Trailerlaadtraining, niet meer als laden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamflower

Trailerlaadtraining, niet meer als laden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 16:39

Een paar jaar geleden heb ik een redelijk bekende trailerlaadtrainer bij twee van mijn paarden gehad.
De paarden waren niet moeilijk enkel onervaren, het was binnen een paar uurtjes gepiept met ze.
De training was volgens de persoon voldaan toen de paarden er netjes op en af liepen en bleven staan wanneer dat gevraagd werd.

Afgelopen jaar heb ik bij andere paarden een ander persoon gehad die werkt volgens een bekende methode.
Wederom waren de paarden niet moeilijk maar onervaren en was het met een paar uurtjes weer klaar. Ook deze persoon was klaar met de training toen de paarden er zelf op en af liepen en bleven staan in de trailer zolang dat gevraagd werd.

Beide personen gaven huiswerk mee, logisch want je moet natuurlijk de training onderhouden, ik moest zelf maar oefenen met iemand anders met de stangen, klep en eventueel tussenschot.

Gaat trailerlaadtraining niet verder als alleen laden en lossen?
Hoeft er niet geoefend te worden met tussenschot en stangen? Klep sluiten? evt. klein stukje rijden en weer lossen?

Gentlegiant

Re: Trailerlaadtraining, niet meer als laden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 16:51

Ik persoonlijk vind wel dat ook t sluiten van de klep en stangen er bij hoort
En eventueel een klein stukje rijden ken d'r genoeg die er netjes op en af lopen maar na n stuk(je) rijden nog net niet zelf de klep open beuken met lossen....

Maar t woord zegt t al trailer laden... Veel mensen denken hier bij dat t hele riedeltje gedaan (moet) worden

Maar dat is t zelfde als met zadelmak maken
In mijn ogen is dat dat de paarden "braaf" zijn als ze kunnen stappen draven en galopperen aan de ruiter
Maar helaas denken sommige klanten dat ze een paard terug krijgen wat nog net niet de oefeningen voor t Z kennen en t weekeind d'r op al dik winst kunnen rijden op concours...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 16:57

Rijden met een paard is essentieel. Als je als een malloot optrekt en remt, bochten scheurt enz. Gaat ie de volgende keer echt niet meer graag de wagen op. Onze pony was ook geen ervaren reiziger toen we m kochten (jong ding). Maar netjes laden en rijden met respect voor het dier doen de truc. Eenpaards-, tweepaards trailer, veewagen; hij loopt er zo op. Wel grappig: de eerste paar keer dat hij van een grote, hoge veewagen af moest stond hij boven aan de klep te koekeloeren. Zo van "mooi uitzicht hier". Even geduld mee gehad. Nu loopt hij er zo af.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 19:19

Het hangt er neem ik aan van af wat je afspreekt. Meeste trailerlaadtrainingen gaat om probleemgevallen, waarbij bv specifiek het schot of de stang of de klep een probleem is.
Kan me voorstellen dat bij paarden die blanco zijn, het laden de prioriteit heeft (en ook hetgeen is wat soms niet zelf lukt). Tenslotte kan ik me ook voorstellen dat een trainer júist geen aandacht geeft aan schot, stang en klep bij 'blanco' paarden, om het geen probleem te máken.

Maar het lijkt me vrij logisch vooraf overeen te komen of na te vragen wat precies inbegrepen zit in de training.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 19:28

Als wij trailerlaad training geven begin het al ver weg van de trailer. Vaak zit er iets in de manier van leiden/lopen al niet helemaal lekker waardoor de paarden twijfelen of ze de eigenaar wel de trailer in moeten volgen.
Ook in je eentje laden met een lange lijn, schotten, stangen, afladen etc, dat pakken we allemaal mee als de cursist dat wenst. Het ligt eraan wat de persoon wil, en wat het probleem is.

