Merrie breekt de tent af als ander paard weg gaat

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarritdeG

Merrie breekt de tent af als ander paard weg gaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 09:47

Beste allemaal,

Ik heb een probleempje. Mijn merrie is een schatje maar als ik op buitenrit ga of gewoon in de bak ga rijden of überhaupt iets met mijn ruin wil gaan doen breekt ze de tent af. Ze gaat met haar voorbenen over het hek heen, slaat het hek kapot, hinnikt, een rent net zo lang rondjes tot dat we weer terug zijn.

Het lijkt totaal niet te wennen. Ik heb geprobeerd om te oefenen met kort weg gaan en dan opbouwen maar als ik alleen al het hek dicht doe en de ruin staat aan de andere kant van het hek dan gaat ze al steigeren en met de benen over het hek heen.

Gister kwam ik terug van de rit en toen had ze zelfs het hek echt kapot gemaakt. Ik ben bang dat ze nog een keer uitbreekt, en met alle veeroosters in de omgeving en een snelweg zijn de gevolgen niet te overzien.

In de stal zetten is ook geen optie van dan slaat ze ook alles stuk en gaat ze met de benen over de deur heen.

Ik ben een beetje ten einde raad... Ik kan haar ook niet mee nemen als handpaard oid want ze is niet beleerd, en rustig aan een touwtje staan als ik in de bak aan het rijden ben terwijl ze alles dus kan zien is er ook niet bij. Ze wordt na een tijdje als we uit het zicht zijn wel rustiger maar dan is het kwaad al geschiet (kapot hek etc.)

Opvallend is dat mijn ruin er helemaal geen problemen mee heeft. Hij kijkt niet op of om als ik de paarden uit elkaar haal.

Iemand tips?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 09:49

De simpelste oplossing lijkt me om er een paard/pony bij te zetten zodat je merrie nooit alleen staat. Paarden zijn nou eenmaal kuddedieren, en willen niet alleen achterblijven (op uitzonderingen na).

MarritdeG

Re: Merrie breekt de tent af als ander paard weg gaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 09:52

Ja heb ik ook over na gedacht maar dit is geen optie, ik heb niet meer stalruimte over en ook financieel wordt dat lastig... Ze gaan binnenkort wel naar een andere stalling waar meer paarden zijn maar die staan in andere weides en gescheiden van elkaar dus dan blijft ze alsnog 'alleen' in de wei.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 09:55

wij hebben er ook zo een.. heel vervelend. Hier helpt een gezelschapspony helaas ook niet. We hebben al meerdere keren op het punt gestaan haar te verkopen, maar dat is ook een lastige met zo'n 'afwijking'.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 09:58

Ik heb er ook over nagedacht maar ik wil haar niet verkopen. Volgens de vorige eigenaar deed ze dit ook niet bij hun. Het lijkt te zijn begonnen toen ze gescheiden is van haar vorige kudde waar ze zo'n 20 jaar heeft gestaan. Ik begrijp het gedrag ook wel maar ze laat zich zo moeilijk trainen op dit gebied...

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:03

Wees gerust, ik heb er twee staan van zulke. En dat terwijl ze achter blijven met andere maatjes die ze wel gewend zijn en ook van mezelf zijn.

Die twee blijven het doen, ongeacht wie ik meeneem. Gewoon door rijden/trainen en min mogelijk aandacht aanbesteden. Lastig is het wel.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 10:21

Ja bekend probleem dus. Jammer dat paarden niet kunnen praten dan zou je het ze uit kunnen leggen dat ze ander over een uurtje weer terug is :P

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:44

Zou dat echt helpen een shetje erbij?Mijn oude dame raakt ook overstuur als mijn ruin weg gaat.We kunnen geen buitenritten maken met hem.Alleen bejaarde wandelingen samen met onze oma.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 13:33

Ja dat is voor mij eigenlijk geen optie, want ook als ik in de bak ga rijden dan is madame heel onrustig. Accepteren en maar hopen dat ze nooit echt uitbreekt?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:43

Mijn ruin doet het ook als ik de merrie meeneem. Ergo, hij raakt al opgewonden als ik alleen nog maar de stal van de merrie inga (soort van jaloezie lijkt het wel).

