Wie herkent dit gedrag? Stress?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ghostattack

Wie herkent dit gedrag? Stress?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 19:14

Aangezien ik me begin af te vragen waarom mijn pony dit gedrag vertoont en wat ik er tegen kan doen, heb ik het een stukje gefilmd.
Belangrijke informatie vooraf: ze doet dit alleen op het moment dat je bijvoorbeeld met zijn 2en bezig bent op stal. Als het andere paard dan richting de bak gaat en Zara blijft in de stal of poetsplaats staan, gaat ze dit gedrag vertonen.

Wat ik heb geprobeerd:
-Rustig blijven, gerust stellen
-Gedrag negeren
-Strenger zijn en elke keer terug op haar plek zetten
Op een of andere manier lijkt het allemaal niet te helpen.

Zara staat de hele dag op een ruime paddock met 3 andere paarden, 's nachts gaan ze naar stal. Ze krijgen voldoende hooi, 2x per dag wat basis brok en sinds zaterdag voer ik haar 1 schepje magnesium per dag bij.

Op dit filmpje valt het gedrag nog reuze mee. Zoals je kan zien gaat het gepaard met mesten, heel veel mesten. Hoe vaker ze mest, hoe natter. Daarnaast gaat het vaak ook met veel gehinnik. Ze vertoont dit gedrag ook als je haar toevallig op stal hebt staan, ze gaat dan continu rondjes lopen. Als je haar vast zet aan een touwtje blijft ze heen en weer lopen en vervelend doen.

Het gedrag stopt op het moment dat er weer iemand in de stalgang bezig gaat met een paard of als je haar zelf aan het werk zet in de bak. Het maakt geen verschil of ik er bij sta zoals op het filmpje of dat ik weg loop (uit het zicht).

Iemand enig idee?

Edit: Op het filmpje heeft ze toevallig een bak met hooi gekregen van mij, normaal heeft ze dit niet hoor.

little_birdy

Re: Wie herkent dit gedrag? Stress?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 19:16

Wat zegt de vorige eigenaar ervan ?
heb je die al gevraagd

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 19:17

Dat is een goede! Ik ga het even aan haar doorsturen :j

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 19:19

Ja ik denk zeg het effe aangezien je ze nog niet zolang hebt :)

maar sommige paarden leren het ook gewoon nooit om stil te staan

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 19:20

Het gedrag is natuurlijk logisch. Een paard is een kuddedier en het andere paard gaat weg, als ik je goed begrijp. Dat vindt ze niet fijn en ze wil mee. Je kunt een weg zoeken tussen haar gevoel van veiligheid bij een ander paard en het haar willen leren dat ze best een tijdje zonder een ander paard kan. Langzaam en in stapjes.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 19:21

little_birdy schreef:
Ja ik denk zeg het effe aangezien je ze nog niet zolang hebt :)

maar sommige paarden leren het ook gewoon nooit om stil te staan

Ik heb het naar haar doorgestuurd :) Normaal kan ze best prima stilstaan, ook als je vanaf het begin gewoon alleen met haar bezig bent. Dit gedrag is echt puur alleen als je vanaf het begin met 2 bezig bent en één gaat er dan weg.

Edit:
josien_m_ schreef:
Het gedrag is natuurlijk logisch. Een paard is een kuddedier en het andere paard gaat weg, als ik je goed begrijp. Dat vindt ze niet fijn en ze wil mee. Je kunt een weg zoeken tussen haar gevoel van veiligheid bij een ander paard en het haar willen leren dat ze best een tijdje zonder een ander paard kan. Langzaam en in stapjes.

Bedankt, daar zat ik zelf inderdaad ook aan te denken. Het lijkt ook inderdaad echt op een soort verlatingsangst oid :j

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 19:24

ik denk dat het nieuw voor haar is, en een dame met karakter... ze geeft aan dat ze mee wilt.
Blijf gewoon oefenen met vast zetten aan 2 evenlange touwen.
En let ook op je eigen gedrag rustig blijven alsof het heel normaal is en er niets gebeurt!

