Vraagje over een jonge ruin

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blondie20

Vraagje over een jonge ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 20:51

Hoi Bokkers,

Ik zit een beetje in dubio om dit te plaatsen, vooral omdat ik inmiddels al zoveel meningen en adviezen heb gehad, ook van dierenartsen.. Maar ik ben simpelweg niet tevreden met de opties en antwoorden die ik tot op heden heb gekregen en aangezien Bokt vast wel een ervaringsdeskundige heeft op dit gebied, hoop ik hier wel een oplossing te vinden waar ik mij wel in kan vinden.

Even voor de achtergrond info: Afgelopen augustus heb ik met heel veel pech afscheid moeten nemen van mijn allerliefste en beste vriend.. Mijn maatje was 5,5 jaar en ik had hem inmiddels ruim 3,5 jaar. Een domme fout( als je het zo kan noemen?) van de dierenarts deed een stom mini koliekje eindigen in een anafylactische shock ( combinatie darmverslapper met verdoving), waardoor ik ter plaatse moest besluiten om hem te laten inslapen.. Dit was op advies van de DA die niet snapte dat hij in shock was en daardoor druk was met m'n maatje zijn lactaatwaarden en de zonde die ze niet geplaatst kreeg.. Waarna ze uiteindelijk aangaf het niet te weten en dat de lactaatwaarden veel te hoog waren, waardoor ik hem moest laten inslapen. Later begreep ik dat er bij een koliek nooit advies mag worden gegeven om in de slapen op lactaat waarden, omdat het lichaam gewoon probeert, net als bij hoge inspanning, de afvalstoffen weg te krijgen.. En die waarden dus altijd veel te hoog zijn op die momenten.. Maar, bij een anafylactische shock is je paard sowieso niet meer te redden..dus... Je begrijpt dat hemel en aarde nu weer bewogen moet worden voordat ik een dierenarts weer serieus neem, laat staan iets in mijn paard laat spuiten.

Inmiddels heb ik 4 maanden een nieuw paard, een 3,5 jarig groen paard, wederom. Hij is op zijn 3de gecastreerd ( pas toen ik hem had gekocht ) dus inmiddels 4 maanden. Nu is hij direct na zijn castratie naast een merrie in de box gezet, daar had hij niks mee. Ik heb hem verhuist, daar op stal kon hij de eerste dag al samen met 2 andere ruinen en dat ging prima. Totdat hij af en toe tegenover een van de twee paarden wat speelser werd dan de bedoeling was. Hij is toen uit de paddock gestuurd en heeft ondanks van mijn kant flink protest alleen gestaan, ongeveer 1 maand. Hij speelde toen wel naast het hek met zijn twee vrienden.

Vervolgens zijn wij verhuist van paddock, omdat er een nieuw paard op stal kwam, een potentiële vriend. Zo blij als dat ik was dat er een nieuwe kwam, dacht ik meteen de paarden samen te zetten. Dom van mij.. Deze paarden bleken beide haantjes en trapten elkaar het licht uit de ogen. Resultaat was voor allebei een blessure.. Daarna heeft mijn paard weer alleen gestaan. Wel heeft hij altijd een merrie in de box naast hem gehad.. En de paddock tegenover.. Zonder problemen.

Ik begon te merken dat mijn paard zich steeds meer ging opvreten en dominanter begon te worden naar nieuwe paarden op stal (Jagen als ze naast hem gingen longeren of in de kont bijten als dat kon). Er was helaas veel verloop, waardoor hij dit ook veel heeft gehad in die paar maanden. Nu zijn wij zelf verhuist naar een stal waar hij nog meer naar buiten kan en in een grote groep staat.

