Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Artshorse schreef:Dit is en blijven gewoon kuddedieren, ik verwacht dat de 24jarige av de oudste is van de twee en deze zal waarschijnlijk ook de baas worden.
Koper schreef:Artshorse schreef:Dit is en blijven gewoon kuddedieren, ik verwacht dat de 24jarige av de oudste is van de twee en deze zal waarschijnlijk ook de baas worden.
Als het een arabier is wel. Die zitten vaak tot op hoge leeftijd nog vol pit.
TS waarom staat het paard van je oom alleen? Is dat omdat je oom niet beter weet of is het bij voorbeeld omdat het paard niet zomaar met allerlei andere paarden kan?
Ik zou ook even aan je oom vragen of hij weet wat de voorkeur van zijn paard is qua andere paarden. Ik heb bij voorbeeld een paard wat een sterke voorkeur heeft voor intelligente paarden, liefst ruinen, van het type welsh/barok/AV.
Als paarden met z'n tweeën staan zijn ze min of meer op elkaar aangewezen qua gezelschap. Dat kan heel goed gaan. Het kan ook dat het nooit wat wordt. Zelfs als beide paarden in groepsverband, en dus sociaal, zijn opgegroeid.
Ik zou gewoon de wei even splitsen met een draadje en dan in het begin apart zetten en kijken wat er gebeurt. Hoe groot is de weide?
Koper schreef:Hoe kom je daar nou bij Artshorse? Je ziet juist vaak dat oudere dieren een stapje terug doen en het aan jongere dieren overlaten om de boel te gaan regelen.
Wat ook kan is dat het paard wat er al staat het heft in handen neemt. En het ligt er ook aan wat de karakters zijn, en hoe de paarden het het handigst vinden om de taken onderling te verdelen. Dat kan binnen een paar minuten geregeld zijn en het kan ook dat je er maanden stampij van hebt.
LynnT schreef:Wat zijn jullie ervaringen met nieuwe paarden introduceren? Zelf ben ik op zoek naar een rustig paard tussen 8-14 jaar oud. Hoe kan ik het het beste aanpakken? Ben het liefst op alles voorbereid.
Komt het altijd goed tussen paarden al kunnen ze mekaar in het begin niet hebben?
Alvast heel erg bedankt!!
Koper schreef:TS waarom staat het paard van je oom alleen? Is dat omdat je oom niet beter weet of is het bij voorbeeld omdat het paard niet zomaar met allerlei andere paarden kan?
Ik zou ook even aan je oom vragen of hij weet wat de voorkeur van zijn paard is qua andere paarden. Ik heb bij voorbeeld een paard wat een sterke voorkeur heeft voor intelligente paarden, liefst ruinen, van het type welsh/barok/AV.
Als paarden met z'n tweeën staan zijn ze min of meer op elkaar aangewezen qua gezelschap. Dat kan heel goed gaan. Het kan ook dat het nooit wat wordt. Zelfs als beide paarden in groepsverband, en dus sociaal, zijn opgegroeid.
Ik zou gewoon de wei even splitsen met een draadje en dan in het begin apart zetten en kijken wat er gebeurt. Hoe groot is de weide?
xyzutu2 schreef:LynnT schreef:Wat zijn jullie ervaringen met nieuwe paarden introduceren? Zelf ben ik op zoek naar een rustig paard tussen 8-14 jaar oud. Hoe kan ik het het beste aanpakken? Ben het liefst op alles voorbereid.
Komt het altijd goed tussen paarden al kunnen ze mekaar in het begin niet hebben?
Alvast heel erg bedankt!!
Ik vraag me vaak af waarom mensen zoveel haast lijken te hebben bij het introduceren van een nieuw paard. Ook vaak als reden gegeven opmerking dat de bijbehorende opmerkingen dat een gevecht/trap er nou eenmaal bij hoort vind ik vaag.
Paarden zijn grote, onvoorspelbare en ook gewoon gevaarlijke dieren. Je hebt geen flauw idee hoe twee nieuwe paarden op elkaar zullen reageren en dat kun je ook niet op in het verleden gehaalde resultaten baseren. Ik ben dan ook altijd erg voorzichtig met het introduceren van een nieuw paard in een bestaande groep, helemaal als er ook niet zo heel veel ruimte is om elkaar uit de weg te gaan.
Mijn streven is altijd eerst een halve of hele week met twee draadjes ertussen zodat ze ruim de tijd hebben om elkaar te zien en elkaars gewoontes/lichaamstaal/karakter te leren kennen voor ze bij elkaar in de buurt kunnen komen. Dan een week met maar 1 draadje ertussen; ze kennen elkaar al van zicht en kennen elkaars gedrag, dus als ze elkaar voor het eerst kunnen besnuffelen zijn de reacties ook veel minder heftig dan wanneer een paard de ander totaal niet kent en elke beweging dus als een persoonlijke aanval opvat. Als het met 1 draadje ertussen goed gaat, dan gaat hier na ongeveer een week dat draadje open en hebben ze beide gebieden samen.
Ik heb op die manier nog nooit een gevecht gehad tussen oude en nieuwe paarden.
Je kunt het proces nog veiliger maken door in tussentijd regelmatig met allebei de paarden tegelijk iets te doen. Dus met beide paarden en dus 2 ruiters in de bak rijden, met beide paarden wandelen, als je de een optuigt/poetst de ander ernaast vastbinden enz.
Op die manier laat je namelijk heel subtiel zien dat een van beide paarden weliswaar de baas zal zijn over de ander, maar dat jij de opperbaas bent over allebei en dat als jij er bent, beide paarden zich dus netjes en beleefd moeten gedragen. En daardoor zien ze ook allebei heel goed de rustige en geduldige kant van de ander.