Wat is er met de normale rijlaars gebeurt?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

Wat is er met de normale rijlaars gebeurt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 15:16

Tja, mijn vraag staat dus al als topic titel.

Mijn leren Petrie perfect rijlaarzen heb ik nu 6 jaar. Heerlijke laarzen, maar bij 2 rijbroeken gaan ze nu toch wel heel erg strak rond de bovenste helft van mijn kuit zitten wat dus niet lekker zit. Hierbij draag ik al korte sokken, zodat er ook niet een dikke lange sok bij zit.

Nu heb ik de optie om ze iets te laten oprekken, maar hier zit natuurlijk wel een risico aan. Wat als ze verrot zijn daarna? Dus ik ging het internet maar eens afzoeken naar potentiële nieuwe laarzen. Nou, dat is dus van een koude kermis thuis komen -O- . Waar zijn de doodnormale degelijke rijlaarzen gebleven? Op de website van Petrie zelf zijn ze dus al niet meer te vinden zonder rits. Tja, allemaal leuk dat een model met rits beter zou aansluiten, maar ik vind het ook wel een zwak punt.

De andere laarzen zijn ook zeker mooi, maar voor doorgaans trainen zou ik toch graag een dichte laars willen van stevig leer. Zoals ik nu dus heb.

Heeft iemand tips bij mijn zoektocht?

Eisen:
* leer
* geen rits
* van een beter merk (vergelijkbaar als petrie minimaal)

Ik zal vast niet de enige zijn die op zoek is naar een degelijke laars :o .

DarkoFoitzik

Re: Wat is er met de normale rijlaars gebeurt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 15:18

ik lees even mee, ik ben ook opzoek naar iets degelijks

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 15:20

Volgens mij kan je de gewone petrie nog gewoon bij de ruitersportzaak kopen hoor....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 15:21

Een rits is zeker een zwak punt. Vooral als je veel in de blubber rijdt.

Maar ik vermoed dat Königs nog wel laarzen heeft zonder rits... Dat is wel echt een heel erg goed merk ;) Prijs is er ook naar... Maar je schijnt er zo 15 jaar mee verder te kunnen.

Cavallo is iets goedkoper, mogelijk ook nog wel zonder rits, is ook Duits net als Königs.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 15:22

MiniMaxi schreef:
Volgens mij kan je de gewone petrie nog gewoon bij de ruitersportzaak kopen hoor....

Volgens mij vrijwel alleen nog maar als overjarige modellen... Moet maar net je maat er tussen zitten.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 15:24

Ah ok. Ja ik heb mijn degelijke petries in de kast gezet en ben op ritsen over gestapt.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 15:27

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 15:27

Ik heb laatst petrie anky zonder rits gekocht. Ze zijn er nog gewoon hoor ;)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 15:29

Konings zijn idd oerdegelijk en nog zonder rits te krijgen. Beginnen rond de 700€ voor de Konings Sir

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 15:31

Cavallo laarzen zijn volgens mij nog steeds te krijgen in t type wat jij zoekt. Ik heb zelf n paar, gewone dichte degelijke hoge laarzen. Ze zitten super en kunnen heel veel hebben. Helaas is t leer beschadigd inmiddels na jaren dienst (jaren blubber), dus ben ik wel overgestapt op een laars met rits. Was niet duur en zit een leuk glittertje op.Ik gebruik ze idd niet voor de blubber maar alleen wedstrijden en les in de droge bak!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 15:33

Janine1990 schreef:
Een rits is zeker een zwak punt. Vooral als je veel in de blubber rijdt.

Maar ik vermoed dat Königs nog wel laarzen heeft zonder rits... Dat is wel echt een heel erg goed merk ;) Prijs is er ook naar... Maar je schijnt er zo 15 jaar mee verder te kunnen.

Cavallo is iets goedkoper, mogelijk ook nog wel zonder rits, is ook Duits net als Königs.

Königs vallen wel een beetje uit budget. Dan moet ik nog wat langer sparen het het uitzingen met mijn huidige laarzen.

Ik zal inderdaad petrie zelf ook nog een bericht sturen.
Voor de rest ben ik bang dat ik vooral winkels moet gaan afstruinen, omdat er via internet juist alleen "speciale" laarzen staan.
En ik vind al die flapjes en veters ook echt wel mooi, maar niet praktisch voor een laars waarmee ik dagelijks wil rijden in weer en wind en vooral blubber.

Maar er is nog hoop dus als ik zo lees! Alleen niet zo veel op internet. :+

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 15:36

Als je al tevreden was over de Petrie Perfect (wat de goedkoopste laars was Im het Petrie assortiment) dan zou ik zoeken naar een Petrie standaard. Nagenoeg hetzelfde type maar een stuk betere kwaliteit.
En gewoon goed op MP speuren. De oude types zonder rits zijn nog volop nieuw te vinden op MP.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 15:38

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 15:40

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 15:40

@ Ts: dat valt best mee hoor. Mijn bling, veter- en pololaarzen gaan op stal even onder de tuinslang voor het het grote vuil eraf te spoelen, afdrogen en in een schone handdoek in de auto. Voor de rest het gewone onderhoud. Ze gaan geen jaren mee wegens intensief gebruik (lees dun wordende binnenkant, etc) maar ik heb er geen blubber gerelateerde problemen mee.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 15:48

Mijn moeder heeft met rits en veter en heeft er best spijt van. Bijna iedereen in mijn directe omgeving hoor ik altijd over die ritsen, niet in positieve zin.

