* appelmoes lust hij niet. Zijn buurman kwam dan maar de hele spuit aflikken
* via clickertraining heb ik hem wel al geleerd om vreemde voorwerpen (zoals spuit) aan te tikken. Alsook duwen/voelen van de hals (ivm inentingen).
* sinds enkele weken heeft hij geleerd dat aanrakingen aan het hoofd, niet eng zijn (veel knuffeltjes
)Hij vindt het eng zodra je rond zijn mond bezig bent. Dus ook het bit is moeilijk, ook een van de redenen om (tijdelijk) bitloos te rijden. Dus opzich vindt hij de aanraking aan zijn mond eng. Hij snapt de bedoeling niet en panikeert.
Dwingen is bij hem absoluut geen optie, dan krijg je een paniekerig en dominant paard dat steigert, trapt, zich laat vallen, je omverloopt etc. Helaas al meegemaakt met 'voetjes geven' en inentingen, deze heb ik via clickertraining perfect kunnen oplossen.
Iemand tips om hem dit aan te leren?
Ik kan inenting ook via wortel/appel/tabletten geven maar daarmee los ik de oorzaak van het probleem niet op. Ik wil ook voor later gemakkelijk medicatie kunnen toedienen of/en zijn mond controleren.
lekkere bak met slobber of zo. Goed door heen mengen en eten maar! Ging wel met lange tanden maar dat maakt mij niet uit 
dat geneuzel, gewoon doen alsof er niks aan de hand is.. spuit in de mondhoek er in en spuiten. Dit zijn dingen die je niet moet trainen, het is toch altijd even vervelend, maar het moet gewoon. Zo vaak hoeft het niet te gebeuren.. Als je snel bent zit het er in voordat hij de kans krijgt om te gaan etteren.