Pony blijft schoppen naar singel en been

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SayaJones

Pony blijft schoppen naar singel en been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 10:08

Lang getwijfeld of ik dit topic zou openen, maar ik begin een beetje met m’n handen in mijn haar te zitten..

Even vanaf het begin.
Ik heb vorig jaar mei, zoals sommige misschien wel weten, een pony van de paardenmarkt af gehaald. Van haar verleden weet ik dus niet zoveel alleen van mensen die haar wel eens gezien hebben of gekend hebben, bij haar waarschijnlijk 4e eigenaar (op haar 3e levensjaar) niet zo lief behandeld is. Ze is in de handen van E. G. uit W. beland (gewoon kerngezond, laat dat even duidelijk zijn :) ), en daar is ze gespot door meerdere mensen. Die hebben gezien dat ze flink geschopt is en geslagen tijdens het rijden of gewoon aan de hand.
Vanaf daar is ze weer verkocht en weer doorverkocht. Uiteindelijk is ze op de markt terecht gekomen op de dag dat ze 5 jaar werd. Toen heb ik haar dus gekocht.
Ze is binnengekomen met littekens in haar mondhoeken, bang voor de zweep enz.
Inmiddels is ze weer helemaal bijgekomen, zweep of onverwachtse bewegingen is helemaal geen probleem meer, is flink happy en helemaal gezond.

Waarom open ik dit topic dan nu?
Ze heeft 1 probleem wat ik er gewoon niet uit krijg.. Ze schopt naar de singel met aansingelen en naar mijn been met drijven.
Niet uit pijn of angst heb ik het gevoel, maar echt uit nijd.
Als ik haar een paar dagen achter elkaar rijd, dan wordt het schoppen naar m’n been minder, in de galop zit het er nog wel, maar die is dan ook nog niet helemaal geïnstalleerd heb ik het gevoel.
Maar als ik haar na een weekje stilstaan weer oppak, is het weer van voor af aan beginnen lijkt het wel.

Ze is bij aankomst helemaal gechecked door de DA, haar tanden zijn gedaan, de osteopaat is langs geweest.
Onlangs heb ik een grondwerkles met haar gehad wat super ging, er is een zadel aangemeten voor haar, daarna is ze nog eens gechecked door de DA, tandarts en osteo zijn ook nogmaals geweest.
Alles is gewoon oké.

Mijn geld en mijn moed raakt langzamerhand op. Ze is zó lief, en ik ga ook voor geen goud opgeven, maar ik weet me even geen raad meer. Wat gaat er door haar om en wat kan ik er aan doen om het te ‘fixen’?

Ik heb haar behandeld als een onbeleerd paard, en zo gedroeg ze zich ook wel een beetje, mijn idee is dat ze nooit helemaal is doorgereden en zo geschopt en geslagen is omdat ze simpelweg niet lief was onder het zadel. Rede = ze zat van top tot teen helemaal vast in haar lichaam, ze had echt pijn.
Maar het schoppen is nooit meer weggegaan.

Is het nijd? Is het een gewoonte? Moet ik doorzetten en het gewoon negeren, hopen dat het ooit eens weggaat?
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 04-03-16 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam anoniem gemaakt

future_vet

Re: Pony blijft schoppen naar singel en been

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 10:21

Klinkt toch echt wel als een reflex op de druk en dus een medische oorzaak.

Hoe los je het normaal op als je een reactie krijgt op het been geven? Nog een keer been geven?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 10:23

Reageren op druk op de singelplaats is vaak een teken van maagzweren. Gezien haar verleden zou dat niet zo verbazingwekkend zijn.
Ik zou heel simpel een gastroguard-kuur geven. Je ziet heel snel resultaat als dat de oorzaak is.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 10:25

Ik hen het geprobeerd te negeren, proberen boos te worden (als in stem, en tikje op de schouder, ik sla of schop niet). Beide zijn net zo effectief.
Maar het punt is, dat bij het aansingelen, ik doe echt beetje voor beetje, ze op de poetsplaats wel schopt, maar als ik dan in de bak een rondje loop en dan flink aansingel geeft ze geen kik.

