1 paard uit de trailer halen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lolala73

1 paard uit de trailer halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 23:27

Ik heb 2 paarden en als ik op wedstrijd ga binnenkort dan kan het voorkomen dat eentje iets langer op de tweepaards trailer moet blijven staan want soms start je niet direct na elkaar. Hoe zorg ik ervoor dat degene die achter blijft rustig blijft? Ze zijn dan niet meer zo geïnteresseerd in hooi namelijk. Heeft iemand ook zoiets meegemaakt en een goede tip?

Daisy_Izzy

Re: 1 paard uit de trailer halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 23:31

Kan je niet een stal huren voor 1 dag? dat je een paard even op stal kan zetten.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 23:40

Kwestie van oefenen. Ga eens met beide paarden op de trailer naar de manege en rijd ze dan om de beurt terwijl er steeds een alleen op de trailer staat. Hier wennen ze heel snel aan hoor. Niet voor t eerst op wedstrijd doen, want dat levert veel te veel stress op.

Lolala73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 23:50

Stal huren wordt denk ik moeilijk op wedstrijden maar ik moet inderdaad oefenen want ze zijn altijd samen en gaan gillen...

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 23:53

Niet zo moeilijk doen, je maakt er een veel te groot probleem van.
Eventueel geef je ze een hooinet en laat je eerst iemand wachten of alles goed blijft gaan maar vooral niet te veel aandacht geven.

Gewoon afladen, opzadelen en 'weg' gaan. Kan best zijn dat ze in het begin wat onrustig zijn maar zolang ze niet de gehele trailer uit elkaar trekken negeren, wennen ze erg snel aan. Gillen is geen probleem, hooinet eraan en weg wezen.

Edit: Je kunt het eens oefenen als je het niet direct op wedstrijd wilt doen; ga naar andermans terrein en train eerst het ene paard en dan de andere waardoor de ene er dus op moet blijven staan. Ik vind het zelf bij de basisopvoeding horen; paarden uit elkaar kunnen halen zonder dat ze extreme dingen gaan doen.

Lolala73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 00:05

Ja je hebt gelijk, gewoon doen. Gek genoeg merk ik bij mezelf dat ik bij mijn eigen paarden wat krampachtiger ben geworden en soms wat aan het tutten ben, te vaak denk onee wst nou als....

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 01:35

Heb ze er in het begin allebei even uit gehaald en degene die nog niet hoefde weer terug gezet. Dit voorkwam veel stress en geduw tegen de stang. Ze gaan vaak alleen mee dus alleen er weer op was niet zo spannend. Na een paar keer hebben we dat afgeschaft (was er trouwens maar één die het even moest leren) en nu vinden ze het volledig vanzelfsprekend.

Waarom we ze er eerst even wel samen hebben afgehaald was omdat de hengst toch al de neiging had om keihard de trailer in en uit te vliegen en we niet wilden dat hij door de stang zou vliegen.

Ze staan veel alleen en samen op de trailer tijdens wedstrijden, dat is niet anders bij eventing maar juist daarom vinden ze het denk ik ook de gewoonste zaak van de wereld. Het is hun tweede thuis en ze flippen ook niet als we er een uit de stal halen en de ander blijft staan. Feitelijk hetzelfde principe.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 01:40

Oefenen is natuurlijk het beste.
Je hebt ook van die 'draagbare paddocks'- in ieder geval meer afleiding, en soms helpt het om hem even gewoon aan de zijkant van de trailer vast te maken.

Let wel- dat kan dan betekenen dat ze elkaar zien/ruiken en alsnog gaan gillen.

Oefenen, proberen, en proberen je geen zorgen te maken :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:11

Aan de trailer vast maken vind ik een vreselijk slecht idee. Als ze een beetje herrie schoppen trekken ze zo dat hele ding mee.

Gewoon oefenen inderdaad. Wennen ze vanzelf aan.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 23:21

Die paddocks zijn alleen leuk voor superbrave paarden die het gewoon zijn op verplaatsing te gaan. Zou daar voor geen goud een nerveus paard in zetten, als het tegen zit lopen ze daar zo doorheen.
Vastzetten aan de trailer doen wij wel maar niet met een nerveus paard. Moet er ook niet aan denken dat er één in staat en de ander als een gek aan die trailer begint te sjorren.

Worst case scenario misschien maar met beleid en geduld bereik je het meeste.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 17:01

Oefenen, zorgen dat je iemand bij hebt die terwijl je aan het rijden bent het andere paard (onopvallend) in de gaten kan houden.
Als je in dezelfde klasse start, probeer het paard dat het lastigst op de trailer wacht, als eerste te rijden. Meestal staan ze rustiger als ze al gelopen hebben.

Veruit de meeste paarden valt prima te leren dat je gewoon weer terugkomt en dat ze dus niet helemaal alleen achterblijven. Helaas zit er af en toe een bij die er echt niet tegen kan en waarbij het gevaarlijke situaties oplevert. Goed blijven kijken naar het gedrag, veiligheid van je paard en jezelf in de gaten houden en waarschijnlijk zal het na een paar keer rustig oefenen en wat extra aandacht gewoon goed gaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 17:10

TAO → OPG

Mayra25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 13:24

Je zou eventueel in het begin ook iemand mee kunnen nemen. Dan kan je haar laten staan, maar kan er wel gecheckt worden of ze de boel niet afbreekt.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 13:26

Even een extra groom/vriendinnetje mee die evt aan de hand kan stappen.

Lolala73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 22:55

Heb gister eentje uitgeladen, de ander even laten staan maar een hoop gehinnik en heen en gestamp in de trailer. Hij is gewoon best hysterisch alleen, tenzij je alleen met hem weggaat maar dat is natuurlijk ook geen optie. Thuis in de paddock kan hij ook heel aanstellerig doen en maar heen en weer blijven lopen als de ander weg is. Mijn andere pony begint juist beter te worden in zijn eentje maar gilde in het begin ook alles bij elkaar. Een derde is echt geen optie want ik heb maar twee boxen aan huis en ook geen behoefte aan nog een paardje erbij : )

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:58

Lolala73 schreef:
Heb gister eentje uitgeladen, de ander even laten staan maar een hoop gehinnik en heen en gestamp in de trailer. Hij is gewoon best hysterisch alleen, tenzij je alleen met hem weggaat maar dat is natuurlijk ook geen optie. Thuis in de paddock kan hij ook heel aanstellerig doen en maar heen en weer blijven lopen als de ander weg is. Mijn andere pony begint juist beter te worden in zijn eentje maar gilde in het begin ook alles bij elkaar. Een derde is echt geen optie want ik heb maar twee boxen aan huis en ook geen behoefte aan nog een paardje erbij : )

Dan zorgen dat je die andere als eerste rijd op les, die is dan goed moe en dan pak je de andere nog even, wennen ze wel aan.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 15:19

Zolang het niet meer is dan gehinnik en gestamp moet je hem gewoon laten staan.
Blijven opletten dat het paard zichzelf niet (ernstig) verwond of de trailer sloopt.