Paard met gedragsproblemen! Waar heropvoeden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anouk1571992

Paard met gedragsproblemen! Waar heropvoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 23:44

Hoi iedereen!

Ik zit met een probleem. Ik heb een 8 jarige bwp ruin van 1.70m die toch wel grote gedragsprobleem heeft.
Dit uit zich vooral in geen respect voor de mens. Vandaag weer een ervaring met hem gehad en ben het echt zat. Ik doe zoveel dingen voor hem maar het houd maar niet op. Ik zelf krijg het gedrag niet afgeleerd en nu vinden mijn ouders dus dat ik hem eigenlijk moet verkopen omdat hij toch wel onvoorspelbaar, maaaaar ondanks zijn gedrag, hou ik ontzettend veel van hem en kan/wil hem absoluut niet verkopen. Ik weet zeker dat dit gedrag op te lossen is en zoek daarom hulp van buitenaf. Ik heb er alles voor over om hem weer terug op de rails te krijgen.

Het gedrag wat hij vooral laat zien:
* Steigeren/bokken naar de mens
* Bijten
* Niet willen mee lopen aan het touw
* Aan de hand gek doen en uitdagen
* Voedingsnijd naar mens en andere paarden
* Bij longeren naar je toe rennen en steigeren

Het was vorig jaar zomer zeer stabiel zijn gedrag. Nu is hij in het najaar gediagnostiseerd met een lichte vorm van ataxie. Wegens steeds terugkomende kreupelheid heb ik hem de wei opgegooid en sindsdien is hij niet meer te houden.

Zelf heb ik de paarden aan huis staan, dit zijn er 4. Ze staan alle vier iedere dag op een wei van een hectare, weer of geen weer. S' avonds moet ik ze van de wei halen en over een weg naar de paddock lopen. Dit is natuurlijk al lastig bij dit paard wat continue levensgevaarlijk gek doet. S' nachts staan ze in een paddock met uitloop naar buiten, hier krijgen ze hooi voor de hele nacht.

Ik ben ten einde raad en zoek dus "profesionele" hulp! Ik heb gehoord dat 2moons een goede organisatie is? Weet niet of er ervaringen zijn? Of dat iemand nog een bedrijf weet waar mijn paard "heropgevoed" kan worden? Of iemand die aan huis komt? Het liefst in Limburg maar ik heb er ook wel iets voor over om te reizen.

Zelf heb ik al veel geprobeerd. Het gedrag proberen te negeren en gedrag afstraffen maar ik het lukt allemaal niet. Bij negeren blijft die het doen en bij het afstraffen gaat die juist gek doen en steigeren. Ook heb ik al eens iemand hier gehad voor zijn gedrag, maar deze mensen hebben geen verschil gemaakt.

Nou ik hoop dat iemand iets weet! :')

Heleennn

Re: Paard met gedragsproblemen! Waar heropvoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 23:59

Kan je niet eenmalig proberen om gewoon eens echt door te straffen? Door zijn brutale antwoord heen gewoon je zin/wil blijven doordrijven. Heb je dit al eens geprobeerd of is dit echt te gevaarlijk?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 00:02

Bokker tinkerkyara van horsevision kan je misschien wel helpen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 00:12

Klinkt als een respect kwestie, zoek iemand die vooral jou daarbij kan helpen. Je paard is wel te trainenmaar het gaat voornamelijk om jou. Jij moet er mee verder na de training en als jij niet wordt getraind duurt het niet lang voor hij weer in zn oude gedrag valt.

anouk1571992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 00:12

Heleennn schreef:
Kan je niet eenmalig proberen om gewoon eens echt door te straffen? Door zijn brutale antwoord heen gewoon je zin/wil blijven doordrijven. Heb je dit al eens geprobeerd of is dit echt te gevaarlijk?

Dit heb ik ook al een aantal keer geprobeerd. Maar het lijkt juist negatief te werken.

anouk1571992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 00:20

cissy schreef:
Klinkt als een respect kwestie, zoek iemand die vooral jou daarbij kan helpen. Je paard is wel te trainenmaar het gaat voornamelijk om jou. Jij moet er mee verder na de training en als jij niet wordt getraind duurt het niet lang voor hij weer in zn oude gedrag valt.

Helemaal met je eens! Het is ook van belang om mij in het proces mee te nemen. Maar het gedrag van mijn ruin moet doorbroken worden voordat ik zelf er mee aan de slag ga. Ik heb zelf nog 3 andere paarden van mezelf thuis staan en die luisteren als een vinkje ;-)

anouk1571992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 00:20

Caily schreef:
Bokker tinkerkyara van horsevision kan je misschien wel helpen

Heb haar even opgezocht. Klinkt goed. Heb je ook ervaring met haar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 00:20

Als een paard steeds ongecontroleerder gedrag vertoont en ook niet meer reageert op negeren, belonen of corrigeren, plus een achtergrond heeft van steeds terugkerende lichamelijke problemen, dan zou ik persoonlijk hem eens een paar dagen op pijnstillers zetten voordat ik hem laat herscholen. Als de pijnstillers geen verschil maken, dan is het inderdaad gewoon een gedragsprobleem. Maar in het geval dat het paard met pijnstillers opeens veel rustiger is en ook wil bewegen voor de mens, dan weet je dat hij zo is uit pijn - of door dat beenprobleem, of de ataxie of iets anders, maar dan zul je een andere weg moeten bewandelen en heeft alleen gedragscorrectie weinig zin tot je de oorzaak van het probleem weghaalt.

