Sporen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JuliavH

Sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 15:52

Hey allemaal,

Ik heb een paar vragen. Mijn leraar zei laatst dat ik mijn sporen verdiend heb en met sporen moet gaan rijden. En nu vroeg ik me af met wat voor een soort sporen je het best kan beginnen, aangezien er best wel wat verschillende soorten zijn.
En kan je ze wel aan als je met chaps rijdt en hoe hoog moeten ze dan zitten?

Ik wilde het eigenlijk aan mijn leraar vragen, maar die zie ik de komende twee weken niet.
Ik ben benieuwd,
xx Julia
Oja, fijne valentijnsdag iedereen <3

Elco

Re: Sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 16:06

Is het een meerwaarde.? Kan je niet gewoon zonder blijven rijden.?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 16:16

Sporen kunnen prima met chaps, al gaan ze vaak iets makkelijker veschuiven. Wat betreft ze verdienen... ik vind dat altijd zo'n rare uitspraak. Het is niet zo dat je als je je benen netjes stil kunt houden maar met sporen moet gaan rijden. Sporen zijn ter verfijning van de hulpen, niets meer en niets minder. Welk niveau rijdt je met je paardje? Welk soort sporen hangt ook af van je paardje en van je eigen handigheid. Kort knopspoortje is de meest simpele. Een rechte is al wat scherper.

JuliavH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 16:53

darkadia schreef:
Sporen kunnen prima met chaps, al gaan ze vaak iets makkelijker veschuiven. Wat betreft ze verdienen... ik vind dat altijd zo'n rare uitspraak. Het is niet zo dat je als je je benen netjes stil kunt houden maar met sporen moet gaan rijden. Sporen zijn ter verfijning van de hulpen, niets meer en niets minder. Welk niveau rijdt je met je paardje? Welk soort sporen hangt ook af van je paardje en van je eigen handigheid. Kort knopspoortje is de meest simpele. Een rechte is al wat scherper.

Ik heb helaas geen eigen paard waar ik wedstrijden mee rijdt, maar ik lease eraan op de manege. Typisch manegepaard, afgestompt omdat al die kinderen maar blijven drijven. Ook valt ze snel door je been heen. Het is al wel minder geworden sinds ik haar lease, mijn instructeur en ik proberen ervoor te zorgen dat ze wat beter aan je been is en het lukt aardig. Wat betreft niveau, geen idee. Ik rijd noit proefjes, omdat 'mijn' pony daar nog niet aan toe was. Ga ik binnenkort misschien wel mee beginnen, de laatste tijd gaat het wel lekker. Ik rijd in de half-gevorderde les zeg maar, als dat bestaat.
Het meest simpele spoortje dat er bestaat lijkt mij wel handig, aangezien ik er totaal geen ervaring mee heb.
Dankjewel!

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 16:56

Je krijgt een paard niet beter aan het been door met sporen te gaan rijden dus niet doen... Het gaat je niet helpen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 17:02

JuliavH schreef:
darkadia schreef:

Ik heb helaas geen eigen paard waar ik wedstrijden mee rijdt, maar ik lease eraan op de manege. Typisch manegepaard, afgestompt omdat al die kinderen maar blijven drijven. Ook valt ze snel door je been heen. Het is al wel minder geworden sinds ik haar lease, mijn instructeur en ik proberen ervoor te zorgen dat ze wat beter aan je been is en het lukt aardig. Wat betreft niveau, geen idee. Ik rijd noit proefjes, omdat 'mijn' pony daar nog niet aan toe was. Ga ik binnenkort misschien wel mee beginnen, de laatste tijd gaat het wel lekker. Ik rijd in de half-gevorderde les zeg maar, als dat bestaat.
Het meest simpele spoortje dat er bestaat lijkt mij wel handig, aangezien ik er totaal geen ervaring mee heb.
Dankjewel!

Op dat niveau is er absoluut nog geen spoortje nodig. Raad je dan ook af met spoortje te gaan rijden. EN gaat je paard ook niet beter aan het been maken. Een paard voelt een vlieg ook, dus het is aan jou (en je instructeur qua begeleiden) om het paard beter op de hulp te laten reageren. Ook een manegepaard kan dat leren.
Ik leaste een paard die ook traag was voor het been, en waarvan de eigenaresse wat angstig was. Stapte zij erop dan was hij zijn brave, kalme zelf. Bij mij wist hij gewoon dat niet reageren op kleine hulp betekende direct een duidelijkere hulp en evt klein tikje erbij als correctie, en reageerde bij mij dan ook prima op mijn been.

JuliavH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 17:10

@darkadia
Dankjewel voor je reactie. Ik denk dat ik inderdaad nog even wacht met sporen halen, tot nu toe heb ik het ook prima gered zonder.
@maximuss
Dat weet ik, maar dankjewel. Ik zie er inderdaad voorlopig nog van maar van af, het lijkt mij niet echt nodig aan de hand van jullie reacties

Kar_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 17:51

Sporen lijken soms wel een soort van 'stoer' ofzo, maar ik vind het veel stoerder als je je paard zo lang mogelijk zonder spoor kan blijven rijden..

medz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 12:45

ik ben het eens met de rest... gelieve sporen te vermijden maar mocht je ze toch perse willen gebruiken koop dan sporen die zo kort mogelijk en zo stomp mogelijk zijn... leren bandjes daarbij vind ik het fijnst

Enjoyce94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 02:11

Zoals hierboven al wordt aangegeven.. Eigenlijk heb je helemaal geen sporen nodig. Zoals je zelf al zegt: je hebt het tot nu toe prima gered zonder.

Een paard kan leren om op de kleinste hulpen te reageren. Dit noemen ze 'Discriminatie'. Het paard leert daarbij, waarop hij wel moet reageren. Ondanks dat je misschien moet beginnen met een grotere hulp, kun je dit steeds kleiner gaan doen. Het is dus aan jou om je paard dit duidelijk te maken, waarbij je instructeur je als het goed is kan helpen.

Ik vind dat ook een beetje raar bij de KNHS. Vanaf een bepaald niveau (L2 dacht ik) moet je verplicht met sporen rijden. Vanaf de M1 mag je geen zweep meer. Ik rijdt mijn eigen paard M2 zonder sporen en zonder zweep. Wat dat betreft moet het dus prima kunnen zonder.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:12

Enjoyce94 schreef:
Ik vind dat ook een beetje raar bij de KNHS. Vanaf een bepaald niveau (L2 dacht ik) moet je verplicht met sporen rijden. Vanaf de M1 mag je geen zweep meer. Ik rijdt mijn eigen paard M2 zonder sporen en zonder zweep. Wat dat betreft moet het dus prima kunnen zonder.

Je bent niet meer verplicht om met sporen te rijden vanaf M.

Om terug te komen op de vraag van TS, persoonijk zou ik op het advies van mijn instructie af gaan, deze kent mij en mijn paard het beste. De mensen hier op bokt hebben je nog nooit zien rijden.
Ik zou dus aan hem advies vragen welke sporen te kopen.

Ik zou beginnen met een klein knopspoortje of impulssporen.