Leasepaard overkopen.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yevrah

Leasepaard overkopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 21:23

Hoi! :D

Ik kan voor 99% procent zekerheid mijn lease E-pony overkopen. Een droom die uitkomt! Ik rij hem al drie jaar en kan het heel goed vinden met de eigenaresse die geen tijd meer voor hem heeft, ze wil nog twee weken nadenken en dan de knoop officieel doorhakken.

Ik heb al een eigen zadel, hoofdstel, dekje beenbeschermers en de rest kan ik erbij krijgen. Ik kies voor hem omdat ik er zo'n goede band mee heb en hij de ultieme braverik is die ik zoek en waar ik ook nog een beetje leuk mee kan dressuren. Een paard was misschien mooier geweest maar ik ben zelf ook maar een dwergje van 1.63 dus mijn korte benen steken er bijvoorbeeld niet onderuit.

Mijn allereerste paard, het idee al.. maakt me nerveus! Niet de kosten maar het idee. Misschien juist omdat ik niets liever wil sinds mijn 6e? Ik mag hem overkopen (gezond, afgelopen jaren nooit iets gehad) voor een heel symbolisch bedrag.

Ik mag dit bedrag in termijnen betalen, bijvoorbeeld in 3/4 keer maar het mag ook in een keer bijvoorbeeld. Het maakt voor mij niets uit maar ik vroeg me af wat daar de ervaringen mee zijn. En stel je voor dat ik zou zeggen ik betaal hem in twee keer, vanaf wel punt is het dan officieel mijn paard en moet ik de stallingskosten betalen?

Het is geen probleem voor mij om het paard in een keer te betalen maar aangezien ik haar toch zo goed ken en ik al drie jaar voor haar rij vond ze het ook geen probleem om er langer over te doen. Ik ben erg benieuwd naar jullie mening!

xMarieke

Re: Leasepaard overkopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:22

Dat gaat gewoon in overleg lijkt me. Maar als je het in 1x kunt betalen zou ik dat doen. Geeft de minste kans op onduidelijkheid. Stel bijvoorbeeld dat hij geblesseerd raakt in de periode dat je m gedeeltelijk hebt betaald wie betaalt dan de dierenarts kosten?

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:26

Als je kan in een keer betalen, voorkomt een hoop gedoe bij eventuele miscommunicatie etc.
Kies je er wel voor in termijnen te betalen dan een contract opstellen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:29

En ook al ken je het paard goed en ook de eigenaresse laat hem voor aankoop toch klinisch keuren.
Ook om misverstanden achteraf te voorkomen .

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 22:32

xMarieke schreef:
Dat gaat gewoon in overleg lijkt me. Maar als je het in 1x kunt betalen zou ik dat doen. Geeft de minste kans op onduidelijkheid. Stel bijvoorbeeld dat hij geblesseerd raakt in de periode dat je m gedeeltelijk hebt betaald wie betaalt dan de dierenarts kosten?

Heb je een punt, het is wel zo dat ik hem alleen rij momenteel. Dus in die periode zou zij niet rijden.. En aan de andere kant, zij vertrouwde mij voor 3 jaar lang haar paard toe.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 22:33

genja schreef:
En ook al ken je het paard goed en ook de eigenaresse laat hem voor aankoop toch klinisch keuren.

Kun je toelichten waarom? Ik ken zijn geschiedenis, ze heeft hem 9 jaar in bezit en hij staat al jaren op dezelfde stal. Paard heeft de afgelopen tijd dat hij daar gestaan heeft niks gehad, heeft 1x in zijn leven koliek gehad.

Bedoel dit uiteraard niet raar maar ben echt even benieuwd waarom je dat met een bekend paard zou doen. Ik rij hem momenteel 4x per week.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 23:12

Harvey1 schreef:
genja schreef:

Kun je toelichten waarom? Ik ken zijn geschiedenis, ze heeft hem 9 jaar in bezit en hij staat al jaren op dezelfde stal. Paard heeft de afgelopen tijd dat hij daar gestaan heeft niks gehad, heeft 1x in zijn leven koliek gehad.

Bedoel dit uiteraard niet raar maar ben echt even benieuwd waarom je dat met een bekend paard zou doen. Ik rij hem momenteel 4x per week.

Uit de keuring kunnen altijd dingen naar voren komen die je echt niet verwacht.
En als er net naar de verkoop iets is met je paard kan er altijd achteraf gezeur komen wanneer dit ontstaan is. Je zal niet de eerste zijn die een vriendschap verliest door problemen bij verkoop van een paard.
(Zelf heb ik bv een paard van mijn ouders gekocht door hun gefokt dus de hele historie bekent en toch klinisch laten keuren gewoon voor de zekerheid)

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 23:15

Gewoon meteen helemaal betalen. Dan is ook duidelijk wie er voor de kosten opdraaide.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 23:18

Als het voor jou niets uitmaakt, waarom zou je dan in termijnen willen betalen?