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 19:25

Mijn vorige pony kon ook helemaal uit haar plaat gaan als we grondwerk aan het doen waren in de buitenbak en er werden paarden in de wei gezet. Ze moest en zou mee, maar dat mocht uiteraard niet.
Ik denk inderdaad ook dat het een soort verlatingsangst is of gewoon het instinct van een kuddedier :)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 19:26

Kwita, dankje! Rustig blijven doe ik nu inderdaad ook. Je hebt helemaal gelijk over een dame met karakter, dat is het zeker.

Het is mijn eerste eigen paard dus ik ben nogal huiverig om dingen fout te doen :o

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 19:32

Doet ze dit ook als je haar alleen meeneemt uit de paddock en daar neerzet, of alleen als er een ander paard weggaat terwijl ze daar staat?

Mijn idee zou zijn om het te negeren (ook niet tegen haar praten, "hé" roepen, of naar haar toe lopen; negatieve aandacht is ook aandacht) en weg te lopen, maar wel in het zicht houden. Als ze stil staat, tel je in je hoofd tot vier of vijf. Daarna loop je uitgebreid vrolijk pratend ("hallo meissie, wat ben je braaaaf zo, goeoeoeoed hooooor") naar haar toe. Je beloont dan dus het goede gedrag en negeert het 'foute' gedrag. Uit ervaring weet ik dat het erg lang kan duren, veel mestschepjes kan vullen en dat je soms erg blij kunt zijn met rubber matten op de vloer ipv (geruwd) beton.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 19:35

Je hebt haar toch niet zo lang? Paarden hebben best wel aantal maanden nodig om te wennen aan alles.
Mijn ouwe is bij verhuizing ook paar weken van slag... en toen ik hem net had duurde het nog iets langer voordat hij het vertrouwen weer had in dat dingen nou gewoon zo gingen.

Zou gewoon rustig blijven en beetje negeren... gewoon verder gaan waar je mee bezig was (niet jezelf in gevaar brengen). Niet teveel aandacht aan geven anders leer je het verkeerde gedrag aan.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 19:37

Hilary, alleen als er een ander paard weggaat terwijl ze er staat. Als je haar alleen uit de paddock haalt en met haar bezig gaat op de poetsplaats (alleen dus) is er niks aan de hand.
Bedankt voor je tips! Ze poept trouwens ook graag tegen de muur, dus die sta ik naderhand altijd te schrobben :+

Evenlijn, ze staat hier sinds 12 januari. Dus inderdaad pas enkele weken. Ze is sowieso nog niet helemaal gewend, ik wil haar dus ook de tijd geven om nog te wennen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 19:42

Ghostattack schreef:
Hilary, alleen als er een ander paard weggaat terwijl ze er staat. Als je haar alleen uit de paddock haalt en met haar bezig gaat op de poetsplaats (alleen dus) is er niks aan de hand.

Kun je makkelijk een van de paarden lenen? Dan kun je namelijk dezelfde oefening doen die ik voorstelde, maar dan met een paard. Je haalt het paard weg (of vraagt iemand anders dat te doen) en zet die op een makkelijk terug te halen plek. Vervolgens ga je je pony negeren. Zodra ze stil staat, tel je in je hoofd tot vier of vijf, daarna laat je gauw het andere paard terugkomen als beloning. De tijd voor terugkomen laat je langzaam aan steeds langer worden. Belangrijk is dat de persoon die met het andere paard loopt goed aan te sturen is en zich niet snel gaat vervelen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 19:44

Ik mag bij wijze van de hele kudde lenen :P Dat is geen probleem. Ik ga er dit weekend eens mee oefenen!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 19:45

Waarom zo streng het dier dit willen leren? Je kunt toch gewoon begrip hebben voor het onwennige en onveilige gevoel? Als jij rustig en vriendelijk met haar bezig blijft, kan ze zelf ontdekken dat het allemaal wel goed komt. Niet alles hoef je vis training/conditionering aan te leren. Paarden merken zelf ook wat ze fijner vinden en gaan zich daar naar gedragen.

p.s. met streng bedoel ik dat negeren. Het gevoel van een paard is iets wat je best serieus mag nemen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 19:52

Dat mag absoluut, maar het moet ook veilig voor jezelf blijven. Het paard waar ik dit mee heb gedaan was in staat om je tussen haarzelf en de muur plat te drukken.
De (ontzettend leuke) pony van TS geeft duidelijk aan geen probleem te hebben met het alleen staan an sich; dan had ze ook wel moeilijk gedaan zonder ander paard erbij. Het gaat om het weggaan van een ander paard, en dat is prima te trainen. De aanwezigheid van TS lijkt pony absoluut niet te deren (ze wordt er echt niet rustiger van begrijp ik), dus dat is geen bruikbare optie om haar rustig te houden / krijgen.

