Pony lijkt lusteloos en 'kil'

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

D_M_L

Pony lijkt lusteloos en 'kil'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 16:58

Hoi bokkers,

Samen met mijn vriendin verzorg ik al bijna een jaar een shetlandermerrie van ongeveer 15 jaar. Nu hebben wij al een paar problemen met haar gehad zoals dominantie, wat inmiddels al opgelost is. Sinds ze op een nieuwe stal staat is ze een stuk minder actief geworden, ze staat hier nu ongeveer 6 maanden. Op haar oude plekje was ze ook nooit heel actief maar nu is ze dat nog veel minder. Het lijkt of ze nergens zin in heeft en lijkt heel afgesloten voor alles om haar heen. Vaak is ze chagrijnig en als we gaan wandelen wil ze meteen weer terug naar de stal. We proberen van alles om haar vrolijk te maken en we proberen al een hele tijd uit te vogelen, van een uitgebreide poetsbeurt tot vrijspringen, niks vindt ze leuk.

Herkent iemand dit gedrag? Weet iemand wat de oorzaak hiervan kan zijn en wat we er tegen kunnen doen?

Groetjes!

Anoniem

Re: Pony lijkt lusteloos en 'kil'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 17:09

Vaak kan dit gedrag komen door lichamelijk ongemak. Kan best zijn dat ze wat mankeert.

AnnemiekeJL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 17:16

Heeft ze wel regelmatig contact met andere paarden? Hoe reageren die op haar? Misschien moet je iets meer vertellen over haar. Hoe vaak ze beweging krijgt e.d. Wordt ze bereden? Komt ze buiten? Welk voer krijgt ze?

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 17:23

Rare vraag misschien (maar ik heb er ervaring mee, heb zo"n geval aan de hand namelijk):

Krijgt ze genoeg hooi en een brokje?
Is het gebit in orde?

D_M_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 17:28

Ze staat samen met een groot paard gestald, die redelijk dominant is over haar. Zodra ze in de wei gezet wordt jaagt dat paard haar meteen weg, gelukkig heeft ze een eigen plekje waar ze kan staan zonder dat dat andere paard erbij kan. Ze staat van ongeveer 12 uur 's Ochtends tot 8 uur 's Avonds in de wei. Ze is nooit ingereden maar er rijdt wel vaak een klein meisje van twee op haar, en dat gaat natuurlijk soms een beetje lomp, wat niet zo fijn is voor de pony... Ze krijgt op stal altijd hooi, af en toe een snoepje maar geen biks. We hebben nog nooit gelet op haar gebit, daar hebben wijzelf ook geen verstand van Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben!

Op haar vorige adres stond ze samen met twee shets waar zijzelf het baasje over was, nu staat ze met een KWPN van 1,75 die de baas is over haar. Misschien dat dat een oorzaak is?

AnnemiekeJL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 09:04

Als ik het goed begrijp dan eet deze pony gras van de wei en hooi op stal. Daar moet een pony die zo weinig doet genoeg aan hebben. Heeft ze wel 24u per dag schoon drinkwater tot haar beschikking?
Je zegt dat ze op haar vorige stal actiever was. Bedoel je dat in gedrag of dat er meer met haar gedaan werd?

Je moet begrijpen dat deze pony al 15 is en altijd weinig actief is geweest met mensen wat ik uit je verhaal begrijp. Misschien zijn er wel periodes geweest dat er helemaal niks met haar gedaan is. Deze pony`s verwilderen een beetje en zien de lol er ook niet van in om te wandelen of te springen, ze willen in hun natuurlijke omgeving zijn met hun natuurlijke soortgenoten en eten, meer niet. Zodra je met haar als mens iets wil gaan doen voelt dit voor haar onnatuurlijk en wil ze terug naar wat ze gewend is. De stal, wei en soortgenoten. Misschien is de grote kwpner niet het allerbeste gezelschap voor haar maar het is wel een soortgenoot. Je ziet wel vaker dat paarden die bij elkaar in de wei staan hun eigen plekje hebben en elkaar daarin respecteren maar het wel fijn vinden om elkaar in de buurt te hebben omdat het kuddedieren zijn. Paarden kunnen heel gelukkig zijn als grasmaaier zeg maar. Ga een kijken als ze in de wei staat, hoe gedraagt ze zich dan? Wordt ze opgejaagd door het grote paard of laten ze elkaar met rust en kan de pony gewoon lekker rustig grazen?

Natuurlijk kunnen er allerlei lichamelijke klachten spelen. Loopt ze bijvoorbeeld kreupel of is ze erg mager?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 09:24

Caafie83 schreef:
Als ik het goed begrijp dan eet deze pony gras van de wei en hooi op stal. Daar moet een pony die zo weinig doet genoeg aan hebben.