De eerste kudde waar hij in kwam leek in het begin geweldig te gaan.. +/- 30 ruinen. Hij was super sociaal, aan het neuzen en kriebelen met meteen een vriend die andere paarden wegstuurde voor hem. Na 4 uur verwonderend gekeken te hebben over hoe rustig alles ging ben ik naar huis gegaan. Nog geen 3 uur later kwam ik weer op stal om mijn paard binnen te zetten, maar hij was volledig over de zeik. Hij begon de merriekudde naast de ruinengroep te beschermen en viel alle ruinen die in de buurt kwamen aan. En flink ook, een aanloop en vloog op de ruinen af. Dit ging er zo heftig aan toe dat ik hem uit de groep heb gelaten en naar een "dominantere" groep heb verplaatst. +/- 40 ruinen Dit zijn de paarden die dag en nacht in een groep staan. Wederom hetzelfde; super sociaal, hij mocht meteen eten, had direct een paard die aan hem plakte en andere paarden bij hem wegstuurde. Einde van de dag stond hij op de paddock, achterin de loopstal.

Nu lijkt het alsof het heel goed met hem gaat, hij is wel wat op zijn plaats gezet, dat zie je aan wondjes en is mij verteld door de stal eigenaar. Maar ik hoor nog veel geluiden over dat hij paarden op een dominante manier wegstuurt. Hij staat continu achter bij de drinkbak, naar de merries te kijken. Paarden kunnen op de paddock komen, hij kan naar de ruif lopen. Maar ik heb horen zeggen dat hij dus nog paarden wegstuurt bij die hoek. Ik moet zeggen dat er op "zijn" stuk paddock ook eigenlijk niet een ander paard staat.. Ik voer hem nu 8 dagen Oerstress van NAF om te kijken of die hormonen iets minder worden, maar ik zelf zie geen verschil. Als ik er ben is hij namelijk ontzettend lief, naar mensen is hij lief, aan de hand is hij lief en ik heb hem nog niet uit zijn stekker zien gaan op de paddock tegen een ander paard.. Van de een hoor ik dat het heel goed gaat, van de ander van niet. Los van dat hij moet wennen aan zo'n kudde is hij elke avond wel erg moe. Ik heb mijn vriend naar stal gestuurd om hem binnen te zetten, nu leek mijn paard wel weer veel lelijk te kijken naar andere paarden en deze weg te sturen ( niet op een extreem dominante manier ) maar het zit mij toch niet lekker. Het stomme is dat hij zich dus voorbeeldig gedraagt als ik er ben..

Een van de dierenartsen gaf aan dat aan dit gedrag niks te veranderen valt. De ander gaf een mogelijkheid voor een injectie, chemische castratie, wat voor mij omdat mijn paard al gecastreerd is en er goed ziek van kan worden sowieso geen optie is. Dan nog een kuur met zeer wisselende resultaten a 200 euro per 50 dagen.. Of ... Aankijken voor nog zeker een maand. En zo nog een paar adviezen zoals sedatie geven ( absoluut geen optie)...

Ik hoop dat er een bokker is met soortgelijk verhaal, maar die een goede oplossing zoiets als een supplement of wat dan ook heeft gevonden.
Ik dacht erover nog Puur brons te gaan gebruiken, maar ik vraag mij af of het überhaupt een hormonen kwestie is... Ik weet het namelijk echt niet meer..

Celiien

Re: Vraagje over een jonge ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:08

Misschien een (hele) domme vraag, maar het is 100% zeker dat het geen klophengst is ?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:08

Je begint over da's, is er al eens zijn bloed controleert op hormonen?

Dit gedrag herken ik een beetje van een hengst. Was verder ook heel braaf, maar constant bezig met 'zijn' gedeelte, mede doordat hij vanaf daar de merries kon zien.

Een groep van 30-40 paarden is ook wel erg groot. Heeft hij al eens met een merrie gestaan of is die mogelijkheid er? In een kleiner clubje bij voorkeur?

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:16

Geen exacte ervaring als deze, wel ervaring met de combi hengsten/dominante ruinen en jonge paarden.

