Voel me schuldig..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janinevv

Voel me schuldig..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 16:42

Jaa ik voel me nu een beetje schuldig tegen over mijn paard.
Ze stond al poosje met een shetlander maar ze werd beetje opgejaagd en ik kon niks meer met haar doen!

Dus vanmiddag besloten om shetlander er uit te halen..
Maar nu staat ze alleen vind dit ook zo sneu!
Ik wil het even aanzien want vind haar nu beetje beteuterd bij staan.

Iemand ervaring met paard dat alleen staat?

Alvast bedankt!

Monchou

Re: Voel me schuldig..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 16:46

Kun je niet een stukje afzetten voor de shet? Dat ze vlak naast elkaar staan en nog elkaar kunnen zien en besnuffelen?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 16:48

Martine_R schreef:
Kun je niet een stukje afzetten voor de shet? Dat ze vlak naast elkaar staan en nog elkaar kunnen zien en besnuffelen?

Dat zou kunnen maar dan staan ze wel beiden apart, ik heb "achter" de rest van de kudde lopen, en me shetlander was super blij dat ze de rest weer zag.. Dus ben dan bang dat ze beiden niet leuk zouden vinden.

Kan ik ook afwachten komende dagen en dat dan alsnog doen? Ik ben benieuwd of ze meer naar mij toe komt zodat ik weer dingen met haar kan doen..

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 16:49

Een beetje opgejaagd? Was het niet gewoon spelen? Mijn shetlanders spelen ook heel vaak met elkaar, het kan er best heftig uit zien maar daar is niks mis mee.
Als hij een beetje opgejaagd werd er gewoon weer bij in zetten..

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 16:50

SindyKaya schreef:
Een beetje opgejaagd? Was het niet gewoon spelen? Mijn shetlanders spelen ook heel vaak met elkaar, het kan er best heftig uit zien maar daar is niks mis mee.
Als hij een beetje opgejaagd werd er gewoon weer bij in zetten..

Nee, de shetlander werd dominant.
Bedoel niet het opjagen qua spelen.

Bedoel meer het gevoel dat zij dan krijgt van de shetlander oh oppassen !!

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 16:51

Kun je niet een ander paard uit de kudde bij jouw paard zetten?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 16:52

silverdapple schreef:
Kun je niet een ander paard uit de kudde bij jouw paard zetten?

Nee ik heb de meest "onderdanigste " shets al geprobeerd.
Het is nu meer ik kan echt niks meer met me paard!

Ik wil haar halster weer om doen, als dat goed gaat kan er na mij wel weer shet bij in. (even bekijken welke) of de zelfde.

Een andere shet werd echt heel erg dominant in haar billen bijten.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 16:53

Da's nu eenmaal paardengedrag... Genoeg ruwvoer op verschillende plaatsen en dan moet ze maar wat stoerder worden. Alleen zetten zou ik echt niet doen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 16:54

maximuss schreef:
Da's nu eenmaal paardengedrag... Genoeg ruwvoer op verschillende plaatsen en dan moet ze maar wat stoerder worden. Alleen zetten zou ik echt niet doen.

Jaa dat hadden we ook wel!
Maar ze wilde dat ik niet meer in haar buurt kwam.. door de shetlander.
Dat is het probleem dus.
Het weiland er naast is té nat daarom zijn de rest naar achter gegaan (dat is hoger)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 16:55

Draadje spannen waar de shet onder door kan maar je paard niet

Hebben wij hier ook wel eens gedaan

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 16:55

Gentlegiant schreef:
Draadje spannen waar de shet onder door kan maar je paard niet

Hebben wij hier ook wel eens gedaan

Jaa maar rare is ze blijven bij elkaar..

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 16:57

Janinevv schreef:
maximuss schreef:

Dat is het probleem dus.
Het weiland er naast is té nat daarom zijn de rest naar achter gegaan (dat is hoger)

Dat is geen kwestie van dat de Shet haar opjaagt, maar dat je paard niet genoeg respect voor jou heeft en dus de Shet/kudde beschermd. Paard alleen laten staan is geen oplossing

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 16:59

[
[/quote]

Dat is het probleem dus.
Het weiland er naast is té nat daarom zijn de rest naar achter gegaan (dat is hoger)[/quote]
Dat is geen kwestie van dat de Shet haar opjaagt, maar dat je paard niet genoeg respect voor jou heeft en dus de Shet/kudde beschermd. Paard alleen laten staan is geen oplossing[/quote]

maar dan heeft ze nu toch niks meer om te beschermen?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 18:56

Als ze echt bij elkaar blijven zal de shet zich niet bedreigd/opgejaagd voelen lijkt me

