Wat te doen met agressieve en bedreigende stalhouder?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aa63

Wat te doen met agressieve en bedreigende stalhouder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 21:08

Hallo Bokjes! *\o/*

Ik zit met een dringend probleem en ik wilde graag jullie advies.

Sinds April 2015 staat ons paard op een stal in Amstelveen. In het begin ging alles prima. Leuke stalgenoten, blij paardje etc. Totdat in Juli 2015 ons paard zonder overleg was verplaatst naar een weiland waar wij niet tevreden over waren.

Toen ik met de stalhouder in gesprek ging over betere opties kon hij dit echter niet hebben. Hij werd zeer agressief en bedreigend naar ons toe. Toen schreeuwde hij dat we een nieuwe stal moesten zoeken. Hier kwam echter geen vervolg op en wij moesten in de nieuwe wei blijven.

In September 2015 was er een tweede aanvaring met de stalhouder (dit keer weer over een onoverlegde verplaatsing naar een weiland) waarin hij dreigde met het stoppen van het voeren van ons paard als wij niet vertrokken. Ook hier kwam weer geen vervolg op.

In Februari kwam hij uit het niets weer naar ons toe en eiste dat wij linea recta zouden vertrekken. We hebben hem toen herhaaldelijk uitgelegd dat we niet weg wilden van de stal en dat wij verder gewoon tevreden waren. Hierop ging hij weer compleet uit zijn plaat en hij zei hij dat hij alleen van ons af zou komen als ons paard dood zou gaan, wat behoorlijk bedreigend is om te horen.

Sinds deze laatste aanvaring zijn mij een paar dingen opgevallen:

- Ons paard lijkt s'ochtends geen eten meer te krijgen, s'middags ook niet
- meerdere spullen van ons zijn opeens of kapot, of verplaatst. Vandaag ontdekte ik bijvoorbeeld dat twee van onze dekens in een hoek van het terrein met een hooiwagen overreden waren
- Ons paard is sinds een paar dagen zeer onrustig in haar paddock en blijft heen en weer rennen. Vroeger deed ze dit niet.

Ik moet natuurlijk niet meteen conclusies trekken, maar ik kan niet ontkennen dat ik dit verdacht vind. Ik weet nu niet goed wat ik moet doen. Deze situatie kan natuurlijk niet voortduren, maar ik vind de stal zelf, zonder de stalhouder, zeer fijn en ik zou het liefste gewoon blijven en een gezonde situatie hebben. Het agressieve gedrag van de stalhouder maakt dit echter onmogelijk.

Wat denken jullie dat we moeten doen? Heeft een van jullie hier ervaring mee?

Alvast bedankt! :j

Elpharo

Re: Wat te doen met agressieve en bedreigende stalhouder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:12

Wouw...zoek in hemelsnaam een andere stal en vertrek. Dit zijn geen dingen die je over je paatd gezegd wil hebben. Het kan een fijne stal zijn verder maar ik zou niet blij meer thuis zitten eerlijk gezegd...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:12

Ik had na de eerste aanvaring al rondgekeken voor iets anders. Waarom staan jullie er nog?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:14

Waarom zou je op de dergelijke stal willen blijven staan?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:14

echt? en je laat werkelijk elke dag je paard daar achter?
Nieuwe stalling zo gevonden!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:15

Ervaring mee, helaas. In het verleden ook een conflict gehad met een heel rare stalhouder. Ging ook over basale dingen als paard eten en drinken geven. Echt schandalig. Uiteindelijk trek je toch aan het kortste eind. Je bevindt je bovendien op zijn terrein, wat hem altijd in het voordeel zet. Je kunt niet hard maken of er wat met je paard gebeurt wat niet deugt nu, maar je hebt er wel een heel naar gevoel over. Mijn advies? Wegwezen! En gauw ook, liever vandaag dan morgen, bedoel ik.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:16

Waarom sta je daar nog? Direc5 een andere stal zoeken.
Blijkbaar vind paardlief het momenteel ook niet prettig meer daar.

mysa
correspondent/vertaler

Nou....ik ben zelf niet bepaald impulsief, maar als mijn paard geen eten kreeg, dan was ik daar echt meteen weg.

melrovers

Jeetje, ik kan maar 1 advies geven en dat is onmiddellijk je paard daar weghalen. Ik zou geen oog meer dichtdoen.

