Onduidelijkheid wel/niet trailer mogen trekken.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn101

Onduidelijkheid wel/niet trailer mogen trekken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 12:09

Weet iemand hier waar ik online de relevante regels/wetgeving kan vinden mbt het trekken van een trailer.

Het gaat om een combinatie:
Auto met trekkracht 1.200
Maximum laadvermogen trailer 1.300
Werkelijke laadvermogen ongeveer 1.100

Mag dit wel of niet MET BE rijbewijs..?

Ik lees op de ene plek dat het werkelijke gewicht telt en op een andere plek het mamimum gewicht, Graag zou ik de juist informatie hierover vinden.

Super bedankt alvast.

MarianneW

Re: Onduidelijkheid wel/niet trailer mogen trekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:10

Ja dat mag

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:11

Weet je zeker dat je werkelijke gewicht maar 1100 is? Dat is best weinig!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:12

Met BE rijbewijs mag het omdat de werkelijke laadvermogen 1100 is, met alleen B mag het niet, alleen hou er rekening mee dat het gewicht op de papieren vaak minder is dan in werkelijkheid.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 12:13

MarianneW schreef:
Weet je zeker dat je werkelijke gewicht maar 1100 is? Dat is best weinig!

Nee dat weet ik niet zeker, dit is een schatting.. Zou ook tegen 1.200 kunnen liggen.
Maar dan moet het paard gewogen worden om het zeker te weten..

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:13

Maar hoe zwaar is je trailer dan? Gemiddeld paard weegt toch al snel 600/700 kilo

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:14

Silly1972 schreef:
Met BE rijbewijs mag het omdat de werkelijke laadvermogen 1100 is, met alleen B mag het niet, alleen hou er rekening mee dat het gewicht op de papieren vaak minder is dan in werkelijkheid.

Met de regels vanaf januari 2013 toch wel??

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:14

Zover ik weet is het het maximum gewicht wat telt.

''Is de aanhanger of oplegger zwaarder dan 750 kilo? Dan is rijbewijs B toegestaan, als de toegestane maximummassa van de auto en aanhanger samen niet meer bedraagt dan 3.500 kilo.''
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/inhoud/autorijbewijs-rijbewijs-b

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:16

We hebben hiervoor een centraal topic: [TAO] [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer
Betreft regels: http://www.bokt.nl/wiki/Rijbewijs_BE

Wat betreft dit geval: is die 1300 kg het laadvermogen van de trailer of toegestane maximale massa (= eigen gewicht + laadvermogen)? In geval TMM mag je die trekken met B rijbewijs indien TMM auto 2200 kg of minder is. Al het andere is niet van belang bij de vraag "is E nodig".

TS heeft BE dus zolang het werkelijke gewicht de aanhanger niet meer bedraagt dan het trekvermogen van de auto (in dit geval 1200 kg) is het goed. Let ook even op de maximale kogeldruk van aanhanger, auto en trekhaak, de werkelijke druk mag niet hoger zijn dan de laagste van die drie.
Laatst bijgewerkt door Rex_Rolfo op 25-03-16 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:16

Nee Marianne, ook met die regels niet, laadgewicht is nl 1300, trek gewicht van de auto is 1200, dat mag dan niet met een B, ongeacht of je er maar bv 10 kg lading in hebt liggen.

Kennis is laatst nog aangehouden omdat haar auto 1100 mocht trekken en ze had 1300 op kenteken

Hou er rekening mee dat er dan totaal geen marge is mbt het gewicht.
Met die combinatie wil je niet graag rijden.

Wat is het gewicht van de auto zelf?

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:18

Idd, BE mag. Geremde aanhanger mag 1200kg wegen volgens papieren auto? En werkelijk is 1100, dan mag het.

Een paard is eerder 500 dan 700kg.

Maar ik verwacht dat het gewicht trailer anders kan zijn dan op papier ( ledig gewicht VS gewicht incl matten/stangen).

Maar bij deze vraag staat duidelijk BE, dus alleen B is niet relevant ;)

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:18

Silly1972 schreef:
Nee Marianne, ook met die regels niet, laadgewicht is nl 1300, trek gewicht van de auto is 1200, dat mag dan niet met een B, ongeacht of je er maar bv 10 kg lading in hebt liggen.

https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... ekken.aspx

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 12:21

Om deze reden vroeg ik dus om de officiele regelgeving hierover.
Ik hoor zoveel verschillende dingen, dat het steeds minder duidelijk lijkt.