Dit is een vrij hardnekkige mythe. Nederlands gras en hooi is veel te eenzijdig waardoor er onvoldoende vitamines, mineralen en sporenelementen in zitten. Ook sobere ponies die niet veel werken hebben een vitamine- en mineralenbrokje nodig. Een liksteen is onvoldoende, die gebruiken ze pas als er al een tekort is opgetreden.

Vwb het gedrag: TS eerst had de pony vriendjes van haar eigen maat en lag ze goed in de groep. Nu wordt ze gepest door een paard wat veel groter is. Ja, natuurlijk wordt een pony daar neerslachtig van. Als je enige contact met soortgenoten zo is als met die warmbloed dan heb je geen leuk leven.

AnnemiekeJL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 15:59

Koper schreef:
Caafie83 schreef:
Als ik het goed begrijp dan eet deze pony gras van de wei en hooi op stal. Daar moet een pony die zo weinig doet genoeg aan hebben.

Dit is een vrij hardnekkige mythe. Nederlands gras en hooi is veel te eenzijdig waardoor er onvoldoende vitamines, mineralen en sporenelementen in zitten. Ook sobere ponies die niet veel werken hebben een vitamine- en mineralenbrokje nodig. Een liksteen is onvoldoende, die gebruiken ze pas als er al een tekort is opgetreden.

Vwb het gedrag: TS eerst had de pony vriendjes van haar eigen maat en lag ze goed in de groep. Nu wordt ze gepest door een paard wat veel groter is. Ja, natuurlijk wordt een pony daar neerslachtig van. Als je enige contact met soortgenoten zo is als met die warmbloed dan heb je geen leuk leven.

@koper
Mbt voer: Wat mijn persoonlijke ervaring is dat ons hooi vaak juist te "rijk" is, en zeker voor de wat sobere rassen. En wat paarden met een liksteen doen is per paard verschillend. Ik ken een pony die zijn liksteen binnen een paar dagen op eet (niet met een smaakje) maar die geen tekorten heeft, dit is onderzocht.

Ik heb je ooit ook dit antwoord zien geven in een ander topic:
---
Ponies hebben juist hooi nodig om op gewicht te blijven.

Als in het hooi alle benodigde vitamines en mineralen zitten kan je paard prima op uitsluitend hooi leven. Eventueel kun je hem ook een liksteen geven, die kan hij dan gebruiken wanneer hij wil. Brokjes hebben paarden strikt genomen pas nodig als ze op hoog niveau geconcentreerde inspanning moeten leveren. Onbeperkt goed hooi is voor veruit de meeste paarden voldoende, en ook nog eens het beste wat je kunt voeren.
---

Mbt gedrag: Mijn paard staat ook met een ander paard in de wei dat hem in het begin naar de andere kant jaagt maar het vreselijk vindt als hij weg gaat als ik hem wel eens even uit de wei haal om bv te rijden. Mijn paard vindt dat allemaal prima zolang hij kan blijven grazen doet hij wel een stapje opzij. Daarbij heb ik al gezegd dat zo`n groot paard niet de ideale combinatie is met deze pony.

vraagje aan TS: weet je misschien of de pony wel eens ontwormd wordt?

D_M_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 19:44

Aan caafie83:
In de wei hangt een elektrische drinkbak maar daar kan ze helaas niet bij. Zodra wij komen zorgen we ervoor dat er een grote drinkbak in haar stal staat, maar ik geloof niet dat ze 24 uur kan drinken wanneer ze wil.
In de wei wordt ze vaak opgejaagd door de KWPN'er maar de andere keer kan het ook weer zo zijn dat ze rustig samen staan te grazen, gelukkig heeft ze een groot stuk afgezet weiland voor haarzelf.

Lichamelijke klachten heeft ze niet voor zover ik weet. Het is een redelijk stevige pony en ze loopt prima, niet kreupel.

we kennen de nieuwe eigenaar nog niet zo goed en weten dus ook niet zo goed wat ze precies doet met de pony. Ik neem aan dat ze ontwormd wordt, omdat het andere paard dat ook wordt, meer kan ik helaas niet zeggen.

Heel erg bedankt voor het lange bericht, het is me nu al een stuk duidelijker!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 19:57

Misschien handig om ook even naar je andere topic te verwijzen DML...

want daar geef je aan dat de pony een waggelende gang heeft in de achterhand.

en is dit dezelfde pony?

D_M_L @ [OPG] Problemen met shetlandpony

want dan zou ik toch een keer met de eigenaar om tafel gaan om alles eens op een rijtje te zetten en een keer de DA het dier eens goed te laten nakijken.