Paard uit de kudde halen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

byjou1983

Paard uit de kudde halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 23:52

Mijn paarden gaan altijd samen naar buiten en naar binnen.
Maar in de zomer als ze 24/7 buiten staan, moet ik er wel eens 1 halen om te rijden longeren of wat dan ook, maar dat kan dus niet. 1 van de 3 vindt dit niet zo heel fijn.
Hij plakt niet eens zo heel erg aan de andere 2 , zijn grasjes zijn hem altijd veel belangrijker :D
1 van de 3 vindt dit erg lastig, hij loopt lief mee totdat ik hem ga poetsen en opzadelen, schreeuwen draaien en bijna niet te rijden.
Ik doe het altijd zo dat hij de andere paarden kan zien en horen, ik beloon hem als hij stilstaat en niet schreeuwt.

Als ik dan ga rijden is het echt een drama, maar ook daar kan hij de andere paarden zien.

Hoe doen jullie dat?

Zoe_97

Re: Paard uit de kudde halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 23:54

In mijn ervaring is mijn paard veel braver bij poetsen als ik hem op het pleintje achter een gebouw poets (waar hij zijn vriendje niet ziet) dan als ik dat doe op het pleintje langs de weide.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 23:55

Ik zou dit paard juist meenemen naar een poets- en rijplek waar hij buiten zicht- en gehoorsafstand van de weidemaatjes is. Dan krijgt ie nl geen antwoord en zal het roepen ws uiteindelijk uitdoven. Juist het zien en horen van de anderen versterkt naar mijn idee het gevoel dat hij ernaartoe trekt.......

daroosan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 23:58

Hoe gaat het in het najaar en winter, als ze op stal staan. Heb je dan ook deze problemen of is het alleen als de andere 2 achterblijven in de weide?

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 00:00

Als ze alledrie op stal staan dan is het geen probleem.
Dan roept hij wel een x maar dat is het dan ook.
In de wei is hij wel de baas .

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 08:35

Het moet in ieder geval een gewoonte voor het paard zijn om uit de kudde te gaan. Zorg dan ook dat je dit zo vaak mogelijk doet en probeer in die tijd er ook echt op te staan dat de aandacht bij jou blijft. Want deze manier van reageren is gewoon een dominantie probleem naar jou toe. Het paard vind immers dat het zo mag reageren, en jij staat het in meer of mindere mate toe.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 08:52

Ik heb dit ook bij 1 van mijn paarden, als ik ze samen meeneem op wedstrijd. Het helpt als ze elkaar niet kunnen zien/horen (aangezien de ander hem negeert is dit niet echt van toepassing)
Het geroep houd dan vanzelf op

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 09:10

Ik heb in september een 6 maanden oud veulen gekocht. Hij plakte direct heel erg aan de merrie van mijn moeder. Ik zeg wel eens voor de grap dat zij zijn pleegmoeder is. In het begin nam ik hem wel een mee als ik ging rijden. We hebben een kleine longeerbak naast de rijbak. Ik zette het veulen in de kleine bak en ging rijden in de grote bak. Het veulen ging altijd rustig gras staan knabbelen en het maakte hem niets uit dat het paard naast hem steeds rondjes galoppeerde. Hij bleef gewoon kalm. Maar hij moet het toch leren dus nu laat ik hem ook wel een bij de andere paarden in de weide als ik ga rijden met de merrie. Hij maakt dan enorm drama, we kunnen hem vandaar niet zien, maar hij krijst alles bij elkaar. De merrie is dan minder geconcentreerd en roept steeds terug. Ik negeer het en hoop dat ze het op een dag minder erg gaan vinden.