Meestal hebben we die mensen sowieso ook voor grondwerk/ longeerles, dus dan pakken we sowieso meer mee. Als je alleen vraagt om trailerladen, komt er toch een stukje grondwerkles bij. Immers moet je het paard goed kunnen leiden om hem een trailer in te krijgen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 19:34

Bij mij hoort behalve er in en er uit ook zeker (of eigenlijk: júíst) stangen, klep dicht en rijden bij het trailerladen. Het liefst kan iemand aan het einde laden met behulp van één hulppersoon. Die mag random van de straat geplukt zijn, als ie maar luistert naar de aanwijzingen van degene die het paard laadt.
Daarna zou ik huiswerk meegeven om dit verder te oefenen (andere omstandigheden, vreemd terrein etc), om daarna samen verder te werken naar laden zonder hulppersoon.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 19:41

Ben benieuwd bij wie je deze training had.

Ik heb zelf John Erb er bij gehad en toen moest ik eerst langs een muur laden en lossen, toen weer laden, stang er achter, eventjes oefenen met de stang er achterweg, paard moet dan blijven staan etc. en toen de stang er achter, alles dicht en een meter of 20 naar voren (weg bij de muur) om vervolgens ook zonder muur te laden en lossen. Een paard heeft geen benul van tijd, dus of die er nou 1 minuut of een uur instaat, maakt niet uit.

Heeft erg geholpen en kan nu probleemloos laden. Maar natuurlijk blijft het wel extra aandacht vereisen.

Verder heeft hij gezegd dat zolang ik handel volgens het systeem ik niet elke week hoef te herhalen.

Heb daarna een week later weer geladen, toen is hij toch nog even langs gekomen omdat ik te onzeker was en mijn paard daarom niet de trailer in wou. Daarna probleemloos gebleven.

Ook daarna een maand niet geladen en de keer er na liep ze zonder problemen de trailer weer op. :)

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 19:44

Gentlegiant schreef:
Ik persoonlijk vind wel dat ook t sluiten van de klep en stangen er bij hoort
En eventueel een klein stukje rijden ken d'r genoeg die er netjes op en af lopen maar na n stuk(je) rijden nog net niet zelf de klep open beuken met lossen....

Maar t woord zegt t al trailer laden... Veel mensen denken hier bij dat t hele riedeltje gedaan (moet) worden

In mijn ogen is dat dat de paarden "braaf" zijn als ze kunnen stappen draven en galopperen aan de ruiter
Maar helaas denken sommige klanten dat ze een paard terug krijgen wat nog net niet de oefeningen voor t Z kennen en t weekeind d'r op al dik winst kunnen rijden op concours...

Hier ben ik het helemaal mee eens!
Zadelmak is in mijn ogen alleen dat het paard met zadel en hoofdstel braaf is aan de longe.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 19:47

Gentlegiant schreef:

Hoe vaak ik dat al gehoord heb: " dus nu kan hij het?"
Hij kon het altijd al, alleen jij zelf niet ;) je moet het wel onderhouden natuurlijk... T is geen computer en ik heb zojuist geen "trailer laad software" gedownload...

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 19:57

Dat is denk ik t hele probleem
Dat is met trailerladen en met zadelmak maken

Als een klant na mij toe komt om een paard zadelmak te maken zorg ik dat t paard de 3gangen kent ohz en als dat al snel goed gaat gaan we ook los in de bak
Maar mensen verwachten dat er een stuur en weet ik wat allemaal op zit
"Goh dat wijken dat gaat echt nog voor geen meter! En hij heeft gebokt! Dat noem ik niet zadelmak!"

Ja koekkoek wat verwacht je binnen n maand van de ruiter maar ook zeker van het paard Rome is ook niet op een dag gebouwd!

