weideseizoen, hoe gewicht in de hand houden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moyra

weideseizoen, hoe gewicht in de hand houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 10:40

Mijn lieve gepensioneerde haflinger is niet vies van lekker eten.

Ze staat nu al de hele winter op randsoen en is eindelijk de nodige kilo's kwijt.
Vorig weideseizoen heb ik haar van de wei afgehaald met (hele lichte) hoefbevangenheid en dat wil ik dit jaar absoluut voorkomen.
Echter weet ik zo gauw niet hoe ik dit voor elkaar kan krijgen.

Mijn opties zijn:
Gewoon in de paddock houden
Afgezet stuk (maar sinds het pensioen schroomt ze niet om door het draad te gaan ondanks de hoge klap die erop staat)
Grasmasker (maar dan verzet ze geen stap en vind ze zichzelf erg zielig)
Overdag op de wei en s'nachts op de paddock (zou ze zich dan overdag niet helemaal vol eten ?)
Mijn vraag bij deze optie is, helpt het echt ?

Kortom ik weet even niet zo goed wat de beste optie voor haar is.

Samen met de dierenarts heb ik de opties al doorlopen maar toch kom ik er niet uit.
Als ze namelijk op de wei staat gaat het bekkie onafgebroken.

FlappieR

Re: weideseizoen, hoe gewicht in de hand houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:45

Ik volg het even. Ik heb ook geen pasklare oplossing en ook ik loop hier tegen aan. Voor nu heb ik besloten halve dagen op de wei en fructaan gehalte in de gaten houden wanneer ze het beste naar buiten kan

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:53

Als je je haf gelukkig en tevreden wil houden en toch voorkomen dat hij te dik wordt, lijkt me het beperken van de weidetijd de enige haalbare oplossing. Dus op de paddock (het liefst met een ander gewichtig maatje) en dagelijks maar een uurtje of twee op de weide.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:58

Ja wei kort houden en beperkt erop zetten. Of toch laten wennen aan een graasmasker. Niet meteen een hele dag met het ding op naar buiten, maar eens beginnen met een uurtje. Mijn vroegere verzorgpaard vond het in het begin ook niks, maar uiteindelijk ging hij er ook hele dagen mee naar buiten. En met zn vriendjes buiten in de wei met masker was toch leuker dan in zn eentje zonder masker in de paddock.

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 11:30

Je kunt inderdaad graastijd beperken. Of in ieder geval rustig opbouwen tot steeds iets langer.

Strookbegrazing toepassen, misschien in combinatie met een graasmasker. Eventueel alleen snachts dan op de wei ipv overdag. snachts is er geen zon dus geen fructaan.

Misschien heb je wel de mogelijkheid om een uitdagende paddock paradise / track aan te leggen waar ze uitgedaagd word om meer te bewegen. Bv met een boomstam, hooi water en liksteen ver uit elkaar geplaatst.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:03

Graastijd beperken en desnoods toch met masker. Die van mij moest ik de eerste keer met masker ook even helpen, maar toen hij door had hoe het werkte ging het prima.

Paddock is ook een optie, maar hier werkte dat niet, ook niet met maatje erbij. Dat gras roept blijkbaar dat je prima door het draad met stroom er op heen kan denderen :+ Hij staat nu s nachts op stal en overdag maximaal 8 uur. Hij blijft nu netjes op gewicht.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 09:13

Die van mij wordt ook snel veel te dik, die gaat 's morgens een paar uur mee met de rest de wei op, en daarna de paddock in met een net hooi en stro.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 09:16

Wat voor masker heb je ?
Zo'n hele dichte met enkel een rond gat aan de onderkant vindt mijn paard ook niks. Die wat duurdere waarbij de neus aan de zijkanten open is, vind ze geen probleem!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 09:20

Nouvel schreef:
Die van mij wordt ook snel veel te dik, die gaat 's morgens een paar uur mee met de rest de wei op, en daarna de paddock in met een net hooi en stro.