Mijn oplossing op dit moment:
- eerst iets doen (poetsen / rijden / losgooien) met de ruin en daarna pas de merrie
- de ruin gaat in de paddock naast de bak of naast de longeerbak als ik iets met de merrie doe. Dan blijft hij het rustigst (lees, gaat minder over de rel). Gelukkig dat de stalhouders dat goed vinden.

Buiten heb ik nog niet gereden met de merrie, maar ik weet al dat hij net zo lang blijft gillen, draaien en zweten tot we terug zijn...

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 13:49

Ik poets altijd mijn merrie voordat ik wat ga doen met de ruin. Het gillen en draaien maakt me niet zoveel uit, dat is ook al beter (ze is niet meer compleet doorweekt als we terug komen). Maar ik vind het vooral ernstig dat ze met haar voorbenen over het hek heen gaat... Lijkt wel alsof ze dat nieuw ontdekt heeft. Misschien helpt het als ik haar een grote bak met lekkers voor haar neus zet als we weg gaan? Het weggaan is het grootste probleem. Zodra we uit het zicht zijn gaat het wel redelijk... Of raden jullie dit sterk af?

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:53

Misschien een stroomdraadje er voor spannen?
Als je zegt dat het al beter gaat (hoe miniem ook) dan is het eigenlijk een kwestie van schade beperken en afwachten.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:56

Ik lees geinteresseerd mee: zit zo ongeveer in dezelfde situatie met mijn merrie en ruin.....

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 14:00

Misschien kun je een emmer met iets lekkers in de bak zetten en dan zet je haar erbij en ga je dam weg met je ruin? Misschien dat ze het dan ziet als "als hij weg gaat krijg ik iets lekkers" oid.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 14:11

In een ander topic raadde ik dacht Anne_GTI aan, om een handje met ongeplette haver tegen de opgefokte te gooien, om hem/haar even uit de "flipmodus" te halen. zal eens zoeken of ik dat bericht nog kan vinden.

Edit: gevonden:
Anne_GTI @ [OPG] Paniek als buurpaard weg gaat

Mijn ruin laat al zijn eten staan als ik hem achterlaat. Die weigert te eten.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 14:21

Ik heb een gelijkaardige merrie thuis staan. Verlatingsangst tot en met!
Stal afbreken, bedelen tot er putten van 1meter diep zijn gegraven, trailer afbreken, uit de ring springen om bij de rest te kunnen....

Ik heb het eerste jaar er een pony bij gezet, klein, +30 jaar. Het hielp wel. Ik was ook wel heel streng tegen haar, troostte ze niet als ze van haar oren maakte, maar iets zeggen had weinig nut.
Ondertussen snapt ze de routine, maar iets nieuws en het is weer paniek.

Zou eventueel eten geven helpen, voor dat je met de ruin gaat rijden? Dan is ze met eten bezig.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 15:19

Ik ga morgen proberen of brokjes gooien en brok geven helpt omdat haar af te leiden. Hooi helpt niet, vind ze niet lekker genoeg :P

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 20:47

Ikzelf zou een paard niet alleen willen laten staan (door op buitenrit te gaan met de ander), of toch in ieder geval niet eentje die dat niet kan handelen. Maar het in de bak, in zicht, rijden zou ikzelf wel acceptabel vinden. Om de merrie zover te krijgen dat ze daarmee om kan gaan zou ik iemand ander met de ruin laten lopen (van en naar de bak bijvoorbeeld) en ondertussen met de merrie aan de slag gaan in de wei. Goed grondwerken en wachten op de ontspanning. Dit een aantal dagen of weken herhalen, net zolang tot ze het aankan dat de ruin in de bak loopt.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 21:18

Ik heb er ook één staan die de boel bij elkaar krijst zodra ik mijn andere pony meeneem. Als ze bij elkaar staan is het vaak mot, maar je moet ze niet uit elkaar halen := Gelukkig is het een shetlander en door haar op stal op te sluiten, gebeuren er geen ongelukken.
Vroeger een derde pony erbij gehad, toen verergerde het gedrag alleen maar. Nu staan ze met meerdere paarden samen, maar ook dat lijkt niet te helpen.

Het gekke is nog dat ze een soort jaloers lijkt te zijn. Als mijn man met de andere pony weggaat, reageert ze wel heftig, maar niet zo heftig als wanneer ik weg ga. Sowieso is ze iets kalmer als er iemand bij haar achterblijft...