Serieus geschrokken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Narcissa

Serieus geschrokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 22:18

Pfiew mijn paardje heeft de laatste tijd wat probleempjes.

Het begon toen ze 2 weken geleden sloeg en net miste. Scheelde echt niks. Moest haar longeren omdat de DA kwam kijken, sommige mensen hadden het idee dat ze wat onregelmatig liep. Ik zag er persoonlijk niks mis aan maar toch op zeker gespeeld en DA gevraagd te komen kijken. DA kon pas na het weekend dus 3 dagen stilgezet voor het geval dat.
Wat was me dat. Stond ernaast, ze rende er ineens al bokkend vandoor. Haar hoef flitste langs mijn gezicht. Ik ben daar erg van geschrokken.

Ben sowieso een angsthaas eenmaal ik erop zit dus safe gespeeld en aanhaar gedrag gewerkt op de grond. Dat zit inmiddels weer goed, ze is rustig en luistert naar mijn hulpen. Ze geeft uit gekheid wel eens een bokje aan de longe maar dan wel ver van mij vandaan en niet naar mij gericht.
Daarna 2 dagen laten rijden door een vriendin die op Bilzen naar paardenschool gaat en heel netjes rijd. Tweede dag er zelf op, ging echt héérlijk. We hebben op ontspanning gewerkt, voorwaarts neerwaarts, paardlief liep op het einde met haar neus over de grond door de hoek waar ze normaal heel gespannen lamastyle doorgaat. Toppie!
Ik heb dan 2 dagen minder tijd dus vrijaf, wat op de buitenpiste laten lopen maar niet gereden.
Gisteren er weer op maar voelde me niet zo zeker dus iemand van stal gevraagd haar te rijden. Ging erg goed, ze was superbraaf, enkel veel zin in galopperen, bij het aandraven sprong ze altijd in galop aan (wat door de ruiter meteen gecorrigeerd werd).
Maar het ging goed, dus ik had zin om er vandaag zelf op te kruipen. Andere vriendin meegevraagd.
Bij het instappen ging alles top, ze liep ontspannen maar actief, normaal loopt ze te traag. Bij het aandraven begon het. Ze wou niet vooruit, maakte huppelpasjes... Ik ben eraf gegaanen we hebben haar aan de longe gezet maar daar was niks te zien, liep mooi regelmatig, correct. Dus weer opgestapt.
Drama. Elke keer dat ik been gaf sloeg ze met haar hoofd en dreigde ze te gaan steigeren. Ze draaide haar achterhand compleet naar binnen.
Ze heeft effectief een keer gesteigerd. Gelukkig laag (normaal gaat ze loodrecht). Uiteindelijk gaf ze zich en stapte ze weer rustig ontspannen rond. Extra teugel gegeven om haar aan te tonen dat ik haar vertrouw, dit leek ze te appreciëren.
Dan in draf gevraagd. Zelfde spelletje van voor af aan: achterhand of voorhand naar binnen draaien, dreigen te steigeren. Ik ben er voor mijn doen vrij kalm onder gebleven en heb haar iedere keer dat ze dreigde met mijn stem terechtgewezen. Eenmaal dat ze dan in gang was was ze wel braaf en ontspande ze zich terug, nam ze mijn teugel en ging ze omlaag. Dus uiteindelijk draf ook goed. Daarna uitgestapt aan de lange teugel, dat was meer dan genoeg voor vandaag.

Ik vraag me echt af wat er gaande is. Ze probeert soms wel, maar meestal uit zich dat in gespannen lopen en kijkerig gedrag. Zoals vandaag, zo continu dreigen om te steigeren, heeft ze nog nooit gedaan. Ze heeft anderhalf jaar geleden wel eens een keertje gesteigerd maar dat was toen ook wel een extreme stressituatie.
DA heeft ze goed bevonden, osteo is recent geweest en heeft niet veel werk eraan gehad, tandarts is ook recent nog geweest en haar zadel is ook recent aangekocht/gepast door een vakkundig iemand. Ze loopt momenteel wel vrij scheef omdat ze 1,5 maand heeft stilgestaan door een hoefprobleem. Maar dat dat kan leiden tot zo'n gedrag lijkt me straf.
Ik ben zelf een erg onzeker persoon, snel bang maar probeer hier aan te werken en word daar goed in begeleid. Ik heb vandaag ook gewoon doorgereden, losgegooid vandoor en been gegeven, en elke keer dat ze dreigde met de stem afgestraft. Ik ben rustig gebleven, niet kwaad geworden, wel gecorrigeerd en laten weten dat ik niet gediend was met haar gedrag.

