Bodyprotector of Airbagvest?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lauret

Bodyprotector of Airbagvest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 23:26

Hoi Allemaal *D

Ik heb een vraagje. Ik ben mij aan het verdiepen of het verstandiger is om een bodyprotector aan te schaffen of een airbagvest. Aangezien ik nog geen antwoord heb op mijn vraag, zou ik graag jullie ervaringen en meningen willen weten. :)
Mijn lieftallige viervoeter schrikt nog wel eens en springt dan met vier benen de lucht in of geeft een bok. Wat is in dit geval verstandiger een bodyprotector of een airbagvest? En wat zijn jullie ervaringen?

Groetjes :o

prugelpiet

Re: Bodyprotector of Airbagvest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 23:29

Ik zou zeggen een goed passende bodyprotector. Met airbagvest blijf je van die vullingen kopen, en als ze open schieten maakt het gewoon veel lawaai, wat vaak je eigen en andere paarden nog meer doet schrikken.

NienkeThella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 23:30

Ik vind zelf een airbagvest fijner omdat ik me voor mijn gevoel vrijer kan bewegen.
Ik ben nog nooit van een paard afgevallen met een airbagvest of bodyprotector aan, dus ik zou je niet kunnen vertellen hoe het qua vallen zit.

Wel weet ik dat je bij zo'n airbagvest en patroon moet vervangen als je bent gevallen (althans, dit is mij verteld). Deze patronen schijnen nogal duur te zijn. En zoals je aangeeft schrikt jouw pony nogal vaak, dus kan dit een duur grapje worden.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 23:30

Ik heb zelf een airbagvest aangeschaft. Mijn bodyprotector ligt al jaren in de kast en heb ik 1, misschien 2 keer aangehad. Ik vind die gewoon niet fijn zitten.
De airbagvest zit echt als een bodywarmer, heb je echt totaal geen last van.
Bij een bodyprotector denk ik toch dat je na een val een nieuwe nodig hebt. Het schuim wordt toch ingedrukt, dus zal het niet zo veilig meer zijn. Maar dit weet ik niet zeker.

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 23:38

Bedankt voor jullie snelle antwoorden. Geeft een airbagvest ook steun aan je bovenlichaam of voornamelijk je nek als hij open gaat?

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 23:48

Ja, die van mij wel, ik heb er een van Hit Air, dit is ook het enige merk wat goedgekeurd is voor de wedstrijd sport, alle andere merken moet je nog een ggk bodyprotector onder dragen.

Ik ben er al 3 keer mee gevallen, prima ervaringen mee, nu voor de cross toch nog een bodyprotector erbij, omdat ik dus in één seizoen 3 keer ben gevallen word het wel prijzig, maar voor bij het springen draag ik heerlijk mijn air jacket.

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 10:46

Michelleex schreef:
Ja, die van mij wel, ik heb er een van Hit Air, dit is ook het enige merk wat goedgekeurd is voor de wedstrijd sport, alle andere merken moet je nog een ggk bodyprotector onder dragen.

Ik ben er al 3 keer mee gevallen, prima ervaringen mee, nu voor de cross toch nog een bodyprotector erbij, omdat ik dus in één seizoen 3 keer ben gevallen word het wel prijzig, maar voor bij het springen draag ik heerlijk mijn air jacket.

Die ziet er inderdaad mooi uit. Heb je de air jacket dan over de bp heen?

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 10:50

Voor mij het belangrijkste verschil: Steun in je nek als je valt. Ik zou daarom absoluut voor een airbagvest gaan. Als je een keer goed valt maakt die €25 euro voor een nieuw patroon weinig uit. Bovendien zitten ze inderdaad een stuk prettiger :)

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 10:59

Ik heb een goed passende bodyprotector, aangeschaft na een val 2 jaar geleden met als gevolg een nier dat bijna in tweeën lag.
Ik voel me er wel veiliger in, toch vraag ik me af of hij die verwonding had kunnen voorkomen aangezien een bodyprotector nog best hard is en een flinke klap gewoon 'doordreunt' lijkt me. Een airbagvest blaast zich op waardoor je een meer 'stuitereffect' hebt, lijkt mij beter beschermen.
Als een soort luchtkussen, *toing*.. Maar dat is gevoelsmatig, ik heb er geen ervaring mee. Zit er wel over na te denken mijn bp in te ruilen voor een airbagvest. Krengen zijn alleen zo duur :')

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 12:00

Irene2 schreef:
Voor mij het belangrijkste verschil: Steun in je nek als je valt. Ik zou daarom absoluut voor een airbagvest gaan. Als je een keer goed valt maakt die €25 euro voor een nieuw patroon weinig uit. Bovendien zitten ze inderdaad een stuk prettiger :)

Ja dat is het grote voordeel. Heb je er zelf ook een? En zo ja van welk merk?

