Wat deed ik fout?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Wat deed ik fout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 19:23

Hoi!

Ik wil graag wat tips van jullie.

Vandaag ging ik mijn pony uit de wei halen, hier was hij al redelijk druk. Besloten om niet te rijden.
Ik ging hem even losgooien zodat ie zijn benen kom strekken.
Ik had zijn deken afgedaan maar de andere paarden kregen eten.

Toen ik naar de bak liep was hij heel druk en wou wegrennen maar ik kon hem houden. Met een vinger en boze stem aangesproken.
Toen we in de bak waren rende en bokte die meteen weg.

Ik kreeg hem niet te pakken. Hij rende steeds weg.
Later toch te pakken gekregen. Toen ik met hem terug naar stal liep was hij zo druk dat hij naast mij begon te dribbelen...

Toen zijn eten gegeven en later nog een rondje over het erf gelopen dat ging weer heel goed.

Hij krijg al een paar maanden de zelfde muesli 1/4 schep.

Hebben jullie tips?

Groetjes Yenni

Sannevt

Re: Wat deed ik fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 19:25

Sws blijf rustig en steeds stil staan wanneer je pony harder gaat lopen. Je kan ook proberen 2x per dag te gaan dat je hem dan 2x even los zet want misschien krijgt hij nu te weinig beweging voor wat hij zou moeten krijgen.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 19:27

Meer met je pony doen, hij heeft zo te horen energie te veel....
Hij voelt zich goed en is gewoon fris en wordt dan ondeugend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 19:27

Er zijn meerdere dingen die je kunt doen, afhankelijk van je paard.
Eens flink laten rennen, zijn energie kwijt laten raken, strenger aanpakken etc.

Hoelang staat je paard op stal per dag?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 19:30

Je beest weghalen terwijl al zijn maten eten kregen was niet slim. Daar gaat elk paard op stuiteren. Als hij wegloopt en je krijgt hem niet te pakken ga ik wel eens over op hem juist wegsturen. Als jij hem wegstuurt ben jij degene die bepaalt wat er gebeurt, dus dat doe je dan een poosje en als meneer uitgeraasd is haal je hem weer op. Niet tegen de stemming in vechten met je beest, dat wint hij toch.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 19:33

Hij strekt zijn benen toch ook al in de wei. Waarom zou je hem dan losgooien om zijn benen te strekken...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 19:36

Ik denk dat je pony niet blij was dat ie op z'n eten moest wachten.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 19:39

2x per dag gaat me niet lukken.

Hij staat gaat om 5 uur naar binnen en gaat om 7 uur weer naar buiten.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 19:40

Maar kan een pony echt zo gek worden als die zijn eten niet krijgt? Ik heb dit nog nooit meegemaakt namelijk...

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 19:41

misschien inplaatst van los gooien je verdiepen in longeren met enkele of dubbele lounge. Zo kun je hem en een beetje trainen en kan hij zijn ei kwijt. En inprinciepe kun je tijd technisch het zo lang of kort maken als je zelf wilt

en wat andere al noemde een paard weg halen terwijl de andere voer krijgen is inderdaad geen goed plan. Dan lok je bepaalde dingen uit

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 19:42

Yenni schreef:
Maar kan een pony echt zo gek worden als die zijn eten niet krijgt? Ik heb dit nog nooit meegemaakt namelijk...

Dit kan zeker als ze in een groep samen staan.

Heeft mijn haflinger ook als die met andere paarden in 1 weide staat.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 19:50

Hmm weer wat geleerd. :)

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:07

Wat is fout gegaan? Je hebt hem beloont voor zn foute gedrag! Hij is druk, vervolgens gaat het "fout" en je zet hem op stal met een portie voer (beloning)
Dat is het probleem alleen maar versterken en de kans dat hij de volgende keer nog heftiger gaat stuiteren is heel groot!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:31