Het bling gedoe vind ik tricky. Dat ik nu misschien even leuk, maar is dat na een poosje ook nog leuk? Vandaar dat ik liever gewoon een beetje simpele laars wil. Mijn outfit op blingen kan altijd nog met andere accessoires.

Marktplaats ga ik ook nog even afstruinen, al ligt de voorkeur wel bij het passen van meerdere maten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 15:56

miss_lizje schreef:
Mijn moeder heeft met rits en veter en heeft er best spijt van. Bijna iedereen in mijn directe omgeving hoor ik altijd over die ritsen, niet in positieve zin.

Het bling gedoe vind ik tricky. Dat ik nu misschien even leuk, maar is dat na een poosje ook nog leuk? Vandaar dat ik liever gewoon een beetje simpele laars wil. Mijn outfit op blingen kan altijd nog met andere accessoires.

Marktplaats ga ik ook nog even afstruinen, al ligt de voorkeur wel bij het passen van meerdere maten.

Ik heb twee paar met ritsen. De Petrie Olympic en de Derby Polo.
De Petrie gebruik ik voor training, eerste jaar geen modder gehad zeg maar... Maar na anderhalf jaar ergens anders komen te rijden en wel last van modder gekregen. Vervelend... Maar als je op den duur elke twee maand weer een laars naar de schoenmaker kan brengen, gaat dat wel echt vervelen.
Nadat ik dat heel wat keren heb gedaan heb ik uiteindelijk een flap over de rits laten maken, zodat het enigszins beschermd was bij het rijden. Hielp aardig hoor... :) Heb beide ritsen nu 1 keer laten vervangen in ik denk 2 jaar tijd.

Nu rij ik momenteel niet thuis wegens te natte en zware bak, dus ben ook al een poosje vrij van het vervangen van ritsen.

Ik was erg netjes met de ritsen en probeerde het zand er netjes uit te spoelen en borstelen, maar dat lukt je gewoon niet. Zippspray van Petrie is ook maar een tijdelijke oplossing.

Mijn wedstrijdlaarzen van Derby zijn van lak, gewoon zwart lak. Geen stiksels of houten zolen, stel je voor dat het straks inderdaad niet meer mooi is. Ze hebben meer dan 500 euro gekost en ik wil er wel een paar jaar mee verder kunnen!

Als je een bak hebt die makkelijk droogt, denk ik dat polo laarzen (dus met een rits voor) nog wel optioneel zijn. Mijn ervaring is dat de spetters vanuit de bak omhoog vooral het probleem zijn en niet de regen waarin je rijdt.

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:29

ik heb destijds bij tentenkamp een paar basic laaren van petrie gekocht, tentenkamp is er wrss nu niet meer. is nu ook epplejeck maar je zou hen eens kunnen contacten wat er met die voorraad gebeurd is en of je maat er evt nog tussen zit?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 16:39

Antwoord terug van Petrie:
Fijn dat je tevreden bent.
Het klopt inderdaad dat er vanalles is veranderd. De laarzen zonder rits maken we eigenlijk nieteens meer, omdat tegenwoordig er veel meer vraag is naar laarzen met ritsen.
Gelukkig kunnen we nog wel een paar modellen maken die geen rits hebben, alleen zit daar de perfect niet meer bij.
De standaard, de Anky (zonder rits), Dressage en Elite kunnen we nog maken. De foto's staan (bewust) niet meer op de website.
Eventueel kan je ook een laars bestellen waarbij ze de boog laten aanpassen naar beneden toe.
Bij de winkels kunnen ze je verder adviseren over mogelijkheden!

Heb geïnformeerd bij de ruitersportzaak. De modellen die nog dus zonder rits verkrijgbaar zijn moeten dan als "custom" worden aangevraagd omdat er dus bijna geen vraag meer is. Richtprijs dan rond de 400-600 euro.

Toevallig hadden ze nog een voorraad ergens achterin staan. Liet daar nou net de Perfect er nog in mijn "maat" tussen zitten!!! *\o/* . Ook nog leuk afgeprijst dus heb ze gelijk mee genomen. Oude laarzen laat ik ook nog oprekken, zodat ik mijn nieuwe toch zo lang mogelijk netjes er voor "erbij" kan houden.

Maar het feit blijft dat standaard uit de mode is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 19:18

Super!! Wat een gelukje!

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 19:22

Bij de EJ in drachten staan ze in de outlet met 50% korting.

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 19:23

Oh zie dat je ze al hebt hihi!

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 19:26

Mazzelaar!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 19:30

En je oude voor de training kun je bij een goede schoenmaker een elastische inzet in laten zetten.