Ik zou dit juist wel trainen; je kunt dan zelf een veilige en voorspelbare omgeving creëren.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 19:56

Ik vind het zelf ook wel belangrijk om dit te oefenen, op zulke moment is het namelijk bijna onmogelijk om echt iets te doen met haar. Ze plet je ook gerust tegen de muur, maar stapt wel direct weer terug om als je daar om vraagt. Voor mezelf en de pony is het wel handig als ze rustig leert te blijven als er een paard weggaat, niet alleen op stal maar ook voor eventuele andere dingen in de toekomst die we gaan doen :j

Maar uiteraard hoeft het niet binnen nu en een dag opgelost te worden, al kost het me jaren.. Dat maakt niks uit.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:00

Ik zou er niet te moeilijk overdoen. Ze wil graag met het andere paard mee , kudde gedrag. Wordt vanzelf minder als ze beter gewend is. Vertrouwder is met jou. Plek kent. Weet dat ze niet alleen blijft.
Nu is het even minder dat ze het zo heeft, maar geef het de tijd. Probeer haar veel te rijden, poetsen, wandelen of wat dan ook. Haar werk te geven waardoor ze je steeds beter leert kennen en vertrouwder wordt met haar omgeving. Kan lang duren maar wordt minder , altijd. Even zorgen dat ze je wel ruimte geeft dus haar duidelijk opzij zetten als ze vergeet dat jij er ook nog bent. Ook een keer eens een uur vastzetten en zelf misschien in de buurt blijven maar niet met haar bemoeien. Ze zal leren dat er door alle gedoe toch niets veranderd en dat ze zeker niet meteen naar de andere paarden gebracht wordt.

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:01

Dat is heel herkenbaar. Het is gewoon (lichte vorm) van verlatingsangst. Heel natuurlijk gedrag als de andere paarden weggaan. Is vaak weinig aan te doen. Je moet wel opletten dat ze jou blijft zien en niet overhoop loopt. Oefenen helpt soms, streng zijn soms ook. Maar het is natuurlijk gedrag, dus het kan zijn dat het blijft. Soms helpt het om 'm buiten vast te zetten, zodat ze anderen ziet. Gewoon praktische oplossingen bedenken.

R_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:22

Ik herken ook wat bob1976 zegt, mijn paard heeft het ook alleen nog wat erger tot halsters kapot trekken aan toe.
Gedrag van het filmpje vertoont die van mij ook, hij hecht zich ook ontzettend snel aan andere paarden en zodra die uit zijn zicht verdwijnen begint hij te stressen.
Zou ook inderdaad de tip meegegeven dat je haar onder controle houdt en ze op jou blijft letten, hier in het begin met poging tot het gedrag negeren regelmatig tussen paard en muur geplet gezeten :=

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:30

Heel herkenbaar (in nog wel extremere mate). M'n merrie heeft het jaren gedaan (en kan het nu nog steeds doen). Heb ervaren dat je het gewoon moet negeren en doodnormaal door moet blijven gaan met waar je mee bezig was. Maar: als ze gevaarlijk doet (pletten, op je teentjes stappen), dan mag je d'r best op d'r donder geven. :) Heb het idee dat ze dat soort dingen niet expres doen - althans, de mijne niet - maar ze zo in die waan zitten dat ze jou een beetje vergeten. Laat wel blijken dat jij er nog gewoon bent (en ook gevoel hebt :=). :j

Merk bij m'n merrie dat ze mij nu als een vervanger ziet en het makkelijker vindt om rustig te blijven als ze alleen achterblijft. Dat is langzaam, heel langzaam zo gekomen. Kan niet zeggen dat het veel beter is, want zodra ik weg loop gaat ze als nog uit d'r plaat. ;) Maar da's dan een kwestie van zelf niet weg lopen. :')
Laatst bijgewerkt door Bunn op 25-02-16 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:34

Ik vind dit niet heel raar of extreem gedrag, 1 het is een merrie, veel merrie's hebben een flink karakter, 2 volgens mij zit er appie in? Die hebben helemaal een karakter haha.

