Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
dus vanuit leiderschap komt vertrouwen en leiderschap is dus duidelijk dingen aangeven. en vertrouwen is dus ook respect je hebt vertrouwen als je paard jou respecteerd want ik denk niet dat je een paard met dominant gedrag vertrouwd? En dan kan je een band opbouwen. Ik weet niet of je er wat aan hebt, succes in ieder geval
Millanka schreef:Ik ben nooit een kei geweest met paarden, 5 jaar geleden kocht ik overhaast een haflingerruin. Hij heeft me bloed, zweet en veel tranen gekost maar me ook veel geleerd.
Omdat ik dacht dat hij zich vervelend gedroeg wegens lichamelijk issues, ben ik op de tour gegaan om hem helemaal binnenste buiten te keren, om erachter te komen na jaren dat hij gewoon is zoals hij is.
Ik ben zo bang voor hem geworden dat ik hem nooit meer zonder angst zal kunnen rijden. Maar verkopen is ook geen optie door medische problemen aan zijn kant. Dus we doen zo nu en dan wat en voor de rest staat hij op de wei.
Nu komt het volgende, over 2 jaar (na mijn opleiding) wil ik graag een paard erbij kopen, en deze ietwat jonger kopen om hem gedeeltelijk zelf op te leiden/samen te groeien naar beter dmv les.
Maar het grote probleem waar ik met mijn huidige paard aanloop en ook met andere, is dat ik geen balans kan vinden tussen een goede leider zijn en ook een leuke vriend. Ik kan duidelijk zijn en vervelend gedrag corrigeren, maar het gevolg is dat hij het minder leuk vind om wat met mij te doen. In eens moet hij werken en naar mij luisteren en daar houdt hij niet van.
Het is niet dat ik hem hard sla, schop of verrot scheld, maar ik zet zijn achter of voorhand opzij zodat hij in beweging komt en zijn aandacht op mij richt. Bij geen reactie krijgt hij een tik op de voor of achterhand.
Zodra ik hem minder corrigeer en hem meer z'n gang laat gaan vind hij het heel leuk bij mij, dan gaat hij graag mee maar vertoont tegelijkertijd geen respect. De correcties die ik geef worden beantwoord met naar mij toe bokken (nooit gericht en gemeen maar toch).
Je zou zeggen, je bent gewoon niet consequent. Maar dat is het juist. Ik vind het zo moeilijk om die balans te vinden, tussen corrigeren maar het ook leuk genoeg maken.
Alle tips zijn welkom, sta voor alles open maar probeer het opbouwend en enigsinds vriendelijk te bewoorden.
Ik hou van het koele van een koudbloed, maar daarmee betaal je ook voor hun zelfverzekerheid en slimheid wat zich uit in koppigheid en 'zelf-denken'.janouk schreef:Ze zeggen dat je niet het paard krijgt dat je wil, maar het paard dat je nodig heb.
Het paard spiegelt.
Uitdaging om het samen toch te redden
Ik zou hem nu (ondanks dat ik het vaak heb geroepen in mijn frustratie) ook echt niet verkopen, zeker niet voordat we onze problemen op hebben gelost, anders nemen we alleen maar de 'easy way out'. janouk schreef:Ze zeggen dat je niet het paard krijgt dat je wil, maar het paard dat je nodig heb.
Het paard spiegelt.
Mijn eerste paard was een echt karakterpaard en een spiegel voor mij. Het heeft me jaren gekost om tot een punt te komen waarop ik een goede leider kon zijn voor hem, maar nu we op dat punt zijn kan ik wel veel van hem vragen. Ik ben er veel sterker door geworden en grijp met mijn nieuwe pony dagelijks terug op wat ik met hem geleerd heb. Eline91 schreef:janouk schreef:Ze zeggen dat je niet het paard krijgt dat je wil, maar het paard dat je nodig heb.
Het paard spiegelt.
