Gevallen, nieuwe cap?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elisavdwij

Gevallen, nieuwe cap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 11:27

Ik heb net 2 maanden een nieuwe cap alleen nou ben ik vorige week vrijdag op mijn rug en hoofd gevallen en gisteren weer ook op mijn hoofd maar dan op de zijkant. Ik denk dat ik nu wel een nieuwe cap moet alleen ik weet het niet zeker en ik vind het ook zo zonde wat denken jullie?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 11:28

eigenlijk had je hem na de eerste val op je hoofd al moeten laten checken,
maar nu zeer zeker.

Misschien is het ook verstandig om te kijken naar vallessen, want als je zo kort na elkaar met je hoofd de grond raakt valt er misschien wel wat aan je valtechniek te verbeteren (en misschien ook aan je zit? ;))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 11:33

Kijk even of de fabrikant iets op de website heeft staan ivm controle na een val. Soms kan je na een val je cap laten opsturen om te checken of er schade is. Of je kan het navragen in de ruiterzaak waar je je cap kocht. Al loop je dan wel risico dat ze zeggen "nee je moet een nieuwe" omdat ze alleen maar willen verkopen, ofwel zeggen ze "kan geen kwaad joh". Terwijl het wel degelijk fout kan lopen als er binnenin een barst zit die je niet met het blote oog kan zien.

Om die reden heb ik een samshield gekocht vorig najaar. Dure cap, maar dat bedrijf heeft de policy dat je na een valpartij je cap terug naar de winkel mag brengen zodat ze hem kunnen opsturen ter controle. Dit is niet altijd kostenloos, maar wel goedkoper dan steeds een nieuwe kopen. Is er schade, dan wordt dat hersteld of wordt je cap gewoon vervangen. Is je cap al een aantal jaren oud (de garantie geldt voor 5 jaar), dan kan het dat ze de restwaarde van je cap vergoeden.

Wanneer je dus gaat kijken naar een cap, vraag of ze dit soort garantie aanbieden. En een tip: let op met caps die je achteraan kan verstellen! Ik was er heel blij mee, tot ik vorig najaar een paar keer kort achter elkaar viel (jong onstuimig en schrikkerig paard). Toen ik op mijn hoofd viel, is dat hele draaisysteem gewoon losgesprongen van de klap. Niks stuk, maar de boel schiet gewoon los. Dag cap...

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 11:38

Varekaj schreef:
Kijk even of de fabrikant iets op de website heeft staan ivm controle na een val. Soms kan je na een val je cap laten opsturen om te checken of er schade is. Of je kan het navragen in de ruiterzaak waar je je cap kocht. Al loop je dan wel risico dat ze zeggen "nee je moet een nieuwe" omdat ze alleen maar willen verkopen, ofwel zeggen ze "kan geen kwaad joh". Terwijl het wel degelijk fout kan lopen als er binnenin een barst zit die je niet met het blote oog kan zien.

Om die reden heb ik een samshield gekocht vorig najaar. Dure cap, maar dat bedrijf heeft de policy dat je na een valpartij je cap terug naar de winkel mag brengen zodat ze hem kunnen opsturen ter controle. Dit is niet altijd kostenloos, maar wel goedkoper dan steeds een nieuwe kopen. Is er schade, dan wordt dat hersteld of wordt je cap gewoon vervangen. Is je cap al een aantal jaren oud (de garantie geldt voor 5 jaar), dan kan het dat ze de restwaarde van je cap vergoeden.

Wanneer je dus gaat kijken naar een cap, vraag of ze dit soort garantie aanbieden. En een tip: let op met caps die je achteraan kan verstellen! Ik was er heel blij mee, tot ik vorig najaar een paar keer kort achter elkaar viel (jong onstuimig en schrikkerig paard). Toen ik op mijn hoofd viel, is dat hele draaisysteem gewoon losgesprongen van de klap. Niks stuk, maar de boel schiet gewoon los. Dag cap...

Ik wist helemaal niet dat dit kon. Wat voor cap heb je, als ik vragen mag?

@TS:

Ik zou kijken naar een andere als de hierboven genoemde optie niet mogelijk is. Een goede cap is belangrijk voor je eigen veiligheid.

Elisavdwij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 11:41

Varekaj schreef:

Bedankt voor de tips ! Ik heb ook niet zo cap op de een of andere manier vind ik dat gewoon niet fijn.

Elisavdwij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 11:43

elenaMM77 schreef:
eigenlijk had je hem na de eerste val op je hoofd al moeten laten checken,
maar nu zeer zeker.

Misschien is het ook verstandig om te kijken naar vallessen, want als je zo kort na elkaar met je hoofd de grond raakt valt er misschien wel wat aan je valtechniek te verbeteren (en misschien ook aan je zit? ;))

Ik val niet altijd zo vaak hoor ben maanden niet gevallen alleen nu toevallig 2 keer :/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 15:32

Ik heb een samshield shadowmat, een eenvoudige zwarte. Ik ben op 30 minuten 4x met mijn verstelbare cap tegen de grond gegaan, waarvan hij de 2e keer gewoon losgesprongen is. Verder geen schram, schroefje werkte nadien nog perfect maar aangezien ik regelmatig een heel rillerig en schrikkerig paard rij was de beslissing snel gemaakt. Komt ook bij dat ik met mijn andere paard wil gaan cross rijden.