Met been geven net zo, in het begin doet ze het, maar als we dan even aan het rijden zijn, dan doet ze het ook niet meer.
Als het pijn zou zijn, zou ze het altijd doen denk ik?
En dan zeker bij het aansingelen als ik haar goed aansingel. Geen oor in dr nek, geen blikken of blozen.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 10:26

Ibbel schreef:
Reageren op druk op de singelplaats is vaak een teken van maagzweren. Gezien haar verleden zou dat niet zo verbazingwekkend zijn.
Ik zou heel simpel een gastroguard-kuur geven. Je ziet heel snel resultaat als dat de oorzaak is.

Maagzweer heb ik inderdaad ook aan gedacht.
Kun je die kuur alleen bij de dierenarts halen? Is zeker iets wat ik nog wil proberen

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 10:27

Just_Sannee schreef:
Lang getwijfeld of ik dit topic zou openen, maar ik begin een beetje met m’n handen in mijn haar te zitten..

Even vanaf het begin.
Ik heb vorig jaar mei, zoals sommige misschien wel weten, een pony van de paardenmarkt af gehaald. Van haar verleden weet ik dus niet zoveel alleen van mensen die haar wel eens gezien hebben of gekend hebben, bij haar waarschijnlijk 4e eigenaar (op haar 3e levensjaar) niet zo lief behandeld is. Ze is in de handen van E. G. uit W. beland (gewoon kerngezond, laat dat even duidelijk zijn :) ), en daar is ze gespot door meerdere mensen. Die hebben gezien dat ze flink geschopt is en geslagen tijdens het rijden of gewoon aan de hand.
Vanaf daar is ze weer verkocht en weer doorverkocht. Uiteindelijk is ze op de markt terecht gekomen op de dag dat ze 5 jaar werd. Toen heb ik haar dus gekocht.
Ze is binnengekomen met littekens in haar mondhoeken, bang voor de zweep enz.
Inmiddels is ze weer helemaal bijgekomen, zweep of onverwachtse bewegingen is helemaal geen probleem meer, is flink happy en helemaal gezond.

Waarom open ik dit topic dan nu?
Ze heeft 1 probleem wat ik er gewoon niet uit krijg.. Ze schopt naar de singel met aansingelen en naar mijn been met drijven.
Niet uit pijn of angst heb ik het gevoel, maar echt uit nijd.
Als ik haar een paar dagen achter elkaar rijd, dan wordt het schoppen naar m’n been minder, in de galop zit het er nog wel, maar die is dan ook nog niet helemaal geïnstalleerd heb ik het gevoel.
Maar als ik haar na een weekje stilstaan weer oppak, is het weer van voor af aan beginnen lijkt het wel.

Ze is bij aankomst helemaal gechecked door de DA, haar tanden zijn gedaan, de osteopaat is langs geweest.
Onlangs heb ik een grondwerkles met haar gehad wat super ging, er is een zadel aangemeten voor haar, daarna is ze nog eens gechecked door de DA, tandarts en osteo zijn ook nogmaals geweest.
Alles is gewoon oké.

Mijn geld en mijn moed raakt langzamerhand op. Ze is zó lief, en ik ga ook voor geen goud opgeven, maar ik weet me even geen raad meer. Wat gaat er door haar om en wat kan ik er aan doen om het te ‘fixen’?

Ik heb haar behandeld als een onbeleerd paard, en zo gedroeg ze zich ook wel een beetje, mijn idee is dat ze nooit helemaal is doorgereden en zo geschopt en geslagen is omdat ze simpelweg niet lief was onder het zadel. Rede = ze zat van top tot teen helemaal vast in haar lichaam, ze had echt pijn.
Maar het schoppen is nooit meer weggegaan.

Is het nijd? Is het een gewoonte? Moet ik doorzetten en het gewoon negeren, hopen dat het ooit eens weggaat?