Zoals je het beschrijft is het een jonge dominante ruin waarbij er wellicht nog wat restjes hengstengedrag meespelen. Met 3,5 is geen enkel paard volwassen en hij heeft waarschijnlijk nog veel te leren over gedrag in een kudde en manieren. Het is gewoon een puber! Paarden hebben tijd nodig (weken soms) om aan een nieuwe situatie te wennen en pubers hebben de neiging om uit te testen. Dit is de tijd waarop ze moeten leren waar de grenzen liggen.

Mijn tip: laat hem wennen, stoeien en op zijn bek gaan. Ja, er zullen krasjes komen, maar zeker in een kudde zal hij het bont moeten maken om echt stuk getrapt te worden. Zeker bij dit soort dominante dieren is het simpel: laat ze op hun bek gaan in de kudde of hou ze de rest van hun leven apart. Aan jou de keuze. Sociaal gedrag moeten ze leren en hoe graag wij onze paarden ook willen beschermen is er maar 1 wezen die ze dat kan leren: een ander paard.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:23

Mijn eerste gedachte is ook klophengst, al heb ik ook wel meer ruinen gekend met dit gedrag.
Eentje was het best op zijn plek meer een of meer volwassen dominante merries. Liefst drachtig of met een veulen aan de voet. Zo'n merrie die zich de kaas niet van het brood laat eten.
Daar moest je overigens geen andere ruin bij zetten.

Je hoort het vaak, ruinen en merries gescheiden, ik zie liever gemengde groepen met een stevige merrie erbij.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:27

Ik wil hier wel film materiaal van zien?
Zoals jij net omschrijft klinkt het mij ook dat het een jong dier is die nog moet ontdekken hoe het in een groep werkt.
Niet elk paard kan met elk ander paard overweg.

Bij ons zie je ook een aantal paarden die anderen blijven wegsturen en andere momenten met ze staan te knuffelen.

Een filmpje geeft toch wat mer duidelijkheid over wat er nou eigenlijk gebeurd :j

Klophengst weet ik niet, mijn ruin is er op getest omdat hij alle merries besprong,met elke ruin ontzettend ruzie maakte en zijn eigen merrie harem had en die koste wat koste verdedigde.
Er was niks aan de hand, volgens de veearts heb ik gewoon een macho pony..
Pas toen hij ouder dan 20 werd veranderde zij gedrag en hoefde hij niet meer zo nodig hengstje t spelen :P

Maar.. probeer een filmpje te makdn of laat iemand anders dat doen

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 21:52

Tja.. Een klophengst is het sowieso niet. Hij had toen wij daar kwamen 2 ballen.. Duidelijk.. Die zijn nu echt 100% zeker weg.
Edit; Filmpjes doen het niet via FB. plaats ze later opnieuw via youtube.
Laatst bijgewerkt door Blondie20 op 17-02-16 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:55

FB profiel is afgeschermd, de filmpjes doen het niet

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:09

Ik wil nog een boel dingen weten:
Wat weet je van waar hij vandaan komt, hoe is hij als veulen gevweest en heeft hij in een opfok gestaan.
Staat hij in het gras (en staat er ook gras) of op t zand
Zoals je het omschrijft is het een heel grote pensionstal waar je nu staat, ik vraag me of dit wel handig is. Als hij van nature wat dominanter is dan is er nu nu wel erg veel waar hij zich over op kan winden.
Ik moet je bekennen dat ik niet zo'n voorstander ben van ruinen groepen, Merries zijn namelijk de baas hoe dominant een heerschap zich ook opstelt. Is er ook de mogelijkheid tot een kleine gemengde groep.