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:18

Nieuwe stal zo snel mogelijk je voelt je nu ook niet fijn...

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:21

Jaren geleden ook iets dergelijks gehad. Door surprises bij sinterklaas ging hij uit zijn dak en na een paar weken hadden ik zoiets van mijn paard wordt mager en chagrijnig. Bij na en doorvragen bleek mijn paard dus in de ochtend en middag geen hooi te krijgen meteen mijn spullen en paard gepakt en weggegaan. Kom niet aan mijn paard op die manier.
Ts paard oppakken en weggaan stallen zat in de buurt daar.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:27

Mijn paard zou daar na de 2de aanvaarding al weggeweest zijn.
Je gaat toch niet wachten tot je paard over de zeik is, je spullen allemaal kapot zijn en de boel escaleert..

Aa63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 21:28

we hebben idd rondgekeken naar andere stallen en dit is voor ons de enige stal dat zo'n goede ligging heeft. Maar begrijp me niet verkeerd, ik heb nooit voor de veiligheid van ons paard gevreesd tot de laatste aanvaring. Deze stalhouder heeft onder de andere mensen de reputatie van een ''veel schreeuwen maar geen daden'' type.

simpelweg vertrekken van de stal is natuurlijk de meest logische optie, maar dat is precies wat hij wilt en dat zal hem aanmoedigen om in de toekomst zich naar anderen ook zo te gedragen. Het zou fantastisch zijn als we iets van een ''uitpraatgesprek'' met hem konden hebben,maar hier heb ik ook geen ervaring mee en ik weet niet hoe ik dat kan aanpakken.

Als we met hem geen oplossing zouden kunnen vinden, zou ik willen dat hij de gevolgen ondervindt van zijn daden.

Hebben jullie tips over andere stallen rond Amstelveen en Diemen? Welkom! :)
Hebben jullie tips over gesprekjes voeren met enge mannen? Welkom! :)
Hebben jullie tips over het leren van een les? Welkom! :)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:33

Mijn ervaring met dat type mens is dat ze voor rede niet vatbaar zijn. 'een les leren' zal averechts kunnen werken, zeker als je er nog staat.

Lijkt me, hoe zuur ook, dat je weinig in je recht kunt staan en dat het verstandiger is de eer aan jezelf te houden en te vertrekken

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:34

Waarom wil je in hemelsnaam een uitlaat gesprek? Je kunt je stalhouder toch niet opvoeden. Mensen die zich zo gedragen zijn zo doorgaans alle redelijkheid voorbij.

Kies voor jezelf en je paard en vertrek. Ik snap ook werkelijk niet waarom je niet direct bent vertrokken. Als iemand zich 1 keer zo gedraagd mag je er toch vanuit gaan dat dat normaal is voor iemand en dat dat vaker zal gebeuren?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:35

het liefst morgen verhuizen... desnoods na een stal voor een maand of wat tot je wat hebt gevonden waar je wil blijven staan. ik was na de tweede aanvaaring al weg geweest.

boogiezero1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:56

Als je paard niet groter is dan 1,65 heb ik wel plekje voor je tot je hebt gevonden wat je zoekt in Badhoevedorp dit klinkt niet ideaal zo voor je paard

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:01

Ik praat zijn gedrag niet goed maar hij heeft al in sept aangefeven dat hij liever wil dat jullie vertrekken.
Vervolgens is dat niet gebeurd, jullie hebben niet aan zijn verzoek/wens voldaan dus de irritatie loopt bij hem op. Hij wordt dus niet gehoord / serieus genomen / wordt niet naar hem geluisterd.
2e aanvaring hetzelfde....
Het is duidelijk dat hij jullie liever kwijt dan rijk is...
En tja, zolang jullie dat niet doen, zal het van kwaad tot erger worden.
Hij is de baas, heeft duidelijk zijn eigen visie van handelen binnen zijn bedrijf en is niet bereid daarvan af te wijken! En daar kun je het mee eens zijn of niet?!
Dus tja....
Zoveel mensen, zoveel wensen en dan is het moeilijk / onmogelijk het iedereen na de zin te maken. Dus is het voor stalhouder vaak makkelijker om vd mensen waarvan hij hun wensen niet kan inwilgen ( want dan komt bijv de halve stal ook ofzo) niet prettig te behandelen in de hoop dat ze vertrekken...
Bovenstaand is puur zoals het "kan" werken door bazen ve bedrijf!

