Loszetten goed?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xLV

Loszetten goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 10:53

Beste bokkers,

Ik zet mijn merrie ook zo weleens los in de paddock zodat ze lekker los kan bewegen en ze rent dan echt met haar oren naar voren .
Is het loszetten van je paard/pony goed? Is het goed voor de spieren omdat ze even lekker los kunnen gaan? en waarom?

Groetjes :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 10:55

xLV schreef:
Beste bokkers,

Ik zet mijn merrie ook zo weleens los in de paddock zodat ze lekker los kan bewegen en ze rent dan echt met haar oren naar voren .
Is het loszetten van je paard/pony goed? Is het goed voor de spieren omdat ze even lekker los kunnen gaan? en waarom?

En waar is de paard de rest van zijn tijd?

Flowery

Re: Loszetten goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 10:58

Misschien ligt het aan mij hoor, maar een paard staat toch altijd los in een paddock? :+

xLV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 11:01

Flowery schreef:
Misschien ligt het aan mij hoor, maar een paard staat toch altijd los in een paddock? :+

Jaaa oke, maar ik bedoel is het goed om je pony/paard los te zetten om zijn of haar energie goed kwijt te kunnen etc.

xLV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 11:01

Keet schreef:
xLV schreef:
Beste bokkers,

En waar is de paard de rest van zijn tijd?

Overdag op de weide en train ook bijna iedere dag. Ik heb een grote shetlander :+ :P En zij heeft vroeger bij de vorige eigenaar dus niet veel beweging gehad.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:02

Als ik die van mij in de paddock zet rennen ze ook wel eens, maar meestal staan ze te eten of te slapen. Ze staan altijd los in de paddock, ga ze niet de hele dag vast houden :+ .

Bewegen is zeker goed voor de spieren. Maar explosief bewegen als ze koud van stal komen lijkt mij niet ideaal.

Los gooien omdat hij de hele dag op stal staat is niet ideaal. Niet om het los gooien, maar om het de hele dag op stal te staan. Paard moet gewoon zo veel mogelijk vrij kunnen bewegen, of dat nu het weiland is of de paddock maakt niet uit.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:05

xLV schreef:
Overdag op de weide en train ook bijna iedere dag. Ik heb een grote shetlander :+ :P En zij heeft vroeger bij de vorige eigenaar dus niet veel beweging gehad.

Dan kan het weinig kwaad, maar heeft het ook weinig toegevoegde waarde :)
Misschien is hij blij dat hij in een nieuwe ruimte is :) of eens een andere ondergrond dan gras :)

xLV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 11:11

Dennis schreef:
Als ik die van mij in de paddock zet rennen ze ook wel eens, maar meestal staan ze te eten of te slapen. Ze staan altijd los in de paddock, ga ze niet de hele dag vast houden :+ .

Bewegen is zeker goed voor de spieren. Maar explosief bewegen als ze koud van stal komen lijkt mij niet ideaal.

Los gooien omdat hij de hele dag op stal staat is niet ideaal. Niet om het los gooien, maar om het de hele dag op stal te staan. Paard moet gewoon zo veel mogelijk vrij kunnen bewegen, of dat nu het weiland is of de paddock maakt niet uit.

Die van mij krijgt hele dag beweging haha ! staan niet hele dag op stal. Dat vind ik niets. Maar nog bedankt voor u reactie :)

xLV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 11:12

Keet schreef:
xLV schreef:

Dan kan het weinig kwaad, maar heeft het ook weinig toegevoegde waarde :)
Misschien is hij blij dat hij in een nieuwe ruimte is :) of eens een andere ondergrond dan gras :)

Bedankt voor u reactie :). Ik dacht meer ook aan van ja dan kan ze eens een keer lekker helemaal los gaan hahaa, dus dat het ook goed voor de spieren is :)

YOURLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:35

TS, verder kan het geen kwaad om je pony los te gooien, lekker beentjes strekken! *\o/*
Laatst bijgewerkt door YOURLOVER op 04-03-16 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:35

Als ik dit lees komt er bij mij een aanvullende vraag naar boven O:) Mijn oude verzorgpaard stond overdag in een paddock en s'nachts op stal. Op de twee dagen dat ik kwam gooide ik haar dan meestal even los in de voorbak. Deze is een stuk groter en daar maakte ze dankbaar gebruik van door lekker te rennen en te bokken en alles.

Nu vroeg ik mij af of dit gedrag (ze hield het gemakkelijk een half uur vol waarna ik haar er maar uithaalde en uitstapte en ze kwam zeiknat van het zweet eruit) komt doordat de paddock eigenlijk te klein was ? Ik denk dat de paddock ongeveer 4-5m bij 10-15m is. Maar ik moet eerlijk zijn dat ik slecht ben in schatten :o

En is het dan juist goed ze even de benen te laten strekken ?

xLV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 11:38

YOURLOVER schreef:
TS, verder kan het geen kwaad om je pony los te gooien, lekker beentjes strekken! *\o/*

Super , dankjewel voor je reactie :D!

