Nukkig, uitproberen of iets anders?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

muis98

Nukkig, uitproberen of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 16:34

Ergens doet het me toch een beetje pijn dat ik dit toch durf te vragen maar mijn paardenleven is tot nu toe alles behalve een sprookje ;(

Ander half jaar geleden werd ik verliefd op de toen 12 (nu bijna 14) jarige draver merrie Une de Pink. Eigenlijk was ze alles wat ik niet zocht, ze is namelijk een vos merrie dravertje van 1.59, terwijl ik opzoek was naar een lieve rustige kwpn ruin liefst bruin of zwart (maar karakter was het belangrijkste) tussen de 1.60 en 1.70. Maar ja als je verliefd bent dan ben je verliefd. Toen ik naar haar ben gaan kijken en ook gereden heb klikte het direct, die gangen waren even wennen maar hoe onzeker ik af en toe met het rijden ben klikte dit direct, niks geen gespannen strakke teugels maar ontspannen door het land gestapt en gedraafd, zelfs een klein gallopje was er uit te krijgen!

Nadat ze naar mij is gekomen waar ze op het land staat met een stuk of 5 of 6 andere paarden ging het in het begin super, eerst veel met haar gewandeld, lekker aan haar wennen zij aan haar omgeving, veel gepoetst wat super ging en na een maandje poetsen wandelen en longeren maar eens opgestapt! het was misschien niet het aller slimste om te doen achteraf maar direct alleen met haar op pad (mijn vader was wel mee op de fiets). Al met al het eerste half jaar ging super! Ze was wel wat nukkig met het zadelen maar het ging allemaal wel goed! ik raakte er aan gewend dat ze af en toe eens een voetje optilde met zadelen want ik had al snel door dat afstraffen geen zin had.

Echter is het na die tijd steeds slechter gegaan, zij werd steeds nukkiger, eerst maar eens naar de tandarts en wat was er veel met haar gebit! gelukkig is dat nu verholpen maar nogsteeds geen verbetering!

ze slaat tijdens het rijden met haar hoofd, ik kan haar vanaf de achterhand soms niet normaal poetsen zonder dat ze haar oren in haar nek legt. Soms kijkt ze al nukkig als ik haar uit het land haal. Na een les van iemand waar het niet echt mee klikte kan ik ook niet meer fatsoenlijk in de bak rijden zonder te merken dat ze zich heel erg aanspant en wat nukkig lijkt te worden. Nu weet ik niet meer wat ik er mee moet vooral niet meer nadat ik laatst niks meer met haar kon omdat ze toen ik het zadel op had gelegd zelfs al haar oren in haar nek legde als ik haar over haar hoofd probeerde te aaien.

Nu wil ik haar sowieso graag nog na laten kijken door een osteopaat (sorry als ik het verkeerd schrijf) maar gezien ik op ameland woon is dat niet altijd even makkelijk of komen er direct weer veel meer kosten bij kijken ivm de veerboot.

Ergens hoop ik dat ze gewoon nukkig is of me nu weer echt uit probeert omdat ik waarschijnlijk nooit duidelijk de "baas" ben geweest of is er iemand anders met het zelfde soort probleem?

en alsjeblieft blijf een beetje aardig. Ik weet dat ik misschien niet altijd de juiste keuzes heb gemaakt maar ik doe mijn uiterste best voor mijn meisje want ik ben echt dol op haar.

(sorry als dit hier niet hoort)

tarek

Re: Nukkig, uitproberen of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 16:40

Het lijkt erop dat er meer aan de hand is, ik zou eerst je zadel goed na laten kijken door een gecertificeerd zadelpasser en een osteopaat naar haar laten kijken of fysio. Dit om pijn icm rijden uit te sluiten .

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 16:40

Ik zou niet beginnen met een osteopaat maar naar de kliniek en een foto ( rug). sluit dat eerst uit.

z3rTjuhH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 16:41

Misschien even een blik werpen op het zadel door een zadelmaker? Die van mij deed een tijd terug ook erg nukkig onder et zadel en met opzadelen. Kan zijn dat dit misschien zeer doet en ze het dan daarom niet fijn vind als je eraan zit.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 16:47

Doe dan eerst de dierenarts of osteopaat en daarna pas de zadelpasser. Die fout heb ik eerder gemaakt en ik kon daarna nog eens de zadelpasser laten komen omdat mijn zadel niet meer paste na het bezoek van de osteopaat.

Als je zeker wilt weten dat ze niks met haar botjes heeft kun je röntgenfoto's laten maken door de dierenarts. Dan een osteopaat/fysio voor de spieren, en als laatst de zadelpasser. Dan ben je al heel wat euro's verder maar als je dan ook zeker weet dat er niks aan de hand is, kun je het tenminste trainingsmatig oplossen :)

muis98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 16:49

Helaas wordt de kliniek voor mij erg lastig gezien ik met een veerboot naar het vaste land moet (dus al minstens een reis van 2 a 2 en een half uur zonder trailer! zadelmaker/passer lijkt me inderdaad een goede optie, heb hier al wel eerder naar laten kijken (niet door een pro zeg maar) en ze lijkt overal genoeg ruimte te hebben (iets te veel aan de achterkant die klapt iets omhoog) verder lijkt het tijdens het rijden juist super te gaan! ze loopt eigenlijk altijd met de oortjes naar voren en het schudden met haar hoofd is meer om teugel te krijgen gezien ze ermee stopt als ze alle teugels heeft en ook echt aan haar teugel trekt ipv het schudden zoals je wel ziet bij verzet (naar mijn mening)

