Voorbereiding Haflinger TREC stal 't reelaer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lieke1999

Voorbereiding Haflinger TREC stal 't reelaer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 22:54

Hoi!

Ik ga van de zomer met mijn nogal onervaren (verzorg)haffie een weekje op trektocht bij stal 't Reelaer. In zo'n week is het eerst 3 dagen 2 keer per dag bakrijden en springen, en vervolgens 3 dagen op tocht. Hierbij rijden we zo'n 5-6 uur per dag. Dit is voornamelijk stappen met af en toe een drafje en een stuk rengalop.

Mijn knollie: Een haflingermerrie van 6 jaar, met een conditie waar je niet echt U tegen zegt. Ze houdt een ritje van 2 uur met best wat galop wel vol, maar ze laat het ook niet merken wanneer het teveel voor haar wordt. Ze loopt gewoon door, zeker in het bos.

Ze is gewend zo'n 3-4 dagen per week te lopen, voornamelijk bakrijden en max 1 keer per dag. Ik wil nu 4 keer per week gaan rijden (meer dagen doe ik haar niet). Voor de rest wordt ze 1 keer per week in een (niet al te intensieve) groepsles gereden.

Ik kan alle tips over training en voorbereiding gebruiken! Ze staat voor de rest eigenlijk de hele dag op stal (ook niet mijn wens maar het is ook niet mijn paard, kan er vrij weinig aan veranderen) en op een kilo brok per dag. In de zomermaanden zal ze een paar uur per dag het land op gaan.

Mvg, Lieke en knappe haf Luna :o

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 07:18

Hoi Lieke
Dat klinkt leuk! :) TREC is echter wat anders dan een trektocht zoals jij beschrijft, dus ik ga even temmen zodat je topic verplaatst kan worden naar een plek waar hij beter past :) succes met de voorbereiding!

AmberRomeex

Re: Voorbereiding Haflinger TREC stal 't reelaer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 07:55

Hee!
Wat leuk dat je gaat! Ik ga ook :)
Ik ga 14 aug:)
Veder zou ik zorgen dat je pony echt een goede conditie krijgt want de trektocht is best intensief! Zo hebben we afgelopen jaar op donderdag 8 uur gereden? ! Natuurlijk ook pauze en er naast gelopen.

Vragen kan je altijd stellen! :)

Lieke1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 08:19

AmberRomeex schreef:
Hee!
Veder zou ik zorgen dat je pony echt een goede conditie krijgt want de trektocht is best intensief! Zo hebben we afgelopen jaar op donderdag 8 uur gereden? ! Natuurlijk ook pauze en er naast gelopen.

Jaa klopt ik ben er ook al twee keer geweest :) dankje voor je reactie!

AmberRomeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 08:32

Lieke1999 schreef:
AmberRomeex schreef:
Hee!

Oh haha! Wat leuk!
Welke week ga jij? Ik heb namelijk met mensen uit beide trec weken contact! Dus als je in een app groep wilt zeg je het maar! X

Lieke1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 18:36

Lieke1999 schreef:
AmberRomeex schreef:

Oh haha! Wat leuk!
Welke week ga jij? Ik heb namelijk met mensen uit beide trec weken contact! Dus als je in een app groep wilt zeg je het maar! X

Ja ik ga laatste week van juli met een groep meiden van vorig jaar, wij hebben die datum geprikt zegmaar ;) Ga jij TREC of jt?

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 18:42

Als ik jou was zou ik heel hard aan het trainen gaan. Ben zelf ook een aantal keren meegeweest en nog alle keren meegemaakt dat eigen paarden halverwege de trektocht terug moesten.
Miss dat ze van het reelaer een trainingsschema kunnen maken? Zou in ieder geval beginnen met zes dagen te rijden/longeren/beweging en vooral de buitenritten te gaan uitbreiden naar grotere afstanden.

Aan de andere kant vraag ik me af of je paardje daar niet nog te jong voor is? Is inderdaad een hele intensieve week.

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 18:43

Lieke1999 schreef:
Ja ik ga laatste week van juli met een groep meiden van vorig jaar, wij hebben die datum geprikt zegmaar ;) Ga jij TREC of jt?

Leuk! Ik ga ook die week ook op TREC en ken via bokt nog iemand die die week ook gaat!

sillas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 18:48

Ik ben 2x op trektocht geweest bij het Reelaer en mijn paard hield het makkelijk vol terwijl ik er niet speciaal voor had getraind.
Ik heb eigenlijk ook nog nooit meegemaakt dat de eigen paarden in mijn groep halverwege terug moesten.

Natuurlijk moet je wel enige voorbereiding treffen maar als je paard een normale conditie heeft zal ik mij er niet té veel zorgen over maken.

Lieke1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 20:58

Anja_96 schreef:
Lieke1999 schreef:

Leuk! Ik ga ook die week ook op TREC en ken via bokt nog iemand die die week ook gaat!

