Hoelang duurt het wennen aan een ander paard/omgeving?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AbbyBlues

Hoelang duurt het wennen aan een ander paard/omgeving?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 13:55

Sinds zaterdag hebben wij onze twee paarden aan huis staan. Onze (bijna) 7 jarige trekpaardenmerrie is om 1 uur opgehaald bij de fokker waar ze in een kudde van 20 paarden (merries ruinen en veulens) op het land stond.
Een kleine 2 uur later is onze 14-jarige htk-ruin erbij gekomen. Hij komt bij een particulier weg waar hij de afgelopen 9 jaar heeft gestaan met een aan en afloop van paarden en pony's (hobby handelaar).
Beide paarden zijn dus nogal wat gewend kwa nieuwe paarden en kuddegedrag.
Sinds zaterdag staan ze bij ons. De oude eigenaar van de ruin zei dat we ze goed bij elkaar konden zetten, dat deed zij ook altijd en dat ging altijd goed.
Het ging ook redelijk goed. Rondje door de wei gedraafd met z'n twee. Beetje in de lucht schoppen. Beetje op de grond stampen. Maar geen spectaculaire dingen.

Zo staan ze sinds zaterdag. Er gebeuren geen erge dingen, maar ik zie ook nog geen vriendjes. Grazen aan de uiteindes van de wei. Oren plat als ze langs elkaar af moeten om te drinken maar thats it. Maar vooral als wij de wei in willen gaan ze beetje lelijk doen (niet-gericht schoppen en op elkaar inlopen en zo). Maja. Dat willen wij natuurlijk niet.
Wat kunnen we het beste doen? Ze het laten uitzoeken? Ze bestraffen als ze het doen als wij erbij staan? Ze apart nemen om aandacht te geven?

Zondag zijn we met ze gaan wandelen. Gewoon een rondje van een uur gelopen tussen de weilanden en gister zijn we 2 uur gaan rijden. Dat ging prima. Geen rare dingen. Ze hielden elkaar wel in de gaten maar geen rare sprongen of schoppen of bijten als we langs elkaar af reden.

Koekeroekus

Re: Hoelang duurt het wennen aan een ander paard/omgeving?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 13:59

Je bent pas drie dagen onderweg. Ik zou nog even aankijken. Als paarden verhuizen hebben ze soms ook een half jaar nodig. Dus die tijd kun je nu ook wel aanhouden denk ik. En ook nog met nieuwe vriendjes.

Zolang ze elkaar het licht nog niet uit de ogen slaan zou ik me nergens druk om maken.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 14:00

Gewoon tijd geven.. Een week is niks.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 14:02

Het is voor beide paarden een geheel nieuwe omgeving, dit heeft echt even de tijd nodig. In een situatie als deze had ik ze niet gelijk bij elkaar gezet. Ik ben daar überhaupt geen voorstander van, eerst +- een week met een draadje ertussen. Maar dat moet uiteraard ieder voor zich weten.

Mijn huidige paard (bloederig type) heeft er echt meer dan 4 maanden over gedaan voordat hij helemaal gewend was op zijn nieuwe stalling.

Dus; hou het in de gaten maar geef het de tijd.
Laatst bijgewerkt door Sanniejtjuh op 08-03-16 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 14:03

Soms duurt het een dag, soms een half jaar.
Mijn pony stond jaren bij een trekpaard, hingen op een bepaalde manier wel aan elkaar.
Hij is 20 december verhuisd en het is vanaf dag 1 dikke mik met zijn nieuwe maatje. Ze passen zoveel beter bij elkaar. Tuurlijk was het wennen, maar het was eigenlijk meteen goed.

Geef het tijd, het komt wel goed. Het is al fijn dat ze niet lelijk doen naar elkaar. De rest komt vanzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 14:06

Tijd geven, zéker niet gaan bestraffen, daardoor kan het juist verergeren.
Ze staan inderdaad nog heel kort samen en je kunt ze niet dwingen om vriendjes te worden.

Uiteindelijk zullen ze wel wel aan elkaar gaan hechten, maar dat hoeft zich niet te uiten in onafscheidenlijk zijn/constant kroelen.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 14:12

Is voor mij ook de eerste keer dat ik paarden bijelkaar zet. Veel over gelezen hier op bokt en in combinatie met de oud-eigenaren van de paarden besloten ze zo bij elkaar te zetten. Zij kennen de paarden toch het beste.

Vindt het alleen moeilijk te bedenken wat ik zelf moet doen als ik er tussen sta zeg maar.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 14:12

Ik zou juist zeggen wel bestraffen, maar dan niet op basis dat ze het naar elkaar doen, maar op basis van het feit dat ze het doen als jij erbij bent. Straks haalt er 1 uit, trapt perongeluk jou, omdat je het niet gecorrigeerd hebt.
Doen ze het naar elkaar op 10 meter van jou vandaan, laat ze lekker hun gang gaan. Maar staat er 1 bij jou en de ander jaagt hem bij jou vandaan, dan zou ik hem wel wegsturen als een vorm van 'straf'. Voor je eigen veiligheid dus.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 14:24

laat het ze zelf uitzoeken. er moet toch een rangorde bepaald worden etc. het kan tot wel 6 maanden duren voordat alles gesetteld is. neem rustig de tijd. ze samen laten werken is inderdaad een goed idee. dit creerd een band. samen bewegen door het alnd is een natuurlijke bezigheid. over een paard maanden zijn het dikke maatjes.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 14:30