Oh wacht de shet Jaagt de merrie op

En dat doen al je paarden? Lijkt me niet normaal
Ik durf te wedden dat als ze hier in de kudde staat het niet gebeurt... Eentje hier toevallig ook n shet is wel de baas maar die gaan echt niet jagen hoor

Hoeveel ruwvoer krijgen de paarden en wanneer en hoe lang doen ze er mee? Enz

Ik denk dat je daar eens mee moet beginnen en dan grond werken
Jij bent de baas over jou paard en niet je paard over jou
Ik denk ook dat t schort aan respect die ze klaarblijkelijk wel heeft voor de Shetties
Zij is na paarden onderdanig maar na jou dominant? Hoe ga je met je paard om en wat zegt jou lichaamstaal
Ik denk dat je opzoek moet na een goede instructeur die je hier mee kan begeleiden

Heb even tussen je Posts gekeken
En ergens staat dat je shet en de merrie samen uit een bak eten. Was dat dezelfde shet? Wat is daar mis gegaan dan?
En Qwa dekken dat zou ik de komende jaren maar even achterwegen laten want ik vermoed zo dat deze merrie zo beschermend na d'r veulen gaat zijn tov mensen en dan gaan d'r ongelukken gebeuren

Heb je de dierenarts al eens laten komen voor een complete check en wat zegt de vorige eigenaar
Dit gedrag kan niet ineens ontstaan omdat ze bij een shet in de wei staat of die nu wel of niet op je merrie jaagt
Is de shet ook n merrie?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 01:46

maximuss schreef:

Celiien schreef:
Janinevv schreef:
Dat is het probleem dus.

Dat is geen kwestie van dat de Shet haar opjaagt, maar dat je paard niet genoeg respect voor jou heeft en dus de Shet/kudde beschermd. Paard alleen laten staan is geen oplossing

Als shet op paard jaagt, dan is het waarschijnlijker dat shet mens voor zichzelf wil(de) en dus paard niet bij mens in de buurt liet. Want mens = lekkers en dat wil shet niet delen. Normaal kuddegedrag, maar naar mensen toe onacceptabel. TS heeft daarmee dan een probleem met de hele kudde en niet enkel met dit paard vermoed ik. Vraag is dus ook of er in de wei gevoerd word of met behulp van voer paarden gevangen worden. Daar ben ik nl eerder zulk gedrag tegen gekomen en dat is niet prettig als er gedreig bij komt waar jij tussen staat.

mpphoto97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 08:29

Het ligt er denk ik ook een beetje aan of hij wel vaker alleen heeft gestaan?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 08:40

mpphoto97 schreef:
Het ligt er denk ik ook een beetje aan of hij wel vaker alleen heeft gestaan?

Vroeger stond ze dacht ik met ander paard.
Vreemd genoeg gaat het nu erg goed! Ze is weer aanhankelijk naar mij en heeft eindelijk haar halster weer om.
Dus vind beetje apart hah

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 09:16

Wil je echt dat je paard aanhakelijker naar jou toe wordt omdat ze hartstikke eenzaam is de hele dag ?

Ik zou me in alle eerlijkheid schamen als ik een paard expres eenzaam liet worden zodat ze wanhopig genoeg is om mij extra graag te zien..

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 09:31

Dit komt op mij over alsof je van jouw probleem het probleem van het paard maakt. Een beetje opjagen af en toe en beschermen horen bij het gedrag van paarden, maar jij kon haar niet meer uit de wei krijgen. Nu is je paard 22 uur per dag eenzaam zodat jij haar uit de wei kan halen om wat met haar te gaan doen.

Neem les in grondwerk, vrij werk, body awareness, paarden spiegelen, clickertraining in ieder geval iets waarmee je de band met je paard opbouwt zodat je zelf het probleem kunt oplossen, maar zet je paard niet alleen als er ook andere mogelijkheden zijn. Dat je je schuldig voelt zegt toch eigenlijk al genoeg, dan weet je dat dat niet goed is voor je paard.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 09:34

Ik ga mee met bovenstaande. Je moet haar gebrek aan aanhankelijkheid niet oplossen door haar gewoon in haar eentje te zetten. Als jij hele dagen alleen bent ga je ook met elk contact blij zijn.
Er is helemaal niks raars aan het feit dat ze nu wel naar je toekomt, je hebt haar áfhankelijk van je gemaakt ipv op een eerlijke manier haar genegenheid verkregen door bv grondwerk etc.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 13:03

troi schreef:
Wil je echt dat je paard aanhakelijker naar jou toe wordt omdat ze hartstikke eenzaam is de hele dag ?

Ik zou me in alle eerlijkheid schamen als ik een paard expres eenzaam liet worden zodat ze wanhopig genoeg is om mij extra graag te zien..

Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn.

Ga alsjeblieft gewoon werken aan de band met je paard en ontzeg haar niet het contact met soortgenoten om haar te dwingen je leuker te vinden.