Oh superleuk! Ik stuur je wel even een pb'tje ;)

AmberRomeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:01

[/quote]

Oh haha! Wat leuk!
Welke week ga jij? Ik heb namelijk met mensen uit beide trec weken contact! Dus als je in een app groep wilt zeg je het maar! X[/quote]

Ja ik ga laatste week van juli met een groep meiden van vorig jaar, wij hebben die datum geprikt zegmaar ;) Ga jij TREC of jt?[/quote]

Leuk! Ik ga de andere TREC week met een groep meiden ahha! Wij hadden ook 'onze' datum geprikt ahha grappig:p
Veel plezier:D

Lieke1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 21:04

AmberRomeex schreef:
Leuk! Ik ga de andere TREC week met een groep meiden ahha! Wij hadden ook 'onze' datum geprikt ahha grappig:p

Jaa jij ook!!

Lieke1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 21:46

Koekeroekus schreef:
Als ik jou was zou ik heel hard aan het trainen gaan. Ben zelf ook een aantal keren meegeweest en nog alle keren meegemaakt dat eigen paarden halverwege de trektocht terug moesten.
Miss dat ze van het reelaer een trainingsschema kunnen maken? Zou in ieder geval beginnen met zes dagen te rijden/longeren/beweging en vooral de buitenritten te gaan uitbreiden naar grotere afstanden.

Aan de andere kant vraag ik me af of je paardje daar niet nog te jong voor is? Is inderdaad een hele intensieve week.

Jaa ik heb nu ook een buitenritmaatje geregeld dus we kunnen ook de langere afstanden gaan rijden (in haar eentje fokt ze zich helemaal op) en ik ga zorgen dat ze sowieso 5 dagen per week intensieve beweging onder het zadel heeft. Ik ga kijken of ik haar evt een dagje in de week vaker kan doen dat ik aan die 6 dagen kom.
Ik denk op zich niet dat ze er te jong voor is, ze wordt in april 7. Daarbij is het ook maar 1 week en is het natuurlijk wel voornamelijk stappen.

AmberRomeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:44

Lieke1999 schreef:
AmberRomeex schreef:

Jaa jij ook!!

Dankjewel!

AmberRomeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:45

Owja er is een wap groep met meerdere meiden die op kamp gaan. Er zitten ook een paar van jou week bij:) geen idee of je er in wilt? Laat maar weten x

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 13:30

Omdat het hier over een ander soort TREC gaat verplaats ik dit topic. :)

TEN -> BRT

AmberRomeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 20:38

Anja_96 schreef:
Lieke1999 schreef:

Hee jij zit al in onze groep toch op wap?
Er zijn nog een paar meiden die dan trec gaan:) x

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 20:40

AmberRomeex schreef:

Ja, ik zit al in de groep op wap ja :j

AmberRomeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 20:46

Anja_96 schreef:
AmberRomeex schreef:

Ja, ik zit al in de groep op wap ja :j

Top gezellig!

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 20:56

Ik denk dat je het beste een schema voor jezelf kunt maken waarin je een opbouw maakt kwa tijdsduur om te rijden. Bv 1e week april 4x 1 uur rijden en 1x 1,5, 2e week april 3x 5 kwartier en 2x 2 uur (als voorbeeld). Dan kun je ook ergens noteren welke dagen je hou lang hebt gereden en hou het ging.
Ik ben zelf fan van de app endomondo, daarin kun je zien hoe lang, hoeveel km, de route en je gemiddelde snelheid terug zien. Op de pc kun je ook inloggen en dan kun je een overzichtelijk maandschema zien. Ook is het mogelijk om opmerkingen toe te voegen over je training.

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 21:03

Wat leuk! Ik heb mijn verzorgpaard een paar jaar gekeden ook meegenomen naar het reelaer voor jt. Hij was toen 19 jaar en ik reed hem 4 keer per week. Als voorbereiding heb ik niet heel veel gedaan. Buitenrijden deden we vaak en ook wel tochtjes van 2 tot 3 uur dus hij was wel wat gewend. Ik heb de maand er voor een aantal langere ritten gedaan en daarnaast wat conditietraining gedaan maar niet veel bijzonders. Zolang je paard een gewone basisconditie heeft lijkt het mij geen probleem.

Heel veel plezier in ieder geval deze zomer!

hanneke32xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 18:53

wat leuk dat je met je verzorgpaard mee doet! ik zou gewoon adviseren om veel te trainen met haar maar niet te veel in 1 keer. en misschien is krachtvoer handig zodat ze de lange afstanden kan volhouden? ik ga zelf in de eerst week van augustus voor het eerst de jongerentrektocht bij t reelaer doen. heb er ook over na gedacht mijn verzorghafje mee te nemen maar helaas werd ze verkocht en had ik niet genoeg geld om haar te leasen. Veel succes met trainen alvast!

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 19:03

Wat leuk dat je met je eigen paard op trektocht komt!
Een basisconditie is inderdaad wel van belang. Probeer als je buitenritten gaat maken afwisselend een langere buitenrit te maken of een buitenrit met hogere intensiteit, dus meer draf of galop er in.

Met een goede basisconditie kom je al een heel eind! Ook van stal is er een verschil in conditie van paarden, maar over het algemeen houden ze het goed vol hoor :)