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:44

ik geloof dat buiten zetten/losgooien nooit kwaad kan :) lekker even gek doen of rollen. Even ergens anders zijn dan ze normaal staan, tenzij ze natuurlijk veel in de paddock staan. Ik doe dit ook vaak. Het voegt niet echt veel toe of het is niet speciaal goed als echt trainen of iets. Ze kunnen er gewoon lekker even stoom uitblazen en beentjes strekken! Dus voor het rijden met een frisser paard ben ik ook een voorstander van eerst even in de paddock zetten. Op de vraag van maliejane: ik geloof dat een paard als hij normaal in een andere paddock staat dan als je hem losgooit het ook specialer voor hem is dus dat hij ook wat vrolijker word. De paddock klinkt inderdaad redelijk klein! Daar kan hij dan niet echt lekker in rennen want hij word in de hoeken een beetje afgeremd. Maar TE klein zou ik het niet noemen. Sommige paarden staan overdag op een stal dus dan is buiten in een paddock die veel ruimer is dan een stal al heel wat! Hij kan er gewoon wel beetje rennen en gek doen maar denk dat je oude verzorgpaard de paddock gewoon als zijn rust/eet plekje ziet en als je hem even losgooit hij gewoon opgewonden raakt dat hij lekker even kan rennen en wild doen, en het is gewoon lekker dat je hem even zijn stoom liet uitblazen. Zolang je paard er gewoon van geniet is het goed toch? :)
Laatst bijgewerkt door Lovas op 04-03-16 17:50, in het totaal 3 keer bewerkt

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:45

maliejane schreef:
Als ik dit lees komt er bij mij een aanvullende vraag naar boven O:) Mijn oude verzorgpaard stond overdag in een paddock en s'nachts op stal. Op de twee dagen dat ik kwam gooide ik haar dan meestal even los in de voorbak. Deze is een stuk groter en daar maakte ze dankbaar gebruik van door lekker te rennen en te bokken en alles.

Nu vroeg ik mij af of dit gedrag (ze hield het gemakkelijk een half uur vol waarna ik haar er maar uithaalde en uitstapte en ze kwam zeiknat van het zweet eruit) komt doordat de paddock eigenlijk te klein was ? Ik denk dat de paddock ongeveer 4-5m bij 10-15m is. Maar ik moet eerlijk zijn dat ik slecht ben in schatten :o

Ik heb hierboven antwoord op jou vraag gegeven ^ :)

xLV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 21:16

Lovas schreef:
ik geloof dat buiten zetten/losgooien nooit kwaad kan :) lekker even gek doen of rollen. Even ergens anders zijn dan ze normaal staan, tenzij ze natuurlijk veel in de paddock staan. Ik doe dit ook vaak. Het voegt niet echt veel toe of het is niet speciaal goed als echt trainen of iets. Ze kunnen er gewoon lekker even stoom uitblazen en beentjes strekken! Dus voor het rijden met een frisser paard ben ik ook een voorstander van eerst even in de paddock zetten. Op de vraag van maliejane: ik geloof dat een paard als hij normaal in een andere paddock staat dan als je hem losgooit het ook specialer voor hem is dus dat hij ook wat vrolijker word. De paddock klinkt inderdaad redelijk klein! Daar kan hij dan niet echt lekker in rennen want hij word in de hoeken een beetje afgeremd. Maar TE klein zou ik het niet noemen. Sommige paarden staan overdag op een stal dus dan is buiten in een paddock die veel ruimer is dan een stal al heel wat! Hij kan er gewoon wel beetje rennen en gek doen maar denk dat je oude verzorgpaard de paddock gewoon als zijn rust/eet plekje ziet en als je hem even losgooit hij gewoon opgewonden raakt dat hij lekker even kan rennen en wild doen, en het is gewoon lekker dat je hem even zijn stoom liet uitblazen. Zolang je paard er gewoon van geniet is het goed toch? :)

Dat is waar en bedankt voor je reactie :D!

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:23

Geen probleem! :D

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 00:48

@Lovas ik had ook altijd het idee dat het haar wel goed deed en de paddock was zeker beter dan een stal ;) maar bedankt voor je reactie, het bevestigd toch dat het inderdaad geen kwaad kan en juist fijn voor ze is O:)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 00:53

maliejane schreef:

Dat is inderdaad wel heel erg klein. Zo'n paddock noemen we hier een veredelde openluchtstal.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 02:32

De mijne koerst ook als ik hem los laat in de piste nu. De wei ligt echt droog genoeg maar de piste ligt echt perfect voor een sprintje :D