Hoe shethengst rustig krijgen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xkuss_liessx

Hoe shethengst rustig krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 13:45

Hooi,
Ik heb een verzorgshet en het is een hengstje. Hij is heel erg druk en begint als je over het weiland loopt gelijk te bokken en steigeren. Er is in het verleden niet veel met hem gedaan. Er is bij zijn plaats op prive terein ook geen bak ofzo. Longeren of iets wordt erg moeilijk. Ik zou ook een beter vertrouwen willen. Hij is best wel voor veel dingen bang. Hebben jullie tips?

khirshanta

Re: Hoe shethengst rustig krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:23

Hoe oud is hij?
Wandel je mét hem in het weiland (halster en touw), of loop je los?
Staan er andere paarden?
Wat zegt de eigenaar hiervan?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:54

Voorjaar + weinig opvoeding geeft in combi met hormonen gewoon ellende. Overleg met de eigenaar om te laten castreren, dan kan hij in elk geval weer gewoon nadenken ipv achter zijn hormonen aan te lopen. Stukje mogen afzetten om in te werken is ook erg fijn, maar dan moet de bodem ook geschikt zijn. Longeren zal niet zoveel helpen voor manieren en meer zelfvertrouwen. Dan moet je meer richting grondwerk, dus opvoeding denken en schriktraining om hem te leren dat de wereld groter en complexer is dan wei, gras, en soms mens die altijd hetzelfde doet.

pelka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:28

probeer een band op te bouwen en heel veel grondwerk doen

rosanne5851

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:52

als ie nou heel druk is is het super handig om een geitje erbij te zetten.
dat hebben ze ook altijd bij wedstrijd paarden die heel druk zijn en zo'n geitje is uit zichzelf al heel rustig en dat helpt het paard en zo'n geitje kost niks <3

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 12:04

rosanne5851 schreef:
als ie nou heel druk is is het super handig om een geitje erbij te zetten.
dat hebben ze ook altijd bij wedstrijd paarden die heel druk zijn en zo'n geitje is uit zichzelf al heel rustig en dat helpt het paard en zo'n geitje kost niks <3

Meen je dit serieus?? Aan een geitje heeft een paard of pony helemaal niets! Ik zie weinig wedstrijdpaarden die een geitje hebben om ze rustig te houden.
Hij heeft veel meer iets aan een soortgenoot, een andere pony.
En kost niks?.... wacht maar tot zo'n beestje ziek wordt. Ook kan vaak de omheining aangepast worden i.v.m. ontsnappen.

Ik vraag me af in hoeverre de eigenaar in deze pony wilt investeren? Ik zou zeggen castreren en een shetlander erbij, maar als verzorgster is dat niet te realiseren.

Ik denk dat dit een combi is van gebrek aan opvoeding, hormonen, voorjaar en het gemis van een soortgenootje.
Ik vrees dat je hier weinig aan kunt doen behalve consequent zijn voor hem. Ik zou zelf beginnen met borstelen en wandelen aan de hand in het weiland. Hier verliezen de shetten hun wintervacht al goed dus een borstelbeurt en hem lekker kriebelen zal hij vast heerlijk vinden.
De eerste tijd zou ik met wandelen alleen in de wei blijven tot je hem goed onder controle hebt. Je kunt grondwerk met hem doen en eventueel obstakeltraining als alles goed gaat.
Dan kun je later in overleg met de eigenaar misschien ook buiten met hem gaan wandelen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 12:18

Nou, mijn oude verzorging (shet hengst) hebben ze bij schapen ingezet, want dat was zo gezellig, totdat meneer er 1 letterlijk vermoord heeft en een ander hele plukken vacht van z'n lijfje af trok. Dus nee een geitje bij een hengst mij niet gezien...

Staat je shet wel in een weiland? Dan kun je in het weiland met hem wandelen en poetsen enzo.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:34

Even over een geit en het aldanniet goedkoop zijn: klopt niet

Ik heb er ervaring mee- pony had een kudde 'vriendjes'- komt eindelijk een andere pony, beestje totaal niet meer sociaal na bijna 10 jaar alleen (met geiten)

Geiten hebben een speciale geitenbrok nodig, moeten bekapt worden, hebben ook entingen nodig, en kunnen ook ziek worden.

Geiten vreten álles op, en vreten alles aan inclusief de staart van een pony. Ze hebben speeltoestellen nodig, ze klimmen en springen graag en goed. Een kippengaas hek van 1.50 is absoluut geen overbodige luxe.

Een pony erbij is een stuk eenvoudiger en veel beter gezelschap.

1 geit en 1 pony bij elkaar zijn bijna even nuttig voor elkaar als geen enkel gezelschap.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:45

khirshanta schreef:
Ze hebben speeltoestellen nodig, ze klimmen en springen graag en goed. Een kippengaas hek van 1.50 is absoluut geen overbodige luxe.

En zoals een youtube filmpje liet zien. Als pony naast het hek staat springt geitje gewoon op pony en dan hop zo over het hek heen :P . Leuk als filmpje, niet als het jouw geit is.

Chynnafifi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 11:38

misschien iedere dag even longeren?