Verlatingsangst verlaten shetlandervriendin

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rachelleeee

Verlatingsangst verlaten shetlandervriendin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 00:32

Mijn verzorg ruin deelt zijn stal en paddock met zijn shetlander vriendin. Zij hebben in het verleden samen gestaan en toen waren er nooit problemen. Je kon ze beide apart uit stal halen zonder problemen dat er een zou flippen. De eigenaresse toen vond toen het rijden niet leuk meer en heeft ze te koop gezet. Het liefste samen maar als het niet anders kon zouden ze alleen weg mogen. Uiteindelijk werd de ruin wel verkocht op proef maar zij wilde zijn shetlander vriendin er niet bij nemen.
Na een maand kwam hij weer terug omdat hij niet geschikt was voor beginners en zij vooral kinderen erop wilde laten rijden.

Sindsdien is het foute boel. Zodra hij zijn shetlander vriendin niet meer ziet is hij niet meer te houden. De shetlander vriendin kan wel gepakt worden en mee gereden worden, zij hinnikt alleen veel en is kijkerig naar het hek of hij aankomt, de ruin blijft in stal meestal wel rustig. Hij draait dan alleen rondjes en hinnikt, maar eet wel.

Maar zodra ik met hem alleen aan de slag wil en hij kan haar niet zien dan draait hij door. Als hij loopt en hij merkt dat zij niet volgt dan rukt hij zich los en rent terug naar stal. In de bak is het alleen maar rennen met noodstops bij het hek om te kijken of ze al komt. Meteen bij de eerste minuut begint het al.

Als ik hem alleen in de paddock zou zetten rent hij erdoorheen om bij zijn shetlander vriendin te komen. Heeft hij ook een keer gedaan voordat ik hem verzorgde.

Op dit moment wordt het opgelost door ze beide tegelijk buiten te zetten of tegelijk te rijden. Dan is er niks aan de hand en gaat alles hartstikke goed, maar zodra hij denkt dat zij er niet is rukt ie los.
Soms komt ze er wat later achteraan doordat ze word opgehouden door een ander passerend paard en dan merkt hij dat meteen.

Voor nu alles tegelijk doen is een tijdelijke oplossing maar absoluut niet ideaal. Omdat ik ook graag aan de slag wil gaan met hem zonder continu af te spreken met de bijrijdster van de shetlander.

Dus hier zijn tips om de verlatingsangst af te bouwen van harte welkom! :D

lies1998

Re: Verlatingsangst verlaten shetlandervriendin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 00:48

Stapje voor stapje het alleen zijn uitbreiden en heeeeel veel geduld heeft bijmijn verzorgpony's geholpen. Één van de merries kon ook absoluut niet zonder een ander. Langzaamaan gingen we steeds een stukje verder van de andere pony's. In het begin ging dit soms maar om een meter of 3, maar elke centimeter telt!

Rachelleeee

Re: Verlatingsangst verlaten shetlandervriendin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 01:25

Bedankt @Lies1998 Ga ik doen. Het gaat eigenlijk goed totdat ze elkaar niet zien. Dus dan inderdaad misschien elke keer even achter muur verdwijnen en weer terug. Ik ga eens kijken wat er mogelijk is in het even niet zien en dan weer wel.