Vacht afgeschuurd

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Vacht afgeschuurd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 18:26

Hallo,

Mijn shetland veulen zit in een heel dik pak wintervacht en hij had telkens al knopen in zijn vacht doordat oude vacht ging klitten met de vacht die nog vast zit. Ik borstel hem bijna dagelijks om de jeuk hiervan zoveel mogelijk te verlichten, alleen nu heeft hij alles op die plekken er dus af gekregen. Er zit nu kort haar, het is geen zomervacht, maar echt afgeschuurde wintervacht.
Hierdoor rijst bij mij ook de vraag of hij luizen heeft en hoe je dit zou kunnen zien?
Ik heb zelf vandaag al even haren opzij geschoven op warme plekken, maar hij heeft echt teveel vacht om duidelijk beestjes te zien lopen.

Verder ga ik gewoon door met borstelen, want hij heeft echt teveel vacht. Scheren is geen optie, voornamelijk omdat de temperatuur hier nog niet boven de 14 graden is geweest.

(Ik zit te twijfelen of ik hier moest plaatsen of bij MD, alhoewel het vermoedelijk niet iets medisch is, dus daarom dat het nu eerst hier staat)

Floortz

Re: Vacht afgeschuurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:35

Koop een oude handzaag bij de kringloop, en ga daarmee het losse haar eruit borstelen. Werkt als een tierelier. ;)

wildwestwill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:37

hoi , heb ik ook bij mijn paard , is sinds vorige week heel erg in de rui , met hele plukken komt het er af , nu ruid hij zo snel dat zijn zomervacht er nog niet helemaal gegroeid is , vandaar de kale plekken , net of het geschoren is .
ik dacht in eerste instantie ook aan schimmel of luizen , maar gelukkig niet , hij is gewoon te snel verhaart

wildwestwill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:39

ojee floortz met de gekartelde kant van zweetmes is ook goed .

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 18:42

Mijne die verhaard voor de rest nog totaal niet en zijn vriend ook niet. Het zijn alleen specifiek de plekken die in knoop zaten met oude haren die nu kaal zijn. Ik ga zo even via mobiel wat foto's toevoegen.

Ik gebruik idd al mijn zweetmes en zo'n borstel met grote noppen, werkt als een tierelier voor wintervacht eraf halen, ja.

Afbeelding

Afbeelding

R_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:13

Furminator werkt ook goed.

Luizen zie je vaak als grijze puntjes die bewegen, vaak te vinden in de manenkam en op de staartwortel.
De neten zijn gele puntjes, die vallen wel op.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 20:36

Oke, dan hebben ze geen luizen, gewoon wintervacht verlies en wild spelen dan. Mijn andere shet heeft nu precies zo'n plek als het veulen, alleen dan op zijn hals. Dus ze trekken het er bij elkaar uit, anders zou ik niet weten hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen.
Dan weet ik dat nu ook weer over luizen, altijd handig :)

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:38

Furminator werkt zeker goed, je hebt ze wel in veel soorten, maten en prijzen. Met kortingsactie bij een ruitershop gehaald, scheelde veel!

Groet Karin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 10:07

Ik vind luizen (schilferluizen dan) altijd meer gelig/beige dan grijs. Je ziet ze goed bij bijvoorbeeld kruintjes, als je daar alle haren opzij schuift, of je herkent de neten. Maar in dit geval zou ik meer denken dat ze schuren door de warmte die de vacht veroorzaakt, daar lijkt het meer op dan van het spelen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 23:40

Helaas had de andere shet kale plekjes en ze zaten bomvol met luizen, zijn vorige week behandeld. De schuurplekken nemen nog wel toe, doen ze toch echt bij elkaar. Ook omdat ze elkaar constant in de benen zitten te bijten en daar nogal wat vacht weg is. Verder geloof ik niet dat een paard zelf onder zijn manen kan krabben :+

Xsuus24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 23:48

Awh , arme shetten :+ :D