Ik weet niet of het hier goed staat maar ik zet het hier maar neer: Met mijn vriendin verzorg ik bijna een jaar een 15-jarige shetlandermerrie die behoorlijk stug en eigenwijs is. Ze heeft heel wat meer in haar mars dan ze vaak laat zien. Daarvoor was ze nog nooit gelongeerd, maar we hebben haar een piosje terug geprobeerd om haar het longeren aan te leren zonder enig resultaat. Ik las op internet dat je oudere paarden vaak niet meer zo snel iets aanleert, maar dat longeren wel makkelijk aan te leren was. Een beetje dubbel dus. Kan ze het nou leren of niet? Hoe wij het aangepakt hebben: Een van ons ging in het midden staan, zoals altijd met longeren, en de ander liep rondjes terwijl die met een tweede halstertouw de shet begeleidde. Dat deden we na een paar rondjes stappen ook in draf en galop. Dat ging prima. Vervolgens maakte die tweede persoon het halstertouw los maar liep nog steeds met de pony mee. Dat ging telkens iets minder goed maar op zich wel redelijk. Uiteindelijk liep die tweede persoon weg maar telkens op dat moment ging het mis.
We hebben het heel wat keren geprobeerd maar telkens zonder resultaat. We wandelen vaak met haar en i heb het idee dat jet voor haar verwarrend is dat ze de ene keer náást je moet lopen en de andere keer om je heen. Moeten we doorgaan met aanleren of is dat zoals ik al zei te verwarrend voor haar? Dat is namelijk wat mijn gevoel zegt maar ik wil graag jullie advies.