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 12:02

Majabeestje schreef:
Ik heb een goed passende bodyprotector, aangeschaft na een val 2 jaar geleden met als gevolg een nier dat bijna in tweeën lag.
Ik voel me er wel veiliger in, toch vraag ik me af of hij die verwonding had kunnen voorkomen aangezien een bodyprotector nog best hard is en een flinke klap gewoon 'doordreunt' lijkt me. Een airbagvest blaast zich op waardoor je een meer 'stuitereffect' hebt, lijkt mij beter beschermen.
Als een soort luchtkussen, *toing*.. Maar dat is gevoelsmatig, ik heb er geen ervaring mee. Zit er wel over na te denken mijn bp in te ruilen voor een airbagvest. Krengen zijn alleen zo duur :')

Ze zijn inderdaad best prijzig. Vandaar dat ik ook twijfel.. Maar veiligheid voorop

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:11

De truc van een bp is dat het de klap verdeeld. Dus de dreun blijft hetzelfde, alleen wordt het verdeeld.
Een bp hoeft niet te worden vervangen na een val, tenzij duidelijk kapot natuurlijk (gescheurd, maar dat gebeurt niet snel).

Nadeel van een air jacket is dat je niet beschermd ben tegen objecten te dicht bij je paard; hoge hindernis waar je op valt gaat hij te laat af. Tevens zijn er paarden die natrappen op het geluid.

Een goed passende bp voel je tijdens het rijden niet, ik dacht altijd dat dat onzin was. Maar sinds ik een airowear heb kan ik niet anders dan het toegeven. Alleen met opstappen even vervelend, daarna nergens last van.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:17

Dat is absoluut waar, Smurffie! Ik heb ook een Airowear (wel te koop overigens, omdat ik alleen de airjacket gebruik) maar die zitten echt fantastisch..

TS, ik heb een Hit-air. Maar al wel eentje van een aantal jaar oud. :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:20

Ik heb een point 2 air vest.
Beschermt van hals tot stuitje, blaast heel snel op met een kleine 'poef', en loopt netjes leeg.
Hij is lucht om te dragen en ik draag hem supergraag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:26

Voor cross moet je een BP aan onder een airbagvest, dus als je dat wil gaan doen kies je best gewoon een goede BP.
Wat nu wel op de markt zou gaan komen is een BP met ingebouwde airbagvest. Alleen nogal kostelijk grapje op dit moment, want €800 en alleen in de maten voor volwassenen. Hopelijk worden ze goedkoper naarmate ze meer verkocht en ingeburgerd raken.

Als je 2x in een les of tijdens een rit eraf knalt, dan heb je bij een airbagvest 2 vullingen nodig. Met een BP niet. Een goed passende BP hoort je niet te storen en zou je niet mogen hinderen in je bewegingen. Er zijn er verschillende, passen is de boodschap.

Een Bp beschermt je ook als je rondom je paard bezig bent, een vest niet. Die blaast niet op als je paard een trap verkoopt als je ernaast staat. Daarnaast vond ik de vesten die ik gedemonstreerd zag onlangs toch fiks hard knallen. Stel dat je paard schrikt, je valt niet maar toch knalt dat ding open... Ik garandeer je dat menig paard daar dan alsnog van over de zeik gaat. Als dat met mijn ene paard gebeurt kom ik de eerstvolgende 3 jaar niet meer in zijn buurt :))

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:32

lauret schreef:
Michelleex schreef:

Die ziet er inderdaad mooi uit. Heb je de air jacket dan over de bp heen?