Ondanks dat vind ik de zadelmaker/passer toch ook wel een erg goed idee ( stond eigenlijk ook voor dit voorjaar in de planning maar is helaas iets tussen gekomen)

En weet iemand heel misschien ook een osteopaat (in friesland? ) die ook wel naar ameland gaat?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 16:52

Vraag Jessica Reurich (Jessica hier op bokt) even. Zij is osteo en doet af en toe een rondje Friesland. Wie weet wil ze wel naar Ameland komen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 16:53

Als ze al een nare reactie geeft bij alleen poetsen is dat een grote alarmbel, rugpijn zou ik wel vanuit gaan. Of dit ligt aan een slecht zadel of dat het zadel wel goed ligt maar er een ander probleem is, is nog onduidelijk.
Stap 1, even niet meer rijden. Longeren, bij voorkeur niet bijgezet zodat ze wel in beweging blijft.
Volgende stap, rug laten controleren, door fysio, osteo oid. Misschien een grotere stal in de buurt die ook een osteo langs willen laten komen? Laat diegene ook meteen een mening geven over je zadel, als ze aanraden daar iemand naar te laten kijken, zeker doen ;)

Wellicht is het zelfs wel goedkoper om naar de wal te gaan met je paard en daar alle stappen te doen. Dus fysio/osteo en de zadelmaker.

muis98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 16:58

RianneH schreef:
Als ze al een nare reactie geeft bij alleen poetsen is dat een grote alarmbel, rugpijn zou ik wel vanuit gaan. Of dit ligt aan een slecht zadel of dat het zadel wel goed ligt maar er een ander probleem is, is nog onduidelijk.
Stap 1, even niet meer rijden. Longeren, bij voorkeur niet bijgezet zodat ze wel in beweging blijft.
Volgende stap, rug laten controleren, door fysio, osteo oid. Misschien een grotere stal in de buurt die ook een osteo langs willen laten komen? Laat diegene ook meteen een mening geven over je zadel, als ze aanraden daar iemand naar te laten kijken, zeker doen ;)

Wellicht is het zelfs wel goedkoper om naar de wal te gaan met je paard en daar alle stappen te doen. Dus fysio/osteo en de zadelmaker.

dankje, hier was ik eigenlijk al wel een beetje bang voor, ze staat nu al even stil ivm mijn eigen gezondheid en mijn werk maar ik wil het wel weer proberen op te pakken. anders inderdaad eerst maar even longeren, er is helaas geen echt grote stal op ameland, wel een manege maar meestal komt er geloof ik iemand direct voor het hele eiland. ik heb zonet ook al een mail gestuurd naar de vereniging (die ook altijd de dressuurlessen van herman wientjes(???) organiseerd op ameland) nu hopen dat die mij ook verder kunnen helpen. Anders ga ik hier op bokt ook maar mijn ogen en oren wat verder open houden zeg maar :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 16:59

En denk ook aan maagzweren. Sputteren met aansingelen en bij het poetsen van de lendenpartij kan óók duiden op maagzweren. Er staat op youtube een goed filmpje over waar de pressiepunten zitten om maagzweren te diagnosticeren. Even zoeken op stomach ulcers horse

muis98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 17:05

Ibbel schreef:
En denk ook aan maagzweren. Sputteren met aansingelen en bij het poetsen van de lendenpartij kan óók duiden op maagzweren. Er staat op youtube een goed filmpje over waar de pressiepunten zitten om maagzweren te diagnosticeren. Even zoeken op stomach ulcers horse

Het zou inderdaad kunnen, ze is echter pas nukkig met poetsen rond de achterhand zelf, dus ongeveer een handlengte vanaf de staartaanzet en dan door naar de achterbenen. Heb het net snel proberen op te zoeken maar wat ik zo kon vinden leek dat meer naar voren ze zitten.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 17:12

Is ze extra moeilijk als ze hengstig is of maakt dat niet uit?

muis98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 17:14

Rizette schreef:
Is ze extra moeilijk als ze hengstig is of maakt dat niet uit?

dit maakt helaas niks uit. of ze is al een goede 2 tot 3 maanden hengstig maar dat zou medisch volgens mij ook niet goed zijn :(:)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 18:40

Nee inderdaad, dat is wel erg lang en constant. Is ze het meest gevoelig in de flanken dan of op de hele achterbenen/ spieren?

muis98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 18:44

Rizette schreef:
Nee inderdaad, dat is wel erg lang en constant. Is ze het meest gevoelig in de flanken dan of op de hele achterbenen/ spieren?

voor mijn gevoel is het ongeveer de hele achterhand, vanaf het kruis langs de staart naar achter. Het verschilt echter wel eens waar en hoeveel last ze er van heeft. De laatste keer had ze er eerst met poetsen met een normale harde en zachte borstel geen last van echter toen ik de rosborstel pakte (heb een borstel met vrij grote noppen om zo maar te zeggen omdat deze de losse haren goed mee pakt. wel een officiele paardenborstel hoor) werd ze nukkig en kon ik daarna ook met een normale borstel er niet meer over heen zonder dat haar oren in haar nek lagen. Dit kan echter ook aan mij liggen omdat ik daarna meestal wat te voorzichtig wordt. Heel enkel heeft ze het ook als ik haar staart pak om te borstelen.