Niet doorzetten met dit soort dingen, Je zou foto's moeten gaan maken, het kan echt van alles zijn. Kissing spines, maagsweer. Mijn oude pony had dit gedrag en die had gaten in dr pezen. :(
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 04-03-16 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam uit quote anoniem gemaakt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 10:27

Nee, met pijn hoeven ze het niet altijd te doen. Druk drie keer op een blauwe plek bij jezelf en de derde keer voel je het ook niet meer.
Gastroguard haal je idd bij de DA.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 10:28

Ibbel schreef:

Ook mijn eerste gedachte. Is ze met poetsen ook gevoelig op haar buik? Hoe is ze met singelen? Zou ook een kuur abler proberen als je geen maagscopie wil doen. Na een week geen resultaat weet je zeker dat je maagzweer kan afvinken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 10:29

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 10:31

Het kan een maagzweer zijn waar ze heftig op reageert.
Je kan of kijken met een middel van de DA of het effect heeft (is best prijzig).

Of zelf Rennies halen (nou ja het huismerk van de drogist kruidvat/DA enz..scheelt veel geld), en dan opletten dat er calcium-/magnesium(sub)carbonaat is.
Daar elke dag ca 6 tabletten van geven; na een week moet je dan zeker resultaat hebben.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 10:37

Brainless schreef:
Het kan een maagzweer zijn waar ze heftig op reageert.
Je kan of kijken met een middel van de DA of het effect heeft (is best prijzig).

Of zelf Rennies halen (nou ja het huismerk van de drogist kruidvat/DA enz..scheelt veel geld), en dan opletten dat er calcium-/magnesium(sub)carbonaat is.
Daar elke dag ca 6 tabletten van geven; na een week moet je dan zeker resultaat hebben.

Met rennies en kruidvat ga je er echt niet komen. Paard van 500 kilo heeft 3x 700mg omeprazol nodig. Pillen voor mensen bevatten 10 tot 30gr. Dan betaal je je echt scheel wil je de gewenste hoeveelheid halen.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 10:42

Ik heb na het bericht van Ibbel gelijk een bericht gedaan naar m'n dierenarts.

Ben erg benieuwd wat ie zegt.

Het maagzweeridee is een tijd lang door me heen gegaan, maar na het bezoek van onze andere dierenarts (niet die ik nu een bericht heb gedaan), zei dat ze niets kon vinden en dat ik gewoon moest doorzetten.

Maar eigenlijk stom dat ik daar naar heb geluisterd en niet naar m'n gevoel. Mijn gevoel zit meestal wel goed.

Mensen kunnen soms blind worden na het eerste beste advies van een dierenarts :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 10:43

Omeprazol geeft een heel andere werking dan calciumcarbonaat.
Die zorgt ervoor dat er minder zuur wordt aangemaakt, carbonaat neutraliseert het zuur (waardoor het minder inbrandt op de maagwand).
Van dat laatste is minder nodig.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 10:43

Just_Sannee schreef:
Ibbel schreef:

Maagzweer heb ik inderdaad ook aan gedacht.
Kun je die kuur alleen bij de dierenarts halen? Is zeker iets wat ik nog wil proberen

Er is ook een goedkopere optie dan gastroguard, Abprazole van Abler.
Heeft mijn paard veel goeds gedaan, lees maar mee in het maagzweertopic:
[MD] Maagzweer, Ervaringen?

Ik ben op aanraden van een DA uit mijn kennissenkring meteen gaan behandelen en heb geen dure scopie laten maken, dat heeft heel goed uitgepakt.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 13:29

Ik had via m'n dierenarts kliniek in Nijkerk gebeld, die raadde me aan om eerst gewoon 4 dagen maagzuurremmers te geven om daarna te kijken of ik verbetering zag.
Gastroscopie is erg prijzig en als de maagzuurremmers verbetering zouden tonen, is het zeer waarschijnlijk een maagzweer.

Gister was de derde dag dat ik het had gegeven & ging ik rijden.
Met zadelen was haar gedrag hetzelfde als anders, maar met rijden zoveel verschil!

Ik durf nog niet al te positief te zijn.
Maar met opstappen en wegrijden deed ze al ontspannen, en heb lekker ontspannen kunnen stappen, waar ze normaal altijd al wil gaan.