Nee, want zoals ik schreef heb ik een Hit Air, en deze is officieel goed gekeurd, en hier hoef je dus geen bodyprotector onder te dragen.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:45

Het grote nadeel lijkt mij dat bij een val je met een BP gelijk weer op kunt stappen en nog steeds beschermd bent. Bij een airjacked zal je eerst moeten wachten tot deze leeg is, maar ook zal je de capsule moeten vervangen eer je weer plaats neemt in het zadel, wil je weer beschermd verder kunnen rijden.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 17:46

Dat is zeker een nadeel.

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 21:18

Bedankt voor alle reacties.
Ben er nog niet helemaal over uit maar vind alle meningen en ervaringen prettig om te lezen

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 09:40

sowieso een interessante discussie, TS! :j

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 09:46

voor zover ik weet moet je in de eventing verplicht een BP dragen, en is een AJ optioneel. In dressuur en springen is een BP niet verplicht. Het Hitair verhaal begrijp ik dus niet helemaal, daar zou ik graag een bron van zien.

dit zegt Hitair zelf:

http://www.hit-air.info/index.php/nl/feiten schreef:
IS HET AIRBAGVEST BETA GOEDGEKEURD?
Momenteel is het airbagvest nog niet BETA gekeurd. Indien u een wedstrijd wenst te rijden waarbij de EN13158/BETA verplicht gesteld wordt dient u het airbagvest als een extra bescherming ter aanvulling op een BETA goedgekeurde bodyprotector te dragen.

en het eventing reglement 2016

Citaat:
5. Tijdens de cross-country is het verplicht:
b. een bodyprotector te dragen. Het is tevens toegestaan om naast de bodyprotector gebruik te maken van een opblaasbaar vest dat met een koord verbonden is aan het zadel met als doel bij een val deze te breken. Zowel bodyprotector als opblaasbaar vest moeten voldoen aan de laatst gepubliceerde veiligheidsnorm.

@TS, ik heb een BP, AJ en inmiddels ook de combi. Draagcomfort van een AJ is prettiger dan een BP, maar ik ga er helemaal in mee dat je een goede (en goed passende!) BP echt niet merkt met rijden. Met gewoon rijden gebruik ik - soms - een BP, mijn AJ gebruik ik alleen met crossen.

Ik heb deze
BP http://www.canter-equipment.nl/bodyprot ... n-v-a.html
AJ http://www.canter-equipment.nl/bodyprot ... _airjacket
combi http://www.canter-equipment.nl/bodyprot ... -rs-hybrid

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:43

Lielle schreef:
voor zover ik weet moet je in de eventing verplicht een BP dragen, en is een AJ optioneel. In dressuur en springen is een BP niet verplicht. Het Hitair verhaal begrijp ik dus niet helemaal, daar zou ik graag een bron van zien.

Ik heb deze
BP http://www.canter-equipment.nl/bodyprot ... n-v-a.html
AJ http://www.canter-equipment.nl/bodyprot ... _airjacket
combi http://www.canter-equipment.nl/bodyprot ... -rs-hybrid

Idd ja, die Outlyne van Airowear da's echt een hele fijne BP :j
Twee jaar geleden aangeschaft en geen moment spijt van gehad. Wat ik persoonlijk ook fijn vind is de schouderbescherming welke er bij te verkrijgen is.

JAR1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 15:35

Ik rijd paard in Twente. Tijdens het rijden draag ik een air-protector van Hit Air. Kennen jullie anderen die hiermee rijden in regio Twente?

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 18:39

Ik heb jaren gereden met een airbagvest (tot ik stopte met rijden), omdat ik een stoornis aan mijn nek heb waardoor ik deze relatief snel zou kunnen breken. Een nadeel ervan vond ik dat het opblazen geluid maakte, en het paard daar nog al eens van schrok. Eén keer sprong het paard waar ik vanaf viel opzij op mijn pols (twijgbreuk), één keer sprong het paard op mijn hand (flink gekneusd) en trapte tegelijk tegen mijn stuitje (flink beurs), en één keer ging een paard dat dicht langs liep er vandoor.

JAR1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 10:50

Ik ben er inmiddels twee keer afgevallen met airbagvest aan. Beide keren deed mijn vest het uitstekend. Maar...volgens mijn instructrice bleven de bewuste pony's hier schrikkerig van. Na de tweede val zou de pony twee andere ruiters afgeworpen hebben. Nu mag ik niet meer met vest rijden van mijn instructrice. Hoe was dat bij jou?