Ja zo doen wij dat ook.
Mijn merrie vreet zich kogelrond als ze de kans krijgt.
En meestal in de loop van de zomer als het gras niet meer zo lang en voedzaam is als in het begin van het voorjaar/zomer, kan ze de rest van het weideseizoen wel hele dagen in het land.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 25-03-16 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 09:23

Mijn haflinger vreet zichzelf ook tonnetje rond.
Daarom komt hij maximaal 4 uur in het land per dag. De overige uren staat hij heerlijk in de paddock met anderen met het zelfde probleem.
Hij leek vorig jaar wel opgelucht toen hij in de paddock mocht uitbuiken ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 09:27

Uit onderzoek blijkt dat paarden die beperkt op de wei staan zich in die korte tijd soms nog voller vreten dan wanneer ze er een halve of hele dag op staan. Ik zou zeggen: overdag met graasmasker op de wei (dat zielig zijn wordt vanzelf minder) en 's nachts met wat hooi op de paddock.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 09:30

pas wel op met een paard die zichzelf zielig vind met graasmasker. Die van mij ging zo ver dat hij helemaal niet meer at of dronk en het gevaarlijk werd voor maagzweren en uitdroging.

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 09:33

Ibbel schreef:
Uit onderzoek blijkt dat paarden die beperkt op de wei staan zich in die korte tijd soms nog voller vreten dan wanneer ze er een halve of hele dag op staan. Ik zou zeggen: overdag met graasmasker op de wei (dat zielig zijn wordt vanzelf minder) en 's nachts met wat hooi op de paddock.

dat had ik ook al ergens gelezen. Mijn paard heeft hetzelfde probleem. Hij en een ander paard gaan een paar dagen later naar een nieuwe weide dan de rest vd kudde. Helpt wel iets, ze moeten dan ook meer moeite doen om hun portie bij elkaar te eten. Moet er wel bij zeggen dat het om grote stukken land gaat per weide.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 15:00

Ibbel schreef:

Dat lijkt hier wel te kloppen. Met 5-6 uur buiten met een graasmasker was hij dikker dan met 12 uur zonder graasmasker.
Nu doen we nu wel aan stripbegrazing. Dat kan ook schelen.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 15:04

Ibbel schreef:

Interessant! Heb je een bron? :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 15:21

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 15:37

Afgelopen 27 juni zag ze er zo uit.
Het weideseizoen is dan slechts 1 a 2 maanden van start.

Afbeelding

Het punt is als ik haar onbeperkt hooi zou voeren je alsnog dit krijgt (december 2015)Afbeelding

Nu ze 3 x maal dag een portie krijgt zit ze eindelijk weer op gezond gewicht.
Afbeelding

Op de stal waar ik sta word onbeperkt gevoerd maar daar zijn we bij haar dus mee gestopt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 15:37

Was dat onbeperkt hooi uit een slowfeeder of van de grond?

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 15:47

Ibbel schreef:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... #p67759182

Dit is een ouder VN bericht, er heeft recenter ook nog eens wat op de nieuwspagina gestaan, maar dat kan ik zo snel niet vinden.

Dankjewel! Heel interessant!

Is ook wat ik ongeveer zie gebeuren bij mijn dieeters..

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 15:48

Hier hetzelfde probleem... Onbeperkt hooi wordt uit slowfeeder gegeven (fijnmazig) maar heeft geen effect. E-pony blijft tonnetje rond. Sommige pony's zijn gewoon niet gemaakt om onbeperkt te krijgen, zeker niet in combinatie zonder training/pensioen.

Graasmasker kan een uitkomst bieden, maar ook dat verschilt per dier (ook ivm slijtage tanden e.d.). Misschien toch op kort gras, dus optie 2, en af en toe wat hooi of stro bijvoeren? Als ze onder de draad doorkan kan je overwegen om een dubbele draad te spannen.