In het wild staat een nieuw paard ok niet in 1 dag in de kudde ;) dat heeft tijd nodig. De ene dag staat hij dichterbij de andere dag verder weg. Ze moeten even kijken of de ander wel te vertrouwen is, net als dat ze bij mensen doen. Als jullie een grote wei hebben en op verschillende plekken voer en water hebben staan zou ik het ze zelf laten uitzoeken, aangezien het eigenlijk best goed gaat. Kunnen ze op eigen tempo aan elkaar wennen. Bestraffen als jullie er bij zijn vind ik geen goed idee. Dwingen om elkaar aardig te vinden werkt niet, uiteindelijk beschermen ze zichzelf alleen maar en dat hoort niet bestraft te worden. Het moet natuurlijk niet gevaarlijk worden voor jullie, dus wegsturen als ze het doen als jullie in de buurt staan dan kan wel maar dan bestraf je niet dat ze het doen alleen dat de plek waar ze het doen niet zo handig is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 14:38

Ik zou wel wegsturen als ze staan te miepen met jullie in de buurt. Ze horen jullie niet in gevaar te brengen en dat zou ik ze ook zeker laten weten. Bij mij in de buurt wordt er niet zo gemiept dan gaan ze maar ergens anders staan. Daar ben ik heel makkelijk in.
Verder kost het gewoon tijd. Valt weinig van te zeggen hoe lang het duurt maar zou toch uitgaan van een aantal weken tot maanden. Samen gaan wandelen en rijden zal de band tussen de 2 ook versterken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 14:42

Bij onze buren zag ik de paarden pas gezellig bij elkaar staan en kroelen en samen drinken na een jaar... Bij onze paarden was het al vrij snel dat ze samen stonden te kroelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 14:57

Tigra_ schreef:
Ik zou wel wegsturen als ze staan te miepen met jullie in de buurt. Ze horen jullie niet in gevaar te brengen en dat zou ik ze ook zeker laten weten. Bij mij in de buurt wordt er niet zo gemiept dan gaan ze maar ergens anders staan. Daar ben ik heel makkelijk in.
Dat is inderdaad een ander verhaal, dat gebeurt hier ook zeker niet.

Novastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 15:24

Inderdaad, kan snel gaan maar ook een hele tijd duren. Bij mijn paard duurde het bijna een jaar voordat ze zichzelf een beetje goed in haar vel ging voelen. Pony voelde zich meteen thuis. Het ligt juist aan de aard van het beestje.
Komt wel goed, veel succes!

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 15:30

Toen mijn pony een nieuw vriendinnetje kreeg moest het vriendinnetje vooral wennen. Ze is nogal dominant en heeft ruimte nodig. Mijn paard is onderdanig en ook niet zo handig hij blijft dan bijvoorbeeld gewoon staan als ze ruimte wilt :')
Nu na een jaar zijn het beste vrienden en staat vriendinnetje alleen brult ze flink om hem te laten weten dat ze hem mist :) Ze eten nu samen uit 1 hooibak, kan ze krachtvoer geven zonder dat mevrouw eerst haar bak opschrokt en dan hem weg jaagt, hij mag gewoon in haar bak komen. Het is echt jut en jul.
Het heeft zeker 4 maanden geduurd voordat ik het idee kreeg dat ze gewend aan elkaar waren en zeker 6 tot 8 maanden voordat ze samen uit 1 bak aten. Ze passen qua karakters juist heel goed bij elkaar en ik ben blij dat ik heb volgehouden wand hoe ze nu zijn zou ik nooit meer anders willen :) Zei is 10 en mijne 5. Een aantal keer per week zet ik hem samen in de bak met een jonge ruin zodat hij lekker kan spelen en klieren, dat heeft hij nodig :) En dan heeft zei rust :)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 15:34

Komt wel goed. Gewoon eisen dat ze zich keurig gedragen tegenover jullie en de rest moeten ze zelf maar uitzoeken. Als het maar 2 paarden zijn denk ik dat jullie gelijk hadden om ze direct bij elkaar te zetten. Als je hen apart houdt moet er wel iets meer dan 'een draadje' tussen zijn want anders staan ze heel gauw toch samen en hebben ze alvast geleerd dat ze een omheining kunnen slopen.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 16:29

Tx jongens. +:)+
Net een paar knolletjes in de wei gegooid die uit de groentetuin kwamen en madam stormt in volle vaart op onze ruin af. Die maakte zich toch snel de voeten... ~~}>
Ik zal jullie op de hoogte houden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:49

Ze timmeren elkaar niet in elkaar, dus samen op een stuk leven zal in elk geval lukken. Of ze ook echt vriendjes worden is afhankelijk van of de karakters bij elkaar passen en dat kan echt even duren (en altijd veranderen mocht er nog een paard bij komen). Stel wel nu al meteen heel duidelijk regels over gedrag als jij (of welk ander mens ook) in de wei staat. Jij bepaald nl welk paard bij jouw mag zijn, zij beslissen niet over jouw persoonlijke ruimte. Kunnen ze jouw niet samen delen, dan stuur je er 1 weg (en wel degene die begint met opeisen).