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 00:25

Ik was mij op het moment dat ik hem verplaatste ook zeer zeker bewust van het feit dat hij goed opgevoed moet worden in de kudde en had gehoopt dat hij nog wat lager in rang zou zijn. Nu blijkt dat hij toch weer hoog in de groep staat.. Ik wil liever dat hij nu opgevoed wordt dan dat hij zijn hele leven in isolatie komt te staan, maar het moet wel leuk blijven voor mijn stalgenoten..
Hierbij de filmpjes;
Eerst voor de leuk een deel bij de eerste groep. Mijn telefoon maakt altijd een samenvatting van alle foto's die ik maak .. Dit muziekje heb ik dus niet zelf uitgekozen ;-)

De groep waar hij nu staat:

En een sfeerplaatje van als het niet of minder goed gaat;
Let wel, ik krijg via de app te horen dat hij naar de nek grijpt en flink aanvalt.. Maar dat is dus weer niet gefilmd. Dit is als mijn vriend er is, zonder mij.

Verder;
Hij heeft altijd in een grote groep gestaan in de opfok, alleen friezen ( +/- 30)
Hij staat niet op gras, enkel ruiven op verharding met hooi en verder achteraan zand.
Tja.. grote pensionstal, dat klopt.. Maar ik hoop juist dat meneer hier opgevoed wordt.. Als hij bij merries staat wordt hij ontzettend agressief tegenover merries dus schijnbaar.. Dat durf ik niet aan, een gemengde groep ( dat is overigens de groep waar ze nu naast staan)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 00:34

Pfff ik vind dit wel heel veel paarden op weinig oppervlakte.
Dan vind ik het niet gek dat er schermutselingen plaats vinden.

Wennen duurt trouwens wel langer dan een week.
Dat kan maanden duren...

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 00:35

Friezen hebben een hele andere lichaamstaal dan kwpners. Hier 1,5 jaar geprobeerd een Fries te scharen tussen de kwpners en dat heb ik uiteindelijk opgegeven.

Zeg niet dat het niet kan. Maar het kan zeker meespelen. Vooral gezien de hoeveelheid paarden op Zo'n klein stuk is de confrontatie ook wel erg snel aanwezig.

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 00:47

Tja het zijn vrij veel paarden.. Maar ze lijken ook altijd allemaal bij de ruif te staan. De zandvlaktes achter zijn zo goed als leeg.. Maar daar krijgt mijn paard nu dus de schuld van.. Ik denk overigens dat ze dit bedoelen met jagen?

Ik hoop uiteraard wel dat hij tussen de kwpners gaat passen.. M'n vorige friesje kon het ook. :-(

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 00:50

Ik zou zijn bloed laten testen op hormonen (als je het al wilt weten). Hij ruikt steeds aan poep, poept er over heen (dominantie). Zonder de merries geeft hij netjes met zijn oren en hoofd aan dat lagere in rang weg moet. Maar je ziet heel goed dat het "zijn" merries zijn.

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 00:58

4 X verhuizen in een korte periode zal ook niet helpen aan de rust in je paard, geef hem de tijd om te wennen. Ik merk aan mijn paarden dat ze pas, na bijna een jaar, weer helemaal hun vertrouwde ik zijn en de rust is nu onderling weer prima (tussen door 2 paarden bij gekomen en weer weg gegaan, ze staan maar met z'n drietjes

Eddie_L_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 09:43

Toen ik het verhaal las dacht ik eerst of de castratie wel goed is gegaan en of hij geen klophengst is. (Hoe is hij gecastreerd liggend of staand? Want liggend kan een testikel terug de buikholte inschieten en dan nog maar moeilijk te vinden zijn) hiervoor zou je eventueel een echo kunnen laten maken.
Maar als ik de filmpjes zie zie ik absoluut geen agressief gedrag. Bij een kudde paarden heb je ranghoogtes en het enigste wat ik hiervan kan opmaken is dat jouw paard een hele hoge rang heeft. Dus op het moment dat de andere paarden (ranglagere) te dichtbij komen stuurt hij ze weg. Aangezien ze niet zo zeer een te klein opp. hebben maar er natuurlijk wel hekken staan en de paarden soms niet weg kunnen kan dat uitlopen op conflicten.
Dus ik vind het persoonlijks (tenzij hij toch een klophengst is) niks ernstigs, alleen is hij een soort van de leider van de kudde en die claimen (overal niet alleen wilde paarden) nou eenmaal veel ruimte.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:25

Knert, hoe verzin je het...

