Persoonlijke ruimte, help?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janinevv

Persoonlijke ruimte, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 22:43

Haai,

Ik ben erg druk bezig met grond oefeningen. Ik heb een draver merrie heel lief maar ook dwars.

Als ik loop met haar gaat ze op eens achter me lopen of gaat ze voor me uit en snijd ze me af zodat ik niet verder kan. Heel irritant! Ik duw haar dan iets opzij en dan gewoon weer recht door.

Ze heeft dan ook geen idee volgens mij van mijn persoonlijke ruimte. Als ik voor op loop kan ze ook moeilijk achter me aan lopen dan gaat ze weer andere kant op.

Iemand goeie tips om dit aan te pakken?
En herkenbaar?

Groetjees

Chiave

Re: Persoonlijke ruimte, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:48

Ik heb mijn jaarling hengst toentertijd geleerd naast me te lopen en stil te staan wanneer k stilstond. Hiervoor legde ik heel subtiel mijn hand tegen hem aan, wat voor hem al duidelijk was. Duidelijk sturing geven met je halstertouw is ook belangrijk.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 22:49

Chiave schreef:
Ik heb mijn jaarling hengst toentertijd geleerd naast me te lopen en stil te staan wanneer k stilstond. Hiervoor legde ik heel subtiel mijn hand tegen hem aan, wat voor hem al duidelijk was. Duidelijk sturing geven met je halstertouw is ook belangrijk.

Het is heel verschillend soms zeg ik halt stopt ze netjes en soms dan sta ik stil en draait ze eerst nog even voordat ze halt houd.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:55

Het lijkt me puur uitproberen en/of respectloos zijn. Mijn Shetlander heeft er ook last van-super lief, maar de ene dag weet ze donders goed wat luisteren is, de andere niet.

Wennen, uitproberen.

Ik zet haar terug, en laat haar soms achteruit lopen dmv dreigende houding. Daarnaast grondwerken

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 22:58

khirshanta schreef:
Het lijkt me puur uitproberen en/of respectloos zijn. Mijn Shetlander heeft er ook last van-super lief, maar de ene dag weet ze donders goed wat luisteren is, de andere niet.

Wennen, uitproberen.

Ik zet haar terug, en laat haar soms achteruit lopen dmv dreigende houding. Daarnaast grondwerken

Haha herkenbaar dus. Soms kan ze ook chaggerijnig worden ja. Dan trekt ze oeen wat in en hoofd omhoog dan zeg ik doe eens normaal, maar is niet dat ze dan afgressief gaat doen. Ik denk ook wel dat het oefenen oefoenen is?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 23:17

Kwesie van corrigeren (uitleggen wat niet mag) en belonen (uitleggen wat wel mag).

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 23:27

Kijk dit filmpje maar eens. De titel is dan wel paard afgeleid op vreemde plaatsen, maar dit kan ook gewoon thuis zijn. https://youtu.be/e1wnJH2tbu8

Ze moet meer op jou gaan letten, ipv zelf bedenken waar ze wil lopen.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 23:35

Zweepje meenemen. Puur voor aanwijzingen geven omdat je armen niet lang genoeg zijn. Dus niet om te meppen ;) maar om aan te geven dat ze niet achter je langs naar de andere kant mag (gewoon tegen haar aan houden, en licht tikken)
Voor je uit lopen corrigeren kan óf door het halstertouw vlak voor haar neus langs te zwiepen, of met de zweep licht tegen de borst te tikken.
Ik heb altijd een zweepje bij me als we gaan wandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:20

Met je rechterhand houd je het touw vast, met je linkerhand kun je het paard blokkeren. Houd je arm hoog op het moment wanneer ze langs je heen wil lopen. Je paard moet altijd met zijn schouder achter jou blijven, doet hhij dat niet, dan blokkeer je met je linkerarm voor het paard zijn hoofd. Als dat niet voldoende is, kun je ook een uiteindelijk van het touw gebruiken en voor het hoofd zwiepen. En wees duidelijk, beter een keer wat groter inkomen, dan dat het paard door blijft denderen.
Natuurlijk gaat dit allemaal om timing en overtuigingskracht, dus twijfel je al of dit gaat lukken, zou ik eens hulp inschakelen.
Het gaat hier puur om respect, een paard die langs je heen loopt heeft geen respect voor je en wil de leiding overnemen. Daarom is het belangrijk om zelfverzekerd en overtuigend over te komen, je moet het echt menen, anders werkt niks.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 21:48

Bedankt voor de tips!
Ik hoop dat ze echt gaat snappen dat ze me ruimte moet accepteren

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 23:19

Zij snapt het prima, maar zolang ze niet het idee heeft dat jij de leiding hebt, zal zij het van je overnemen. Er is altijd 1 leidende merrie... ;)
Ook in de kleine dingen zul je duidelijker moeten zijn. Stilstaan is stilstaan. 1 stap opzij? gelijk terugzetten. Om is om. Tot jij de leiding overneemt zal zij het blijven proberen.

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 01:29

Je kan je paard met een beetje druk op de borst verplaatsen maar soms werkt dat niet. Anders kan je een halster touw een beetje richting de billen zwiepen, niet aan raken maar energie verhogen zodat ze gaat lopen en dus leert uit jou ruimte te blijven. Uiteindelijk kan je dit dus oefenen met zachte druk op de borst, duwen dus niet. Zodra ze in jou ruimte komt of jou blokkeert breng je dus energie met je halster touw naar de kont te zwiepen. Wat je gewoon doet is stilstaan en haar laten lopen door dus het halster touw. Is gewoon een extra energie die aangeeft, ik moet opzij. Zo creëer je respect en dan kan je dus oefenen met aan de hand lopen en tempowisselingen. Heel groot lopen en denken waar je heen wilt als je van jezelf wat rustiger bent en/of je paard luisterd niet als jij harder wilt dan breng je dus wat extra energie door naar de billen te zwiepen. Als ze jou blokkeert blijf je stil staan je loopt tegen haar in dus niet opzij voor zijn druk en je zwiept dus naar haar billen en laat haar een rondje om je heen lopen. Dan loop je verder en ga je halthouden, hard lopen, zachtlopen en draven. Ze mag jou absoluut niet in halen. Maar ik denk als je meer respect creëert dat het probleem wel snel over is. Succes :) oh trouwens een longeer touw is handiger dan een halstertouw want dan kan je haar verder weg plaatsen bij jou en heb je extra energie haar te verplaatsen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:39

Het belangrijkste is om je eigen persoonlijke ruimte te kennen. Uit je openingspost blijkt dit niet het geval te zijn. Je heeft daar aan dat ze naast je loopt, dan achter je en dan voor je de pas afsnijdt. Dit kan een gevolg zijn van een halstertouw dat niet doorhangt een dus altijd contact geeft.
Maar sowieso is dit een teken dat je niet weet waar je je grens gaat trekken.
Moet het paard met zijn schouder naast je, met zijn hoofd naast je, of een halve meter of meer achter je lopen?
Stel grenzen een houd je paard binnen die grenzen. Maak ze concreet dat je paard weet wat de maximum een minimum afstand is. En houdt je zelf ook aan die afstanden.

Als jij je grenzen niet (consequent) aangeeft, kan je niet verwachten dat je paard weet waar hij moet lopen.
Corrigeer ook pas op de grens en niet al een halve meter voor de grens. Dit gaat het voor je paard begrijpelijk maken waar hij ongeveer moet lopen.