Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Britt1 schreef:Hoi Shanna, dank voor je reactie. Verschilt een 2-paards-trailer over het algemeen erg qua breedte en gewicht ten opzichte van de 1,5-paards?
nimbletje schreef:Volgens mij is de regel wel dat je auto het gewicht van het laadvermogen van je trailer moet kunnen trekken ook al staat er maar 1 paard in. Kan zijn dat dit nu veranderd is hoor.
Shanna schreef:Dat is afhankelijk van het maximale gewicht dat je auto mag trekken, en het maximale gewicht van de trailer. Even goed de papieren naast elkaar leggen dan weet je het zo
Focussed schreef:Shanna schreef:Dat is afhankelijk van het maximale gewicht dat je auto mag trekken, en het maximale gewicht van de trailer. Even goed de papieren naast elkaar leggen dan weet je het zo
Even een kleine correctie, dat is afhankelijk van het maximale gewicht dat de auto mag wegen, de zogenaamde 'toegestane max. massa voertuig'.
Britt1 schreef:Ik zal eens checken wat die 2-paards-trailer weegt. Maar bij laadvermogen hoger is niet perse een E-rijbewijs verplicht natuurlijk, maar dat terzijde.
cissy schreef:Een tweepaards vereist bijna altijd BE rijbewijs, tel dit goed na voordat je op stap gaat. Je bent nl niet verzekerd als er wat gebeurd en je hebt geen juist rijbewijs.
2 paards zijn ook zwaarder dan 1,5 paards en geven soms hogere kogeldruk. Kijk goed op de papieren van auto en trailer.
Brainless schreef:Britt1 schreef:Ik zal eens checken wat die 2-paards-trailer weegt. Maar bij laadvermogen hoger is niet perse een E-rijbewijs verplicht natuurlijk, maar dat terzijde.
Maximale laadvermogen van een 2 paards is eigenlijk altijd 2000 kilo.
Dat houdt in dat je auto maximale totale gewicht van 1500 mag zijn (want je mag max 3500 maximale massa zijn).
Ik weet zeker dat zulke auto's geen trailer met paard mogen trekken.
Britt1 schreef:cissy schreef:Een tweepaards vereist bijna altijd BE rijbewijs, tel dit goed na voordat je op stap gaat. Je bent nl niet verzekerd als er wat gebeurd en je hebt geen juist rijbewijs.
2 paards zijn ook zwaarder dan 1,5 paards en geven soms hogere kogeldruk. Kijk goed op de papieren van auto en trailer.
Dat zei ik niet. Het gaat om het vervoeren van één paard.
E-rijbewijs is nodig bij totale combinatie auto/trailer/paard >3500kg. Heb een E-rijbewijs overigens, dat is het punt ook niet.
Britt1 schreef:Wat je auto mag wegen? Je auto heeft een vaststaand gewicht natuurlijk. En per auto is bekend wat het mag en kan trekken.