Hoi Wij hebben een merrie veulen kruising Fries x haflinger 9 mnd . Ze staat bij een opfok bedrijf tussen 5 paint horses merrie veulens van haar eigen leeftijd 9 tot 12 mnd. Nou viel het ons op dat ze telkens word getrapt. Als onze dochter haar eruit wil halen ramt ze bijna door het hek heen en wil na de tijd niet meer terug de box in. als ze in de box is word ze meteen naar buiten gejaagd. ze heeft meerdere plekken op benen bil hoofd en borst. vraag is dit normaal binnen een groep of word ze niet geaccepteerd door de andere.
Hoe lang staat ze in deze groep, is ze in een bestaande groep gekomen of zijn het allemaal nieuwelingen? Wat voor ruimte hebben ze en waarom wordt ze eruit gehaald?
troi
Geplaatst: 27-03-16 13:04
Op zich is een rangorde normaal binnen een groep maar dat moet na een paar weken wel tot rust komen. Dan wordt de ranglaagste vaak nog wel weggejaagd maar moet het echte bijten en trappen, afgezien van wat gedreig, eigenlijk wel vrijwel voorbij zijn. Belangrijk is wel dat er genog ruimte is voor de ranglaagste om weg te komen van de rest. Een goede opfok heeft daarom erg grote loopstallen en grote paddocks om verwondingen en onrust te voorkomen.
Hoe groot zijn de ruimtes en hoeveel dieren staan er in bij jouw opfok?
Kan er heftig uit zien he, maar ons is altijd verteld om het zoveel mogelijk aan de natuur zelf over te laten. Mijn merrie zat de eerste weken compleet onder de wonden, schrammen en bulten. Uiteindelijk is dit na 2-3 weken helemaal goed gekomen en heeft ze haar plekje in de rangorde veroverd...
Hmm. moeilijk. Het is normaal dat paarden zo af en toe wat wondjes hebben. Dat heeft mijn hengst ook. Maar op gegeven moment moet je wel gaan merken dat jouw paard zich gaat verdedigen en dat ze gelijk zijn aan elkaar. Als dit niet gebeurt heb je kans dat het een onderdeurtje wordt dat zich van alle kanten laat beschadigen.. Daar lopen de andere letterlijk overheen. Dat wil je echt niet hebben want dan krijg je een bang paardje dat zich niet lekker kan ontwikkelen tot zelfverzekerd paard.
Ik merkte dat toen mijn paard bij een schrikkerige hengst werd gezet dat er steeds meer wonden op zijn lichaam kwamen. Ik herkende hem niet meer (qua gedrag) zoals hij daarvoor was. Altijd aanwezig, heel erg op mensen en dieren gericht, heel nieuwsgierig, altijd vooraan. En nu, als de andere hengst ging bewegen, trok mijn paard zich terug in de hoek van de stal. Kon niet ontspannen. Bleek dat die schrikkerige hengst echt ontzettend gemeen en dominant was als niemand keek. Mijn paard had zijn hele hoofd kapot en was echt uitgeput van het lopen de hele dag in de stal. Uiteindelijk overleg met de staleigenaresse gehad en die had het inderdaad ook opgemerkt, ze had nog een hengst van mijn paard zijn leeftijd staan, maar die moest even op stalrust. Paar dagen later hebben ze mijn paard en die andere hengst bij elkaar gezet en toen veranderde mijn paard weer in de opdringerige puber die ik kende. Fiew echt een opluchtig. Ik wil alles behalve een bang paardje dat zich niet vrij kan voelen en onderdrukt wordt. Inmiddels is hij ontzettend sterk geworden, en breed gegroeit, dus aankomend zomerseizoen gaat het weer met die schrikkerige hengst de wei op maar hij weegt denk ik 1,5 keer zoveel dan die hengst haha. Dus hopelijk komt dat goed.