge factor voor baby's.

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 20:46

Sorry dat ik zomaar binnen kom vallen, maar de mensen die hier de Cashel Crusader long nose gebruiken, hebben jullie hier een halster overheen of niet? Ik heb namelijk liever geen halster om in de wei, maar ze moet het masker natuurlijk niet gemakkelijk af kunnen krijgen.