Met trailer laden is dat t zelfde iedereen verstaat wat anders onder trailerladen "oefenen"

Zo ook met doorrijden in mijn ogen is dat t bevestigen van t stuur gas en rem enz
Maar mensen denken dat ik z'n paard in n maand poepbraaf concours klaar af (kan) leveren
Het zou wel kunnen misschien maar dat is niet dierwaardig

Ik zit helemaal niet in t trailerlaad wereldje dus heb geen idee of daar echt begrippen voor zijn zoals met beleren/corrigeren van paarden
Als ik z'n probleem zou hebben zou ik willen weten wat er gedaan word/welke aspecten worden er geoefend tijdens z'n trailerlaad sessie en hoe lang t duurt enz enz

Bij zadelmak maken heb ik dat al minder en als mensen mij bellen om n paard zadelmak te maken en zelf geen vragen stellen ga ik gewoon dat paard zadelmak maken zoals hier boven omschreven

Alleen is dan vaak t verschil dat t paard gebracht word en de eigenaar eens komt kijken hoe t gaat
En met z'n trailer laad sessie ben je d'r zelf bij lijkt me

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 20:05

sluiten van klep en stang, stukje rijden en stukje stilstaan hoort er imo toch ook wel bij.

De link stilstaan = uitladen mag niet gelegd worden, anders breekt je als je ooit onverhoopt in de file komt te staan de boel af.

Hoewel ook niet alles geoefend kan worden. Modena vraagt op de heenweg soms wel drie keer of je echt heel zeker wil dat je op pad wil, kom je terug van het bos dan moet je oppassen want ze piept er gewoon met zadel hoofdstel en desnoods ruiter erop in. :=

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 23:42

Met mijn angstige paard hebben we met iemand geoefend t/m het rijden met de trailer, eerst een heel klein stukje met het deurtje open en er naast lopend en uiteindelijk echt een stuk over de weg waarbij zij er achter aan reed met haar auto.
We hebben toen ergens uitgeladen, ik heb daar even onder het zadel gereden (in een bak bij een andere lesklant van haar) en toen heeft ze weer geholpen inladen en zijn we terug gereden met de trailer.

Dus complete begeleiding, niet alleen het laden, dit vooral omdat mijn paard heeft veel angst juist in de trailer had, dus we hebben ook het in de trailer staan, schot dicht, klep dicht etc in kleine stapjes opgebouwd.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 23:50

Het is maar net wat je met de trainer af spreekt. Meestal is het alleen laden tm klep dicht en dan is het een kwestie van gaan oefenen.
Soms ga ik ook mee met rijden en dan laden/lossen op vreemde locatie.
Niet altijd redt je dat op 1 dag, het hangt er maar net vanaf wat het probleem is.
Als de eigenaar zelf nog heel veel sturing dmv grondwerk nodig heeft dan duurt het langer en moet je vaak meerdere sessies doen.
Ik neem wel altijd de theorie van het rijden met paard in trailer mee.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 18:02

Wanneer mensen bij mij een trailerlaadtraining boeken, ga ik altijd verder dan enkel erop en eraf lopen. Natuurlijk hangt wat je in de training doet af van het probleem, wat het paard aangeeft en wat het paard aan kan. In principe is de training pas klaar wanneer we de trailer goed hebben kunnen afsluiten en een stukje gereden hebben. Een enkele keer doen we dat stukje rijden niet, omdat dit teveel is voor het paard, maar 9 van de 10x wel. Al is het maar een rondje over het terrein. Ook in 9 van de 10 gevallen, ben ik na 1 sessie niet meer nodig. Daarnaast volgt inderdaad wel nog huiswerk.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 18:09

Mijn paard had heel veel problemen met laden, hij bevroor ongeveer 4 meter voor de loopplank en er was geen beweging meer in te krijgen. Na 3 maanden oefenen onder begeleiding liep hij de trailer op en af, en bleef ook staan als ik dat vroeg. Juist het dichtdoen van de klep bracht weer nieuwe spanning met zich mee, vooral als ik dan ook de trailer uitstapte en hem alleen achter liet. Dus ook dat hebben we weer ruim een maand moeten oefenen, en uiteindelijk kunnen we rijden, uitladen en weer inladen op vreemd terrein, en blijft meneer rustig staan tot hij van mij mag uitstappen. Al blijft het alleen in de trailer staan terwijl deze stilstaan en dicht is wel moeilijk voor hem, hij doet het wel.

