Ongeduldig en steigeren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarikeZA

Ongeduldig en steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 20:39

Hallo,

1 van mijn paarden is er nu een maand of 6 en is soms zo ongeduldig dat hij gaat steigeren.
Heeft iemand hier ervaring mee en tips hoe je dit kunt afleren en leren meer geduld te hebben?

Groetjes Marike
Hluhluwe Horse Safaris
Zuid Afrika

Mariett
Blogger

Re: Ongeduldig en steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 20:40

Op wat voor soort momenten steigert je paard dan? Wat ben je op dat moment aan het doen en wat doe je er tegen?
Nog beter: heb je een filmpje?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 20:47

Ga op youtube eens kijken naar fimpjes met warwick schiller. Dat gaat voor een groot deel over respect en hoe dit goed aan te leren, vaak is het gebrek aan respect waardoor paarden dit soort streken hebben.

MarikeZA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 09:25

@ Mariett, het is tot nu toe 2x gebeurd. We brengen de paarden iedere dag naar een ander terrein om te kunnen grazen vanwege een ernstige droogte wat hier heerst. we rijden dan een paard en leiden een ander paard aan een halster en er lopen er een paar los. Soms gebeurd het dat we even moeten wachten omdat er 1 achter blijft en op zo'n moment wordt hij heel ongeduldig en als je hem dan probeert tegen te houden wordt zijn ongeduldige gedrag steeds heftiger en gaat wild met zijn hoofd schudden. En is dus nu in zo'n situatie 2x gaan steigeren.
Nee ik heb geen filmpje helaas....
@ Troi, ja ik denk ook dat het deels gebrek aan respect is, ik doe sinds kort ook regelmatig grondwerk met hem om een betere verstandhouding op te bouwen.

Kimmie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:09

Ik zou proberen een band met hem op te bouwen. Zodat hij het niet meet doet. En het gedrag afstraffen.
En inderdaad dingen opzoeken op youtube.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:35

Wauw zit jij in Hluehlue, Pracht plek.
Leer hem achter je te blijven, jij bent de leider. Geef nooit toe. Ga het wacht spelletje van parrellie met hem oefenen. Pas de wei in als hij rustig is. Dat gaat je een boel geduld en tijd kosten, maar ik denk dat dat het wel waard is, dit is ook niks en gevaarlijk.