Helaas..... Mijn persoonlijke mening is dat ik of in sept serieus gesprek had aangevraagd of (als hij echt te lomp was) in okt mijn paard ergens anders had neergezet!
Ik herken dit gedrag ook van sommige paardenbedrijven in
De omgeving hier.
Dit soort mensen doet zijn ding, staan niet open voor nieuwe / andere dingen behalve als het in hun voordeel (minder werk bijv, weides beterhouden oid) zijn. En ja, daar mot je als klant mee om kunnen gaan! Commercieel zijn ze vaak niet optimaal naar mensen toe.
En als het dan te heet wordt ( voor hun moeilijk of ze ervaren het als gezeik want ze snappen het gevoel vaak niet omtrent de problemen) onder de voeten, krijg je dit soort gedrag.
Take it or leave it....

Het is in jouw geval (vermoed ik) voor beide partijen beter om afscheid van elkaar te nemen.
Andere stal zoeken (wel in je achterhoofd houden sat het op iedere stal wel iets is!), goedkoop blompje kopen en paard verkassen! Dan kun je iig daar altijd nog komen voor vrienden oid!

Succes verders ...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:20

Met onredelijke mensen kun je niet redelijk praten, wegwezen daar. Je hebt een paard voor de lol die je daarmee kunt hebben. Niet om kopzorgen over je stalhouder te hebben. Wat een L*L zeg.
Deze stal mag de enige zijn met een goede ligging, maar hoe ver moet het gaan voor jullie vertrekken. Wanneer zou voor jullie de maat vol zijn. Zover wil je toch niet dat het komt.
Ga anders eens zoeken in het alternatieve circuit, bij boeren, particulier ect. Probeer vooral via via ergens terecht te komen. Misschien heeft een van je huidige stalgenoten wel connecties of een tip voor je.

Het verhaal is me zeer bekend. Deze stalhouder had altijd één klant waar hij de pik op had, en dat was ik op dat moment. Daar werd ik zo ongelukkig van. Had veel eerder moeten vertrekken.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:24

moest stiekem wel 2x goed lezen. Je haalt dreigen en dreigende door elkaar met bedreigende... in dit verhaal word jij bedreigd en hij dreigt. :Y)

Dus na het lezen van je titel verwachte ik een ander verhaal.

Vroeg mij al af waarom je in godsnaam een stalhouder wou bedreigen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 23:20

Jeetje ben echt verbaasd dat je er nog staat. Ik had na aanvaring 1 al rond gaan kijken voor een andere stal.

Dit soort mensen verander je niet.

bikkeltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 23:32

Sorry hoor, maar vind jou echt niet wijs!!!!! PAARD DIRECT WEG HALEN!!!!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 23:54

Aa63 schreef:
we hebben idd rondgekeken naar andere stallen en dit is voor ons de enige stal dat zo'n goede ligging heeft. Maar begrijp me niet verkeerd, ik heb nooit voor de veiligheid van ons paard gevreesd tot de laatste aanvaring. Deze stalhouder heeft onder de andere mensen de reputatie van een ''veel schreeuwen maar geen daden'' type.

simpelweg vertrekken van de stal is natuurlijk de meest logische optie, maar dat is precies wat hij wilt en dat zal hem aanmoedigen om in de toekomst zich naar anderen ook zo te gedragen. Het zou fantastisch zijn als we iets van een ''uitpraatgesprek'' met hem konden hebben,maar hier heb ik ook geen ervaring mee en ik weet niet hoe ik dat kan aanpakken.

Als we met hem geen oplossing zouden kunnen vinden, zou ik willen dat hij de gevolgen ondervindt van zijn daden.

Precies wat hij wilt???? Wat kan jouw dat schelen. Je gaat toch niet voor een principe kwestie het welzijn van je paard inzetten?!

Daar naast, als dat is wat hij wil, al vanaf september, is dat als stalhouder zijn goed recht!! Hallo, wakker worden! Hij wil jullie al sinds september weg hebben maar jullie gaan maar niet. Omdat jullie er nog zijn gaat hij maar over op nalatige verzorging van jullie paard om jullie weg te krijgen. Ik praat zijn gedrag niet goed, vind het verschrikkelijk dat iemand zoiets doet, en hij communiceert dat hij jullie weg wil allesbehalve oké of goed...

