Nog wedstrijden rijden met paard van 19?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_MarjoTwirre

Nog wedstrijden rijden met paard van 19?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 09:19

Hoihoi
Mijn droom is altijd al geweest : wedstrijden rijden, maar mijn paard moet nog erg veel leren (ikzelf ook) en vroeg me af of het nog wel goed voor hem dat vele trainen inclusief de wedstrijden. Ik train nu bijna elke dag ( niet altijd intensief) en ik heb niet het gevoel dat hij voor me wilt werken. Maar ik heb hier al een ander topic voor aangemaakt; brok bijvoeren. Misschien word hij dan net wat pittiger

Ik hoor graag van jullie !

Mungbean

Re: Nog wedstrijden rijden met paard van 19?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 09:23

Wat voor niveau hebben we het dan over?
Een B/L proefje hoef je immers niet dagelijks keihard voor te trainen.
Zolang een paard gezond is maakt het niet uit of hij thuis in de bak loopt of in een vreemde bak voor een proefje.
Er zijn ook wel paarden van >25 die nog M/Z lopen.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 09:26

Aan de leeftijd zal t niet liggen hoor. ;) Als jij voelt dat het paard het nog aankan dan gewoon lekker gaan rijden. Een vriendin van me rijdt ook nog gewoon wedstrijden (momenteel L2) met haar 19 jarige!

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 09:28

Als jij denkt dat je paard dat nog aan kan zou ik het proberen.

Mijn merrie word 20 dit jaar en kan nog makkelijk haar benen in de knoop gooien als ik vraag om te piaferen of vliegende wissels te doen.

Ook gaan we de laatste keer dekken met haar. Dierenarts wilde niet geloven dat ze 20 werd omdat ze er nog zo fris en fruitig bij stond.

Dus gewoon proberen en dan kom je er vanzelf achter of het lukt! Succes in ieder geval

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 09:29

Het is per paard verschillend. 2 Van mijn paarden zijn 25. De 1 is echt oud, de ander zou zo een 5-jarige kunnen zijn.
Een vriendin van me rijd nog steeds cross met haar 33-jarige.

Als het paard het aankan, gewoon doen :D

_MarjoTwirre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 09:29

Bedank allemaal !! Ik wil gewoon starteb in de B maar mijn paard is nog heel stijf en sterk/hard in de mond dus dat is wel trainen vereist . Zelf moet ik ook nog veel leren dus ga denk ik op les

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 09:30

Aan de leeftijd hoeft het niet te liggen. Maar de ene 19 jarige is de andere niet. Als je paard gezond en fit is kan hij prima meedoen. Met mijn pony heb ik tot zijn 20 gestart, dat ging prima.

Kijk goed naar je paard. Je kan bijvoorbeeld ook 1 proef starten ipv 2.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 09:30

Ik ken een paard van in de vroege 20 die binnenkort Z gaat starten. Zolang jouw paard het nog aankan gewoon proberen en je ziet wel wat het wordt :j

Les is heel verstandig, instructie kan je goe duellen met je paard lekker los maken en dan vlieg je vooruit
Laatst bijgewerkt door nontie op 06-03-16 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

_MarjoTwirre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 09:31

nontie schreef:
Ik ken een paard van in de vroege 20 die binnenkort Z gaat starten. Zolang jouw paard het nog aankan gewoon proberen en je ziet wel wat het wordt :J

Ik kan niet goed aan hem merken of hij het aankan

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 09:34

Mits je paard gezond is lijkt het me geen probleem. Het is juist heel goed om met een ouder paard dressuur te rijden om de spieren soepel te houden. Ik zou wel de training heel afwisselend houden, zeker als je paard niet heel gemotiveerd is. Dus niet elke dag oefenen in de bak, keertje buitenrit, keer longeren of springen/balkjes draven. En gewoon rustig aan kijken hoe het gaat. Succes!

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 09:35

_MarjoTwirre schreef:
nontie schreef:
Ik ken een paard van in de vroege 20 die binnenkort Z gaat starten. Zolang jouw paard het nog aankan gewoon proberen en je ziet wel wat het wordt :J

Ik kan niet goed aan hem merken of hij het aankan

Dan zou ik zeggen neem lekker les, je instructeur kan wel beoordelen of je paard het nog in zich heeft om nog wedstrijden te gaan rijden, maar bedenk wel dat daar veel tijd in gaat zitten.

Je traint hem elke dag zeg je, misschien is hij wel verveelt, longeer je ook wel Eems of ga je lekker met hem op buitenrit, sprongetjes maken. Afwisseling is belangrijk, dan houdt je paard er ook plezier in ;)

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 09:36

Als je twijfelt over of hij het aankan zou ik hem na laten kijken door een dierenarts, die kan jou adviseren wat je paard nog aankan. Als hij geen conditie heeft zal je het rustig moeten opbouwen. Zoek een goede instructeur om je te helpen!

santens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 09:38

Als jullie het allebei leuk vinden, waarom niet?! Als je paard gezond is en het kan zou ik er gewoon voor gaan hoor!

_MarjoTwirre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 09:47

Het is een fjord

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 10:25

Ik rijd met mijn fjord van bijna 21 ook nog wedstrijden, die van mij doet het nog makkelijk, is fit en wordt nog elke week beter.
Ik denk dat je lekker les moet nemen en het gewoon eens moet proberen. Misschien inderdaad 1 proefje rijden en kijk samen met je instructie of die vind dat hij het nog aan kan, ze zijn allemaal anders :)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:09

Volgens mij was Bonfire 19 toen hij Olympisch kampioen werd. En ik ken ook paarden van 21 die nog een L cross uit lopen.
Lig maar het aan het paard. Als ze gewoon gezond zijn is er toch geen probleem?

Esmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:52

Aan de leeftijd hoeft het zeker niet te liggen.
Het ligt er wel aan als je paard gezond is.

Gewoon lekker trainen en dan je wedstrijd starten *\%/*

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 21:17

ik ga volgende week zaterdag nog gewoon op wedstrijd met mijn bijna 22 jarige pony. hij gedraagt zich totaal niet zo dus waarom wel zo omgaan met hem?
dus dat kan gemakkelijk hoor.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 22:43

Als hij het dagelijkse rijden gewoon aankan dan kun je best een wedstrijd in de B starten.