Van samshield weet ik dat ze die garantie bieden, heb hen daar expliciet voor gemaild en is bevestigd door de ruiterzaak waar ik 'm kocht. Het staat ook gewoon op de website. Mede omwille van die garantie + nog aantal andere zaken (kleine maten beschikbaar, mooie caps, voldoen aan zowat elke veiligheidsnorm) heb ik voor zo eentje gekozen. Helaas zijn ze wel gelijk duurder dan een hoop basiscaps. Ik heb €275 betaald.

Je kan altijd een keer kijken naar de merken die je leuk vindt en mailen met de vraag "wat als ik val, kan ik mijn cap dan laten nakijken door jullie?". Heb je buiten samshield om nog een merk dat antwoord "ja, wij bieden die service", dan kan je op zoek :) Het is prima mogelijk dat er nog merken zijn die deze service aanbieden maar het niet expliciet op de website vermelden.

IsabelHx

Re: Gevallen, nieuwe cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:03

Ik zelf ben begonnen met paardrijden met een oude cap van een vriendin van me. Heb nu, 6 jaar later, eindelijk een nieuwe gekocht.
Ben best vaak gevallen, soms hard ook, maar nooit schade opgelopen.
Natuurlijk zit er wat in, en had ik mijn cap eerder moeten vervangen. Maar imo is het echt onzin om na elke val je cap te laten controleren of zelfs een nieuwe te kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:07

Onzin? Kan jij dan aan de binnenkant van de schaal kijken of er een barst zit? Het is niet omdat er aan de buitenkant niks te zien is, dat de binnenkant ook helemaal goed is. Je hoeft geen retedure cap te kopen, zolang ie aan het EU-keurmerk voldoet is ie goed. Tenzij je een discipline gaat doen met meer risico of je wil in GB gaan starten. GB heeft een eigen (en vaak iets strikter) keurmerk.

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:10

ja, ik vind van wel. Tenzij de val natuurlijk echt heel erg hard is geweest. Maar daar kan iedereen natuurlijk zelf in oordelen.
Ben zelf met mijn oude cap verschillende keren gevallen en ik leef ook nog steeds.
Veiligheid is heel belangrijk, je ziet mij dan ook nooit zonder cap rijden, maar ik vind dat je ook met een cap kan rijden waarmee je al bent gevallen. Maar goed, ieder zijn mening :)

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:17

Als ik niet op mijn hoofd val, vervang ik mijn cap niet. Als ik wel op mijn hoofd val wel natuurlijk. Gelukkig val ik bijna nooit haha

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:27

Altijd na laten kijken en zo nodig vervangen! Wat eerder al gezegd is, je kan niet zien of er een barst zit in de binnenkant. Je leven lang als een kasplantje leven is een stuk meer ellende dan geld uitgeven aan een nieuwe cap.

Ik heb voor het rijden van verkoop- of wedstrijdpaarden een mooie Uvex cap, en voor het rijden van jonge- of probleempaarden een Decatlon cap(van rond de €40/€50). Het risico dat ik de dure moet vervangen is dus een stuk kleiner dan dat ik een nieuwe Decatlon cap moet kopen. Misschien een idee voor je in de toekomst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:37

Als je valt, je hebt schade aan je hoofd en blijkt dat er al (onzichtbare) schade aanwezig was aan je cap door een eerdere val, dan besef je toch wel dat de verzekering kan beslissen om niks te vergoeden? Gewoon omdat je cap dan niet meer deugdelijk was.

Voor fietsers, skiërs, motorrijders, noem maar op is het verplicht om na elke valpartij een nieuwe helm aan te schaffen. Waarom dan niet bij paardrijden? De keurmerken en richtlijnen zijn er niet voor niets. En als je toch niet vaak valt, wat is dan die €50 voor een nieuwe cap?

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 23:15

Als je 2x op je hoofd/cap gevallen bent, zou ik zeker de binnenschaal laten controleren, kan dat niet of is de cap die kosten niet waard (zelf gebruik ik een cap van de decathlon van 20 euro), dan gewoon vervangen. Helaas kan je een nieuw stel hersenen niet kopen en ook geen nieuwe schedel, een cap kan je ontelbare keren vervangen.
Zoals Varekaj al zegt voor motorrijders, ed is het zelfs verplicht om na een val de valhelm te vervangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 23:18

Het hoeft inderdaad geen reteduur ding te zijn, zolang het keurmerk klopt zit je goed. Vraag het gewoon na bij de fabrikant of ze die service bieden? Doen ze dat, alleen maar mooi meegenomen. Normaal gezien val je inderdaad niet wekelijks, hooguit 1 of 2x/jaar. Dat is dan ook de kost niet. Of zorg gewoon dat je steeds eentje reserve in huis hebt.