Met aandraven krijg ik normaal gesproken een flinke bok show (naar m'n been schoppen), en die bleef nu volledig weg!
Heel relaxed kunnen draven, zelfs haar koppie soms lekker laag.

De andere kant op aandraven was nog wel lastig, beetje dwars doen, maar dit is ook haar moeilijke kant.
Klein bokje maar niet gericht naar m'n been.

Daarna lekker uitgestapt, wwil haar niet direct over de limit heen pushen.

Vanmiddag heeft ze nog 1 spuit. Ik ga straks nog een kwartiertje erop.
Als het dan weer goed gaat zoals gister, dan bel ik de kliniek en haal ik morgen de rest van de 3 weekse kuur op.

Ik heb de eerste dierenarts, diegene die zei dat ik gewoon door moest rijden, een berichtje gestuurd om te zeggen dat ze wel degelijk iets had.
Die deed er heel nuchter over en wimpelde t een beetje weg: 'oh ja, ja een maagzweer, dat kan inderdaad ja'.
>;)

Thanks iedereen!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:55

Wat fijn TS dat je nu waarschijnlijk weet waar het vandaan komt! Ik heb zelf heel veel aan het maagzweren topic hier op bokt, goed om door te lezen, staan heel veel tips in. [MD] Maagzweer, Ervaringen? .

Watvoor spuiten geef je? De Gastrogard? Houd er rekening mee dat als je spuiten na een week op zijn de maagzuurproductie heviger zal zijn. Veel dierenartsen hebben weinig ervaring met maagzweren. Als ze al een kuur uitschrijven is vaak het behandelplan veel te kort. Een weekje maagzuurremmers geeft de maag niet de kans om volledig van zweren te herstellen. Wat ik nu zo om me heen hoor is het verstandig om minimaal een maand tot 6 weken volle dosis aan te houden en daarna langzaam af te bouwen.
Houdt vooral je paard goed in de gaten, als de symptonen terug komen is de maag nog niet genoeg hersteld en is het verstandig om de oude dosis aan te houden i.p.v. te verlagen.

In plaats van Gastrogard kan je ook kijken naar Abler. Abler is exact hetzelfde als gastrogard, namelijk omeprazol als werkzame stof, met een coating om te zorgen dat het ook in een paardenmaag werkt.
Hier in Nl heeft 1 bedrijf het monopolie op GG en daarom kunnen ze belachelijk hoge prijzen vragen. Abler is een amerikaans bedrijf, dus die zitten niet met dat gezeur van patentenen is daarom een stuk beter voor je portomonnee.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 14:03

Ik heb UlcerGold meegekregen bij de kliniek, deze geef ik 1x per dag. De volledige kuur duurt 29 dagen geloof ik.

Rijden zal ik op een laag pitje zetten sowieso tijdens de kuur. Voorzichtig aan het licht brengen dat rijden niet pijnlijk hoeft te zijn. Maar bedankt voor de tip van het maagzuurproductie na een week!

Ze krijgt nu ook minimaal 3x per dag een volle schep lucerne, schijnt erg goed te zijn voor de maag/maagzweren.
Als iemand nog voedingsadvies heeft, altijd welkom. Ik zal ook in het topic kijken!

Ibbel, het filmpje is trouwens erg interessant. Mijn pony reageert op het 3e paard op de punten onder haar buik en achter de elleboog.

Pony hou ik sowieso in de gaten, ik zie altijd teveel dan te weinig en maak me om elke misstap of raar gedrag al zorgen :+
Ik moet gewoon goed naar m'n gevoel luisteren zoals ik al eerder zei in mijn berichten. Niet direct het advies van de eerste de beste dierenarts volgen, maar ook duidelijk mijn gevoel.

