Hoe kan het dat een paard heel anders reageert bitloos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tarenko

Hoe kan het dat een paard heel anders reageert bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 09:49

Gister heb ik voor het eerst bitloos gereden met mijn bijrijdpaard. Dat ging heel erg goed, hij was makkelijk te sturen en hij liep vlot door. Normaal is hij in de bak altijd heel erg sloom, wat nu dus niet het geval was. En hij liep uit zich zelf nageefelijk. Ik vroeg me af, hoe kan het dat een paard zo anders reageert als je bitloos rijdt?

MarliesV

Re: Hoe kan het dat een paard heel anders reageert bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 09:52

Waarschijnlijk omdat hij met bit onbewust belemmerd wordt.
Of dit nu is door gebitsproblemen, ruiterhand of wat dan ook. Dat is natuurlijk niet te beoordelen.

Fijn dat je dan bent over gestapt en dit als positief ervaart.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 09:54

Of het was toeval of er zat toch niet iets lekker met het bit. Misschien past het niet goed of had hij last van zijn tanden. Misschien dat jij ook anders reed omdat je het gevoel had dat het anders was bitloos?

Geldt in ieder gevalt niet voor elk paard dat ze (heel) anders reageren

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 11:52

Omdat je dan niet op de tong en lagen in de mond rijdt, maar met druk op de neus.

Tarenko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 18:39

Ik heb vandaag ook weer bitloos gereden en het ging weer erg goed. Hij liep vlot, makkelijk te sturen en nageefelijk. Eerst twijfelde ik of ik het wilde proberen bitloos, want hij is heel erg sterk. Ik had met een bit toch het gevoel dat ik meer te zeggen had. Nu ik het geprobeerd heb, wil ik zo veel mogelijk bitloos rijden. Alleen als we echt lang naar buiten gaan door het bos of duin, gebruik ik wel een bit.

Het zou kunnen dat het door mijn hand komt, maar het zou ook kunnen komen door zijn gebit. Hij is al 6 jaar niet meer naar de tandarts geweest. Dit is omdat de eigenaren ervan overtuigd zijn dat het niet nodig is.

En Lieke inderdaad, een andere bijrijdster had bij haar bijrijdpaard ook bitloos geprobeerd. Maar hij reageerde helemaal niet anders, gewoon hoe hij normaal ook loopt.

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 18:24

Elk paard is anders ook al Denk ik dat ze het allemaal zonder bit fijner vinden. Wat goed dat je het aan het proberen bent en probeer met ene buitenrit het op te bouwen. Of neem voor de zekerheid je bithoofdstel mee. Kan je altijd wisselen als het niet fijn voelt. Schuin om je schouders als een tas heb je er geen last van met rijden.

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 18:27

Ik denk ook dat jij met een andere instelling je paard op stapt. Je doet dingen anders, onbewust denk ik. Maar wat fijn dat het zo goed gaat!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 18:30

Vergis je niet, bitloos kan heel scherp en sterk inwerken op het neusbot...............afhankelijk van wat voor soort bitloos dinges je gebruikt, zeker als ie vrij laag hangt, is het oppassen dat je m niet breekt als je een keer te sterk inwerkt met de teugels.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 18:36

Ik rij nu ruim een jaar bitloos en heb zelf het idee dat het gevoel van het bit in de mond een vrij sterke prikkel is voor een paard, zelfs als er geen druk op staat.

Die prikkel in de mond overstemt als het ware de andere prikkels/hulpen.

Mijn pony reageert zonder bit veel fijner en op kleinere hulpen.
Ik heb ook gemerkt dat hij bij schrikmomentjes veel sneller weer ontspant dan met bit.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 18:50

LBLGypsyCobs schreef:
Ik rij nu ruim een jaar bitloos en heb zelf het idee dat het gevoel van het bit in de mond een vrij sterke prikkel is voor een paard, zelfs als er geen druk op staat.

Ik heb ook gemerkt dat hij bij schrikmomentjes veel sneller weer ontspant dan met bit.

Dan is het bitsoort of maat helaas niet geschikt, want het mag nooit pijn doen en of prikkelen dat het alles overstemt, of een ruiterhand doet dit!

Dat is wel zeer kwalijknemend............

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 18:55

Iets in de mond geeft altijd prikkels, of het nu 'past' of niet.
Er zitten enorm veel zenuwuiteinden in de mond.

Ik kan me voorstellen dat dat toch afleidt van de andere hulpen, overstemmen is misschien een beetje te grof uitgedrukt.

Ik heb ontzettend veel bitten geprobeerd, op sommige liep hij echt superfijn, maar ik vind hem zonder bit nog net even wat fijner.

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 19:54

Ragdollcat schreef:
LBLGypsyCobs schreef:

Dan is het bitsoort of maat helaas niet geschikt, want het mag nooit pijn doen en of prikkelen dat het alles overstemt, of een ruiterhand doet dit!

Dat is wel zeer kwalijknemend............

Natuurlijk prikkelt het, ik ken geen ruiter die zijn handen altijd 100% stil heeft....

Tarenko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 20:06

nvdm schreef:
Elk paard is anders ook al Denk ik dat ze het allemaal zonder bit fijner vinden. Wat goed dat je het aan het proberen bent en probeer met ene buitenrit het op te bouwen. Of neem voor de zekerheid je bithoofdstel mee. Kan je altijd wisselen als het niet fijn voelt. Schuin om je schouders als een tas heb je er geen last van met rijden.

Dat is een goed idee! Dat ga ik zeker proberen, dan vraag ik of de eigenares mee zou willen gaan. Voor het geval het echt niet gaat of gewoon om me tips te geven :)