Verder zou ik altijd eerst kijken naar wat hij voor voer krijgt: veel krachtvoer + granen is niet goed voor een paard dat helemaal niets hoeft te doen, dan voer je een ontploffing.
Tot de tijd dat je een oplossing gaat zoeken, vraag ik me af of je hem niet gewoon dag&nacht buiten in de wei kunt laten? Voor jou veiliger, en misschien dat je paard zich niet lekker voelt met drie andere paarden in een (vaak toch kleinere) paddock. Als hij op de paddock gestresst is en niet durft te slapen, dan kunnen paarden ook waanzinnig hyper worden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 00:29

Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat hij door blijft gaan als jij goed je zin door drijft? Of is hij echt zo gevaarlijk?

Is het misschien een kwestie van pijn?

Als het gewoon een dominant paard is: een join up doen is heftig maar bij zulk soort paarden imo wel een goed idee.
Gaan gondwerken met een cap op, bodyprotector aan, paard aan de longeertouw en een longeerzweep in je hand. Zo kan je op afstand corrigeren. Het belangrijkste in dit proces zijn jouw reacties op hem..

anouk1571992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 00:41

xyzutu2 schreef:
Als een paard steeds ongecontroleerder gedrag vertoont en ook niet meer reageert op negeren, belonen of corrigeren, plus een achtergrond heeft van steeds terugkerende lichamelijke problemen, dan zou ik persoonlijk hem eens een paar dagen op pijnstillers zetten voordat ik hem laat herscholen. Als de pijnstillers geen verschil maken, dan is het inderdaad gewoon een gedragsprobleem. Maar in het geval dat het paard met pijnstillers opeens veel rustiger is en ook wil bewegen voor de mens, dan weet je dat hij zo is uit pijn - of door dat beenprobleem, of de ataxie of iets anders, maar dan zul je een andere weg moeten bewandelen en heeft alleen gedragscorrectie weinig zin tot je de oorzaak van het probleem weghaalt.

Verder zou ik altijd eerst kijken naar wat hij voor voer krijgt: veel krachtvoer + granen is niet goed voor een paard dat helemaal niets hoeft te doen, dan voer je een ontploffing.
Tot de tijd dat je een oplossing gaat zoeken, vraag ik me af of je hem niet gewoon dag&nacht buiten in de wei kunt laten? Voor jou veiliger, en misschien dat je paard zich niet lekker voelt met drie andere paarden in een (vaak toch kleinere) paddock. Als hij op de paddock gestresst is en niet durft te slapen, dan kunnen paarden ook waanzinnig hyper worden.

Bedankt voor het uitgebreide antwoordt!
Hij is al door de hele mallemolen geweest. Inclusief röntgenfoto's en op een kliniek gestaan. Lichamelijk mankeert hij dus niks behalve dan de lichte ataxie. Hij was vaker kreupel toen ik hem nog intensief reed, de kreupelheid werd later bevestigt op de kliniek dat het door de onbalans was van de ataxie en het rijden. Pijnstillers heeft hij dus ook gehad zonder resultaat in gedrag.

Hij krijgt geen krachtvoer, alleen savonds en sochtends een schep basisbrok en savonds nog een vitaminekoek. Voor de rest krijgen ze voor de hele nacht hooi.
De paddock waar ze staan is mega groot. Ze hebben 2 schuilstalen van ieder 10x5m bedekt met zaagsel, de uitloop van de paddock is ongeveer 80x30m. Hij is juist heel dominant naar de andere paarden en hij ligt meestal languit in de stal. In het verleden ook op stal gestaan snachts 6x4m maar toen vertoonde die hetzelfde gedrag.
Ik zou ze evt wel kunnen laten staan maar omdat ik dan geen overzicht op hun heb haal ik ze liever binnen. Paddock ligt naar het huis. En wei een stuk verderop.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 00:50

Geen krachtvoer is geen krachtvoer, niet 2 kilo basisbrok en een vitaminekoek dat is best flink krachtvoer vind ik persoonlijk.
Ik zou eerst eens beginnen met het krachtvoer volledig te schrappen, elk paard kan een respectloos monster worden bij teveel voer.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 01:05

Inderdaad dat allemaal schrappen en een vitamine brok geven. Basis brok is ook krachtvoer.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 01:36

Geryon:zou in dit geval 0 brok geven dus ook geen vitamine brok of is dat iets anders?