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:36

Mwah, zolang het bij een beetje wegjagen blijft en het hierbij blijft dan is het rangorde bepalen. Als het over een maand of 2 nog niet rustiger is, dan zou een kleinere groep misschien beter zijn. En iets verder van de merries weg. Hij is nog dominant en zijn hormonen zijn nog niet uit z'n lijf. Sommigen zijn vlotjes afgekoeld, en bij anderen duurt het wat langer.
En inderdaad, zo vaak verhuizen geeft ook veel onrust bij een paard.
Misschien is het advies even bloed te laten prikken inderdaad verstandig. Dan weet je het in elk geval zeker of de castratie goed is gegaan. Sommige ruinen blijven wel erg op de dames gericht. Het worden niet allemaal sulletjes.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:47

een paard is een paar dongeacht wat voor een ras of format. de taal is het zelfde tussen alle paardachtige zelfs. Nu is het bij frieze wel zo dat er ene incest percentage in zit wat voor gedragsproblemen kan zorgen. nu sluit ik mij aan bij Eddie L. Ik zie geen aggressief paard niet eentje die echt aanvalt. hij stuurt de ander weg meer niet. Castratie duurt zeker 6 maanden tot een jaar voordat alle hormonen eruit zijn, dus geeft het tijd. hier is ookal aangegeven dated verhuizingne ook niet makkelijk zijn. lay hem er eerst een paard maanden in staan voordat je hem er weer uithaald. hij krijgt daardoor geen rust en meot zich telkens weer bewijzen. laat hem gewoon staan en kijk het een aantal maanden aan. Dit is natuurlijk wel als er geen grote verwondingne optreden. Nogmaals ik zie geen raar gedrag verder.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:54

Ik heb een ruin (tot zijn 6e hengst geweest), die niet aard in grote groepen. Hij staat nu in een kleine gemengde groep (max 8 paarden) en daar is hij wel content mee. Hij blijft mesten over andermans mest (hij is tenslotte leider), maar verder geen problemen meer gelukkig.

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 19:52

Dank jullie voor de reacties, ik laat hem sowieso nog in de groep staan, ik heb mij alleen nooit gerealiseerd dat hij zo'n groot stuk zelf op kan eisen omdat hij dat zijn stuk vind.. Maar vandaag heb ik inderdaad gezien dat hij een stuk bij dr schuur wel gewoon deelt en naar de merries kan kijken zonder anderen weg te sturen.. Maar als hij schrikt rent hij terug naar "zijn stuk paddock". Het gaat mij er meer om dat hij de andere paarden heel houdt.. En dat dit dus wel normaal is.. Zo'n flink gebied opeisen.. Hij heeft vandaag twee paarden in stap "weggejaagd"in een filmpje van een stalgenoot.. Ik krijg stiekem weer wat hoop dat dit inderdaad een kwestie van wennen is... En aanzien.. Dank daarvoor!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 20:04

Ik zie ook niet zo veel verkeerd gedrag, hij heeft ook nog al wat veranderingen meegemaakt. In een half jaar tijd uit de opfok, gecastreerd en twee keer verhuizen en weer wennen aan nieuw paarden om hem heen. Sommigen worden van minder onhandelbaar. Voor je eigen gemoedstoestand, laat bloedprikken om de hormoonlevels te bepalen en als dat goed is rustig even afwachten of dit de goede stal voor je paard is. ook kun je er nog via de vorige eigenaar achter komen welke da hem gecastreerd heeft en op welke manier.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 20:54

Nou ik zie er niet zoveel raars aan hoor

Een sterk karakter paard wat zijn geur afbakent door boven op een ander paard zijn mest te poepen, doet die van mij ook :j
Is vrij normaal voor de wat sterkere karakters :j
Dat jagen doen ze bij ons ook wel, en ik heb dan meestal het idee dat ze zich vervelen.

