2-paards-trailer voor één paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Britt1

2-paards-trailer voor één paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 21:55

Ik heb de optie voor het gebruik van een 1,5-paards-trailer om mijn paard mee te vervoeren, maar doordat hij dan nog behoorlijk wat ruimte heeft, lijkt hem dat instabieler (en dus beweeglijk) te maken tijdens de reis. Nu heb ik ook de optie een 2-paards-trailer mee te nemen en ik vraag me af of dat misschien prettiger staat voor mijn paard. Ik kan het een keer uitproberen, maar zou ook graag ervaringen horen wat dit betreft.
En waar moet ik op letten wat betreft het trekken van een 2-paards-trailer (met wel dus maar één paard erin) ten opzichte van 1,5-paards-trailer?

Hoor het graag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:01

Ik vervoer ook vaak zat 1 paard in een 2paards trailer. Kant die je niet gebruikt (rechterkant) stang dicht laten, paard links zetten. Dit omdat wegen vaak naar de berm toe aflopen, dus dan is het zwaartepunt niet aan die kant.

Verder is het gewoon rijden zoals je normaal ook met een trailer doet.

Britt1

Re: 2-paards-trailer voor één paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 22:03

Hoi Shanna, dank voor je reactie. Verschilt een 2-paards-trailer over het algemeen erg qua breedte en gewicht ten opzichte van de 1,5-paards?

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:05

2 paards trailer is vaak breder dan je auto en een 1,5 iets minder breed.
Verder kun je prima 1 paard en een 2 paarde trailer vervoeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:06

Gewicht verschilt per trailer an sich dus daar kan ik geen uitspraken over doen. Qua breedte valt mij mee, hij is net zo breed als de bus waar ik mee rijdt wat ik persoonlijk wel prettig vind. Ik ben geen held met trailers en aanhangers enzo maar ik vind het prima te doen.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 22:07

Oke, wat breder maakt me niet uit. De vraag is of het verder ook geen gevolgen heeft voor aankoppeling en kogeldruk e.d. Weet iemand dat ?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:08

Britt1 schreef:
Hoi Shanna, dank voor je reactie. Verschilt een 2-paards-trailer over het algemeen erg qua breedte en gewicht ten opzichte van de 1,5-paards?

Ze zijn natuurlijk groter en daardoor ook zwaarder dan een 1 1/2 paards.
Ook het laadvermogen is significant hoger, waardoor een E rijbewijs altijd verplicht is.

Kogeldruk is ook hoger, vaak 90-100 kilo.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 22:09

Ik zal eens checken wat die 2-paards-trailer weegt. Maar bij laadvermogen hoger is niet perse een E-rijbewijs verplicht natuurlijk, maar dat terzijde.

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:09

Het gewicht etc is bij elke trailer weer anders, maar een twee paards is sowieso zwaarder dan een 1,5. Dat ligt er helemaal aan wat voor type twee paards trailer je zou nemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:09

Dat is afhankelijk van het maximale gewicht dat je auto mag trekken, en het maximale gewicht van de trailer. Even goed de papieren naast elkaar leggen dan weet je het zo ;)

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:10

Mijn paard staat ook altijd in een 2-paard trailer inderdaad met de rede dat hij daar meer steun aan heeft. Ik zet hem inderdaad altijd links in de trailer. Mijn vorige paard stond juist beter in een 1,5 paard omdat ze dan mee kon 'lopen' in de bochten.

Volgens mij is de regel wel dat je auto het gewicht van het laadvermogen van je trailer moet kunnen trekken ook al staat er maar 1 paard in. Kan zijn dat dit nu veranderd is hoor.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 22:10

Ik weet wel wat mijn auto mag trekken (1750). Ik verwacht dus ook wel dat ik dat red met een 2-paards-trailer met paard erin. Alleen het kogeldrukverhaal weet ik niet zeker. Even opzoeken.

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:11

nimbletje schreef:
Volgens mij is de regel wel dat je auto het gewicht van het laadvermogen van je trailer moet kunnen trekken ook al staat er maar 1 paard in. Kan zijn dat dit nu veranderd is hoor.

De auto moet kunnen trekken wat er daadwerkelijk achter hangt, laad vermogen en trek vermogen zijn twee aparte dingen

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:12

Shanna schreef:
Dat is afhankelijk van het maximale gewicht dat je auto mag trekken, en het maximale gewicht van de trailer. Even goed de papieren naast elkaar leggen dan weet je het zo ;)

Even een kleine correctie, dat is afhankelijk van het maximale gewicht dat de auto mag wegen, de zogenaamde 'toegestane max. massa voertuig'.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 22:13

Focussed schreef:
Shanna schreef:

Even een kleine correctie, dat is afhankelijk van het maximale gewicht dat de auto mag wegen, de zogenaamde 'toegestane max. massa voertuig'.