Dus voor mij geldt: oefenen met laden is echt tot en met het rijden, en juist ook weer na het rijden nogmaals kunnen laden. Als dat lukt, dan is het afgerond en kan je zelf verder oefenen en het onderhouden.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 22:47

Ik heb een paar jaar geleden een trailercursus bij het Balingehof gevolgd en dat was echt wel meer dan laden. Paard had 40 minuten nodig, maar ik had de volle twee weken echt wel nodig om er zelf handigheid in te krijgen. :+
Inladen, stukje rijden, uitladen, inladen, weer stukje rijden. Het moet routine worden en dat lukt alleen door veel te oefenen.

cheyenne93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 14:44

Ik denk dat het wel handig is om alles aan te pakken tijdens de training.zodat je thuis niet voor verasingen komt te staan. Ik neem aan dat je dat gewoon aan kunt kaarten tijdens de training?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:38

Gentlegiant schreef:
Dat is denk ik t hele probleem
Dat is met trailerladen en met zadelmak maken

Als een klant na mij toe komt om een paard zadelmak te maken zorg ik dat t paard de 3gangen kent ohz en als dat al snel goed gaat gaan we ook los in de bak
Maar mensen verwachten dat er een stuur en weet ik wat allemaal op zit
"Goh dat wijken dat gaat echt nog voor geen meter! En hij heeft gebokt! Dat noem ik niet zadelmak!"

Ja koekkoek wat verwacht je binnen n maand van de ruiter maar ook zeker van het paard Rome is ook niet op een dag gebouwd!

Met trailer laden is dat t zelfde iedereen verstaat wat anders onder trailerladen "oefenen"

Zo ook met doorrijden in mijn ogen is dat t bevestigen van t stuur gas en rem enz
Maar mensen denken dat ik z'n paard in n maand poepbraaf concours klaar af (kan) leveren
Het zou wel kunnen misschien maar dat is niet dierwaardig

Ik zit helemaal niet in t trailerlaad wereldje dus heb geen idee of daar echt begrippen voor zijn zoals met beleren/corrigeren van paarden
Als ik z'n probleem zou hebben zou ik willen weten wat er gedaan word/welke aspecten worden er geoefend tijdens z'n trailerlaad sessie en hoe lang t duurt enz enz

Bij zadelmak maken heb ik dat al minder en als mensen mij bellen om n paard zadelmak te maken en zelf geen vragen stellen ga ik gewoon dat paard zadelmak maken zoals hier boven omschreven

Alleen is dan vaak t verschil dat t paard gebracht word en de eigenaar eens komt kijken hoe t gaat
En met z'n trailer laad sessie ben je d'r zelf bij lijkt me

En dit is dan weer het probleem dat ten grondslag ligt aan o zo veel miscommunicatie en problemen met het paard. Het paard kent zijn 3 gangen en kan toch nog niet wijken. Je vindt het raar dat mensen een stuur verwachten?
Het paard zou eerst goed moeten kunnen wijken voor druk in alle richtingen op de grond en zou dat zeker ook moeten leren in het zadel bij het zadelmak maken.
Dit is dus letterlijk bijna altijd de oorzaak of een medeoorzaak bij problemen.
Het stomste van al is dat het wijken voor druk in zijn basisrichtingen licht maken slechts weinig tijd kost als dit goed wordt uitgevoerd.
Ik vind het niet meer dan logisch dat je begint bij het fundament van een paard en niet enkel het meest zichtbare (hij kan de drie gangen).
Ook vind ik het raar dat er bij trailer laden blijkbaar tijdens een oefensessie geen gebruik wordt gemaakt van de klep dicht te doen. Ik vind dit toch echt wel horen bij trailer laden. In mijn ogen is trailerladen alles wat nodig is om te kunnen instappen in de auto en te vertrekken. Al de rest zou altijd erbij gevraagd moeten kunnen worden door de klant.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:52

Met mijn toen nieuwe paard heb ik ook een cursus Trailer laden gedaan. Ze is drie keer langs geweest de eerste keer alleen er op staan. De tweede keer ook de klep sluiten en een paar meter gereden. De derde keer ca 500 meter gereden en toen lossen en laden en huiswerk.