Aankoop paard, aanbetaling & uitgestelde 'levering'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Justy

Aankoop paard, aanbetaling & uitgestelde 'levering'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 22:54

Ik sta op het punt een paard te kopen (juich!). Ze blijft eigendom van de huidige eigenaars tot een vastgestelde datum in de zomer en dan wordt ze van mij. De verkoper vraagt om een aanbetaling, waarmee ik in principe akkoord ben. Het bedrag moet nog vastgesteld worden, maar de verkoper stelde een bedrag voor van meer dan de helft van het aankoopbedrag (het gaat hierbij overigens niet om duizenden euro's). Mij lijkt dat veel, maar ik heb echt geen idee wat gangbaar is. Ik vraag me af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met een dergelijke constructie, en met welke dingen ik rekening moet houden? Wat als er iets met het paard gebeurd tussen nu en 1 juli, is bijvoorbeeld iets dat bij me opkomt. Nog tips?

MyWup

Re: Aankoop paard, aanbetaling & uitgestelde 'levering'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 22:56

Sowieso een contract opstellen.
Ik had dit nooit op deze manier gedaan, te risicovol

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 22:58

Handgeld is dacht ik 10-20% en daarnaast, wie draagt de risico's? Als ze ondertussen ziek wordt, blessure krijgt, etc. wie betaald de DA, de waardevermindering, etc.? Er zijn contracten voor, maar het is wel even heel goed opletten.

xLovesPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 23:00

Mag ik vragen waarom je een paard wil kopen als het niet jou paard wordt?
Ik zie hiervan namelijk geen voordeel in alleen maar nadelen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 23:01

Tja, contract is sowieso verstandig. Ik zou daar ook iets over de gezondheid van het paard in vastleggen. Dat als ze klinisch of röntgenologisch afgekeurd wordt de verkoop niet doorgaat. Maar ik zou het nooit zo doen tenzij je de verkopende partij goed kent, maar alsnog erg risicovol.

Edit: Wil je om een bepaalde reden perse dit paard? Anders zou ik denk ik verder kijken. Er zijn zoveel leuke paarden te koop.
Laatst bijgewerkt door Pumpkins op 12-02-16 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 23:02

Mag ik vragen of dit een handelaar/trainer/ hoe je het ook wil noemen is?
Of is dit particulier?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 23:03

Dan zou ik er voor zorgen dat een week voordat ze echt aan jou verkocht ze (nogmaals) gekeurd word. En dat je je aanbetaling terug krijgt als dat niet in orde is.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 23:04

Helahola, er komt heus een contract, ik ben niet mal :) En het paard wordt ook heus van mij. Ik wil gewoon graag weten waar ik op moet letten. Tamary en Weidebloem, dank!

Ik ken de verkopers overigens goed en vertrouw ze.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 23:05

Maar dan zou ik via een notaris een contract laten opstellen.

Ik vind deze manier nogal risicovol.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 23:06

Meer dan de helft is flink veel. Mij staat ook bij zo rond de 10/20%.
Vooral wanneer het paard nog zo lang in eigendom blijft.
Is dat overigens hun keuze of die van jou? Want als jij kiest zoveel langer dan is het logisch ivm de stalkosten die ze nu maken. Dan is het vrij normaal dat de prijs ook omhoog gezet word.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 23:07

Ik zou het paard nu laten keuren zodat je weet dat het nu gezond is.

joyce B

Waarom pas in de zomer? Is ze drachtig en moet ze eerst veulenen of zo? Ik zou dat niet zo snel zo doen. Is dit op jouw verzoek of van de verkoper? Dat maakt uit voor hoe je er mee om zou kunnen gaan. Verzekeren tegen ongeschiktheid voor gebruik is het minste wat je kunt doen. Kan zoveel misgaan in die tijd!

fleurtjeuh

Dan wil ik je aanraden om te keuren op de dag, of de dag voor, je het paard mee neemt.
Wordt het om welke reden dan ook afgekeurd, zorg dan dat in het contract staat dat de koop ontbonden kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 23:08

Pfoe, lastige situatie... Ik vraag me inderdaad af wat de rede is dat de merrie nog zo lang in bezit van de huidige eigenaar blijft. Mocht je het eens worden over een bedrag zou ik zoals Lee zegt idd wel een contract laten opstellen door een notaris, zorgen dat het ook echt rechtsgeldig is..

Pferdchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 23:09

Het klinkt voor mij nogal risicovol, al hoeft er natuurlijk niks mis te gaan. Kende je de eigenaren al of zijn het volslagen onbekenden? Er zal wel een reden voor zijn, toch vraag ik me af waarom je nu al wel de koop kan sluiten, maar nog niet "geleverd" kan krijgen. Ik stel deze vragen niet om er van jou een antwoord op te krijgen hoor! Ik noem alleen de eerste gedachten die bij me opkomen

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 23:12

Vanuit verkoper kant spreek ik even. Hier is de aanbetaling altijd 1/3 van het totale bedrag. De overige 2/3 wordt voldaan wanneer het paard/pony opgehaald wordt.

Als koper: De helft zou ik opzich ook nog wel ok vinden maar meer dan dat zou ik zelf absoluut niet doen.

Als verkoper zou ik dat niet eens durven vragen :=

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 23:17

Ik heb het idee, jij meer dan de helft betaald, paard straks stuk en jij kan dokken omdat jij meer dan 50% hebt betaald.

Vind het ook een beetje risicovol

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 23:18

Jij vertrouwd de verkoper, maar vertrouwen ze jou ook met zo'n constructie?

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 23:19

Wij hebben toen der tijd 10% aanbetaald . Paard bleef toen nog 3 maanden in eigendom van de oude eigenaresse. Wij hebben dit op goed vertrouwen gedaan en het geld over gemaakt via de bank :). Geen contract opgesteld ook geen afspraken gemaakt in de trand van wat als.. Maar ik verwacht dat ik dan mijn geld gewoon had terug gekregen/gevraagd.

grijzemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 23:26

Mag ik vragen waarom voor deze constructie wordt gekozen? Ik zou ook niet weten hoeveel je zou moeten aanbetalen, maar dat ligt ook wel aan het aankoopbedrag. 10-20% klinkt logisch. Meer dan de helft klinkt in mijn ogen vreemd. Wat is hun reden om zoveel vooruit te willen hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 23:26

Justy schreef:
Helahola, er komt heus een contract, ik ben niet mal :) En het paard wordt ook heus van mij. Ik wil gewoon graag weten waar ik op moet letten. Tamary en Weidebloem, dank!

Weet je wat je koopt?
In de eerste plaats: wanneer wordt het paard gekeurd? In feite zou je hem met zo'n constructie 2x moeten keuren: om te beginnen nu, om zeker te weten dat je hier geld voor wilt neerleggen, en vervolgens ook in de zomer, voordat je de rest van het geld betaalt. Wie weet wat er in tussentijd met het paard gebeurt - al het stomste ongelukje op stal kan voor grote problemen zorgen.
Wat als het paard door onvoorziene omstandigheden over een paar maanden een stuk minder waard blijkt? Peesprobleem opgelopen in de stal, zadel dat niet meer goed past zorgt voor gedragsproblemen onder het zadel enzovoorts. Ben jij in staat om - als je nu al een X-bedrag neertelt - dan tegen de verkoper te zeggen 'Ik betaal nu trouwens minder want het paard is niet meer helemaal goed'?
Die instelling moet je namelijk wel hebben in dit geval: je koopt je paard in feite 2x, en niemand zegt dat het paard de 2e keer dat je betaalt nog wel zoveel waard is.
Sterker nog: over twee maand ligt het paard zomaar dood in de stal, niemands schuld: krijg jij dan je geld terug - en durf je dat aan de rouwende eigenaren te vragen?

