Tips&tricks: nat paard droog krijgen zonder binnen zetten?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Tips&tricks: nat paard droog krijgen zonder binnen zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 07:43

Goed, de situatie is als volgt: in de wintermaanden biedt mijn stalling de mogelijkheid gebruik te maken van stallen en een binnenbak, waardoor mijn paard nooit nat hoeft te worden als we op een regenachtige dat werken/lessen. Maar binnenkort zet de boer zijn dieren in de stallen en binnenbak, waardoor we een paar weken toch natgeregend kunnen worden bij les en training. Nu ben ik er geen fan van om een regendeken op zijn natte rug te gooien, maar ik weet ook niet hoe ik hem droog kan krijgen zonder stal. Ik heb een optie bedacht, namelijk om hem zijn fleece onder de regendeken te doen en dan rustig droog te stappen en voordat ik hem op de wei zet de fleece er weer vanaf te halen, maar daar zitten natuurlijk haken en ogen aan. Ik vraag me af hoe jullie dit oplossen?

1. Ik heb al gezocht, de meningen over een nat paard een regendeken opleggen verschillen, maar mijn keuze om hem droog onder de regendeken in de wei te zetten staat vast. Tips als binnen zetten tot hij droog is kunnen nu juist even niet!

2. Zijn deken af laten in de regen is op het moment nog geen optie.

3. Ik ben erg tevreden over de huidige stalling en mijn paard voelt zich fijn op dit plekje, dus we gaan niet verhuizen.

4. Niet lessen/werken is geen optie.

Marieke_K

Re: Tips&tricks: nat paard droog krijgen zonder binnen zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 07:52

Waarom is geen deken geen optie?

Het is nu al best op temperatuur voor je paard en mijn ervaring is dat een deken plus zon (hoe zwak nu ook) heel snel heel warm wordt.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 08:02

Ik heb een lichte (kleur), goed ademende regendeken om de temperatuurbezwaren wat op te vangen. Hij is wat aan de lichte kant en moet aankomen. Als hij nat wordt staat hij te rillen (langdurig), hij is heel rank, dus verliest vergeleken met een haflinger veel meer energie aan de buitenlucht, zeker als het regent (de ratio tussen volume en huidoppervlak is groter). Hij is 100% gezond, maar volgens mijn dierenarts is er niets mis mee om hem nog te beschermen tegen het weer, zeker gezien het 's nachts nog onder de 5 graden is. Daardoor houdt hij meer energie over om aan te komen en te groeien. Maar ik geloof dat ik niet vroeg om vragen waarin in mijn keuze moet verantwoorden?
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 27-03-16 08:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 08:03

Vroegâh wreef je je paard droog met strowissen. En als-ie dan onder een deken moest, legde je een paar strowissen onder de deken, zodat het resterende vocht weg kon.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 08:04

Maar het zal je meevallen hoe vaak het eigenlijk droog is.
Van een klein buitje wordt je paard niet nat tijdens het trainen, tenminste, door de warmte verdampt dat al voordat je klaar bent ;)
Mocht het wel hard regenen dan stap ik uit met (fleece)deken ;)
Je optie om de regendeken daar over te doen is minder, dan kan het vocht niet weg

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 08:28

Mijn vraag kwam voort uit belangstelling, hoe meer je weet hoe makkelijker je kan meedenken. Ieder paard is anders (zelfs haflingers verschillen van elkaar) maar info over de conditie van je paard haalde ik niet uit je OP :)

Droogwrijven inderdaad, of bij hele harde regen rijden met een waterdichte uitrijdeken. Met longeren kan je de tegendelen zo vouwen dat je dan ook een soort nierdeken hebt. Blijft iig de achterkant droog. Mijn ervaring bij een klein buitje is ook dat ze zelf snel drogen.

