Paard vind tegemoetkomende paarden doodeng

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

UMayDream

Paard vind tegemoetkomende paarden doodeng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 23:26

De titel zegt het al: mijn paard schrikt altijd als er ze een paard tegemoet ziet komen in de bak. ^) zolang ik haar rij heeft ze dit al (nu zo'n 2,5 jaar) en ik begin er echt flink zat van te worden. Je kunt je voorstellen dat dit op het inrijterrein voor de nodige problemen zorgt. Het is niet zo dat ze flipt, maar ze springt gewoon aan de kant en dat verstoort het rijden. Ook als er 10 meter tussen zit doet ze het, maar wel iets minder erg. En als ik aan het stappen ben en de ander komt ons galopperend tegemoet, dan gaat ze in de ankers en draait ze het liefste om. -O- Ik weet gewoon niet zo goed hoe ik hiermee om moet gaan dus ik hoop dat iemand hier misschien de gouden tip heeft! Volgende keer als ik weer naar les ga, ga ik het zeker aankaarten.

Het gaat hier om een behoorlijk nerveuze, sensibele KWPN merrie van 13 jaar die Z dressuur is geweest. Ze doet dit ook als ik ernaast loop i.p.v. erop zit. Ze heeft al het nodige gezien en gedaan en ik begrijp niet zo goed waar het probleem weg komt. We hebben wel vaker dat ze ineens 'bang' is voor iets, maar zodra ik dan een zweepje in de hand heb dan durft ze er plots wel langs... :roll: en als ze iets écht eng vind, dan blijft dat ook eng - het maakt niet uit dat we er 100 keer langs rijden/lopen, het is en blijft eng. Wat zal ik zeggen... het is gewoon een beetje een bijzonder paard met een buitengewone angst voor kabouters, spoken en dus tegemoetkomend verkeer. := Daarentegen kan ik me ook weer voorstellen dat ik juist het schrikgedrag veroorzaak/vererger omdat ik misschien onbewust telkens gespannen ben als er een paard aankomt, omdat ik weet dat ze schrikt. Want laten we wel wezen - als het paard iets niet goed doet, dan ligt dat heel vaak aan de ruiter en niet direct aan het paard. Maar dat is dus het punt, ik weet niet precies wat de oorzaak is en wat ik eraan kan doen.

Mocht je een idee of tip hebben wat zou kunnen helpen, ik hoor het héél graag :D

HippoLogic

Re: Paard vind tegemoetkomende paarden doodeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 23:40

Wat vervelend. Mijn paard vond het in het begin ook eng. Ik heb het opgelost door het gewenste gedrag te belonen. Makkelijk gezegd, in de praktijk wat lastiger. Uiteindelijk is het nu opgelost. Veel sterkte. Zoiets kun je lastig vanachter een scherm oplossen. Een video zou wat helderheid geven over jou reactie. Vooral wat er daarna gebeurt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 23:43

Nooit in een verenigingsles gereden dat paard. Daar leren ze dit soort dingen heel snel.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 23:46

Doet ze het ook met een andere ruiter? dan kan je in ieder geval al uitsluiten of het aan je eigen spanning ligt of niet?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 23:48

Heeft je paard dit ook als hij buiten staat met andere paarden?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 00:56

Vraag eens aan een paar stalgenoten of ze je erbij willen helpen door samen te gaan rijden in de bak. Door gewoon lekker aandacht eraan te besteden en er geen issue van te maken leert ze misschien snel dat andere paarden niet zo eng zijn als ze denkt.
Zelf heel rustig blijven en niet anticiperen op het feit dat ze weg springt. Hoe meer je daaraan denkt des te meer ze juist bang wordt.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 01:21

Mijn paard had en heeft het ook, ook aan de hand. Was een 4-jarige puppy toen ik hem kocht, altijd alleen maar op de drafbaan gelopen (en ja, daar gaan ze allemaal dezelfde kant op :+ ), maar hij sprong bijna over de omheining van de baan (1,20m hoog) als er een paard zijn kant op kwam.

Wat ik heb gedaan, is het aankaarten bij mijn rijbaangenoten (houd aub een beetje afstand), en zelf ook steeds ruim afstand houden. Deze afstand in de loop der tijd steeds een beetje kleiner maken, en nu kunnen we, na bijna 4 jaar, redelijk normaal de rijbaan doorkomen zonder te veel uitwijken voor anderen. Nu moet ik wel bekennen dat ik max 1-2x per week binnen rijd, en dus niet heel frequent oefen hiermee.

Aan de hand langs de rijbaan lopen als iemand je 'tegemoet' komt galopperen is nog steeds erg moeilijk, dan springt hij het liefst opzij. Ook dit oefenen we regelmatig, en dat gaat ook steeds beter.