Jumpingnick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 01:14

Ik heb een gpa cap voor concour. en zon 80 euro ding van de divoza voor trainingen. die is zeker vervangbaar. maar die gpa cap heeft wel eens de grond gezien maar die gaat niet weg :+

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 11:15

IsabelHx schreef:
Ik zelf ben begonnen met paardrijden met een oude cap van een vriendin van me. Heb nu, 6 jaar later, eindelijk een nieuwe gekocht.
Natuurlijk zit er wat in, en had ik mijn cap eerder moeten vervangen. Maar imo is het echt onzin om na elke val je cap te laten controleren of zelfs een nieuwe te kopen.

Dat jij geen letsel ermee hebt opgelopen maakt dat geen onzin.
Doordat je ermee valt kunnen er van binnen (haar)scheurtjes ontstaan. Deze zie je niet, maar hierdoor is die gewoon niet veilig meer.
Dat jij zelf het risico ermee neemt, dat is jouw keuze en verantwoordelijkheid. Maar geef een ander niet het advies om hetzelfde te doen.

Tevens word er vanuit diverse merken geadviseerd (indien je er niet mee gevallen bent) te vervangen naar 5 jaar.

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 11:58

kiki1976 schreef:
IsabelHx schreef:

Dat jij geen letsel ermee hebt opgelopen maakt dat geen onzin.
Doordat je ermee valt kunnen er van binnen (haar)scheurtjes ontstaan. Deze zie je niet, maar hierdoor is die gewoon niet veilig meer.
Dat jij zelf het risico ermee neemt, dat is jouw keuze en verantwoordelijkheid. Maar geef een ander niet het advies om hetzelfde te doen.

Tevens word er vanuit diverse merken geadviseerd (indien je er niet mee gevallen bent) te vervangen naar 5 jaar.

Dat is wel waar inderdaad.
Misschien was ik niet helemaal duidelijk. Als je hard op je hoofd valt moet je zeker je cap laten controleren. Maar bij een zachte val die niet op je hoofd is vind ik het niet nodig.
Ts vroeg om meningen, en die heb ik gegeven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:02

De reden dat je om de 5 jaar best een nieuwe koopt, is omdat om de 5 jaar het europees keurmerk wordt herzien en bijgesteld. Wil je je hoofd optimaal beschermen, dan kies je best een cap die aan het meest recente keurmerk voldoet. Wat niet wil zeggen dat je om de 5 jaar VERPLICHT bent om een nieuwe te kopen.
Er zit wel een limiet op geldigheid van keurmerken. Al ben je nooit gevallen met een cap, vanaf een bepaald moment wordt het keurmerk dat die draagt niet langer aanzien als "safe". Als je dan een ongeluk hebt met schade wordt het algemeen gezien als "ontoereikende voorzorgsmaatregel" zeg maar.

Edith

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 09:06

Bij fietshelmen raden ze dat ook aan, om om de zoveel jaar een nieuwe helm te kopen. (En daar staat zelfs een houdbaarheidsdatum in)Bij caps is dat veel minder bekend in mijn ogen. Ander materiaal, misschien??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 09:46

Nee, gewoon strengere wetgeving. Er zijn nou eenmaal meer fietsers dan ruiters. Voor motorrijders geldt dit immers ook. Na x aantal jaar gaat de binnenkant slijten, hoe je het ook draait of keert. Niks blijft eeuwig goed.

Tegenwoordig zijn er zelfs caps die goedgekeurd worden Door een testcentrum waar ze F1 helmen testen, naast het Britse en Europese.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 09:52

Vervangen na 5 jaar is, omdat het materiaal zwakker wordt. Heeft niets met ander keurmerk te maken.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 10:03

Toen ik de laatste keer hard viel, lag m'n cap in 2 stukken dus dat was wel duidelijk ;)
Helaas was hij pas een week oud maar hij heeft wel z'n werk gedaan.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 10:27

Varekaj schreef:
De reden dat je om de 5 jaar best een nieuwe koopt, is omdat om de 5 jaar het europees keurmerk wordt herzien en bijgesteld. Wil je je hoofd optimaal beschermen, dan kies je best een cap die aan het meest recente keurmerk voldoet. Wat niet wil zeggen dat je om de 5 jaar VERPLICHT bent om een nieuwe te kopen.
Er zit wel een limiet op geldigheid van keurmerken. Al ben je nooit gevallen met een cap, vanaf een bepaald moment wordt het keurmerk dat die draagt niet langer aanzien als "safe". Als je dan een ongeluk hebt met schade wordt het algemeen gezien als "ontoereikende voorzorgsmaatregel" zeg maar.

Varekaj, dan ben ik even nieuwsgierig. Weet jij in welk jaar voor het laatst het keurmerk is vernieuwd en hoe dat eventueel terug te vinden is? Ik weet bijvoorbeeld dat ik aan een nieuwe cap moet (geen idee hoe oud de mijne is) maar ik vind het een beetje zonde om een nieuwe cap aan te schaffen als bijvoorbeeld in 2017 een nieuw keurmerk komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 10:28

Het keurmerk is net dit jaar veranderd naar VG1