Zo te horen ben je behoorlijk lief nog tegen je pony. Ik zou hem achterwaarts zetten als hij dramt. En drammen doen ze bij mij als hun hoofd bij of voor mij schouder komt. Hij moet achter me aan lopen. Gaat hij voorbij? Dan direct stoppen en 5 passen achterwaarts. Dan nogmaals proberen net zo lang tot hij kalm achter me aan loopt. Dat kan betekenen, zeker in het begin, dat je heel lang bezig bent met een klein stukje lopen omdat je steeds opnieuw achterwaarts gaat. Maar dat is niet erg en moet je zien als belangrijke training! Als je dit consequent blijft doen zal er vlug vooruitgang komen maar als je niet consequent ben blijft hij donderen en leert hij er niks van.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 15:47

dieseltje09 schreef:
Wat is fout gegaan? Je hebt hem beloont voor zn foute gedrag! Hij is druk, vervolgens gaat het "fout" en je zet hem op stal met een portie voer (beloning)
Dat is het probleem alleen maar versterken en de kans dat hij de volgende keer nog heftiger gaat stuiteren is heel groot!

Ik heb hem aangepakt door boos te worden maar zn voer moest hij nog wel krijgen. Heb daarna ook nog even over het erf gelopen en dat ging wel goed

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 15:51

troi schreef:
Zo te horen ben je behoorlijk lief nog tegen je pony. Ik zou hem achterwaarts zetten als hij dramt. En drammen doen ze bij mij als hun hoofd bij of voor mij schouder komt. Hij moet achter me aan lopen. Gaat hij voorbij? Dan direct stoppen en 5 passen achterwaarts. Dan nogmaals proberen net zo lang tot hij kalm achter me aan loopt. Dat kan betekenen, zeker in het begin, dat je heel lang bezig bent met een klein stukje lopen omdat je steeds opnieuw achterwaarts gaat. Maar dat is niet erg en moet je zien als belangrijke training! Als je dit consequent blijft doen zal er vlug vooruitgang komen maar als je niet consequent ben blijft hij donderen en leert hij er niks van.

Dankjewel! Ik ben altijd heel bang om hem op zn nummer te zetten. Ik merk dat nu ook bij het rijden. Ik ben gewoon niet de leider. Een kennis van mijn ouders geeft grondwerklessen en ik ga vragen of ik daar een les van mag.

Maryline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 18:29

Ik zou om te beginnen alle paarden tegelijk voer geven. Door aan de 1 wel te geven en de andere niet worden ze jaloers en agressief, ontstaan er ruzies in de kudde.
Het zou denk ik ook erg helpen, (zoals je al zei) grondwerklessen over leiderschap en een band krijgen met je paard/pony.
succes!
Mvg

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 23:02

Ze krijgen ook allenmaal tegelijker tijd eten alleen net op dat moment nam ik mijn pony mee. (Hij had nog geen eten in zijn bak)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 23:04

Yenni schreef:
troi schreef:

Dankjewel! Ik ben altijd heel bang om hem op zn nummer te zetten. Ik merk dat nu ook bij het rijden. Ik ben gewoon niet de leider. Een kennis van mijn ouders geeft grondwerklessen en ik ga vragen of ik daar een les van mag.

Dan is dat waarschijnlijk het probleem! Heel goed dat je ermee aan de slag gaat. Das ook fijn voor je paard. Paarden voelen zich veilig en tevreden bij een goede leider

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 23:14

Denk dat je zeker wat strenger mag zijn. Begrijp dat de paarden op stal pas eten krijgen?

Heel hard, maar ik ben de leider en ik bepaal wanneer paard mag eten of wanneer niet. Dus krijgt die nog geen eten heeft die zich toch te gedragen..

Bah wat klinkt dat cru haha. Ik ben echt geen paardenpester die iedere dag het paard uit stal haalt net op het moment dat die eten voor zn neuw heeft. Maar ALS ik het doe, heeft die te luisteren.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 08:35

Dank jullie wel!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 08:49

Die grondwerklessen zijn een goed idee. Wilde ik aanraden. Ga daar ook eens lekker op googelen, leer over je lichaamstaal. De manier waarop jij reageert en wanneer, bepaalt zijn gedrag namelijk (ook in de toekomst). Succes :)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 08:49

Dankjewel