Rex Rolfo: Ik heb de papieren (vd trailer) niet bij de hand. Wat ik onthouden heb is toegestane massa 1.300 is. Geldt dit ook als je de combi MET BE wilt rijden?

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:22

Nann__ schreef:

''Is de aanhanger of oplegger zwaarder dan 750 kilo? Dan is rijbewijs B toegestaan, als de toegestane maximummassa van de auto en aanhanger samen niet meer bedraagt dan 3.500 kilo.''
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/inhoud/autorijbewijs-rijbewijs-b

Bij B rijbewijs telt het mtm, bij BE het werkelijke gewicht.
ik mag maw een trailer met een mtm trekken van 3500 met m'n auto die die op papier maar 2500 mag trekken. Ik mag de trailer dus niet laden tot 3500 maar moet stoppen aan 2500

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 12:24

Silly1972 schreef:

Kennis is laatst nog aangehouden omdat haar auto 1100 mocht trekken en ze had 1300 op kenteken

Massa rijklaar 1265 kg staat op de papieren.
Van de trailer heb ik helaas niet bij de hand en weet ik het kenteken ook niet uit mijn hoofd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:25

Heel simpel, als het op papier niet kan, niet doen. Zoals hier waar de auto dit gewicht niet mag trekken, gaat de verzekering niet uitkeren als er iets mis gaat. Weeg de hele combi en laat de trailer terugkeuren naar 1200kg (als dat na weging inderdaad genoeg blijkt te zijn). Want wat er op de papieren staat is het enige wat te bewijzen valt bij een ongeluk, etc. politiecontrole is een andere zaak, daar valt met uitleg en rekensommen vaak nog wel wat aan te tonen. Verzekering kom je niet omheen.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 12:25

MarianneW schreef:
Silly1972 schreef:

https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... ekken.aspx

Ook weer de regels als het gaat om B rijbewijs..
Het gaat hier om BE rijbewijs, die regels krijg ik niet gevonden -O-

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:26

Nann__ schreef:

Dan moet je even de OP beter lezen.
Ts geeft aan een BE rijbewijs te hebben, dan zijn deze regels niet meer van kracht.
Voor een BE geldt het werkelijke gewicht. Aan te raden is dan wel om je trailer en je paard eens te gaan wegen om zeker te zijn dat het minder is dan 1200 kilo.

Of je met een dergelijke combinatie de weg op wil is een andere vraag (ik heb een tijd met een mazda rondgereden, eigen gewicht 1250 kilo zonder extra materiaal, mocht 1400 kilo trekken, en mijn trailer + paard woog dat ongeveer. Het ging op zich prima, maar er was geen reserve en ik deed enkel binnenwegen om te voorkomen dat ik hard moest remmen, want dan zat ik zeker in de knoei. Combinatie voelde ook absoluut niet stabiel aan.)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:29

renee16 schreef:
Rex Rolfo: Ik heb de papieren (vd trailer) niet bij de hand. Wat ik onthouden heb is toegestane massa 1.300 is. Geldt dit ook als je de combi MET BE wilt rijden?

Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel. In dit verhaal: laagste waarde telt.

Als trailer met inhoud niet meer dan 1300 kg mag wegen mag deze NOOIT meer wegen. Al zet je er een beer van een wagen voor die 5-6 ton mag trekken.
Als de auto 1200 kg mag trekken mag er NOOIT meer gewicht (werkelijk, dus incl lading van dat moment) achter hangen. Al heb je rijbewijs A t/m Z.

Wat wel meerdere keren fout is aangegeven: ook met rijbewijs B mag een aanhanger TMM 1300 kg achter een auto die 1200 kg mag trekken. Zolang TMM auto + TMM trailer niet over de 3500 kg gaat.
Laatst bijgewerkt door Rex_Rolfo op 25-03-16 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:30

Dat had ik ook, auto woog 1300, mocht 1200 trekken had een combinatie met werkelijk gewicht 1100 kg , maar was echt een ramp, beetje wind, of beetje beweging van het paard en je zat zowat op de andere weghelft.
Dat niet alleen auto's met dat trekgewicht hebben vaak een kogeldruk van 50kg terwijl je een kogeldruk van 75 nodig hebt voor een 1 paards trailer.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:31

Rex_Rolfo schreef:
renee16 schreef:

Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel. In dit verhaal: laagste waarde telt.