Ik snap je vraag niet geloof ik.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 23:22

Boras schreef:
Als het voor jou niets uitmaakt, waarom zou je dan in termijnen willen betalen?

Ik snap je vraag niet geloof ik.

Omdat als ik wil ik de tijd kan nemen om het in twee keer te doen. Mijn vraag was wanneer je een eerste aanbetaling doet, je dan ook direct de eigenaar bent van het paard of pas wanneer het volledige bedrag betaald is.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 00:17

Dat laatste is maar net wat je met elkaar afspreekt. Over het algemeen is het paard van jou na de laatste betaling. Maar wat nou als paard ziek wordt tijdens het afbetalen, wie is dan verantwoordelijk?
Ook dat moet je afspreken. De minste rompslomp is gewoon in 1x betalen. Leg dat wel vast in een contractje al is het alleen maar voor jou als bewijs van aankoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 00:42

Ik zou er inderdaad voor kiezen om in 1x te betalen en ook zeker voor de koop te laten keuren. Juist als je een paard elke dag met al zijn onschuldige bijzonderheden ziet word je blind voor de bijzonderheden die niet zo onschuldig zijn. Als je bijvoorbeeld altijd in de bak rijdt en dat gaat super, dan zou het zomaar kunnen dat hij bij het draven van een volte op het harde opeens niet rad blijkt - want hoe vaak draaf je nou een volte op het harde?
Hetzelfde geldt voor de buigproef en rontgenfoto's; je kunt als leek gewoon niet voorspellen wat daaruit komt.

Voor het in 1x betalen hebben de anderen al genoeg argumenten gegeven. Want wat als je paard ziek wordt, dood gaat, in de wei een ander paard beschadigt of een stalgenoot in een rolstoel trapt? Wie is de eigenaar - en nog belangrijker; wie is dus wettelijk aansprakelijk voor alles wat het paard uitvreet? Daar heb je als eigenaar namelijk geen enkele invloed op, zolang je tenminste niet 24/7 bij hem in de wei loopt. ;)

Mocht je toch besluiten om in 2 termijnen te betalen, dan zou ik alle afspraken over eigendom op papier zetten en dit contract ook laten controleren door bijvoorbeeld een advocaat of de wetswinkel. Gewoon om ervoor te zorgen dat echt alles is afgedekt en je straks niet ineens voor verrassingen staat omdat jullie je met z'n 3en ineens in een situatie bevinden waar niemand vantevoren over nagedacht had.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 00:51

Ik zou ook zeker in 1 keer betalen. Om bovenstaande redenen inderdaad.

Persoonlijk zou ik alleen niet het paard klinisch laten keuren, je ziet het dier in de dagelijkse omgang en bent er fanatiek mee bezig. Ik neem dan aan dat je eventuele mankementen echt beter ziet dan tijdens een klinische keuring, wat tenslotte slechts een momentopname is en blijft.

Toevoeging: Daarnaast, als je niet van plan bent om echt andere dingen te gaan doen dan wat je nu doet, en je hebt nu geen last van eventuele mankementen, dan zal je dat ook niet hebben als je het paard hebt gekocht.

De enige keer dat ik een klinische en eventuele röntgenologische keuring zou laten uitvoeren bij een paard dat ik goed ken is als ik hele hoge plannen met het dier zou hebben en daar tot nu toe niet mee bezig ben geweest.
Bijvoorbeeld als je wedstrijden op een hoog niveau wilt gaan doen, terwijl je nu slechts 1 keer in de week een rondje hobbelt door de bak. Maar het lijkt me in zo'n geval toch sowieso beter om voor een ander paard te gaan, tenzij het om een jong dier gaat (jonger dan 7).

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 03:37

Ik ben een voorstander van keuren, maar in dit geval zeg ik. niet nodig.

Ik zou wel in een keer betalen. Dan is alles duidelijk.
mensen boven benoemen het zo duidelijk dat ik niet ga herhalen :)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 07:52

bruintje123 schreef:
Ik ben een voorstander van keuren, maar in dit geval zeg ik. niet nodig.

Ik zou wel in een keer betalen. Dan is alles duidelijk.
mensen boven benoemen het zo duidelijk dat ik niet ga herhalen :)

Keuren is altijd nodig, in elk geval!

