Paard slaat voorbenen uit tijdens eten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HiFive5

Paard slaat voorbenen uit tijdens eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 07:08

Mijn paard is met haar 3j sinds november bij mij. Volledig groen en vrij schraal is ze bij mij gekomen. Ze komt uit een kudde. Telkens als ik het eten klaar aan het zetten ben staat ze nerveus met haar voorbeen te slaan. Vaak tegen de muren of al schrapend over de grond. Niet bepaald goed voor haar hoefjes dus. Ook de eerste 2 min tijdens het eten doet ze het nog, erna niet meer. Ze heeft dus ook al een paar keer mijn voederbak gesloopt en ook al het hooi/stro vliegt overal.
Ze staat samen met een andere merrie maar om te eten staan ze gescheiden. Momenteel heeft ze geen ijzers op maar lijkt me qua brandgevaar niet bepaald veilig moest ik ze ooit op ijzers zetten..

Wat o wat kan hieraan doen? Ik heb er al voor gezorgd dat ze mij ziet als ik bezig ben met hun eten en roep luid als ze dit doet maar helpt niet...

Ibbel

Re: Paard slaat voorbenen uit tijdens eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:51

Brandgevaar lijkt me een beetje overdreven :+

Simpele oplossing: zet je paard(en) pas op stal als het eten al klaarligt in de voerbakken. Blijf er bij de voorbenenmaaier bij staan met eten om te corrigeren als er dan nog steeds gemaaid wordt.
Het zal wel door voedernijd (en moeten knokken om voer in de kudde) komen, en dat kán overgaan als ze merkt dat er altijd eten is, of niet. Daar is weinig van te zeggen.
Verder zo veel mogelijk negeren, want negatieve aandacht is ook aandacht.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 14:25

Brandgevaar lijkt me niet overdreven. Een paard met ijzers al zien schrepen over een betonnen vloer ? Daar komen vrij veel vonkjes uit + in de buurt van stro.... Paard begint al vanaf dat ik in de stal kom. Ze hebben uitloop stallen dus haar eten id stal zetten is geen optie want meestal komt ze er al in als ze mij ziet/hoort afkomen. Tijdens het eten kan ik ze idd wel corrigeren maar daarvoor niet , dan ben ik namelijk bezig met het verdelen/klaarzetten. Dit op voorhand klaarzetten doe ik liever niet. Onze honden en kat smullen er zelf ook maar al te graag van :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:28

Dan zou ik allang brand gehad moeten hebben.
Die vonkjes zijn lang niet voldoende om een brand te veroorzaken.
Ze gloeien niet lang genoeg daarvoor.

edit:
Je kan ook een rubberen mat neerleggen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:32

Dan had de stal van mijn paard dagelijks af moeten branden. :+

Valt wel mee hoor, die van mij doet het ook. Het was zo erg dat ze ook mensen wilde aanvallen die in haar stal stonden als ze eten had, dat was er heel snel uit toen ze dat bij mij probeerde. Nu schraapt ze als het komt (ongeduld) en maait ze een paar keer als ze het al heeft en verder is het klaar. Gewoon negeren. :j

YOURLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:38

Op de stal waar ik werk, doet een merrie dat ook.
Ik voer haar dan ook bewust als laatste. Ze moet zich realiseren dat hetgeen wat ze doet, het voer niet sneller haar kant op komt. Of een poosje wachten nadat je alle andere paarden gevoerd hebt en haar voeren als ze niet meer schraapt.

Edit: Een goedkopere optie van een rubberen mat is een stuk tapijt.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:48

HiFive5 schreef:
Wat o wat kan hieraan doen? Ik heb er al voor gezorgd dat ze mij ziet als ik bezig ben met hun eten en roep luid als ze dit doet maar helpt niet...

Wat ze doet met het schrapen / maaien / herrie maken is om aandacht vragen. Door in de ruimte te blijven en door luid te roepen, geef je haar aandacht. Negatieve aandacht is tenslotte ook aandacht.
Op mijn vorige stal hadden we een pony die met haar tanden langs de tralies schraapte als ze voer-geluiden uit de zadelkamer hoorde komen. Onze oplossing was om, zodra we het schrapen hoorden, door te gaan met waar we op dat moment mee bezig waren. Dus als ik in een voeremmer aan het roeren ben, ga ik door met roeren tot een paar seconden nadat het geluid ophoudt. Dan stop ik met roeren, tel tot tien en ga weer door met roeren. Dit herhaal ik tot ik geen reactie meer krijg van de schraper. Zo doorloop ik het hele voerproces. Het duurt even, en je arm wordt erg moe van het roeren, maar uiteindelijk leren ze dat het maken van herrie geen invloed heeft op hoe snel het voerbakje verschijnt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:19

Ik heb het opgegeven dit gedrag af te leren. Stalhouder heeft wel eens een poging gedaan, door haar niet te voeren als ze herrie maakt, maar te wachten tot ze stopt en het opgeeft en DAN te voeren. Maar ja, dan moet je echt de tijd er voor nemen wat niet iedereen heeft EN tegen die herrie kunnen. Ik heb een rubberen mat op de vloer gelegd bij de staldeur en een rubberen mat tegen de deur zal al een hoop schelen. Ook scheelt dat eventuele vonken (en beschadiging van je vloer).

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 07:02

Die rubberen mat is een goede oplossing! Heb vandaag mijn ander paard eerst eten gegeven en haar pas als laatste. Ook pas als ze stopte met herrie maken ( dat doet ze altijd direct als ik het luikje open doe ). Verder heb ik behalve 'goedemorgen dames' niets gezegd. Hopelijk raakt ze het snel beu.

Maar zien jullie dit dan als stalondeugd of gewoon als ongeduld hebben?

Eddie_L_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 07:57

HiFive5 schreef:
Maar zien jullie dit dan als stalondeugd of gewoon als ongeduld hebben?

Ik zie dit niet als stalondeugd maar als ongeduld.
Mijn paard doet t ook (meerdere bij ons op stal) rond voertijd. Bij ons hebben ze open spijlen aan de voorkant met een houten plank van ong 60 cm vanaf de grond waardoor ze wel eens de benen erover slaan. Als ik d'r dan ben probeer ik wel z'n been terug te duwen maar verder heeft t niet veel nut.
Mijn oude paard begon ook steeds met maaien tijdens t eten als hij iets heel lekker vond en t niet snel genoeg (naar zijn zin) op kreeg.
Zoals al was aangegeven is een rubberen mat ophangen handig! Wij hebben een soort caravankussen opgehangen xd.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 16:48

Ben eigenlijk benieuwd wat voor rubberen mat je hebt gevonden... Maar paard doet dit als hij vast staat, ik heb het idee dat het bij hem ook stress is. In de trailer begint het een probleem te worden want de (nieuwe!) rubberen mat begint los te komen :( Zit al te denken om ergens een "oude" rubberen mat te zoeken om die erover heen te leggen. Adviezen?