Paard hangt erg aan ander paard.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Banyu

Paard hangt erg aan ander paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 20:02

Ik maak toch eens een topic aan, niet zozeer voor raad oid, maar eventuele tips oid.

Mijn paard staat op stal met een "pleintje"(uitloop), we zijn hier 3 jaar geleden komen te staan.
Hier heeft ze dus een buurman staan die erg aan haar hangt zodra ik haar alleen al wil pakken.

Jaren stond hier een ander paard, zijn weide genoot, en tevens zijn buurman dus, deze heeft in januari 2013 zomaar op stal een hartstilstand gehad.
Wij zijn dus week erna verhuist, waardoor die stal is vrij gekomen, waar ik voor mijn paard voor heb gekozen. Het is overigens een super lief beest hoor.

Dit paard heeft in mei 2013 (?) als ik dit goed zeg, een ongeluk gehad, waarbij zijn banden *welke weet ik even niet meer precies*, gescheurd zijn, waardoor die dus op 3 benen liep. Heeft jaar op stal/pleintje gestaan, en been is dit jaar bewezen sterker te zijn dan het gezonde been. In de wei doen ze af en toe een kamelen race.

Maar, dit paard kan overduidelijk niet zonder mijn paard...
Houd er altijd wel rekening mee hoor, eerste jaar in 2013 dus ook de hele zomer vanwege hem niet naar buiten geweest. Totdat staleigenaar zegt; Ga eens lekker naar buiten....
Dus ik ben maar gegaan, maar zodra ik met mijn paard van het pleintje afloop, begint die te gillen/brullen/ rennen en te doen, net zolang totdat we terug zijn. Al zijn we bijvoorbeeld 2 uur weg...
Paard springt, gallopeerd paar sprongen, bokkesprongen, stijgert af en toe, dus overduidelijk dat zijn been het echt wel aan kan. In de zomer als ik mijn paard van de wei pak, dan rent ie ook de hele wei door totdat ze terug is! -O-

Alleen nu, irriteer ik me er een beetje aan, paard kan er wellicht absoluut niets aan doen, eigenaar hetzelfde. En eigenaar vind het ook erg vervelend.
Maar zomer komt eraan, wil ik lekker dingen doen met mijn paard.
Ik kan mijn paard op stal of op het pleintje poetsen en zadelen, maar dit wil ik niet altijd.
Al was ik mijn paard, kan dit niet op mijn pleintje, dus doe ik dit aan de andere kant van de stal.
Meneer gaat dan dus al uit zijn dak, heb ik opgezadeld en loop na de rijbak, dan word ie al helemaal hyper en brult en springt ie...

Heb in overweging om te vragen voor een andere stal, maar dit wil ik eigenlijk 100% zeker niet.
Stal is echt fijn, afgelegen van andere stalgenoten, eigen "hokje" zeg maar, IDEAAAL!!
Stalling staat overigens ook vol, dus zou betekenen dat iemand zou moeten (willen) wisselen.
Onze 2 stallen zijn de enige met een pleintje, de andere stallen zijn gewoon.
3 stallen hebben overigens wel een uitloop. Maar houd haar liever op haar eigen plek..

Mijn probleem is eigenlijk; ik houd er genoeg dagelijks rekening mee, maar ik KAN dit niet altijd/ elke dag doen. Wil ook niet dat het paard weer een blessure op loopt. Paard staat overigens door de blessure op pensioen. Ik kom overigens op stal voor MIJN paard, niet om niets te kunnen doen met haar, omdat haar buurman anders uit z'n plaat gaat... :') :(
Maar voel me daar vaak wel rot over!

Zijn hier meer bokkers die deze of zelfde ervaring hebben?
Misschien doe ik hier ook niet goed aan om dit topic aan te maken, maar wil het even van me afschrijven!!! :o :D

Anoniem

Re: Paard hangt erg aan ander paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 22:13

Tja ik vind het simpel, hoe vervelend het ook is, het is niet jouw paard en dus niet jouw probleem. Ik zou gewoon doen wat je wilt doen. Het is aan de eigenaar van het paard om dit op te lossen.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 08:05