Ts: 2 kilo basisbrok en vitaminekoek? Dat is puur krachtvoer, hoor!
Zeker voor paard wat niet veel doet, gegarandeerd kans op ontploffingsgevaar!
Zou (zoals eerder al gezegd) beginnen met alleen ruwvoer dus hooi/kuil/gras.
Dat aantal weken aankijken want in principe kan een paard daar het alleen op doen.
Best kans dat hij in gedrag ten positieve verandert...
Succes ermee!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 05:18

Vitaminebrok zou ik ook tijdelijk niet doen.
Ik heb zo'n exemplaar die net zo hard ontploft op vitamine en mineralenbrok als op normaal krachtvoer.
Dus mijn advies: alles stoppen en alleen hooi.
Mijn pony wordt echt bekant een bommetje van goed paardenkuil, dat is ook de moeite om eens te switchen naar hooi als hij dat krijgt.

Maar 2 kg basisbrok is echt veel.
Mijn pony kreeg omdat ie onrustig werd met voeren zonder dat ik het wist ergens eens 2x een halve kilo basisbrok.
Dezelfde verhouding tov een paard van minimaal 600 kilo.
Hij veranderde in een hyperactieve, gefrustreerde strontvervelende pony die bij voorkeur niet meer wilde luisteren.
En uuuren volhouden ook.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 05:46

Ik ben erg tevreden over 2moons zou ik zeker doen
Inderdaad krachtvoer eraf zo te lezen is er genoeg energie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:16

Zet hem eerst eens een week op pijnstillers, misschien doet ie dit uit pijn. Het zal niet het eerste paard zijn wat extreem gedrag daardoor laat zien.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:19

Is het hengstengedrag? Misschien ergens nog een stukje bal blijven zitten en de hormonen zijn gaan op spelen toen hij ineens in de wei kwam met anderen?

Is er nog iets anders vastgesteld behalve de ataxie? Waardoor wordt de ataxie veroorzaakt? Halspijnlijkheden kunnen erg gevaarlijk gedrag veroorzaken.

Mij is wel altijd geleerd, als een paard vervelend doet na een afstraffing heb je óf niet hard genoeg gestraft, óf er is meer aan de hand.

Wat gebeurt er als je doorpakt? Hij zal toch op een dag moeten leren dat jij echt de baas bent en dat hij moet luisteren.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:23

Joolien schreef:
Zet hem eerst eens een week op pijnstillers, misschien doet ie dit uit pijn. Het zal niet het eerste paard zijn wat extreem gedrag daardoor laat zien.

Lijkt me een goed plan voordat je honderden euro's in een training of behandeling gaan stoppen.

Ik weet niet wat de ernst is van de ataxie? Maar ik kan me voorstellen dat je paard wel een hele dure en onbetrouwbare/gevaarlijke grasmaaier wordt op deze manier.
Je paard laten inslapen of afmaken is dan echt geen doodzonde.

Shahsantosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:36

Op de stal waar ik sta stond eens een 'echte' merrie voor te trainen, sprong super maar in de omgang zo'n kreng! Alleen de stal eigenaar deed haar nog opzadelen, omdat het echt te gevaarlijk werd en dit gebeurt niet snel bij ons op stal. Met een 'echte' merrie bedoel ik gericht trappen als je haar wou poetsen/opzadelen, bijten bij alles, maar niet onschuldig maar echt vies. Ze ging ook trappen naar de stal eigenaar en die pikt dit niet. Hij heeft haar eens even goed doorgelaten, klinkt heel zielig maar ze heeft het 10 minuten volgehouden om terug te trappen daarna heeft ze nooit meer wat gedaan. Lijkt eerst negatief te werken maar je moet niet te snel opgeven als je een weerwoord van je paard krijgt.
Mijn merrie was onder het zadel een kreng, die ging recht op als ze een tik kreeg. Ook haar heb ik een moeten doorlaten en echt naar voren slaan met de zweep als ze dit deed, hadden alles geprobeerd; grondwerk, iemand anders erop. Ze was bij mijn trainer altijd braaf en dan ging ik erop en dan begon het weer. Heb haar een week alleen maar getraind met mijn trainer erbij en nu heeft ze het opgegeven en heeft ze respect voor me.
Ik ga nu waarschijnlijk van die bokkers over me heen krijgen die geen zweep, sporen en bitten gebruiken maar so be it, die methode helpt ook niet altijd.
edit: lees net over de ataxie, ik zou hem dan eerst ook op wat pijnstillers zetten om te kijken of het gedrag niet daaruit voort komt. Mocht hij het dan nog steeds doen is het echt een respect kwestie.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:46

Eerst pijn uitsluiten en van het krachtvoer (basisbrok) afhalen. Hand ene liksteen met de juisten spoorelementen in de paddock en klaar. Als dit na twee weken niet helpt dan is het puur gedragsmatig. Ik vind 2 scheppen basisbrok voor elk paard gigantisch veel zelfs voor een paard dat hoog in het werk staat.

success met het vervolg