Wat doe ik in godsnaam toch zo fout? :(
Lichamelijk denk ik niet dat er iets is gezien ze recent door iedereen gecontroleerd is. Dus het zal vast wel aan mij liggen, ik zal wel iets fout doen. Hopelijk kunnen we uitvissen wat voor het escaleert...
Vrijdag heb ik les van die eerste vriendin. Ik ben benieuwd. Tot die tijd laat ik haar rijden door de vrouw van stal.

En danhet solliciteren dat niet lekker gaat, nu dit weer. Begin een beetje het positivisme kwijt te geraken. Kan er nu niks eens gewoon goedlopen?

Inney

Re: Serieus geschrokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 22:24

Ik had dit ook met een paard. Ik was zo bang geworden dat ik dit blijkbaar overdroeg op het paard. Zelfs als ik het gevoel had gewoon ontspannen te zitten kneep ik blijkbaar heel erg. Het paard nam gewoon een loopje met me. Huppelpassen, steeds galop pasje maken, aanzet tot steigeren etc. Ging ik eraf en een vriendin erop? Niks meer aan de hand.
Ik denk echt dat het met je angst te maken heeft. Toen ik met de lessen daar doorheen kwam heeft hij het nooit weer bij mij gedaan.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 22:30

kijk eens wat afleveringen van de dogwhisperer... jouw energie richting je paard moet je veranderen, dan verandert je paard mee

Amborella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 22:33

Ik denk ook dat het door jouw onzekerheid en angst komt. Je paard voelt dit natuurlijk feilloos aan en weet hierop in te spelen. Door les te nemen en bewust te worden van je eigen angst en onzekerheid en die onder controle krijgen is belangrijk ( makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk ). En lessen kunnen hier natuurlijk alleen maar bij helpen :)
Heel veel succes !

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 22:53

Wat ik gek vind is dat ze dit nog nooit gedaan heeft. Meestal begint ze kijkerig te worden of hoeken te ontwijken. Hier zijn we nu dankzij mijn instructrice eindelijk doorgeraakt.

Ik geef eerlijk toe dat toen ze sloeg de gedachte verkopen door me heen is gegaan. Maar ik heb alles overdacht en een besluit genomen. Ik wil voor haar gaan, voor haar vechten. Ik wil mijn uiterste best doen om mijn angst terug te overwinnen. Ik weet dat ik het kan, ik heb het eerder gedaan en Zahire is, buiten vandaag, het perfecte paard hiervoor. Ik heb minimaal wekelijks les maar wil dit nu opvoeren naar 1x per week les en 1-2x per week begeleiding van de vriendin die er vandaag bij was. Ik wil echt alles proberen om hier door te geraken, ze is dat absoluut waard en ze verdient het...

Vrijdag weer begeleiding, ik ben erg benieuwd. Zij weet heel goed hoe ze me moet aanpakken, voel me erg goed bij haar methode van lesgeven. Ze kijkt naar ruiter en paard.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 22:53

Ik ben het helemaal met Inny eens. Jouw paard wil graag een zelfverzekerde ruiter. Ze neemt jouw onzekerheid over en daar past ze voor. Ze gaat dan vanalles doen om maar leiding te krijgen. Wees eens streng, en als je niet zo zeker van jezelf bent dan doe je maar alsof.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 23:07

Eerste wat in mij opkomt is : hoeveel uur per dag komt ze buiten?

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 23:31

Doen alsof ben ik gelukkig expert in haha. Dat ga ik zeker proberen. Ga ook wat meer met mijn stem werken, daar reageerde ze vandaag erg goed op.

Ze staat momenteel wel dagelijks buiten maar weinig. Ik heb het net wat verlengd door stalgenoten te vragen haar buiten te zetten als ze hun paard komen rijden zodat ze langer/vaker buitenkomt. Eenmaal het weer eens wat gaat meewerken en het eindelijk wat droger wordt, mogen ze weer van zonsopgang tot zonsondergang in de wei.
Vorig jaar stond ze hier ook en was ze erg braaf. Ik heb ze een tijd verhuisd gehad naar een 24/7 buiten stal maar dat was geen doen. Stond continu een DA bij wegens gezondheidsproblemen (traanogen, diarree, mok, ...). Sinds ze hier terug staat zo gezond als een visje. Op die stal stond ze ook alleen, diep in de modder, ze kwijnde er weg en werd zichtbaar ongelukkig. Hier komen ze altijd buiten in groep en is ze weer gelukkig (momenteel wegens het nat weer op de buitenpiste, niet op de wei). Het schoppen twee weken terug was absoluut wegens een teveel aan energie, maar dit gedoe niet. Ze was erg kalm tijdens het longeren, als ze teveel energie heeft gaat ze compleet uit haar dak.
Krijgt qua voer 2x daags een halve schep Sportmix Zero, graanloos en laag in suikers, een halve emmer geweekte Seniores Priores omdat ze snel invalt in de winter en uiteraard onbeperkt hooi uit een slowfeeder.