UlcerGold is ook niet al te goedkoop, maar als het werkt en het blijft weg, dan ben ik helemaal blij en paard ook.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 15:38

Voerregime van wat ik nu heb opgedaan aan kennis en ervaring:

- Onbeperkt goede kwaliteit hooi of droog voordroog. De meningen lopen een beetje uiteen of hooi of voordroog het beste is. Voordeel van hooi is dat het minder zuur is wat goed is voor de PH graad in de maag. Voordeel van voordroog is dat het wat zachter is en minder steekt in de maag.
- Krachtvoer zo veel mogelijk beperken, liefst weglaten
- Ter vervanging van krachtvoer vitaminekorrel
- Bietenpulp; de pectine is goed voor de darmen. Veel maagproblemen hebben ook effect op de werking van de darmen. De bietenpulp geeft langzame energie af en werkt ook goed op de PH graad van de maag.
- Luzerne; stimuleert het kauwen waardoor er veel speeksel aangemaakt wordt wat een positief effect heeft op de maag. Daarnaast bevat Luzerne veel Calcium wat de PH waarde in de maag gunstig beïnvloed.

Naast het voeren is het voorkomen van stres heel belangrijk. Dus inderdaad het trainen op een lager pitje zetten of even niet meer rijden. Wat het beste werkt voor jouw paard. Wanneer paarden stres ervaren produceren ze meer maagzuur wat dus weer averechts werkt op de maagzweren….

Bij onvermijdelijke stresssituaties kan je van te voren calciumbicarbonaat voeren. Dit werkt als een rennie en verhoogd de zuurgraad in de maag. Mocht de maag veel maagzuur produceren wordt deze geneutraliseerd en is dus minder belastend. Calciumbicarbonaat is goedkoop aan te schaffen als bakingsoda bij bv. de Tuinen. 1 a 2 theelepeltjes is voldoende.

Heel verhaal :D , hoop dat je hier wat aan hebt :o

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 16:20

als ze echt maagzweren heeft (en daar lijkt het nu dus op) dan is 3 wkn veel te kort om te behandelen, 6 wkn en dan afbouwen, anders kun je geheid op nieuw beginnen !

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 16:29

Dank Weidebloem!!

Ik denk, in ieder geval, ik zie geen stress meer bij haar.
Ik heb haar van de paardenmarkt afgeplukt en voor mij heeft ze meerdere eigenaren gehad, waarbij ze bij een aantal niet zo lief is behandeld.
Hier hebben we aan gewerkt en het vertrouwen is er nu helemaal.
Ze is lekker relaxed, staat de hele dag buiten met mijn andere 2 paarden waar ze het goed mee kan vinden. Gaat goed in de groep, ze geniet van alle aandacht.
Dus stress denk ik niet dat ze dat heeft, hooguit wat stress met rijden, maar ook dit bouwen we vanaf nu heel rustig op, alleen maar positieve ervaringen op doen.

Hooi krijgt ze onbeperkt in slowfeeders vanaf de grond. Krachtvoer krijgt/kreeg ze een handje wanneer de andere paarden voer krijgen.
Maar nu dus lucerne.

Bietenpulp heb ik ook goede dingen over gelezen.
Zo ook over magnesium(citraat) bijvoeren, weet jij of dit enig effect heeft?

@Mist, dit heb ik inderdaad ook gelezen, en breng ik zeker ter zaken! Ik wil er in een keer van af zijn en niet weer opnieuw willen beginnen.
Ik heb het beste met mijn paard voor, en doe er dan ook alles aan om het weg te krijgen en weg te houden :j

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 16:49

Magnesiumoxide wordt wel gevoerd aan maagzweerpatienten om ook de ph van de maag te verhogen. Magnesiumcitraat draagt daar denk ik nauwelijks aan bij omdat je dat maar in kleine hoeveelheden voert. Het nadeel van de omeprazol, de werkende stof in UlcerGold, is dat het de opname van magnesium blokkeerd. Het voeren van Mg citraat heeft dus geen zin tijdens de toediening van UlcerGold, maar zeker een aanrader als het medicijn zo goed als afgebouwd is.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 17:15

probleem met maagzweren is dat als ze er eenmaal zitten dat je er niet vanaf komt zonder omeprazol. Eenmaal genezen kun je ze wel weer voorkomen op stress momenten met calcium bicarbonaat (bakpoeder, bakingsoda)

omdat omeprazol idd de "zuurpomp" vd maag stillegt moet je heel langzaam weer afbouwen.