Ik zit met een probleem. Ik heb een 8 jarige bwp ruin van 1.70m die toch wel grote gedragsprobleem heeft.
Dit uit zich vooral in geen respect voor de mens. Vandaag weer een ervaring met hem gehad en ben het echt zat. Ik doe zoveel dingen voor hem maar het houd maar niet op. Ik zelf krijg het gedrag niet afgeleerd en nu vinden mijn ouders dus dat ik hem eigenlijk moet verkopen omdat hij toch wel onvoorspelbaar, maaaaar ondanks zijn gedrag, hou ik ontzettend veel van hem en kan/wil hem absoluut niet verkopen. Ik weet zeker dat dit gedrag op te lossen is en zoek daarom hulp van buitenaf. Ik heb er alles voor over om hem weer terug op de rails te krijgen.
Het gedrag wat hij vooral laat zien:
* Steigeren/bokken naar de mens
* Bijten
* Niet willen mee lopen aan het touw
* Aan de hand gek doen en uitdagen
* Voedingsnijd naar mens en andere paarden
* Bij longeren naar je toe rennen en steigeren
Het was vorig jaar zomer zeer stabiel zijn gedrag. Nu is hij in het najaar gediagnostiseerd met een lichte vorm van ataxie. Wegens steeds terugkomende kreupelheid heb ik hem de wei opgegooid en sindsdien is hij niet meer te houden.
Zelf heb ik de paarden aan huis staan, dit zijn er 4. Ze staan alle vier iedere dag op een wei van een hectare, weer of geen weer. S' avonds moet ik ze van de wei halen en over een weg naar de paddock lopen. Dit is natuurlijk al lastig bij dit paard wat continue levensgevaarlijk gek doet. S' nachts staan ze in een paddock met uitloop naar buiten, hier krijgen ze hooi voor de hele nacht.
Ik ben ten einde raad en zoek dus "profesionele" hulp! Ik heb gehoord dat 2moons een goede organisatie is? Weet niet of er ervaringen zijn? Of dat iemand nog een bedrijf weet waar mijn paard "heropgevoed" kan worden? Of iemand die aan huis komt? Het liefst in Limburg maar ik heb er ook wel iets voor over om te reizen.
Zelf heb ik al veel geprobeerd. Het gedrag proberen te negeren en gedrag afstraffen maar ik het lukt allemaal niet. Bij negeren blijft die het doen en bij het afstraffen gaat die juist gek doen en steigeren. Ook heb ik al eens iemand hier gehad voor zijn gedrag, maar deze mensen hebben geen verschil gemaakt.
Nou ik hoop dat iemand iets weet!