Of je het paard kent of niet, er kan altijd wat uit de keuring komen en dat kan je een hoop ellende schelen. Dat het paard nooit wat heeft gehad wil niet zeggen dat hij niets heeft :Y)

Je moet het niet te mooi praten, je doet gewoon een zakelijke transactie. Dus in 1x betalen en scheelt een hoop ellende.

Maar eerst; keuren!!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 08:20

Je schrijft dat de pony voor een symbolisch bedrag kan overnemen. Ik neem aan dat het dan niet over duizenden euro's gaat.
Betaal hem dan gewoon in een keer.

In termijnen geeft zo'n gedoe, je moet zoveel op papier zetten voor de tussenliggende periode en er kan van alles gebeuren zodat er wrijving tussen jou en de huidige eigenaar kan gaan ontstaan.
Neem geen risico en spreek een datum af wanneer jij de pony overneemt, betaal in een keer en dan is alles gelijk duidelijk wie waar voor verantwoordelijk is

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 08:28

Ik zou het paard zeker in een keer betalen, redenen zijn al genoemd in het topic.
Klinisch keuren zou ik ook zeker doen. Ook al ken je het paard al 3 jaar.
Ik heb ooit eens jaren een paard gehad. Klinisch laten keuren ivm verkoop, kwam op 1 geen niet door buogproef. Advies was 2 weken later opnieuw keuren. Weet niet door buogproef op dat been. Uiteindelijk op foto gezet bleek artrose. Heb er nooit iets van gemerkt en was niet naar boven gekomen (voorlopig) zonder die keuring. Artrose zou voor mij een reden kunnen zijn om een paard niet te kopen. Afhankelijk van hoe erg, wat je er mee wil, leeftijd etc.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 09:22

ingvdh schreef:
Je schrijft dat de pony voor een symbolisch bedrag kan overnemen. Ik neem aan dat het dan niet over duizenden euro's gaat.
Betaal hem dan gewoon in een keer.

In termijnen geeft zo'n gedoe, je moet zoveel op papier zetten voor de tussenliggende periode en er kan van alles gebeuren zodat er wrijving tussen jou en de huidige eigenaar kan gaan ontstaan.
Neem geen risico en spreek een datum af wanneer jij de pony overneemt, betaal in een keer en dan is alles gelijk duidelijk wie waar voor verantwoordelijk is

Het gaat om 1200 euro, misschien iets meer als ik zijn nieuwe winterdeken erbij koop. Dressuurzadel, hoofdstel en andere dingen had ik al zelf gekocht. Heel erg bedankt voor jullie adviezen. Hierdoor weet ik zeker dat ik het in een keer ga doen.

Eigenaar bood in het verleden zelfs aan dat ik het in 12 maanden mocht doen. Denk dat ze het er toen nog te moeilijk mee had. Ze wil nog 2 weken nadenken en dan de knoop doorhakken.

Ik twijfel nog over het keuren.. Ik zal het eens bespreken op stal. De een zegt het is een must en de ander vindt het onnodig. Bij een klinische keuring kom je er toch niet achter of het paard evt artrose heeft?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 09:31

1200 E is niet echt een symbolisch bedrag hoor.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 09:33

Brainless schreef:
1200 E is niet echt een symbolisch bedrag hoor.

Voor mij wel, ze had hem namelijk voor veel meer kunnen verkopen via Marktplaats. In ieder geval vanaf 2000 euro. Ik vind het netjes dat ze er geen winst op wil maken bij mij. Denk dat als ze geen student was (die het nodig heeft) ze het voor nog minder had gedaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 09:34

Wat voor paard is het dan (leeftijd, afstamming, africhtingsgraad enz)?

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 09:36

Brainless schreef:

Ik begrijp welke kant je op wilt gaan maar dat lijkt mij niet echt nodig om eerlijk te zijn. Het ging mij niet om de prijs maar meer om de regels bij het evt in termijnen betalen (waar ik nu vanaf zie) en wel of niet keuren.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 09:38

Brainless schreef:

Dat maakt niet uit. Het is wat de gek ervoor geeft. Elk paard is de slachtprijs waard + een hoop emotie :+

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 09:40

Ik zou niet keuren, dat is toch een momentopname, je kent het dier al jaren en weet hoe gezond hij is.
Artrose kan bij alle paarden voorkomen, komt van slijtage. Ook als je een paard koopt zonder artrose, kan dat na een jaar al anders zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 09:40

@Ceasar
Klopt zeker hoor.
Maar TS krijgt het gevoel een koopje te hebben en dat de eigenaar haar wat gunt.

Toch zie je ook vaak dat het paard gewoon niet meer waard is (dat maakt voor TS misschien niet uit), maar wel dat het dan dus geen symbolisch bedrag is; maar de echte waarde.