Ik vind het wel mooi daar! Groot ook zeg, maar ze hebben daar onbeperkt voer?
Bij ons niet, en rond voertijd zijn ze soms echt niet lief tegen elkaar :(

En zoals ik al zei, niet elk paard vinden ze leuk, we hebben bij ons ook een paar die gewoon absoluut niet bij elkaar kunnen.
Bij jou zie je in de fipmpjes dat jouw paard een hekel heeft aan een bepaald paard en daar gaat hij achter aan.
Als dat paard maar voldoende weg kan komen,en dat kan volgens mij...dan is dat toch prima?
Zo gaat dat nou eenmaal.

Enige wat ik wel denk, want ik herken ontzettend veel van mijn pony zijn gedrag er in...

Wat doe je met hem?
En dan bedoel ik kwa beweging?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 23:31

Ik herken de situatie. Mijn ruin heeft met een vergelijkbaar paard in de groep gestaan. Dat paard was een flessenveulen.

Situatie leek er ook erg op: groepje ruinen pal naast de paddock met merries, te veel (veel te veel) paarden voor de ruimte die ze hadden en die ene ruin die de rest bij de merries en het hooi weghield. Daarnaast was het zo dat hoe kleiner de ruin was hoe meer hij te verduren kreeg. Het was een kwpn'er en uiteindelijk kreeg hij een soort van vriendje in een appaloosa, na vertrek van de appaloosa werd een barock pinto het nieuwe vriendje. Alle haflingers en kleiner hadden daar een probleem.

Tja, wat kun je er aan doen. Dit paard is DE reden geweest dat ik die van mij in een andere groep heb gezet. Hij was lief naar mensen, lief naar merries en tegen ruinen was het een naar beest. Zijn eigenaren zagen het wel maar deden er niks aan. Ik vind het heel goed van je dat jij een oplossing wil zoeken.

Ik heb ook eens bij een pensionstal gestaan waar de paarden twee aan twee in paddocks stonden. Daar was ook zo'n ruin, die kon alleen met een merrie samen staan. Zette je er een ruin bij was het mis. Maar dat lijkt me geen optie bij de stal waar je nu staat TS.

Heb je al iets van monnikspeper geprobeerd? Ik heb daar geen ervaring mee maar het schijnt dat ruinen er wat minder seksueel gefrustreerd van worden.

Wat een afgrijselijk verhaal trouwens over je eerste paard. Veeartsen zijn natuurlijk ook maar mensen maar ik begrijp je reactie erg goed.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 00:28

Ik vind het wel mee vallen. Hij is niet obsessief bezig. Wanneer een hengst zo gefocused is op merries, op de omgeving of op de groep kunnen ze echt heel obsessief worden. Niet of amper eten, afvallen, zweten, stereotype gedrag. Dat houden ze ook wel even vast als je ze uit die situatie haalt. Dus aan de hand zijn ze dan ook wel even hun concentratie kwijt. Dat zie ik bij jouw ruin niet. Je schrijft ook dat hij verder braaf is, ook in de hand. Goed teken ook zoals hij daar bij de ruif rustig staat te eten.

Ik zie gewoon een jonge ruin, wel pas gecastreerd, in een grote groep. Hij spreekt hele duidelijke paardentaal en heeft zeker geen lage positie. Omdat het winter is blijven die paarden nu ook zo op een kluitje bij die ruif staan en dan wordt het ook al gauw rommeling/onrustig als er wat paarden weg gejaagd worden, etc.

Nog geen gewonden? Dan gewoon lekker laten staan. Komt vast wel goed. Gaan ze van het voorjaar ook het gras op? Dan zou het helemaal wel beter worden.