Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
) Varekaj schreef:Kijk even of de fabrikant iets op de website heeft staan ivm controle na een val. Soms kan je na een val je cap laten opsturen om te checken of er schade is. Of je kan het navragen in de ruiterzaak waar je je cap kocht. Al loop je dan wel risico dat ze zeggen "nee je moet een nieuwe" omdat ze alleen maar willen verkopen, ofwel zeggen ze "kan geen kwaad joh". Terwijl het wel degelijk fout kan lopen als er binnenin een barst zit die je niet met het blote oog kan zien.
Om die reden heb ik een samshield gekocht vorig najaar. Dure cap, maar dat bedrijf heeft de policy dat je na een valpartij je cap terug naar de winkel mag brengen zodat ze hem kunnen opsturen ter controle. Dit is niet altijd kostenloos, maar wel goedkoper dan steeds een nieuwe kopen. Is er schade, dan wordt dat hersteld of wordt je cap gewoon vervangen. Is je cap al een aantal jaren oud (de garantie geldt voor 5 jaar), dan kan het dat ze de restwaarde van je cap vergoeden.
Wanneer je dus gaat kijken naar een cap, vraag of ze dit soort garantie aanbieden. En een tip: let op met caps die je achteraan kan verstellen! Ik was er heel blij mee, tot ik vorig najaar een paar keer kort achter elkaar viel (jong onstuimig en schrikkerig paard). Toen ik op mijn hoofd viel, is dat hele draaisysteem gewoon losgesprongen van de klap. Niks stuk, maar de boel schiet gewoon los. Dag cap...
Varekaj schreef:Kijk even of de fabrikant iets op de website heeft staan ivm controle na een val. Soms kan je na een val je cap laten opsturen om te checken of er schade is. Of je kan het navragen in de ruiterzaak waar je je cap kocht. Al loop je dan wel risico dat ze zeggen "nee je moet een nieuwe" omdat ze alleen maar willen verkopen, ofwel zeggen ze "kan geen kwaad joh". Terwijl het wel degelijk fout kan lopen als er binnenin een barst zit die je niet met het blote oog kan zien.
Om die reden heb ik een samshield gekocht vorig najaar. Dure cap, maar dat bedrijf heeft de policy dat je na een valpartij je cap terug naar de winkel mag brengen zodat ze hem kunnen opsturen ter controle. Dit is niet altijd kostenloos, maar wel goedkoper dan steeds een nieuwe kopen. Is er schade, dan wordt dat hersteld of wordt je cap gewoon vervangen. Is je cap al een aantal jaren oud (de garantie geldt voor 5 jaar), dan kan het dat ze de restwaarde van je cap vergoeden.
Wanneer je dus gaat kijken naar een cap, vraag of ze dit soort garantie aanbieden. En een tip: let op met caps die je achteraan kan verstellen! Ik was er heel blij mee, tot ik vorig najaar een paar keer kort achter elkaar viel (jong onstuimig en schrikkerig paard). Toen ik op mijn hoofd viel, is dat hele draaisysteem gewoon losgesprongen van de klap. Niks stuk, maar de boel schiet gewoon los. Dag cap...
elenaMM77 schreef:eigenlijk had je hem na de eerste val op je hoofd al moeten laten checken,
maar nu zeer zeker.
Misschien is het ook verstandig om te kijken naar vallessen, want als je zo kort na elkaar met je hoofd de grond raakt valt er misschien wel wat aan je valtechniek te verbeteren (en misschien ook aan je zit?)
Het is prima mogelijk dat er nog merken zijn die deze service aanbieden maar het niet expliciet op de website vermelden.
IsabelHx schreef:Ik zelf ben begonnen met paardrijden met een oude cap van een vriendin van me. Heb nu, 6 jaar later, eindelijk een nieuwe gekocht.
Ben best vaak gevallen, soms hard ook, maar nooit schade opgelopen.
Natuurlijk zit er wat in, en had ik mijn cap eerder moeten vervangen. Maar imo is het echt onzin om na elke val je cap te laten controleren of zelfs een nieuwe te kopen.
kiki1976 schreef:IsabelHx schreef:Ik zelf ben begonnen met paardrijden met een oude cap van een vriendin van me. Heb nu, 6 jaar later, eindelijk een nieuwe gekocht.
Ben best vaak gevallen, soms hard ook, maar nooit schade opgelopen.
Natuurlijk zit er wat in, en had ik mijn cap eerder moeten vervangen. Maar imo is het echt onzin om na elke val je cap te laten controleren of zelfs een nieuwe te kopen.
Dat jij geen letsel ermee hebt opgelopen maakt dat geen onzin.
Doordat je ermee valt kunnen er van binnen (haar)scheurtjes ontstaan. Deze zie je niet, maar hierdoor is die gewoon niet veilig meer.
Dat jij zelf het risico ermee neemt, dat is jouw keuze en verantwoordelijkheid. Maar geef een ander niet het advies om hetzelfde te doen.
Tevens word er vanuit diverse merken geadviseerd (indien je er niet mee gevallen bent) te vervangen naar 5 jaar.
Varekaj schreef:De reden dat je om de 5 jaar best een nieuwe koopt, is omdat om de 5 jaar het europees keurmerk wordt herzien en bijgesteld. Wil je je hoofd optimaal beschermen, dan kies je best een cap die aan het meest recente keurmerk voldoet. Wat niet wil zeggen dat je om de 5 jaar VERPLICHT bent om een nieuwe te kopen.
Er zit wel een limiet op geldigheid van keurmerken. Al ben je nooit gevallen met een cap, vanaf een bepaald moment wordt het keurmerk dat die draagt niet langer aanzien als "safe". Als je dan een ongeluk hebt met schade wordt het algemeen gezien als "ontoereikende voorzorgsmaatregel" zeg maar.