Paard graaft iedere dag opnieuw een mega gat en beet in hout

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OneAndOnlyx

Paard graaft iedere dag opnieuw een mega gat en beet in hout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 20:01

Hoihoi!

Dit keer geen kwestie over mijn eigen paard, maar over het paard hier in de kost. Wij hebben hier een paddock met weiland en inloopstal, waar wij 3 eigen paarden hebben staan en een paard in de kost. Het paard wat we hier in de kost hebben staan staat hier al een jaar en we ondervonden eigenlijk geen problemen. Tot een tijdje geleden, ze begon aan de houtenwand te bijten van de randen van de stal. Ik heb haar hier op betrapt en toen heb ik samen met mijn moeder een draadje gespannen en daar staat ook stroom op. Sindsdien lijkt ze gestopt.

Nu heeft ze weer wat nieuws ontdekt een tijdje geleden. In het weiland gaten graven.(we gebruiken dit als bak) Mijn moeder zegt dat er omdat het vroeger bollenland was(nu staat er gewoon gras met zandbodem), er staan nu plantjes in die familie zijn van de ui en die vind ze waarschijnlijk heel lekker. Het zijn de plantjes triteleia, en ze eet voornamelijk de worteltjes en de bolletjes want die ruiken heel sterk naar ui(mijn moeder liep met me mee en trok zo'n worteltje eruit en het stonk echt heel erg).

Ik vraag me af waarom ze dit doet. Ze krijgen onbeperkt hooi en over de rest heb ik geen zeggenschap. Ik heb al eens erover gepraat met mijn stalgenoot en ik zou wel een keer willen weten wat het kan zijn. Overal in het land staan best wel diepe gaten. We gooien ze dicht met mest maar ze graaft gewoon door. Ik heb het idee dat ze mijn paard ook een beetje heeft aangestoken maar dat het voor hem op een gegeven moment saai word en dat zij dan gewoon doorgraaft.

Waarom doet ze dit? En hoe kun je dit voorkomen? Ik ben echt radeloos. Ze graaft de hele hoefslag zwaar en ik kan niet longeren zonder dat mijn paard een aantal keer over de gaten struikelt. Het is verrekte vervelend.

Afbeelding
(het gat wat ze vandaag heeft gegraven, hierna heb ik er mest in gegooid)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:06

Ik volg even, heb hier ook een gatengraver in de kost. Die is 2,5 en ik denk dat het bij hem met verveling te maken heeft. De rest van de kudde hebben niet altijd zin in een potje stoeien of klieren en dus verzint ie zelf iets :D

Wij hebben al zo'n jollybal in de wei gegooid en een grote ronde ton maar daar doet ie niks mee dus als hier de gouden tip bij zit, dan lees ik het graag.

crazyshar

Re: Paard graaft iedere dag opnieuw een mega gat en beet in hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:11

Kaart eens een mineralen tekort aan.

Paard gekend wat ook deed graven niet zo diep, en die ging ook likken aan het blootgegeven zand.

Andere samenstelling van voer en toen ging het een stuk beter.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:25

Als dit paard bewust graaft naar de wortels van de planten kan net zijn dat er iets tekort in de voeding zit.
Onbeperkt hooi is mooi,maar hoeft niet de behoefte te dekken in mineralen.
Kijk eens of je daar wat in kunt doen
Mijn pony heeft ook gegraven vroeger, maar ik kreeg toen de tip om een zak zeewier te halen en dit te geven.
Toen was het over, en ben na die zak gestopt en het gedrag is ook niet meer terug gekomen

Op het land krijgen ze dus ook hooi?
Kan ook nog iets van verveling zijn,kijk eens of je wat takken op het land kwijt kunt,misschien gaat het paard zich daar wat mer mee bezig houden.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 21:29

Crazyshar: ga ik eens over beginnen!
Ellepel: erbij vergeten te melden maar er liggen een aantal wilgentakken in het land die zo nu en dan vervangen worden als ze aan vervanging toe zijn. Ze vind dit heeeerlijk maar eet ze alleen echt als je het geeft.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 21:40

Is idd vaak een mineralen tekort. Ik heb ook zon grapjurk hier, en de gaten zijn nog een stuk dieper als ik ze de kans geef. Had ook een tekort, begon ook het zand te likken, tekort aangevuld en ze graaft niet meer.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 21:43

Tja lastig iets. Een klant van mij heeft het ook met haar paarden, die graven in de bak en likken aan de onderste laag. Beesten hebben van alles en nog wat gekregen, van mineralen tot stofjes tot extra dingen. Met zelfs een dierenarts tot aan toe, maar ja, valt niks aan op te lossen.
Ik heb daar op een gegeven moment een kleine demostratie gegeven met mijn pony, omdat ze geinteresseert waren in het VD. Maar zelfs mijn pony begon aan het zand te likken en die heeft dat nog nooit gedaan. Dus tja, misschien zit er iets in de grond wat gewoon lekker is.
Zou er wel om denken met zandkoliek, zo nu en dan wat zandweg ofzo geven, of iets van lijnzaad ofzo.
Mijn klant heeft het overgerins opgegeven, want in haar geval waren de oplossingen er niet, ze heeft echt praktisch alles geprobeerd, maar vind het interessant om even te volgen of hier dingen voorbij komen die ze nog niet geprobeerd heeft :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 21:50

Aan hout knagen is inderdaad vaak een teken van dat paarden behoefte hebben aan hout, of het nu voor de vezels is of door de vitamines/mineralen uit de bast.
Wat ik alleen niet begrijp; je zegt dat je vermoedt dat het paard de enorm naar ui stinkende bolletjes opgraaft en opeet - als dat zo is, dan ruik je dat toch aan zijn adem? Als je daar 's ochtends niets aan ruikt na een hypothetische nacht graven en bolletjes eten dan kun je er denk ik wel van uitgaan dat ze ze niet opeet, want uiengeur blijft heel lang hangen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 21:55

Het dichtgooien met mest is in elk geval het grootste deel van de oorzaak van je nu zware bak. Zand kan je wel weer aanstampen, maar mest wordt niet zo'n stevige laag. Dus mest er uit en gewoon gat weer dichtgooien met zand. Paard komt of tekort of verveelt zich vreselijk en heeft besloten dat dit gewoon leuk is om te doen. Mineralen bijvoeren en bezig houden (speelgoed en of arbeid).

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 10:30

Rina: ik ga hierover in overleg met m'n stalgenoot.
Jolliej: ik ga in overleg over de zandweg want dan lijkt me sowieso een goed idee.
Xyzutu2: 's nachts staan ze niet in de bak, alleen overdag. Ik heb nog nooit aan een paard z'n mond geroken, zeker niet aan die van iemand anders haha. Misschien moet ik maar eens gaan opletten hierop.
Tamary: Ik kan er niet voor zorgen dat het paard meer gereden word of speelgoed krijgt aangezien het mijn paard niet is. Ik heb mijn stalgenoot al meerdere malen gezegd dat ze iets van een jollyball ofzoiets moet halen of gewoon een fles met snoepjes erin oid zelf moet maken maar ze vind het niet nodig. Als ik het niet zou dichtgooien heb je kans dat ze zich zometeen wel ziek eet aan die wortels en dat wil ik liever voorkomen.