Daar geloof ik ook inMijn eerste paard was een echt karakterpaard en een spiegel voor mij. Het heeft me jaren gekost om tot een punt te komen waarop ik een goede leider kon zijn voor hem, maar nu we op dat punt zijn kan ik wel veel van hem vragen. Ik ben er veel sterker door geworden en grijp met mijn nieuwe pony dagelijks terug op wat ik met hem geleerd heb.
Is het een optie om toch nog verder te werken/lessen met deze? Ik ben van mening dat leiderschap op de eerste plaats moet komen, je kan pas een 'vriend' zijn voor je paard als hij je respecteert. Alleen dan kan je hem het vertrouwen geven dat wat jij van hem vraagt 'goed' zal zijn voor hem.
Het is eigenlijk net als bij mensen, als je altijd maar ja zegt gaan de mensen misbruik van je maken. Pas als je duidelijk je grenzen aangeeft gaan mensen je respecteren en vertrouwen. En als je daarnaast ook nog eens toont dat je het beste met de ander voorhebt en klaarstaat in tijden van nood, dan ben je een goede vriend. Zo is het ook met je paard. Een 'vriend' word je niet door hem zijn zin te laten doen, wel door hem te tonen dat hij je kan vertrouwen. Op termijn zal hij het leuker gaan vinden om met jou te werken, omdat hij weet waar hij staat. Omdat hij zich veilig kan voelen bij je.
, nooit straffen vanuit emotie. Kelly_ann schreef:Een gelijkwaardige relatie met een paard bestaat niet in mijn ogen. Maar ik snap de intentie, er is een verschil tussen leiden en dwingen. Puntje bij paaltje moet jij de beslissingen nemen, anders komen er ongelukken. Je paard af en toe een beslissing laten maken is niet erg, maar jij bepaalt altijd de grens. En dan is de relatie per definitie nooit gelijk.
En wat jetm zegt, je moet wel je paard 'lezen' met een knetterfris paard wachtoefeningen doen is hem plagen... dan kan je hem beter de ruimte geven om even lekker te lopen. Jij moet kunnen inschatten wat je paard nodig heeft en er naar handelen.

jetm schreef:Sorry een beetje off-topic maar ik vind dit zelf een mooi voorbeeld waar mijn paard m.i. toch echt de grens bepaalde.
Wij hadden (letterlijk) blind vertrouwenden in elkaar en ik heb onze relatie altijd als gelijkwaardig beschouwd. Dat is wat anders dan dat we gelijk zijn, maar wel allebei waardig
troi schreef:Als ik dit zo lees heb jij er niet zozeer moeite mee maar heeft je paard er vooral moeite mee.
Veel dieren kunnen prima schakelen tussen meer en minder strakke leiding maar sommigen zijn daar anders in. Geef ze een vinger en ze nemen je hele hand, zij blijven streven naar het overnemen van de leiderschap. Het jammere bij die laatste categorie paarden is dat je de teugels maar moeilijk losser kunt laten en dat gelijkwaardiger met elkaar omgaan (vaak is dat wat we vriendschappelijk vinden) geen optie is wil je het veilig en duidelijk houden.
Nou heeft hij wel geleerd (want dit is over het algemeen elke wandeling zo) om heel rustig te draven zodat ik hem -wat harder doorlopend- wel bij kan houden zonder zelf te hoeven rennen. Hij gaat dan niet met z'n kop d'r op heel gespannen lopen maar hij wilt graag de spanning eraf kunnen lopen, waar ik wel begrip voor kan opbrengen.
' Maar dat gaat natuurlijk niet zomaar
Dan is het ook jammer dat hij zo moeizaam te rijden is, nu is het bos onbegaanbaar omdat het zo zwaar voor mij is (halve meter sneeuw, heul zwaar om doorheen te lopen) maar hij heeft er geen moeite mee.
Heel interessant om te lezen! Hoop dat jullie blijven schrijven erover, ik probeer de tips en meningen hier ook wat toe te passen.