bang om te rijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mapartepe

bang om te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 14:34

Hallo,
Ik heb een ruin van bijna 6. In de omgang is hij heel braaf maar toen we eens terugkwamen van de manege( te voet) ging hij er ineens vandoor. Al bokkend.. Ik val eraf en hij loopt weg. Gelukkig was het in een grote weide dus Kon hij niet weg. De keren daarna de trailer genomen. Door omstandigheden al een tijdje niet meer kunnen rijden. En vandaag gaan we weer opnieuw. Ik ben een beetje bang voor de weg van en naar de manege. Iemand tips? We hebben hem al gelongeerd en papa gaat hem aan de koord houden maar ik durf er niet meer op. Iemand die tips heeft?

mapartepe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 14:34

Waarschijnlijk ging hij er vandoor omdat hij zijn vriendje hoorde. Ik ben ook al een par keer heel hard van hem gevallen

Dottie0991

Re: bang om te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 19:22

Ik ken jou niet en het paard niet, maar hou er altijd rekening mee dat paarden vlucht dieren zijn. Als ze schrikken of weet ik het ja dan kunnen ze gaan rennen, maar ik mag hopen dat je dat zelf ook wel weet.
Ik zou me er niet van laten weerhouden om lekker er weer op te stappen, als 1 val er gelijk voor zorgt dat je gelijk niet meer durft tja dan vraag ik me af wat je met een eigen paard moet eerlijk gezegd (niet banketstaaf bedoeld). Er af vallen kan gebeuren, wees blij dat je er verder niks ernstigs aan over gehouden hebt een vroegere vriendin is er zodanig afgevallen een keer dat ze er bijna niet meer was geweest nu en die rijd ook nog steeds paard.. En anders ja je instructie om tips ofzo vragen denk ik :-)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 19:36

Nou, de opmerking 'ik weet niet wat je dan met een eigen paard moet' vind ik nergens over gaan.

Ik ben een heel onzekere ruiter. Ik durf na een val ook niet goed meer op mn paard. En nadat hij buiten een paar keer gek gedaan heb ben ik ook angstig gebleven. De ene ruiter valt iedere dag van een paard en stapt zonder aarzeling weer op. De andere heeft er wel moeite mee en blijft bang.

Ts, gewoon heel langzaam vertrouwen weer terug gaan krijgen. Desnoods rijden terwijl iemand hem aan de longe houd en van tevoren even longeren. Even niks 'engs' opzoeken. Gewoon in de bak wat stappen en draven. Paardje lekker aan het werk zetten met overgangen (kan ook als iemand hem aan de longe heef) en pas weer stappen verder gaan als jij daar vertrouwen in hebt ;)

santens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 19:58

Inderdaad langzaam het vertrouwen weer terug opbouwen. Zolang je het echt te eng vind, zou ik er niet op gaan. Dan gebeuren er alleen maar ongelukken.
Ik zou hem aan de hand meenemen tot het vertrouwen er weer is en daarna erop met iemand die hem vasthoud. Of misschien samen met een ander paard??
Veel succes in ieder geval!

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 21:42

Je zou ook ernaast kunnen gaan lopen en bv het laatste stuk erop of eraf. Niks overhaasten en goed naar je gevoel luisteren!! Paarden voelen donders goed aan of jij bang bent en dan kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan. Rustig aan bouwen aan samen meer vertrouwen.. veel succes iig!!

secret_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 11:03

ben ook ooit gevallen en durfde ook niet goed meer ! maar ben gewoon blijven opbouwen ! en uiteindelijk waren we zonder zadel aan het draven buiten !

gewoon door zetten geen schrik hebben en er tegen praten dat alles oké is !

groetjes !

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 11:10

Zijn jullie voorheen vaker lopend/onder het zadel naar de manege gegaan?

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 11:12

Dit gedrag is voor een 6 jarig paard helemaal niet gek, uiteraard wel ongewenst. Staat hij overdag buiten of op stal? Wat voer je hem?

Als ik het vertrouwen in een paard verlies ga ik gewoon aan de longe in de longeer bak (waar ze dus echt geen kant op kunnen) en zit ik zo nodig wat bokken uit, maar meestal valt het uiteindelijk heel erg mee. Als je een longeer bakje in de buurt hebt is dat misschien een idee. Als dat niet lukt zou ik kijken of er een beetje een handige ruiter in de buurt is die je paard een paar keer kan rijden, totdat jij het idee hebt dat je je veilig gaat voelen als je er op gaat.

Een stap terug doen is niks om je voor te schamen en helpt alleen maar om jullie weer op dezelfde lijn te krijgen. Ik hoop dat jij en je paard er uit komen!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 11:17

Wat mij trof was dat hij bokte.
Dat kan een vreugdesprong zijn geweest ("Ha, daar is mijn vriendje, gauw er heen!")

Zo ja, dan kun je met grondwerk jullie onderlinge rangorde bepalen: " we gaan op mijn manier en in mijn tempo naar je vriendje!" (En: zijn verlatingsangst trainen!)

Zo nee: goed zijn rug en zadel laten controleren!

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 11:33

Je gaat dus alleen? Ik zou zeggen - neem iemand mee!

hanneke32xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 19:24

idd neem iemand mee!

Amadais

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 11:01

Ik heb die angst ook gekend, niet alleen gaan en elke keer vol goede moed weer opstappen.
Het gaat over in ieder geval.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 11:03

RUI → OPG