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 23:38

Ik denk dat jouw paard idd de leiding over wil nemen dus je zou hem eigenlijk eens goed aan het werk moeten zetten als hij zo doet, maar dat gaat natuurlijk niet zo gemakkelijk als je angst hebt. Zo veel mogelijk onder begeleiding rijden lijkt me dan wel verstandig om weer op een goede manier het vertrouwen terug te krijgen.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 00:07

Is er een uitgebreid kreupelheidsonderzoek gedaan? Mijn paard ging zulk soort gedrag vertonen en bleek aan beidde hoeven hko te hebben. Liep dus niet kreupel door dat het aan beidde hoeven was, maar had wel pijn. Na uitverdoven werd het pas duidelijk zichtbaar.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 12:55

Dat gaan we zeker doen LisaFalco, ik denk dat goede begeleiding op dit punt cruciaal is... Uiteindelijk is ze hier ook wel doorgekomen, omdat ik dankzij mijn begeleiding niet ben afgestapt.

Er is geen uitgebreid onderzoek gedaan, DA vond dat onnodig. Ze is een jaar geleden wel rondom op foto gezet: slechts één bemerking (die dit sowieso niet kan verklaren). Zahire is ook nogal een dramaqueen, als ze nog maar denkt dat ze pijn heeft, laat ze het heel duidelijk zien. Dan graaft ze haar benen in het zand en weigert ze nog één stap te doen.

Nog even enkele foto's van gisteren eropgezet:

Toen alles in stap terug goed ging
Afbeelding

Vragen voor aan te draven, je ziet heel de houding veranderen (en dit was nog voor ze dreigde)
Afbeelding

En dan na een paar rondes geen probleem meer
Afbeelding

haviana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:06

ik denk dat je op de goede weg ben om even een andere ruiter dit gedrag te laten doorbreken, en dat je begleiding krijgt als je haar zelf gaat rijden.
het klinkt alsof ze verzet geeft voor het been, dus mijn advies is veel overgangen en tempowisselingen rijden, en als ze in verzet gaat (huppelen kontnaarbinnen draaien enz)naar voren rijden.
veel succes!!

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:23

Is het zadel niet te klein voor jou?? je knieen lijken ver voor de wrong uit te steken. Tips zijn er al gegeven en meer heb ik niet :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:28

Hier laatst ook osteo langs geweest, rug en achterkant waren goed volgens haar. Probleem bleef tot er een ander kwam en zag dat hij van achteren helemaal vast zat.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 17:22

Het probleem is, bij een andere ruiter is ze doorgaans braaf. Dus ookal laat ik haar nu even rijden, ik moet het zélf ooit gaan doorbreken.

Zadel lijkt nu te klein omdat ik heel mijn been optrek van de spanning en te kort zit. Ik krijg met gemak nog een hand achter mijn poep.

In dit geval zou ik dat straf vinden Marleen. We hebben de beste van de omstreek. Bij anderen doet ze dit ook niet.

Vandaag wijselijk op de grond gebleven. Losgezet in de buitenpiste, eerst even rondgestapt en toen staart omhoog en gaan. Ze genoot ervan :D. En ik genoot omdat zij genoot. Echt heerlijk om te zien!
Daarna nog even aan de longe gehad, ze viel haast in slaap. Nog nooit zo ontspannen geweest sinds de verhuis.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:10

volgens mij ben je gewoon veel te bang en laat je het paard met je voeten spelen.
Tonen wie de baas is

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:47

Wat me opvalt is dat je met een losse teugel wilt gaan draven, is dat de bedoeling of is het met haar handiger de teugels even aan te nemen. Op deze manier geef je geen leiding.
Wat ook opvalt is dat je torso naar voren valt. Ik denk dat je haar en beetje in de weg zit en dat helpt ook niet echt. De oplossing, les... En laat geregeld eens foto's maken als je rijd, dan kun je in je houding zien waar je aan moet werken. Voor nu zou ik zeggen begin met je been houding.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 22:37

De losse teugel was expres. Om haar vertrouwen te geven. Normaal heb ik haar meer opgepakt, maar daar leek ze nog erger tegen te protesteren dus toen de boel losgegooid vooraan.

