Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
LBLGypsyCobs schreef:Ik rij nu ruim een jaar bitloos en heb zelf het idee dat het gevoel van het bit in de mond een vrij sterke prikkel is voor een paard, zelfs als er geen druk op staat.
Die prikkel in de mond overstemt als het ware de andere prikkels/hulpen.
Mijn pony reageert zonder bit veel fijner en op kleinere hulpen.
Ik heb ook gemerkt dat hij bij schrikmomentjes veel sneller weer ontspant dan met bit.
Ragdollcat schreef:LBLGypsyCobs schreef:Ik rij nu ruim een jaar bitloos en heb zelf het idee dat het gevoel van het bit in de mond een vrij sterke prikkel is voor een paard, zelfs als er geen druk op staat.
Die prikkel in de mond overstemt als het ware de andere prikkels/hulpen.
Mijn pony reageert zonder bit veel fijner en op kleinere hulpen.
Ik heb ook gemerkt dat hij bij schrikmomentjes veel sneller weer ontspant dan met bit.
Dan is het bitsoort of maat helaas niet geschikt, want het mag nooit pijn doen en of prikkelen dat het alles overstemt, of een ruiterhand doet dit!
Dat is wel zeer kwalijknemend............
nvdm schreef:Elk paard is anders ook al Denk ik dat ze het allemaal zonder bit fijner vinden. Wat goed dat je het aan het proberen bent en probeer met ene buitenrit het op te bouwen. Of neem voor de zekerheid je bithoofdstel mee. Kan je altijd wisselen als het niet fijn voelt. Schuin om je schouders als een tas heb je er geen last van met rijden.