Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Silly1972 schreef:Nee Marianne, ook met die regels niet, laadgewicht is nl 1300, trek gewicht van de auto is 1200, dat mag dan niet met een B, ongeacht of je er maar bv 10 kg lading in hebt liggen.
Hou er rekening mee dat er dan totaal geen marge is mbt het gewicht.
Met die combinatie wil je niet graag rijden.
Wat is het gewicht van de auto zelf?
Nann__ schreef:Zover ik weet is het het maximum gewicht wat telt.
''Is de aanhanger of oplegger zwaarder dan 750 kilo? Dan is rijbewijs B toegestaan, als de toegestane maximummassa van de auto en aanhanger samen niet meer bedraagt dan 3.500 kilo.''
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/inhoud/autorijbewijs-rijbewijs-b
Silly1972 schreef:Nee Marianne, ook met die regels niet, laadgewicht is nl 1300, trek gewicht van de auto is 1200, dat mag dan niet met een B, ongeacht of je er maar bv 10 kg lading in hebt liggen.
Kennis is laatst nog aangehouden omdat haar auto 1100 mocht trekken en ze had 1300 op kenteken
MarianneW schreef:Silly1972 schreef:Nee Marianne, ook met die regels niet, laadgewicht is nl 1300, trek gewicht van de auto is 1200, dat mag dan niet met een B, ongeacht of je er maar bv 10 kg lading in hebt liggen.
https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... ekken.aspx
Nann__ schreef:Zover ik weet is het het maximum gewicht wat telt.
''Is de aanhanger of oplegger zwaarder dan 750 kilo? Dan is rijbewijs B toegestaan, als de toegestane maximummassa van de auto en aanhanger samen niet meer bedraagt dan 3.500 kilo.''
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/inhoud/autorijbewijs-rijbewijs-b
renee16 schreef:Rex Rolfo: Ik heb de papieren (vd trailer) niet bij de hand. Wat ik onthouden heb is toegestane massa 1.300 is. Geldt dit ook als je de combi MET BE wilt rijden?
Rex_Rolfo schreef:renee16 schreef:Rex Rolfo: Ik heb de papieren (vd trailer) niet bij de hand. Wat ik onthouden heb is toegestane massa 1.300 is. Geldt dit ook als je de combi MET BE wilt rijden?
Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel. In dit verhaal: laagste waarde telt.
Als trailer met inhoud niet meer dan 1300 kg mag wegen mag deze NOOIT meer wegen. Al zet je er een beer van een wagen voor die 5-6 ton mag trekken.
Als de auto 1200 kg mag trekken mag er NOOIT meer gewicht (werkelijk, dus incl lading van dat moment) achter hangen. Al heb je rijbewijs A t/m Z.
Wat wel meerdere keren fout is aangegeven: ook met rijbewijs B mag een aanhanger TMM 1300 kg achter een auto die 1200 kg mag trekken. Zolang TMM auto + TMM trailer niet over de 3500 kg gaat.
Silly1972 schreef:Dat had ik ook, auto woog 1300, mocht 1200 trekken had een combinatie met werkelijk gewicht 1100 kg , maar was echt een ramp, beetje wind, of beetje beweging van het paard en je zat zowat op de andere weghelft.