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 01:46

Ik heb ook zo'n paard. In het begin toen ik hem net reed was het ook eng. Ook als een paard hem achterop kwam rijden dan ging hij in de ankers. Als het paard dan eenmaal voorbij was ging hij rennen. In de zin van een sprintje trekken. Toen heb ik een aantal keer geoefend met mijn andere paard als handpaard ernaast. Die is nergens van onder de indruk. Dat heeft hem toen enorm geholpen. Nu rij ik probleemloos langs andere paarden en ook tegemoet komende.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 07:34

Oefenen oefenen oefenen. Vraag een andere ruiter rechtsom te rijden als jij linksom rijdt, en omgekeerd. Kom je elkaar 2 keer per rondje tegen in de bak. Net zolang tot het goed gaat, dan belonen en stoppen. Volgende dag weer. Dag daarop weer. Eerst in stap, dan in draf, dan in galop.
Geeft ze geen kik meer met 1 paard, vraag je er een tweede ruiter bij. Kom je 4x een paard tegen per rondje bak.
Kan een paar weken duren, maar ik kan me niet voorstellen dat het kwartje op deze manier niet gaat vallen.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 07:45

Maureen95 schreef:
Heeft je paard dit ook als hij buiten staat met andere paarden?

Mijn vraag ook hoe is je paard met andere paarden, kliNkt mij alsof het daar wegkom ldat ze ooit getrapt,of flink gebeten is en nog bang is :j
Misschien kun je door middel van een clicker en beloning het er weer uit krijgen

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 07:54

Mijn paardje heeft dat ook heel erg gehad. En wat andere al aankaarten, zij stond altijd onderin rang.
Toen ze door de tijd heen bij ons hoger in rang stond, merkte je dat ze heel langzaam aan iets zekerder werd.
In de bak heeft doorzetten in de bak + haar vertrouwen geven erg goed geholpen.
Bij paarden die ze kent loopt ze langs, al blijf je soms een hele kleine azeling voelen.

Bij nieuwe paarden die bij ons op stal komen kan ze het soms toch nog wel wat spannend vinden als ze daar wat dichter langs moet.

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 08:06

Ik heb op dit moment precies hetzelfde probleem alleen die van mij vliegt vanuit galop in de achteruit of omhoog dus zoal je zegt is het erg vervelend

Bij mijn paard doet ze het vooral bij het losrijden bij wedstrijden... Dus ik lees een mee haha

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 08:12

Ik had ook een paard die dit deed.

Ik ben inderdaad ook een half jaar lang in de vereniging les gaan rijden.
Niet voor mijzelf, wel voor het paard.
En het is nu zo goed als over.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 08:13

Een paard heeft het of heeft het niet, het kan er wel gedeeltelijk uitgaan en soms kun je als je zelf een handige ruiter de zaak een beetje afleiden met een beetje extra stelling of wat dan ook. Ik heb een merrie gehad die het ook heel sterk had. Kon me er altijd wel mee redden, maar realiseer je ook dat als je bijvoorbeeld op wedstrijd bent een ander er niet op verdacht is en en andere paarden er ook weer heel erg van kunnen schrikken. Dus dat anderen er eigenlijk meer last van hebben dan jij omdat jij weet dat je paard het misschien doet en er waakzaam op zit.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 19:48

Bedankt voor alle reacties en adviezen! Gelukkig ben ik dus niet de enige met een paard met dit 'gekke' trekje. :=
Vlak na het maken van dit topic heb ik de vorige ruiter van dit paard even een berichtje gestuurd om te vragen of ze dit altijd al deed, en hoe zij ermee omgaat. Zij zei ook, oefenen, oefenen, oefenen en rustig blijven. Het blijkt dat ze tot haar 5e door iemand is gereden die haar louter in d'r uppie in de bak heeft gereden en toen die voor het eerst op wedstrijd ging is Vera (het paard waar het om gaat :P ) zó geschrokken dat ze er direct afviel. En die angst van Vera is dus nooit weggegaan. Ik weet nu dus dat het niet persé aan mij ligt!

@hippologic, als ik weer op wedstrijd ga zal ik vragen of mijn vader het filmt, goed idee. :j

@maureen95, in de kudde is ze juist heel dominant - ze gaat alleen opzij voor haar moeder en de rest krijgt een schop of boze blik als ze te dichtbij komen. :')

@ibbel, dat zou idd kunnen werken maar helaas sta ik op een stal waar ik met nog 1 iemand sta. En we rijden misschien 1 keer per 2 weken samen in de bak dus dat schiet niet zo op.