In de tweede plaats: waar betaal je dat voorschot eigenlijk voor? is het puur een voorschot op de uiteindelijke vraagprijs, of zit er ook stalling, voeding, hoefsmid en dierenartskosten bij?
Als dat zo is, dan moet je ook in het contract opnemen wat er met dat voorschot gebeurt als de koop om wat voor reden dan ook niet doorgaat (paard gaat dood, paard voldoet niet meer, jij komt in een rolstoel of hebt ineens het geld niet meer). Krijg jij dan het hele voorschot terug, of houden ze dan ineens 4x€350 + €100 hoefsmid + weet ik wat nog meer in omdat jij die kosten bij hun hebt gemaakt?

En om niet te vergeten: wie mag de koop ongedaan maken? Mag jij over een paar maanden nog zeggen dat jij er niets meer in ziet? Mag de verkoper over een paar maanden zeggen dat ze het paard toch besluiten te houden? En wie krijgt het paard op z'n bord als niemand hem wil, bijvoorbeeld door ziekte?

Of nog zoiets: in dit topic is al een paar keer genoemd dat het paard een ongeluk kan krijgen - maar wat als het paard over een maand iemand anders schade berokkent? Hij springt opzij en iemand breekt een been, paard van stalgenootje breekt een been, paard breekt uit de wei en springt op een auto, en noem maar op: wettelijk gezien is de eigenaar van het paard aansprakelijk. Heel goed mogelijk dat de verkoper dan met het contract gaat zwaaien dat jij ondertekend hebt met de boodschap dat jij de eigenaar bent en jij dus voor alle kosten moet opdraaien. Ben je je daarvan bewust en ben je daartegen verzekerd?

Als je zo'n constructie aangaat, dan zou ik persoonlijk echt een advocaat/wetswinkel naar het contract laten kijken want als je hier hersenloos in stapt, dan kun je je echt hele grote problemen op de hals halen - en dan is met een veel te duur invalide paard opgescheept raken echt nog een van de kleinste...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 23:32

Justy schreef:

Maar zij blijkbaar jou niet omdat je de helft moet betalen voordat er geleverd wordt.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 23:32

Wat gaaf Justy, ben er benieuwd naar hem/haar. Ik vraag voor de veulens 20/25% aanbetaling als ze nog een tijdje blijven staan en werk dan indien gewenst door de koper ook met een contract.

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 23:42

Ik snap niet dat mensen dit soort constructies aangaan, vanuit geen van beide kanten. Ik ben erg benieuwd naar antwoorden op bovenstaande vragen. En wat als ze plotseling ziek wordt en ze moet naar een kliniek?? wie betaald dat? en als ze daar niet 100% gezond uitkomt...wil je hem of haar dan nog steeds hebben? maar vooral wat is de reden van deze constructie want als dat een financieel probleem is....nou ja dan zou ik mezelf nog maar eens achter de oren krabben. Uiteindelijk is een paard een luxeartikel en duurder in onderhoud dan in aanschaf....

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 23:48

Ik heb ook ooit in december een paard aanbetaald en pas in februari laten komen. Maar dit was ivm van te voren castreren en mocht nog niet bij ons in de groep. Dus zij hielden hem nog 2 maanden bij de andere hengsten. Dit betrof wel een jong paard en dus ook geen droomprijs, wij betaalden de helft en bij 'levering' de andere helft. Wij maakte deze regeling omdat wij een ruin wilden kopen, maar zij wilden een hengst verkopen. Dus op deze manier opgelost.

Ik vind t/m juni wel een hele lange tijd, er kan van alles gebeuren... Die van mij stond die tijd nog terug in de opfok dus dat vertrouwde ik wel, er werd verder niks mee gedaan. Ik zou dus goed afspreken wat ee gebeurd met de kosten van nu tot juni, betaal jij die of de nog huidige eigenaar? Wat als ze straks ineens onbruikbaar is door een ongeval met de eigenaresse? Krijg je dan je aanbetaling terug?