Wat je auto mag wegen? Je auto heeft een vaststaand gewicht natuurlijk. En per auto is bekend wat het mag en kan trekken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:14

Een tweepaards vereist bijna altijd BE rijbewijs, tel dit goed na voordat je op stap gaat. Je bent nl niet verzekerd als er wat gebeurd en je hebt geen juist rijbewijs.
2 paards zijn ook zwaarder dan 1,5 paards en geven soms hogere kogeldruk. Kijk goed op de papieren van auto en trailer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:14

Ik zou die gok niet nemen. Ik houdt mij altijd aan de maximale gewichten, dus ook een half-lege trailer (en zelfs ern lege trailer) hang ik niet achter onze station auto. Trailer is standaart met bus van mn ouders, just to be sure.

Kleine moeite om even de papieren te checken..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:15

Britt1 schreef:
Ik zal eens checken wat die 2-paards-trailer weegt. Maar bij laadvermogen hoger is niet perse een E-rijbewijs verplicht natuurlijk, maar dat terzijde.

Maximale laadvermogen van een 2 paards is eigenlijk altijd 2000 kilo.
Dat houdt in dat je auto maximale totale gewicht van 1500 mag zijn (want je mag max 3500 maximale massa zijn).
Ik weet zeker dat zulke auto's geen trailer met paard mogen trekken.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 22:15

cissy schreef:
Een tweepaards vereist bijna altijd BE rijbewijs, tel dit goed na voordat je op stap gaat. Je bent nl niet verzekerd als er wat gebeurd en je hebt geen juist rijbewijs.
2 paards zijn ook zwaarder dan 1,5 paards en geven soms hogere kogeldruk. Kijk goed op de papieren van auto en trailer.

Dat zei ik niet. Het gaat om het vervoeren van één paard.
E-rijbewijs is nodig bij totale combinatie auto/trailer/paard >3500kg. Heb een E-rijbewijs overigens, dat is het punt ook niet.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 22:17

Brainless schreef:
Britt1 schreef:

Maximale laadvermogen van een 2 paards is eigenlijk altijd 2000 kilo.
Dat houdt in dat je auto maximale totale gewicht van 1500 mag zijn (want je mag max 3500 maximale massa zijn).
Ik weet zeker dat zulke auto's geen trailer met paard mogen trekken.

Ik begreep ergens dat een 2-paards-trailer rond de 750kg weegt gemiddeld. Dus weet niet precies wat je bedoelt?

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:17

Britt1 schreef:
cissy schreef:

Dat zei ik niet. Het gaat om het vervoeren van één paard.
E-rijbewijs is nodig bij totale combinatie auto/trailer/paard >3500kg. Heb een E-rijbewijs overigens, dat is het punt ook niet.

Klopt niet helemaal wat je zegt, het gaat om de toegestane massa's, maar als je je e hebt is dit uiteraard geen probleem

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:18

Britt1 schreef:
Wat je auto mag wegen? Je auto heeft een vaststaand gewicht natuurlijk. En per auto is bekend wat het mag en kan trekken.

bv mijn auto weegt 1545 (waar ik wegenbelasting over moet betalen).
De maximale massa is 1980 (dus er mag 435 geladen worden in de auto..).

Mijn trailer heeft een maximale totale massa van 1500 kilo... dus samen 3480.
Hiermee mag ik met B mee rijden.

Mijn vorige trailer had een maximale totale massa van 2000...
1980 + 2000 = 3980.
Dus was E nodig.
Ook leeg mocht ik er niet mee rijden.
Ze kijken bij B wat het maximaal aan massa mag zijn.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:20

Ik heb geen verstand van laadvermogen en wat wettelijk is toegestaan... Maar waarom zou je je paard minder ruimte willen geven? Juist als ze schuin staan (en liefst eigenlijk nog helemaal achterstevoren) hebben ze meer balans dan recht naar voren. Vergelijk het ermee dat als je zelf in de bus moet staan, je ook zijdelings gaat staan... Je positie maakt gigantisch veel uit. Dus ik snap jouw voorkeur voor de 2paards trailer niet? Of heb je beiden al uitgeprobeerd met je paard?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:21

Het is wel zo dat de meeste paarden meer ruimte prettiger vinden omdat ze dan hun benen wijd kunnen zetten voor hun balans.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:21

Britt, lees even de wiki of verschillende topics door wat betreft BE. Die heb je namelijk nodig met n 2-paards ;-)

Maar mijn merrie staat en laadt zo veel beter in de 2-paards trailer! Ze heeft minder plek om heen en weer te wiebelen, maar wel meer ruimte om te laden.