@rizette, ik had er nog niet aan gedacht dat idd een ander hier ook van kan schrikken. Ik doe volgende keer wel even een rood lintje in de staart, dan houdt men wat afstand en dat is wel zo veilig. Misschien vind ze het dan ook wat minder eng, als er wat meer afstand tussen zit! En hopelijk kan dan op den duur het lintje eruit..

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 19:52

Mijn paard is ook erg bang voor vreemde paarden die op haar af komen. Ze draait zich vliegensvlug om zodat ze de andere kant op kan, gaat vol in de rem of komt omhoog. Nu in de verenigingsles gaaf het wel steeds beter bekende paarden gaan redelijk ze remt wel wat af en draait soms nog om maar minder drastisch als aan het begin. Onbekende paarden zijn voor haar nog wel erg lastig. Veel oefenen en oefenen ermee.

Bij mijn merrie komt het doordat ik er 2 jaar terug vanaf gevallen ben toen zij heel vies afgesneden werd op wedstrijd door een ander paard, daarvoor nooit problemen gehad ermee. Maar sinds dien is ze echt getraumatiseerd hierin.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 19:53

Anne_GTI schreef:
Nooit in een verenigingsles gereden dat paard. Daar leren ze dit soort dingen heel snel.

Daar heeft mijn huidige rijpaard angst gekregen voor andere paarden. Nu ik daar niet meer heen ga, heb ik een heel ander paard onder mijn kont.

@ TS goed dat je contact op hebt genomen met de vorige berijdster. Ze zal door regelmatig met andere paarden te rijden, jouw steeds meer vertrouwen. En leren dat jij haar niet in rare situaties brengt. Maar dat ze op jouw kan vertrouwen.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:39

even een rare hersenspinsel.
Je paard staat hoog in de kudde, dus zij hoeft voor niemand bang te zijn en aan de kant te gaan. Als zij in jou handen is accepteert zij jou als leider. Misschien vindt ze het dan eng als er een paard richting haar draaft in de bak dat zij zich bedreigt voelt. En dat niet wilt uiten maar dat ze er voor aan de kant springt?

Heel raar gedacht hoor. Weet ook niet of het kan kloppen :)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:44

Hier nog zo eentje. Ik lees even mee.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:45

Ben benieuwd of dit nog echt af te leren is als ze al deze leeftijd heeft, maar oefenen kan natuurlijk geen kwaad.

2 tips:
In het kader van oefenen, als je spiegels hebt in de bak, probeer hier dan op af te rijden/lopen. Paarden herkennen zichzelf niet in de spiegel en zo kan je het al een beetje oefenen zonder dat je bang hoeft te zijn dat het 'andere' paard der aanvliegt ofzo.
Verder misschien oefenen met andere paarden van stalgenootjes ofzo.

En op wedstrijd een rood lintje in de staart doen en lekker aso roepen dat ze slaat. Blijven mensen toch wat meer op afstand :+

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 13:25

Ilse_123 schreef:
Ben benieuwd of dit nog echt af te leren is als ze al deze leeftijd heeft, maar oefenen kan natuurlijk geen kwaad.

2 tips:
In het kader van oefenen, als je spiegels hebt in de bak, probeer hier dan op af te rijden/lopen. Paarden herkennen zichzelf niet in de spiegel en zo kan je het al een beetje oefenen zonder dat je bang hoeft te zijn dat het 'andere' paard der aanvliegt ofzo.
Verder misschien oefenen met andere paarden van stalgenootjes ofzo.

En op wedstrijd een rood lintje in de staart doen en lekker aso roepen dat ze slaat. Blijven mensen toch wat meer op afstand :+

Inderdaad, dit doe ik op concours ook met mijn lastige paard.
Dan heb je simpelweg meer ruimte.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 19:37

@maureen95, het is een theorie inderdaad en of het klopt weet ik niet. I.c.m. haar dominante kuddegedrag (soms ook richting mij :Y) ) vind ik het niet echt logisch..

@ilse_123, helaas hebben we geen spiegels in de bak. Waar ik les heb zijn wel spiegels, maar daar schrikt ze dan totaal niet van.

Bedankt voor alle reacties weer! Veel oefenen dus, en een rood lintje in de staart. Daar gaan we mee aan de slag en hopelijk kan ik weer eens wat vaker met m'n stalgenootje samen rijden! Mocht er op den duur verandering komen in haar gedrag dan laat ik van me horen :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:45

Mijn paard had het ook heel erg, van welke kant ze ook kwamen, als het tempo hoger was dan stap schrok hij er heftig van.
Ik heb doorgezet met elke week in de verenigingsles mee rijden, en langzaam maar zeker merkte ik dat hij steeds minder heftig ging reageren.
Nu heeft hij het nog bij nieuwe paarden in de les, of paarden die vrij heftig zijn of erg stampen, maar verder doet hij het nu prima.