Ik denk dan weer eerder met het bekken beginnen, ontspannen en meegeven daarin. En van daaruit de houding weer gaan opbouwen. Lang maken, recht zitten en been lang maken. Dat zal al veel doen.
Maar daar krijgen we gelukkig uitstekende begeleiding voor :). Maar eerst moeten we elkaar weer leren vertrouwen en het leiderschap terug bij mij krijgen.
Morgen gaat er een andere ruiter op en dan vrijdag les.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 23:11

Verplaatst van VVDD naar -> OPG

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 23:20

Wat ik volgens mij nog niet gelezen heb: hoe oud is het dier? En hoeveel beweging krijgt ze effectief per dag? Buiten zetten is fijn, maar als dat een uurtje per dag is, worden heel veel paarden een stuiterbal.

Daarnaast: Vertrouwen geven is prima, maar losgooien niet. Je kunt beter wel gewoon contact houden, en dat wil dan niet zeggen dat je haar in de krul moet rijden of zo, maar wel duidelijk maken dat jij de touwtjes in handen hebt. Daar heeft ze meer aan dan losgooien en het haar maar uit laten zoeken.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 23:29

Ze is 11, staat nu een uur of 4 buiten. Te weinig naar mijn zin, maar het is de enige stal in de omgeving die in de winter wat buitenloop bied en waar de periode niet op de wei zo kort mogelijk gehouden word (normaal 3 maand). De rest is nog van mening dat een paard 24u op stal hoort te staan 6maand op een jaar :S.
Als het weer nog een paar dagen deftig blijft mogen ze binnenkort terug heel de dag in groep het land op, de weides zijn bijna opgedroogd. Dus ik hoop echt dat het weer eens wat gaat meewerken!

Ik had nog wel contact ;). Geen contact vind ik zelf niets, dat bewaar ik voor het uitstappen. Voel graag de mond van mijn paard aan. Ze geeft meestal erg duidelijk aan hoe ze zich voelt, na 1 rondje weet ik al in wat voor humeur ze is. Merries he :').

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 23:29

Ik denk aan iets heel anders: ik denk dat je paard last heeft van scheefheid in haar lijf! Dit kan tot vele reacties leiden o.a in staakgedrag. Je hebt t over een huppeltje voor t aandraven en over liever aangalloperen als je draf vraagt voor mij ZEER herkenbaar mbt tot scheef zijn en gaan van je paard!! Zie voor checklisten mbt scheef zijn/ gaan de site van bijvoorbeeld Marijke de Jong http://www.paardenbegrijpen.nl of de site van monique de rijk http://www.atletischerijkunst.nl
Hier kun je heel veel info uit halen! Uiteraard eerst uitsluiten of er medische niets aan de hand is!
Heel veel Suc6! !

roowsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 23:42

In stap zit je wel goed, maar zodra je aan gaat draven val je naar voren. Dat betekent dat je echt te gespannen zit. Probeer voor je gevoel te ver naar achter te gaan zitten en druk je hakken wat meer uit, dan zit je er al een stuk zelfverzekerder op.
Ik zou er een osteopaat naar laten kijken als hij zo blijft, die kijken naar andere dingen dan je dierenarts.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 23:48

Ok, aan de leeftijd en de 4 uur buiten zou het niet hoeven liggen. Dan denk ik toch echt dat ze je een beetje in de maling neemt en dat je er dus best iets strenger tegen op mag treden. Helemaal omdat je aangeeft dat ze bij anderen dit soort dingen minder tot niet doet. Ze weet heel goed waar jij bang van wordt en dat zij dan minder aan het werk hoeft.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 23:52

Scheef is ze absoluut! Ze heeft net een revalidatie achter de rug en staat qua niveau terug op het niveau van een 3 jarige. Ik ben bezig haar recht te richten, onder begeleiding uiteraard, maar het vraagt tijd. Ze mist ook kracht en is al haar spieren kwijt. Ik doe nu dan ook kortere, opbouwende sessies om haar niet te overvragen, 20/30 minuutjes werken is voor haar momenteel ruim voldoende, daarna krijgt ze het te moeilijk.

Ik probeer het roowsie! De osteopaat is nog maar net langsgeweest, anders had ik die sowieso laten komen. Heb al veel paarden zien veranderen doordat ze vast kwamen te zitten. Maar gezien hij dus net geweest is en bij een andere persoon geen problemen optreden denk ik eerder dat het probleem bij mij ligt.

Dat is zeker waar kleinvosje. Ze is zeer slim... Vroeger deed ze het door opspannen en kijken, maar over die angst ben ik zo goed als heen, daar zet ik haar nu door. Als ik echter denk dat ze gaat steigeren ben ik geneigd er meteen af te springen (ze gaat dan wel nog aan de longe). De vriendin heeft me gisteren gedwongen de confrontatie aan te gaan en gelijk had ze, ik moet er gewoon door.