Help! Mijn paard is in de rui!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xfbdg

Help! Mijn paard is in de rui!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 14:52

Mijn verzorgFjord Rosa is verschrikkelijk in de rui en het lijkt maar niet op te houden.
Na een halfuurtje poetsen heb je alweer een hele emmer vol met haar. En dan ga je de volgende dag poetsen, is het net zo erg...

Valt hier iets aan te doen of is het maar een kwestie van goed doorpoetsen?

Anomien

Re: Help! Mijn paard is in de rui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 14:54

Ja er komt een eind aan ja. Hij wordt echt niet kaal hoor. Gewoon doorpoetsen.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 14:54

Goed doorpoetsen. En een furminator helpt :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 14:58

Geduld hebben en afwachten. Door blijven poetsen heeft geen zin ook. Haar komt er vanzelf wel af. Om de dag krijgen ze met een metalen rosborstel een poetsbeurt. Dat is genoeg. Te vaak is voor hun altijd buiten vacht niet zo goed.

Channn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 15:05

Gewoon lekker blijven poetsen zoals je normaal ook doet. Komt vanzelf een eind aan! Een borstelblok of een poetshandschoen kunnen het misschien wat makkelijker maken voor je.

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 17:52

Afbeelding _/-\o_ _/-\o_

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 17:55

Waarom zou je? Paard kan toch rollen? Er zijn toch vogeltjes die op je paard landen en plukken vacht meenemen? Ik ros ze in het voorjaar alleen onder de buik en tussen de benen. De rest doen ze maar lekker zelf.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 17:56

Vogels zijn in de rui, paarden verharen :')

Mijn pony, een Arabier, zit alweer strak in d'r zomervelletje. Haar wintervacht was een fractie langer haar als haar zomervacht, dus niet zoveel verschil := (niet geschoren overigens)
Blij toe! Moet er niet aan denken al die haarballen!
Ik heb gewoon goed gepoetst om alles er zo snel mogelijk uit te krijgen. Zie mensen op stal vaak ook zo'n stalen ding gebruiken, werkt wel goed alleen moet je paard er wel van houden.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 18:08

Koper schreef:
Waarom zou je? Paard kan toch rollen? Er zijn toch vogeltjes die op je paard landen en plukken vacht meenemen? Ik ros ze in het voorjaar alleen onder de buik en tussen de benen. De rest doen ze maar lekker zelf.

Omdat als ik ze niet help ze gaan staan te schuren ;) jeuk is niet fijn. Dus dan help ik ze een beetje.
Verder heb ik er een hekel aan als mijn dekjes onder de haren zitten, dus moet ik eerst even goed borstelen voor ik er mijn zadel op wil gooien. Ook de 2 met deken op vinden het niet fijn als eronder de haren vast blijven zitten.

Terug naar de discussie; ik gebruik zo'n zweetmes met karteltjes, erg fijn om de haren er makkelijk af te krijgen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 20:39

Vogels zijn dol op witte haren! Vooral meesachtigen.. Bouwen ze mooie nestjes van!

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 07:36

smurffie schreef:
Omdat als ik ze niet help ze gaan staan te schuren ;) jeuk is niet fijn. Dus dan help ik ze een beetje.
Verder heb ik er een hekel aan als mijn dekjes onder de haren zitten, dus moet ik eerst even goed borstelen voor ik er mijn zadel op wil gooien.

Oei, een hekel aan haren op je dekjes? Dan moet je écht niet in de buurt van Joke komen. Alles hangt gewoon onder en als ik over straat loop zie ik voor/achter/naast mij allemaal haren vliegen. (Soms medelijden met de mensen die passeren :') ) Maarja, ze is 40 jaar dus ik mag blij zijn dat ze nog zo goed haar winterwacht krijgt en zo goed ruift. _/-\o_

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 08:26

Ja daar heb ik een goede hekel aan, dat gaat jeuk veroorzaken bij je paard en schuurt onder je zadel. Maar ik gok dat je op een 40 jarige ook niet meer rijd?

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 08:41

Mijne is ook aan het verharen.. Het was eerst erger en nu begint het al wat minder te worden. Het borstelen vind ik nog geeneens het ergst. Wat ik vervelend vind is dat er een plakkaat wit haar onder mijn dekjes zit na het rijden :j. Verder kan hij lekker in de wei rollen, voordat je het weet zijn ze al weer klaar met verharen!

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 08:48

Bij mijn paard werkt het goed als je enkele dagen kamt met zo een zweetmes met tandjes, haalt al het vuil en de haren er goed uit!

Sancerre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 08:57

Lijnzaad voeren. Gaat het nog sneller.

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 11:28

smurffie schreef:
Maar ik gok dat je op een 40 jarige ook niet meer rijd?

Niet intensief maar gaat nog steeds af en toe een zadel op voor wandelingetjes. In de winter wel minder omdat ik te lui ben om de modder er af te borstelen :')

BoschA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 12:11

Gewoon lekker borstelen met de roskam en de andere borstels. Komt vanzelf goed ;) Duurt alleen eventjes voor dat de wintervacht er af is wat ook weer afhankelijk is per paard en ras.

Sofiaxblitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 21:30

Haha lekker bos haren heb je daar! Maar wat de rest zegt: gewoon lekker door poetsen! Vanzelf wordt het minder!

MVasbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 21:33

Biotine geven, dan komt het sneller af:)

Pebblea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 21:37

Genoeg naar buiten helpt bij mij zeker. Ik breng de mijne altijd rond 11 uur 's ochtends naar buiten en haal haar rond 8/9 uur 's avonds weer binnen, rond deze tijd kan dat echt wel weer. Sinds dat ze op deze tijden buiten staat verhaart ze als een malle! :')

nicolevdveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 18:56

Ik scheer mijn shetlanders heel vaak in deze periode, dit omdat shetlanders echt een mega dikke vacht hebben en zodat ze snel uit hun wintervacht komen. Ook komt een van mijn pony's moeilijk door de rui heen zodat ik hem hier een beetje bij help haha..

pinkdonut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 18:22

lekker doorpoetsen