Een fleece deken onder je dek zou ik ook niet doen. De fleece kan niet ademen en het vocht verliezen, dat maakt het alleen maar kouder.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 08:41

Wat ik me wel afvraag, gaan ze door zo'n uitrijdeken dan niet meer zweten, waardoor je dan daardoor weer een nat paard hebt? Gelukkig zweet hih niet zo snel, maar na een pittige training is hij wel wat vochtig.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 08:48

Uitrijdeken ligt over de bilspieren. Paarden zweten waar grote bloedvaten dicht onder de huid liggen. Dat is niet het geval waar dikke spieren liggen. Oftewel: paarden zweten niet op hun kont.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 08:50

:o? Logisch -:)

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 08:54

Bucas heeft een dekenlijn die specifiek geschikt is om ook in natte situatie op je paard te leggen.

(bucas smartex)

De bucas smartex rain is de dunste variant meen ik.

Ik heb er zo een gehad. Helaas met productiefout waardoor hij snel slecht werd.

Maar het systeem werkte prima, ik kon probleemloos die deken over een nattig/klammig paard gooien.
Moest uiteraard wel fatsoenlijk op adem zijn, maar wat regen of het laatste restje uitzweten voerde deze deken prima af.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 09:04

Ik heb de smartex inderdaad gepast, het concept is ideaal, helaas lag hij niet goed op mijn paard.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 09:11

ik zou met regen rijden met een waterdichte uitrijdeken. nat van het zweet gewoon een paar handdoeken op zijn rug. deken erover. en stro onder de handdoeken proppen. dan heb je genoeg ventilatie dat het zweet wegkan. en na een paar uur glijden die handdoeken er wel onderuit.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 12:15

Ibbel schreef:
Uitrijdeken ligt over de bilspieren. Paarden zweten waar grote bloedvaten dicht onder de huid liggen. Dat is niet het geval waar dikke spieren liggen. Oftewel: paarden zweten niet op hun kont.

Waarom is die van mij dan juist wel nat op zn kont na een half uurtje flink aan het werk?

horsebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 00:14

Ik volg dit eventjes :)

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:29

Ooh herkenbaar! Ik heb ook een ranke, slanke slungel die ik 's nachts nog wel een dekentje op heb als het koud is. Ik zou ook gaan voor droogwrijven, maar blijft lastig: het liefst heb je hem natuurlijk echt droog onder zijn deken. En effe simpel gedacht: heb je mogelijkheid om het een beetje uit te kienen wanneer je gaat trainen met buienradar bij de hand? Ik ben misschien iets te optimistisch maargoed: het is al april, hoeveel dagen regent het nu echt heel hard precies op de tijden dat jij gaat? (Weet niet wanneer op de dag en of het verschilt hoor) Ik zou dan denk ik toch de simpelste oplossing kiezen: niet trainen of wandelen/eventueel mentaal bezig houden waarbij hij een uitrijdeken oid op kan. Het is maar voor een paar weekjes :) En nu maar heel hard hopen dat het niet nu wekenlang iedere dag gaat regenen _O-

Rosjej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 15:27

Ik doe dit altijd zo goed en kwaad als het gaat met een paar flinke handdoeken

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:33

De dekens van fedimax.de hebben de zelfde werking als de bucas dekens, maar dan goedkoper én ze blijven veel beter liggen als de bucas. (wel die met cooldry)
Werkt perfect, ook als ik het paard helemaal heb afgespoten gewoon de deken er weer overheen en het wordt keurig afgevoerd en de deken blijft aan de binnenkant droog, zodat er altijd een droge warme kant op het paard zit.
Hier een filmpje van de werking:
https://www.youtube.com/watch?v=WBF8XN2X7KU

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:35

EmptyWords schreef:
Ibbel schreef:

Waarom is die van mij dan juist wel nat op zn kont na een half uurtje flink aan het werk?

Specificeer nat en op z'n kont :)

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 18:50

Hahahaha, ik moest serieus aan dit topic denken toen ik vanmiddag in de regen stond te longeren. Mijn reactie was wel iets te optimistisch _O- Wat een klote weer! Ben wel benieuwd hoe je het opgelost hebt!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 19:12

Ik stond gisteren te longeren toen er een hagelbui viel. Gelijk zijn regendeken op gegooid voordat hij nat werd. Nu was de bak ook een waterpark, dus zoveel konden we toch al niet. Maar wat een pure bagger de laatste maanden.... -O-