zolang ik haar rij heeft ze dit al (nu zo'n 2,5 jaar) en ik begin er echt flink zat van te worden. Je kunt je voorstellen dat dit op het inrijterrein voor de nodige problemen zorgt. Het is niet zo dat ze flipt, maar ze springt gewoon aan de kant en dat verstoort het rijden. Ook als er 10 meter tussen zit doet ze het, maar wel iets minder erg. En als ik aan het stappen ben en de ander komt ons galopperend tegemoet, dan gaat ze in de ankers en draait ze het liefste om.
Ik weet gewoon niet zo goed hoe ik hiermee om moet gaan dus ik hoop dat iemand hier misschien de gouden tip heeft! Volgende keer als ik weer naar les ga, ga ik het zeker aankaarten.Het gaat hier om een behoorlijk nerveuze, sensibele KWPN merrie van 13 jaar die Z dressuur is geweest. Ze doet dit ook als ik ernaast loop i.p.v. erop zit. Ze heeft al het nodige gezien en gedaan en ik begrijp niet zo goed waar het probleem weg komt. We hebben wel vaker dat ze ineens 'bang' is voor iets, maar zodra ik dan een zweepje in de hand heb dan durft ze er plots wel langs...
en als ze iets écht eng vind, dan blijft dat ook eng - het maakt niet uit dat we er 100 keer langs rijden/lopen, het is en blijft eng. Wat zal ik zeggen... het is gewoon een beetje een bijzonder paard met een buitengewone angst voor kabouters, spoken en dus tegemoetkomend verkeer.
Daarentegen kan ik me ook weer voorstellen dat ik juist het schrikgedrag veroorzaak/vererger omdat ik misschien onbewust telkens gespannen ben als er een paard aankomt, omdat ik weet dat ze schrikt. Want laten we wel wezen - als het paard iets niet goed doet, dan ligt dat heel vaak aan de ruiter en niet direct aan het paard. Maar dat is dus het punt, ik weet niet precies wat de oorzaak is en wat ik eraan kan doen.Mocht je een idee of tip hebben wat zou kunnen helpen, ik hoor het héél graag

), maar hij sprong bijna over de omheining van de baan (1,20m hoog) als er een paard zijn kant op kwam.
) zó geschrokken dat ze er direct afviel. En die angst van Vera is dus nooit weggegaan. Ik weet nu dus dat het niet persé aan mij ligt!
) vind ik het niet echt logisch..