Staan er andere paarden in het zicht of ziet hij geen paarden meer als je weggaat? Kun je er een ander paard bijzetten als je rijdt? Wij hebben dit vaak aan de hand, onze paarden staan in groepsverband, als we een ander paard in het zicht zetten is het probleem altijd opgelost en kunnen we gewoon weg. En als het in de wei gebeurt: op een zandpaddock zetten scheelt een hoop schade voor paard en wei, daar kunnen ze niet zo veel kwaad.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 08:13

dianaw33 schreef:
Staan er andere paarden in het zicht of ziet hij geen paarden meer als je weggaat? Kun je er een ander paard bijzetten als je rijdt? Wij hebben dit vaak aan de hand, onze paarden staan in groepsverband, als we een ander paard in het zicht zetten is het probleem altijd opgelost en kunnen we gewoon weg. En als het in de wei gebeurt: op een zandpaddock zetten scheelt een hoop schade voor paard en wei, daar kunnen ze niet zo veel kwaad.

Hier net zo...het oudje hier gaat finaal uit z'n dak als ik met z'n maatje op stap ga en hij blijft alleen achter. Als ik hem bij een ander paard zet is het opgelost. Ik vind het wel de verantwoordelijkheid van de eigenaar om met een oplossing te komen, want ik kan me goed voorstellen dat jij je nu bezwaard voelt als jij je paard 'meeneemt'. Ik heb op stal de afspraak met een paar stalgenoten dat ik hun paard altijd bij het oudje mag zetten, dat is gezellig voor beide paarden en ik kan rustig m'n ding doen

Jennyxx

Re: Paard hangt erg aan ander paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 08:19

Misschien kan het andere paard naar een andere box gaan, zodat dat paard meerder paarden om zich heen heeft? Ik denk dat het niet opgelost is als jij naar een andere box gaat. Dan komt er een ander paard naast hem waar hij zich dan weer aan gaat hechten.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 08:21

Jennyxx schreef:
Misschien kan het andere paard naar een andere box gaan, zodat dat paard meerder paarden om zich heen heeft? Ik denk dat het niet opgelost is als jij naar een andere box gaat. Dan komt er een ander paard naast hem waar hij zich dan weer aan gaat hechten.

Wij zetten de pensioenpaarden ook zo veel mogelijk bij elkaar zodat je dit soort situaties niet krijgt, maar dat is natuurlijk niet overal logistiek mogelijk.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 08:41

dianaw33 schreef:

Andere paarden ziet hij zat. Hij heeft aan zijn pleintje ook een grote zandpaddock, en zelfs dan doet hij het. Dus dat heeft geen zin.
Wat betreft andere paarden er naast zetten, tja... Niet iedereen kan er naast zegt de eigenaar, en om dat nu iedere keer te gaan doen...

Jennyxx schreef:

Wilt eigenaar niet vanwege dus de uitloop. Maar ook omdat die stallen wat lager zijn zeg maar. Paard is 1.76

Citaat:
Wij zetten de pensioenpaarden ook zo veel mogelijk bij elkaar zodat je dit soort situaties niet krijgt, maar dat is natuurlijk niet overal logistiek mogelijk.

Alle paarden staan overigens apart op de weides. Dus pensioenpaarden bij elkaar zetten heeft weinig zin.

Pallatin schreef:
dianaw33 schreef:

Hier net zo...het oudje hier gaat finaal uit z'n dak als ik met z'n maatje op stap ga en hij blijft alleen achter. Als ik hem bij een ander paard zet is het opgelost. Ik vind het wel de verantwoordelijkheid van de eigenaar om met een oplossing te komen, want ik kan me goed voorstellen dat jij je nu bezwaard voelt als jij je paard 'meeneemt'. Ik heb op stal de afspraak met een paar stalgenoten dat ik hun paard altijd bij het oudje mag zetten, dat is gezellig voor beide paarden en ik kan rustig m'n ding doen

Paard er naast zetten helpt eigenlijk vrij weinig. Hebben we keer op de wei uitgetest, maar helpt gewoon niets...

Maargoed, denk dat er weinig tot geen oplossing is, dan loopt ie iedere keer maar weer even kreupel. Klinkt misschien laconiek, maar zo bedoel ik het absoluut niet. Vind het erg zat dan hoor, maar ik kan er weinig aan doen.
Op stal zetten en met de deur dicht tja, gaat ook niet dan breekt ie daar de boel af... :+

Heb wel besloten dat ik gewoon meer mijn ding gaan doen. Overigens houd ook niet iedereen rekening met mijn paard. :P