Wedstrijdtips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SGorter

Wedstrijdtips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 14:17

Hiii paardengekken,

Ik heb morgen (zondag) mijn eerste wedstrijd (F3).
Ik heb ooit wel 1 wedstrijd gereden, dat was een paar jaar geleden maar nu wil ik het toch wat serieuzer op gaan pakken en elke maand een wedstrijd rijden.
Ik heb alleen 1 probleem: IK BEN ZOOOO ZENUWACHTIG!!!
Heeft iemand tips? Tips voor het proefje zelf zijn ook meer dan welkom :)

X-jes en (_)jes van Senna en Blacky

fjordjes

Re: Wedstrijdtips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 14:20

Een banaan eten voordat je je proefje gaat rijden.

princie1999

Woonplaats: Naast mn buren, tegenover mn overburen en naast mn andere buren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 14:27

Ik rijd zelf momenteel geen wedstrijden meer, maar ik ken je probleem. Ik had bijna elke zaterdag wedstrijd met mijn B pony, maar bleef zenuwachtig. Bedenk wat eigenlijk het probleem is waarom je zo zenuwachtig bent. Is dat zenuwachtig zijn wel nodig? Dan valt een deel van de last al van je af. En veel knuffelen met je pony, werkte bij mij altijd :')

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 14:29

Herken het probleem...
Was zo zenuwachtig slecht slapen enz maar toen ik op me paard stapte was de zenuwen weg... Ik dacht moet ook gewoon rijden hoe ik altijd rij.

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 15:34

Ik had daar vroeger (nu nog maar ik rijd geen wedstrijden meer) ook heel erg last van. Ik heb toen een Bach bloesem remedie gekocht en dat haalde de zenuwen voor een groot deel weg, maar ik bleef nog wel alert. Ik was niet half aan het slapen.

SGorter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 15:37

Dankje, ik zal het gaan proberen :)

jorieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 15:52

mijn tip is gewoon genieten en als er iets fout gaat er niet over nadenken want het is gebeurd en je kan het niets veranderen en gewoon lekker doorrijden alsof er niets aan de hand is. je doet het tenslotte omdat je het leuk vind neem ik aan? en heel veel succes met het rijden

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 15:59

Zorg dat je alles goed voorbereid hebt. Ken je proef goed. Zorg dat je al je spullen klaar hebt liggen wat je mee moet nemen, en zorg dat je een lekkere ruime planning maakt. Liever een uur te vroeg klaar dan 5 min te laat.
Als je alles klaar hebt zorgt het ervoor dat je het gevoel hebt alles onder controle te hebben en dus word je minder snel zenuwachtig.
Doe wat ademhalingsoefeningen voor je gaat rijden/voor je de proef in gaat. (langzaam diep in en uit ademen) en visualiseer je proef. eventueel met je boekje erbij. zie helemaal voor je hoe je gaat rijden.
Verder lekker gaan rijden, en niet gaan focussen of je je punten wel of niet haalt, of dat je perse 1ste wilt worden. Dan ben je het meest ontspannen, en kan je jezelf dus het beste met je pony bezig houden.
Heeel veel succes morgen!!

SGorter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 17:14

jorieke1 schreef:
mijn tip is gewoon genieten en als er iets fout gaat er niet over nadenken want het is gebeurd en je kan het niets veranderen en gewoon lekker doorrijden alsof er niets aan de hand is. je doet het tenslotte omdat je het leuk vind neem ik aan? en heel veel succes met het rijden

Ja, ik doe het voor mijn plezier. Maar ook voor ervaring, mijn paard schrikt echt overal van dus nieuwe situaties ontdekken zou goed voor haar zijn.
Dankje!

SGorter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 17:15

zelmago4it schreef:
Zorg dat je alles goed voorbereid hebt. Ken je proef goed. Zorg dat je al je spullen klaar hebt liggen wat je mee moet nemen, en zorg dat je een lekkere ruime planning maakt. Liever een uur te vroeg klaar dan 5 min te laat.
Als je alles klaar hebt zorgt het ervoor dat je het gevoel hebt alles onder controle te hebben en dus word je minder snel zenuwachtig.
Doe wat ademhalingsoefeningen voor je gaat rijden/voor je de proef in gaat. (langzaam diep in en uit ademen) en visualiseer je proef. eventueel met je boekje erbij. zie helemaal voor je hoe je gaat rijden.
Verder lekker gaan rijden, en niet gaan focussen of je je punten wel of niet haalt, of dat je perse 1ste wilt worden. Dan ben je het meest ontspannen, en kan je jezelf dus het beste met je pony bezig houden.
Heeel veel succes morgen!!

Bedankt voor je tips!

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 18:35

WD-V -> MA

medz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:29

bij mij hielp het vaak als ik tijdens het losrijden even een paar rondjes hard ging galloperen... :+ dan was zowel mijn spanning als de spanning van mijn pony weg :')

MiljaPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:27

Wat ik altijd deed:
Als je merkt dat je weer een zenuw aanval krijgt (zo noem ik t even :P), zet leuke muziek op en ga lekker hard meebleren, dan vergeet je de zenuwen heerlijk snel. Werkt super bij mij!

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:30

MiljaPony schreef:
Wat ik altijd deed:
Als je merkt dat je weer een zenuw aanval krijgt (zo noem ik t even :P), zet leuke muziek op en ga lekker hard meebleren, dan vergeet je de zenuwen heerlijk snel. Werkt super bij mij!

Ik denk dat je inrijders daar niet zo blij mee zijn :')

Suzanne07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 00:43

Bij mij helpen ademhalingsoefeningen tegen de zenuwen. Vooral concentreren op je buikademhaling.

MiljaPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:44

trysteffy schreef:
MiljaPony schreef:
Wat ik altijd deed:

Ik denk dat je inrijders daar niet zo blij mee zijn :')

Voor het inrijden natuurlijk :P, daarna volle concentratie