Als trailer met inhoud niet meer dan 1300 kg mag wegen mag deze NOOIT meer wegen. Al zet je er een beer van een wagen voor die 5-6 ton mag trekken.
Als de auto 1200 kg mag trekken mag er NOOIT meer gewicht (werkelijk, dus incl lading van dat moment) achter hangen. Al heb je rijbewijs A t/m Z.

Wat wel meerdere keren fout is aangegeven: ook met rijbewijs B mag een aanhanger TMM 1300 kg achter een auto die 1200 kg mag trekken. Zolang TMM auto + TMM trailer niet over de 3500 kg gaat.

Toch niet.
Met rijbewijs B zijn het de waarden op papier die tellen. Dus als je dan tegengehouden wordt krijg je wel een bekeuring.
Met BE zijn het de feitelijke waarden die tellen...

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:33

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:36

Silly1972 schreef:
Dat had ik ook, auto woog 1300, mocht 1200 trekken had een combinatie met werkelijk gewicht 1100 kg , maar was echt een ramp, beetje wind, of beetje beweging van het paard en je zat zowat op de andere weghelft.

Ligt ook sterk aan de combinatie. Sommige auto's mogen meer trekken dan mij verstandig lijkt (b.v. hoge kleine 'terreinwagentjes' als Feroza), andere zoals een Zafira heb ik geen enkel probleem om tot de max te gaan (Opel is sowieso redelijk terughoudend met hun opgave)

Ook de trailer speelt een grote rol, onze 'nieuwe' ligt heel wat fijner achter de wagen dan de oude die we daarvoor hadden. Heb je een wat ongelukkige combinatie dan zit je met samengeknepen billen achter het stuur, heb je een goede combi dan gaat het fluitend.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:36

Duhelo schreef:
Met rijbewijs B zijn het de waarden op papier die tellen.

Je zou me een groot plezier doen als je de bijbehorende wettekst weet op te snorren :)

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:40

Met welk rijbewijs mag ik een auto met aanhangwagen besturen?
U heeft rijbewijs B, BE of B+ (code 96) nodig om met een aanhanger te mogen rijden. Welk rijbewijs de juiste keuze is, hangt af van het toegestaan gewicht van de aanhanger.

Toegestane maximale massa
Behalve wanneer anders vermeld, gaat het bij gewicht om de toegestane maximale massa, ook wel leeggewicht + laadvermogen. Een aanhanger kan bijvoorbeeld een toegestane maximale massa van 750 kilo hebben. Als de aanhanger zelf 150 kilo weegt (leeggewicht), dan mag er nog 600 kilo aan lading bij (laadvermogen). Het gaat dus niet om het daadwerkelijke gewicht.

Gewicht auto achterhalen
Als u uw kenteken invoert op de website van de RDW, dan ziet u:

welk gewicht uw auto mag trekken (daadwerkelijk gewicht);
wat het leeggewicht + laadvermogen van uw auto is.
Is het leeggewicht + laadvermogen van een auto meer dan 3.500 kilo? Dan is een groot rijbewijs (C of C1) verplicht.

Rijbewijs B
Met rijbewijscategorie B mag u met een auto:

een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.
De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto.

Rijbewijs B+ (code 96)
Met rijbewijscategorie B+ (code 96) mag u met een auto:

iedere aanhanger gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 4.250 kg (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.
Rijbewijs BE voor 19 januari 2013 gehaald
Met rijbewijscategorie BE van voor 19 januari 2013 mag u met een auto:

iedere aanhanger of oplegger gebruiken. Er is geen grens aan het leeggewicht + laadvermogen.
Let wel op de maximale trekhaaklast. Die staat vermeld in het kentekenbewijs of instructieboekje van de auto.

Rijbewijs BE na 19 januari 2013 gehaald
Met rijbewijscategorie BE van na 19 januari 2013 mag u met een auto:

een aanhanger of oplegger van maximaal 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
onder bepaalde voorwaarden een aanhanger of oplegger gebruiken die zwaarder is dan 3.500 kg.
Voorbeelden van combinaties
Enkele voorbeelden van combinaties met het benodigde rijbewijs. In alle gevallen gaat het gewicht om leeggewicht + laadvermogen.

Voorbeelden van combinaties
Gewicht auto (kilo) Gewicht aanhanger (kilo) Benodigd rijbewijs
2.400 850 Rijbewijs B
2.400 1.400 Rijbewijs B+ code 96
2.400 2.000 Rijbewijs BE
3.000 4.000 Rijbewijs BE (voor 19 januari 2013), anders rijbewijs C1E of CE