Dit is gewoon heel natuurlijk gedrag, ze is het er gewoon niettt mee eens dat zij alleen achter blijft.
Rustig blijven, volhouden en zodra ze ook maar eventjes rustig is of een hap eten neemt, hop losmaken en naar andere paarden toe gaan.
Leer haar dat dat gedrag haar niks oplevert en dat rustig zijn haar oplevert dat ze daar niet meer hoeft te zijn.
Make the right thing easy.

Mijn arab merrie deed dit ook, nog veel extremer. Jammer joh, touwtje kort, en veel plezier met je gestamp gegil, gedraai en gedoe. Zolang ze respect houd voor mij (dus om gaat wanneer ik dat vraag en niet over me heen loopt), doe ik gewoon me ding. Poetsen, zadelen, etc. Ben ik klaar maar stond zij nog stampei te maken, nou dan wacht ik wel eventjes hoor, op het begin was dat soms half uur wachten totdat ze een fractie van rust had, nou dan maakte ik haar los en gingen we op pad.
Uiteindelijk is het er gewoon uit gegaan, soms op wedstrijd wilde ze het nog wel eens doen, maar das haar feestje hoor, ik laat me niet gek maken door haar gestress.

Je kan ook al veel oefenen met grondwerk in de bak. Als daar een paard bij is en die gaat weg, zorgen dat ze aan het werk gaat en bij jou is met haar aandacht. Lukt dat je in de bak wel, nou dan weet je wat de oplossing is ;)
Met poetsen niet rustig staan? nouu dan gaan we daar toch aan het werk, sidepassen in de gang, backups, rondjes, inbuigen, je kan zoooooveel aan de hand. Nou geloof me uiteindelijk is blij dat ze misschien eens stil mag staan op de poetsplek.

Niet bozer of ruwer of sterker proberen te zijn, maar slimmer. Wat levert het haar op, wie beweegt wie bepaalt.

En idd wat Bunn zegt, uiteindelijk gaan ze jou zien als 'vervanger' en is dat genoeg om rustig mee te blijven.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:46

Dit zijn heel simpel, als je paarden gedrag kent, en goed kunt lezen. stressignalen, niets meer en niets minder. Het laat veel onrust zien, liplicking, hoofdschudden, draaien, veel mesten etc. Allemaal stressignalen. Je kunt dit trainen met bv clicker training, heb je wel hulp bij nodig. Dit paard is onzeker en angstig omdat het alleen is, zonder soortgenoot...een nieuwe eigenaar en stalling..maakt het allemaal nog veel erger voor het paard....Straffen of laten zien dat je de baas bent zal nooit helpen, maakt het gedrag nog veel erger....Haal er zo mogelijk een gedragsdeskundige bij van bv Tinley. Ze kunnen jou handvaten geven, en kijken hoe je het samen met je paard kan oplossen, op een diervriendelijke manier! Succes...

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:54

Ik herken dit gedrag heb zelf ook een paard gehad die dat deed. Is puur verlatingsangst. Kan voorkomen bij paarden die niet gewend zijn om alleen te staan. Laatst stond er een artikel van in een blad. Daar zeiden ze dat het voortkwam uit dat ze te vroeg waren gespeend. Ik deed er nooit zoveel aan. Het is aangewend gedrag wat je moeilijk af kan leren. Het gedrag negeren is in mijn ogen het beste, want negatieve aandacht is ook aandacht. Je kunt oefenen door haar steeds iets langer te laten staan als een ander paard weg gaat. En dan heel langzaam uitbouwen zodat ze vertrouwen krijgt dat ze altijd weer bij de andere paarden komt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 13:01

Mjin paard doet dit ook. Hij doet het als hij dingen wel kan horen maar niet kan zien. Als hij kan zien wat hij hoort staat hij heel netjes stil.

Daarnaast heb je dit paard nog maar net, en heb je in korte tijd maar liefst 3 verschillende manieren geprobeerd om het aan te pakken. Geef 'r de tijd om te wennen, en kies voor 1 strategie.