Ik begin even met wat achtergrond informatie.
Ik heb een intussen bijna 9 jarige merrie die enorm lief is.
Ze heeft 8 jaar lang in een kudde gestaan en is voornamelijk gebruikt als fokmerrie. Ze heeft in die tijd niet veel mensen gezien.
Ze is naar vrienden van mij gegaan vorig jaar ongeveer. Zij hebben het moeilijkste gedeelte gedaan, namelijk het begin
Ze is vanaf eind augustus bij mij. Toen ze net bij mij was kreeg ik haar niet te pakken in de wei ze bleef gewoon rennen. (vriendlief heeft meer dan een uur achter dr aan gevangen) uiteindelijk was het maar gewoon in de stal drijven en dan daar in een hoekje drijven en voorzichtig touw vast klikken.
Dit ging uiteraard steeds beter. Ik kon op een gegeven moment haar pakken in de wei met een paar brokjes, maar dan beet ze vaak in mn handpalm om de brokjes te pakken. Dat doet ze tot nu toe nog steeds.
Maar helaas nu nog steeds reageert ze echt schrikkerig, als ik mn jas wil aantrekken, als ik een snelle beweging maak. Als ik haar neus wil aaien (dat gaat soms wel soms niet) Andere mensen krijgen haar niet te pakken als ze bijvoorbeeld los in de wei loopt. Dit is natuurlijk erg vervelend.
Met mijn oude shetlander deed ik veel grondwerk oa parelli. Maar dit werkt totaal niet bij Anouk ik vermoed omdat dat veel op druk en beweging gaat.
Ik hoop dat er bokkers zijn die misschien ideeen hebben hoe ik haar het beste meer vertrouwen kan geven. Zonder haar teveel stress te bezorgen.
Ik probeer veel leuke dingen met haar te doen maar 1 verkeerde beweging en de rest van de dag durft ze bijna niet meer te ontspannen in mijn buurt of van wie dan ook eigenlijk.
Nu hebben we ook dit soort momenten:

Maar ik wil graag dat ze wat meer vertrouwen in mensen krijgt en niet gelijk zo erg schrikt.
Wie o wie heeft de gouden oplossing
)