Veiligheidsschoenen & paarden

Moderators: NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola, Essie73, Coby, Firelight, balance, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Roquen

Veiligheidsschoenen & paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 19:25

Na een aantal gebroken/gekneusde tenen en een aantal afvallige nagels vind ik het toch eens tijd om mijn voeten en vooral tenen te beschermen tegen paardenhoeven.

Maar tot mijn verbazing is er bijzonder weinig aanbod in veiligheidsschoenen voor rondom en op het paard.

Ik ben op zoek naar een veiligheidsschoen waarmee ik kan lopen, stalwerk kan doen en daarnaast ook nog eens op het paard stappen. De schoenen die ik vooral zag waren jodphur modellen met elastiek. Ik ben meer op zoek naar type 'bergschoen' met veters. Ik heb jarenlang op de Mountain Horse Mountain rider gelopen, en dat was echt een heerlijke schoen.

Ik kwam deze stappers van Timberland tegen (al heb ik ze nog niet binnen Europa gevonden) en die leken me wel wat.
Maar na het lezen van dit artikel weet ik het niet meer zo zeker.

Welke veiligheidsschoenen gebruiken jullie voor op en om het paard?

melissapupa

Re: Veiligheidsschoenen & paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 19:29

Ik wissel net voor het rijden mijn werk schoenen in voor mijn rijlaarzen. Ik heb nu werklaarzen met bont.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 19:34

Ik heb sinds een half jaartje ong Mountains die jij benoemd in de OP, met stalen neuzen(bedoel je die?). Vind ze geweldig maar wel duur en daarom gebruik ik ze niet iedere dag(het is meestal erg drassig in onze paddock op de paden waar de paarden vaak lopen). Daarom draag ik meestal bij drassige paadjes mijn regenlaarzen. Heerlijk, want als je door het water loopt zijn niet gelijk je voeten kletsnat(als het een beetje diep is bij Mountains wel ivm jodphur model). Voor het rijden wissel ik ze met mijn rijlaarzen, is wel prijzig maar je hebt geen smerige beugels na gebruik en dat is toch wel zo fijn haha.

Afbeelding(schoenen waarover ik het heb)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 19:37

Ik weet het niet zeker, maar ik dacht ook gelezen te hebben dat je beter kunststof kan nemen ipv. stalen neuzen?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 19:37

Mountain horse protective Rider :-)

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 19:40

Redback, inderdaad jodphurmodel. Fijne schoen! Je paard kan ook naast de kap gaan staan, trouwens. Dat doet ook nog steeds pijn :(:)

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 19:44

Ja, ik heb ook gewone rijlaarzen. Maar ik rijd ook graag buiten, en dan vind ik mijn leren rijlaarzen niet zo comfortabel (en ik schroom niet om door de modder te galopperen, dus ze worden ook nog eens heel vies).

OneAndOnlyx, ik heb altijd een ander model gehad van Mountain Horse. Een gewone hoge schoen met veter, maar zonder stalen neus. Hoe stevig zitten de schoenen die jij hebt rond de enkel? Ik werk in de paarden en loop heel veel op een dag. De schoenen moeten dus echt stevig vast zitten.
Overigens loop ik met deze blubbber ook op rubber laarzen.

Edit: Mijn voorkeur gaat dus eigenlijk uit naar een model met veters, en niet het jodphur model met elastiek aan de zijkanten.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 19:47

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 19:53

Klompjes van de boerenbond voldoen prima. Minder elegant maar daar geef ik niet om.
En je beesten leren dat ze niet op je voeten mogen staan, dat helpt ook.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:07

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:42

Sushilla88 schreef:
Ja, ik heb ook gewone rijlaarzen. Maar ik rijd ook graag buiten, en dan vind ik mijn leren rijlaarzen niet zo comfortabel (en ik schroom niet om door de modder te galopperen, dus ze worden ook nog eens heel vies).

OneAndOnlyx, ik heb altijd een ander model gehad van Mountain Horse. Een gewone hoge schoen met veter, maar zonder stalen neus. Hoe stevig zitten de schoenen die jij hebt rond de enkel? Ik werk in de paarden en loop heel veel op een dag. De schoenen moeten dus echt stevig vast zitten.

Edit: Mijn voorkeur gaat dus eigenlijk uit naar een model met veters, en niet het jodphur model met elastiek aan de zijkanten.

Ze zijn heel stevig! Heb ze al een half jaartje en krijg ze echt niet uit zonder behulp van mijn laarzenknecht. Ik loop er dagelijks ook heeeel veel mee en in de weekenden ga ik er zelf mee boodschappen doen enz. Ze zitten zo lekker dat ik ze meestal niet eens uit wíl doen haha.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 22:30

Ariat heeft ook met stalen neuzen

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 21:29

mrie schreef:
Klompjes van de boerenbond voldoen prima. Minder elegant maar daar geef ik niet om.
En je beesten leren dat ze niet op je voeten mogen staan, dat helpt ook.

Als het eens zo makkelijk zou zijn, helaas voor mijzelf werk ik met veel jonge paarden. Die lopen niet 1,2,3 zo om je voeten heen. Dat kost wat tijd. Mijn eigen paard ben ik ook niet zo bang voor...

OneAndOnlyx schreef:
Ze zijn heel stevig! Heb ze al een half jaartje en krijg ze echt niet uit zonder behulp van mijn laarzenknecht. Ik loop er dagelijks ook heeeel veel mee en in de weekenden ga ik er zelf mee boodschappen doen enz. Ze zitten zo lekker dat ik ze meestal niet eens uit wíl doen haha.

Misschien dan toch het overwegen waard!

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 07:14

Ik heb soortgelijke schoenen(gebruik ze alleen in de zomer omdat ik heel snel kouder voeten krijg), 18 euro bij cranenbroek.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 07:20

Ik heb ook al jaren de Ariat jodphur met ritsen EN stalen neus. Kost een paar centen maar zitten Zooooo heerlijk.

Ik kan er prima op lopen en omdat het jodphurs zijn ook prima om mee te rijden.

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 07:38

Ik heb werkschoenen in het dames model van de boerenbond. Deze waren rond de 70 euro. Ik rij altijd met jodhpur broek. En ik doe er dus alles mee. Ook rijden.
En een stuk goedkoper dan alle paardrij modellen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 23:22

Sushilla88 schreef:

Ik heb ook redbacks (zonder stalen neus, maar zijn verder precies hetzelfde) en ik zweer erbij. Ik doe al jaren met mijn eerste paar, maar hierna komt er nooit meer iets anders. Hiervoor had ik dezelfde Mountain Horses als jij beschrijft. :j

Ik mishandel ze extreem, ga door extreme blubber ermee, loop er hele volle dagen op, rij ermee (écht lange ritten), door plassen, mesten, enz. en ze zijn nog steeds comfortabel. Zitten lekkerder dan de MH en slijten veel minder snel. Echt, ik ben lyrisch over die dingen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 01:31

melissapupa schreef:
Ik heb soortgelijke schoenen(gebruik ze alleen in de zomer omdat ik heel snel kouder voeten krijg), 18 euro bij cranenbroek.

Ik heb twee soorten daar vandaan. Een instapper met elastiek voor 30,- en een veterschoen voor 11,-. Beiden met stalen neuzen. Ik mishandel ze ook in de dagelijkse omang met paarden. Nooit koude voeten en op de binnenzool na blijven ze lang heel. Zijn waterdicht tot veterhoogte. Rij er overigens niet mee want mijn spoor kan er niet om (western). Die van 11,- zitten het lekkerst.