Maar wat doet het ertoe. Je paard! Je paard is de dupe nu.

Je paard krijgt misschien sochtends geen eten, je paard rent onrustig in de paddock, spullen gaan kapot of verdwijnen. Je weet niet wat die man met je paard doet! Misschien als hij zo agressief is naar jullie is hij dat misschien ook met je paard, misschien slaat hij meer voerbeurten over, misschien... Misschien dit, misschien dat. Je weet het niet. Het is niet vertrouwt meer daar.

Ik vind daarnaast dat je als eigenaar behoorlijk nalatig bent en ook behoorlijk koeltjes bent onder het feit dat je paard de dupe is van jouw. Ja, van jouw. De stalhouder is degene die niet helemaal zuiver handelt, maar jij houd het paard bewust daar omdat je de stal 'zo fijn' vind... Dat vind ik misschien net zo erg..

Geen woorden voor.

Uitpraten heeft geen zin. Deze man wil je blijkbaar zeer graag weg hebben (wat trouwens zijn recht is) en denk niet dat dat zal dat veranderen. Stel dat je dit wel uitgepraat krijgt, dat is geen garantie voor de toekomst. Wanneer er weer iets gebeurd waar jullie het niet mee eens zijn, wat dan?

Wegwezen daar dus, echt. Voor een voor jouw 'fijne' stal (hoewel ik een ander beeld heb bij het woord fijn) en een principe kwestie is het toch niet waard om je paard voor op spel te zetten.

Hem een lesje leren en gevolgen voor zijn daden... Serieus? Ik heb het twee keer moeten lezen, maar het staat er echt. Ik kan er niet helemaal bij. Nu heb ik er echt geen woorden meer voor.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 00:24

Wat zou het toch handig zijn als men je zat is dat gewoon zou zeggen. Mijn part ongefundeerd. "Ik moet je niet zou je alsjeblieft volgende maand willen verhuizen.
Dat zou zo lekker duidelijk zijn.
Laatst bijgewerkt door mrie op 27-02-16 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 00:44

Aa63 schreef:
maar dat is precies wat hij wilt en dat zal hem aanmoedigen om in de toekomst zich naar anderen ook zo te gedragen.

Ja en??? in welk universum is dat jou probleem?? Dat is zijn probleem en als hij zich zo naar klanten blijft gedragen zal hij het financieel ook vanzelf ondervinden doordat er geen nieuwe klanten meer komen.

Aa63 schreef:
Het zou fantastisch zijn als we iets van een ''uitpraatgesprek'' met hem konden hebben,maar hier heb ik ook geen ervaring mee en ik weet niet hoe ik dat kan aanpakken.

Geloof je nou echt dat je hem kan opvoeden hoe hij met zijn klanten heeft om te gaan?? En wat denk je te bereiken met zon gesprek? geloof niet dat hij gaat veranderen en jullie laat blijven.

Aa63 schreef:

Whoehahaha sorry maar hier moest ik heel erg om lachen. Die gevolgen gaat hij vanzelf ondervinden, daarbij hoef jij hem echt niet te helpen.
Daarnaast geef ik een aantal reacties hier ook gelijk. Jij laat nu een emotionele gevoelskwestie overheersen over het welzijn van je paard.
Tis heel simpel, zijn stal zijn rules. En als hij jullie daar niet meer wil hebben, heb je te gaan punt, einde discussie. Kan je hoog springen, laag springen, maar zo is het gewoon.

Aa63 schreef:

De eerste niet, ik zit compleet aan de andere kant van het land.
Dat gesprek moet je heel snel uit je hoofd zetten. Zulke mensen zijn er in elke categorie wel te vinden, en waarom zou je je daar mee bezig willen houden.
Het leren van een les???????????????? meis hou er heel snel mee op. Die les gaat je en niet lukken, en kon nog wel eens op wat heel anders uitlopen. Iets wat je echt niet wilt. Schade aan jezelf of je paard. Is dat het waard???

Echt doe jezelf en je paard een heel groot plezier en ga heel snel op zoek naar een andere stal. Op de stal waar je nu staat gaat het gewoon niet goed. En ik was na de 2e aanvaring ook zeker al weggeweest.

Babootje schreef:
Ik lees dit ook met stijgende verbazing hoor. Ik begrijp echt niet waarom je daar uberhaupt nog staat.

Precies dit ja.